Toon posts:

Naast XP-pro Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het forum onderzocht maar niets gevonden wat duidelijke aanwijzingen geeft over de gedragingen van een vorm van Linux gebruiken (op een andere partitie) dan XP.

Ten eerste wil ik weten welke Linux het meest professioneel is, en waar ik het meeste mee kan wat betreft applicaties, videobewerking en alle huis-tuin-keuken dingen.
Zelf dacht ik aan SuSe of Ubuntu of OpenDSB.
Kan iemand mij vertellen wat het beste werkt op een systeem zoals de mijne?
Hieronder wat spec`s:
CPU:AMD Dual-Core 4800+ (beide @ 2820 mHz)
MoBo: Asus A8N-E SLI
VGA: Xpertvision nVidia GeForce 7900GT Sonic Edition DDR3(512mb @ 1350mzh)
Mem: Kingston Hyper-X 2x 512mb CL2
HDD: Seagate Barracuda 250gb
Ik heb een Logitech MX Revolution muis, gaat deze ook met software werken in Linux?

Het is mij ook niet gelukt om duidelijke info te vinden wat en hoe ik het moet installeren, ik heb wel iets begrepen dat er een partitie van omtrent 500mb wat als wisselbestand kan werken.
Of heb ik er overheen gekeken? :(

Met vriendelijke groet!

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
ik zou zeggen download een live cd(van bijv ubuntu) en test het, je hoeft het niet te installen namelijk dan

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:49
welke distributie je het beste kunt kiezen kan je beter hier vragen:
Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Verder is het handig om minimaal 5gb vrije ruimte te hebben voor een standaard linux installatie. De opdeling is vaak zo:

part1: ntfs (xp)
part2: ext3 (linux)
part3: linux swap

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36

vinnie1908

Appel != peer

Als ik op zoek ga vind ik wel wat informatie.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:16:
(...) Linux (...) professioneel (...) Ubuntu (...) OpenDSB (...)
OpenBSD is geen Linux-distributie, maar een BSD-variant. Wel Unix-like, maar geen Linux. Kun je "problemen" mee krijgen als je met X én met 3D-acceleratie wilt werken, aangezien ATI en nVidia geen open-source drivers uitbrengen. Van nVidia is er in ieder geval wel een open-source-variant, maar die kan weer niet alles ofzo.

Verder vind ik 't grappig dat je Ubuntu en professioneel in één zin durft te noemen :+

Ik vraag me af of je énig idee hebt waar je aan gaat beginnen :)

"Linux"-applicaties zijn verder distributie-onafhankelijk lijkt me, dus daarom hoef je 't niet te doen. Wat ik belangrijker zou vinden is of de package-manager wel fijn werkt. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 06-12-2006 16:32 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:16:
Het is mij ook niet gelukt om duidelijke info te vinden wat en hoe ik het moet installeren, ik heb wel iets begrepen dat er een partitie van omtrent 500mb wat als wisselbestand kan werken.
Of heb ik er overheen gekeken? :(
Een swap partitie is sneller dan een swap file op een file systeem maar moderne linux kunnen de swap gewoon op een file systeem schrijven. Zeker met een machine zoals jij waar je je swap tijdens het booten nog niet heel hard nodig hebt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Osiris schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:27:
[...]

Verder vind ik 't grappig dat je Ubuntu en professioneel in één zin durft te noemen :+
Mag jij mij in 1 zin vertellen waarom (K/X)ubuntu niet professioneel gebruikt zou kunnen worden :)
het is een goed, stabiel en degelijke distributie die lekker meeloopt met updates. Niets mis mee imo

@TS: Probeer inderdaad eens de Kubuntu/Xubuntu/Ubuntu LiveCD en kijk eens wat je ervan vindt.

Hoe je het dient te installeren is vrij gemakkelijk te vinden in de forums/website van de distributies. Bovendien wijst het zich redelijk. Als jij een stukje vrije (ongepartitioneerde ) ruimte op je disk hebt dan kan de installer het allemaal voor je regelen.

[ Voor 42% gewijzigd door Equator op 06-12-2006 16:36 ]

• Osiris
  • Niet online
Equator schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:33:
[...]

Mag jij mij in 1 zin vertellen waarom (K/X)ubuntu niet professioneel gebruikt zou kunnen worden :)
offtopic:
't Kán uiteraard wel, maar naar mijn weten is 't toch een distributie meer voor de standaard Desktop-gebruiker cq. n00b :P 't Was ook niet geheel serieus, zie ook de "[rml]:+[/rml]" erachter ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:34
Osiris schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:27:
Ik begrijp waarom je dit opmerkt, maar aan de andere kant: Linux is linux en in feite speelt daarin alleen het versienummertje in rol in het beoordelen van de stabiliteit (professionaliteit is niet eens te meten, maar vaak wordt een combinatie van stabiliteit en commerciele ondersteuning bedoeld). Als je programma kernel 2.6.18.x nodig heeft, dan moet je een distro hebben met die kernel, en dan kan Debian Stable nog zo profi zijn, veel heb je er dan niet aan (zelf kernels brouwen raadt ik een beginner niet aan :+).

Verder is de commerciele ondersteuning vrij distro onafhankelijk, bekeken vanuit de support van 3rd parties. Ook is het begrip support nogal ruim te zien, Ubuntu biedt imho zeer goede support, voor 0,0 euro, maar dan moet je wel de moeite nemen het forum/wiki door te spitten en vragen stellen en enige voorkennis hebben. Bij Novell komt bij wijze van spreken een mannetje langs die het voor je regelt.

Ik raad bradwurst iig aan gewoon met Ubuntu te beginnen, tav mijn inschatting van zijn ervaring en bedoelingen met Linux. Als je gewoon er eens een beetje mee wil spelen en aan wil ruiken, zijn er weinig betere distro's dan deze, en zoals gezegd, het kost je geen cent (incl. support). Ook kun je eventjes als LiveCD draaien, kan er al helemaal niets mis gaan.

Ik zou zeggen, download 6.06 (zit 5 jaar ondersteuning op) en speel er eens mee. Als het niet bevalt, kun je gewoon een andere proberen, kost immers alleen een beetje tijd.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de quick-responses, dat zie je tegenwoordig maar weinig he op bepaalde forums ;-)
Ik ga het nu eerst maar eens proberen met Knoppix DVD (die kun je tegenwoordig ook installeren).
Ik zag in "Het grote welk OS" topic dat hier bijna alles inzit en goed werkt, daarna ga ik misschien met Ubuntu aan de slag.
Dank aan allen, Groet!

Edit:
Knoppix DVD 5.0.1. is nu aan het downloaden met 107kb/s oftewel 0.1mb per seconde, ik heb Wanadoo/Orange ADSL, het zou 20mbits moeten leveren, maar ik kan nergens meer krijgen dan 107kb/s helaas :S
Heb nu 200mb binnen, de rest zal nog 10,5 uur duren... Pfuuh :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 16:54 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:43:
Hartelijk dank voor de quick-responses, dat zie je tegenwoordig maar weinig he op bepaalde forums ;-)
Ik ga het nu eerst maar eens proberen met Knoppix DVD (die kun je tegenwoordig ook installeren).
Ik zag in "Het grote welk OS" topic dat hier bijna alles inzit en goed werkt, daarna ga ik misschien met Ubuntu aan de slag.
Dank aan allen, Groet!

Edit:
Knoppix DVD 5.0.1. is nu aan het downloaden met 107kb/s oftewel 0.1mb per seconde, ik heb Wanadoo/Orange ADSL, het zou 20mbits moeten leveren, maar ik kan nergens meer krijgen dan 107kb/s helaas :S
Heb nu 200mb binnen, de rest zal nog 10,5 uur duren... Pfuuh :P
Er zijn zat andere mirrors hoor, gebruik google maar eens :P

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Osiris
  • Niet online
Studenten Net Twente bijvoorbeeld, volgens mij kun je daar probleemloos met 20 Mbit/s vanaf leechen :)

edit:
Hm, moet je voor de DVD wel gaan prutsen met `rsync` lees ik net, handig :X Die is er echter ook voor Windows in de vorm van cwRsync.

[ Voor 48% gewijzigd door Osiris op 06-12-2006 17:12 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Ah, aan CD1 heb je meer dan genoeg. Zeker als je voor het eerst "ff linux wilt checken"

http://ftp.snt.utwente.nl...5.0.1CD-2006-06-01-EN.iso dus

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Osiris schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:37:
[...]

offtopic:
't Kán uiteraard wel, maar naar mijn weten is 't toch een distributie meer voor de standaard Desktop-gebruiker cq. n00b :P 't Was ook niet geheel serieus, zie ook de "[rml]:+[/rml]" erachter ;)
offtopic:
Er zijn natuurlijk ook mensen die het syndroom van Gentoo (e.d.) overwonnen hebben. Hartstikke grappig dat compilen met useflags, maar qua snelheid schiet het niet (niet dus) op. Als je een echte snelheidsverbetering wilt zien moet je eens *BSD gebruiken (helaas geen geweldig desktop-OS door het ontbreken van (closed-source) drivers met 3d-versnelling).

0.0

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Jungian
Gentoo compileren met USE-flags is niet primair voor snelheid. Die paar procent merk ik echt niet. Het is meer de geweldige manier waarmee depencies beïnvloed worden. Geen gezeur dat je persé bepaalde libversies moet hebben enzo. En als je geen printer gebruikt, kan je Samba ook zonder Cups draaien om maar iets te noemen. Vooral erg prettig als je maar een 2 GB te besteden hebt.
Maar dit is geheel offtopic.

@TS
Gezien je hardware zal Linux gewoon lekker draaien op je systeem. Een swapfile/partitie zal je heel waarschijnlijk maar weinig nodig hebben (bij mij blijft hij 95% van de tijd leeg met 2GB geheugen).
Het enige wat wel wat lastig kan zijn, is de Cool'n'Quiet settings van je CPU. Dit heeft mij een dag of 2 gekost, maar dit is geen echte belemmering om Linux te draaien.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1