Toon posts:

Saphire 1900XT en zalman Cooler (Fatal1ty FC-ZV9)

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben wat aan het lanterfanten.

Ik heb een 1900XT videokaart en wil daar een zalman cooler op plaatsen. Standaard cooler van Saphire ging er makkelijk vanaf. De cooler van Zalman ging er ook lekker makkelijk oop echter krijg ik heb niet aangesloten omdat de connector van Zalman (het witte omhulsel te groot is) en die van de videokaart klein. er zit een Fan Mate bij maar die connector is uiteraard identiek.

kan ik de witte aansluiting (omhulsel) van de videokaart eraf halen of hoe moet ik dat regelen. ik wil het er echt graag op hebben. als ik naar de connecties kijk (drie pinnetjes) zou het moeten passen.

Verwijderd

Pics.
Met een klein tangetje moet het lukken, al kunnen die plastic dingetjes nogal strak zitten.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:58:
Ben wat aan het lanterfanten.

Ik heb een 1900XT videokaart en wil daar een zalman cooler op plaatsen. Standaard cooler van Saphire ging er makkelijk vanaf. De cooler van Zalman ging er ook lekker makkelijk oop echter krijg ik heb niet aangesloten omdat de connector van Zalman (het witte omhulsel te groot is) en die van de videokaart klein. er zit een Fan Mate bij maar die connector is uiteraard identiek.

kan ik de witte aansluiting (omhulsel) van de videokaart eraf halen of hoe moet ik dat regelen. ik wil het er echt graag op hebben. als ik naar de connecties kijk (drie pinnetjes) zou het moeten passen.
Aansluiten op moederbord in plaats van op de videokaart?

Verwijderd

Zou de fan van zalman niet meer stroom vreten omdat het fannetje groter is? Zodat, als je hem op je graka aansluit, je daar niet teveel spanning uittrekt!

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-01 16:46
Het makkelijkste is om de Fan met behulp van de FanMate te regelen.

Moederbord 3-Pins Fan aansluitinig -> FanMate -> Zalman

Met de FanMate kan je dan een goede verhouding zoeken tussen geluid (in 2D/desktop mode) en koelvermogen als je X1900 vol belast word (3D). En de FanMate dan in die instelling laten staan.

Met standaard koeler word hij iets tussen de 80~90C bij vollast. Het is een kwestie van een uurtje testen met diverse instellingen van de FanMate.
Ik weet niet of je bekend bent met het programma ATiTool? Dit programma is bedoelt voor het overclocken van Videokaarten. In ATiTool kan je de temperatuur van de videokaart uitlezen. Ook zit er een 3D View functie in waar je een Fluffy Kubus ziet draaien die grafisch veel van de videokaart vraagt waardoor hij pittig warm word (Te vergelijken met bijvoorbeeld een Potje F.E.A.R.).

Je snapt zeker wel wat er nu nog te wachten staat 8)

Korte uitleg:

- Sluit de koeler aan op de manier als hierboven beschreven staat en stel de FanMate in.
- Installeer ATiTool (hier te downloaden)
- Start ATiTool en kijk hoe warm de Core is (ook de andere temperaturen in de gaten houden).
- Start nu de 3D View. Als het goed is zie nu de kubus draaien en de temperaturen lopen op.
- Hou de temperatuur nogmaals goed in de gaten.
- Als de temperatuur boven de 80~85C uitkomt -> fan harder zetten met FanMate.
- Probeer de temp. van de core onder de 90C te houden als dat mogelijk is.
- Ok je hebt een goede instelling gevonden voor 3D/game mode (om het zo maar ff te noemen)
- Sluit nu de 3D View.
- Luister nu (met de kast dicht) of het geluid wat de Fatal1ty FC-ZV9 volgens jou beleving goed is.
- Zo ja, houden zo :D
- Zo nee.... nog maar es testen dan :9

Wat je ook kan doen is de 3-Pins stekker van de Standaard Sapphire cooler eraf knippen. Evenals de 3-Pins stekker van de Zalman. Met een beetje soldeer skills kan je de kleine stekker aan de Zalman solderen. Dit heb ik overigens ook gedaan met die van mij :)
Zie: Foto

Suc6

Sapphire B850M | 9800X3D | Corsair 2x32GB | Sapphire RX9070XT | Lian-Li A3

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de reacties. Ik denk dat ik voor de drie pins aansluiting op de moederbord ga. Heb niet veel verstand. ik zie meerdere 3 pins aansluitingen? kan hij op elke wille keurige pehalve dan de cpu cooler.

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-01 16:46
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:10:
Dank je voor de reacties. Ik denk dat ik voor de drie pins aansluiting op de moederbord ga. Heb niet veel verstand. ik zie meerdere 3 pins aansluitingen? kan hij op elke wille keurige pehalve dan de cpu cooler.
Maakt niet uit voor zover ik weet. Neem voor de zekerheid een aansluiting waarbij staat iets als 'CASEFAN' of 'FAN1' (FAN2 FAN3 ...).

Dus niet eentje die voor iets bedoelt is op je moederbord zoals CPU of Northbridge ;)
Deze kunnen nog wel eens temperatuur geregeld zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door WoutZoR op 06-12-2006 17:18 ]

Sapphire B850M | 9800X3D | Corsair 2x32GB | Sapphire RX9070XT | Lian-Li A3

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraag.

Wat is een cha_fan?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:31
Chassis Fan waarschijnlijk, dus een fan die in je kast hangt.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn kast fans aan de pwr_fan1 en 2 gehangen. kan het zijn dat hij daarom zo aan het blazen is.?

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
als je de fatal1ty nieuw hebt gekocht zit er zo'n zalman fanmate bij, die moet je aansluiten om de fan aan te kunnen sturen harder / zachter. Die van mij blaast echter gewoon voluit, want m'n x1900gt wordt 83 graden oc'ed (702/711).

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:20
Ik reageer even in dit (oude) topic omdat ik met precies hetzelfde probleem zit. Ik heb ook een 1900XT met een Zalman VF900 cooler. Ik heb de cooler momenteel op mijn moederbord aangesloten maar ik wil graag dat de snelheid van de Zalman fan wordt geregeld door de videokaart, want op de volledige 12V maakt ie veelte veel herrie, en ik wil ook niet met de Zalman Fanmate gaan klooien. Die ziet er niet uit namelijk en hoef ik dus niet aan m'n kast geplakt te hebben.
Ik zou natuurlijk het kleine connectortje van de oude cooler af kunnen halen en aan de Zalman fan solderen maar ik vind het zonde om de oude fan helemaal onbruikbaar te maken als het niet nodig is. Wat ik dus nodig heb is een verloop stukje van 'grote' 3 pins female fan connector naar 'kleine' 3 pins male connector (passend op een ATI videokaart).
Dus van deze: <weg>
Naar iets wat hierop past: <weg>

Nu snap ik dat dit een vaker voorkomend probleem en dat er wel meer topics over gestart zijn maar deze werden eigenlijk allemaal afgedaan met zoiets als 'gebruik de originele cooler maar weer' of 'gebruik de fanmate'. Ik hoop dat iemand dit verloopstukje weet je te vinden en mij met dus met dit probleem kan helpen :).

[ Voor 5% gewijzigd door XhaiKhaL op 06-11-2007 21:00 ]

Pagina: 1