Voor een product dat binnen korte tijd live gaat met 5000 (dagelijkse) eind gebruikers van een - gelukkig - niet bedrijfskritisch programma, moet ik een architectuur verzinnen waarop het product gaat draaien. Dat is nu 1 server en dat is niet zo handig.
Er zijn een aantal dingen belangrijk:
Wat ik in elk geval wil is meerdere servers die 1 taak doen, dus geen single point of failure qua servers (liefst dan ook redundante switches maar dat spreekt dan voor zich).
Dan kan ik een aantal dingen doen.
Nadeel is dan je SQL bak. Hoe doe ik dat? Met MySQL Cluster zou ik een boel verhelpen denk ik maar is dit uberhaupt productiefähig? En wat zijn de nadelen?
Ik kan dan ook kiezen voor 1 zware SQL bak (zoals T.net) met een replicatie erachter voor de zekerheid.
En daar komt bij, ik heb dit nog nooit gedaan, zo'n park in gericht. Nou kom ik er vermoedelijk wel uit maar ik kán en wil niet alle 'beginnersfouten' maken. Dus misschien moet ik kennis inhuren, maar heb totaal géen idee wie of wat een geschikt bedrijf cq freelance persoon zou zijn. Misschien hebben jullie ook daar ervaringen mee?
Er zijn een aantal dingen belangrijk:
- Availability (uptime)
- Beveiliging
- Stabiliteit
- Backup
- Uitbreidbaarheid
Wat ik in elk geval wil is meerdere servers die 1 taak doen, dus geen single point of failure qua servers (liefst dan ook redundante switches maar dat spreekt dan voor zich).
Dan kan ik een aantal dingen doen.
- Twee joekels van servers kopen, de een de andere laten schaduwen en dmv loadbalancing of een ander systeem er voor zorgen dat de 2e backup server inspringt als de 1e uitvalt
- 4 servers kopen, zelfde als hierboven maar dan gescheiden SQL en web nodes.
- Loadbalancer met webservers en daarachter MySQL Cluster. Nadeel daarvan is dat ik géen ervaring met MySQL cluster heb en na wat lezen aardig wat nadelen heb gevonden (alle DB's in RAM bv).
Nadeel is dan je SQL bak. Hoe doe ik dat? Met MySQL Cluster zou ik een boel verhelpen denk ik maar is dit uberhaupt productiefähig? En wat zijn de nadelen?
Ik kan dan ook kiezen voor 1 zware SQL bak (zoals T.net) met een replicatie erachter voor de zekerheid.
En daar komt bij, ik heb dit nog nooit gedaan, zo'n park in gericht. Nou kom ik er vermoedelijk wel uit maar ik kán en wil niet alle 'beginnersfouten' maken. Dus misschien moet ik kennis inhuren, maar heb totaal géen idee wie of wat een geschikt bedrijf cq freelance persoon zou zijn. Misschien hebben jullie ook daar ervaringen mee?