[javascript]som van in te vullen getallen weergeven in veld

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:51
Ik zit met een probleempje wat waarschijnlijk redelijk simpel is, maar ik kan het nergens vinden. Ik ben bezig met javascript te leren en ik wil graag een tabel waar een gebruiker waarden in kan vullen. Hieronder moet een knop staan die de ingevoerde waarden (ze hoeven niet allemaal ingevuld te zijn) optelt en dan in een ander veld de uitkomst toont.

Ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<html>
<body>
<form name="milliliters">
<table border="1" width="100%">
<tr><td width="20%"><b>Chargenummer</b></td><td><b>Preparaat</b></td><td><b>Aantal ml</b></td></tr>
<tr><td>&nbsp</td><td>NuTRIflex Lipid Basal</td><td><input type="text" name="1" size="4" maxlength="4" /></td></tr>
<tr><td>&nbsp</td><td>KCl inj. 10 ml = 20 mmol K, 20 mmol Cl</td><td><input type="text" name="2" size="4" maxlength="4" /></td></tr>
<tr><td>&nbsp</td><td>NaCl inj. 10 ml = 50 mmol Na, 50 mmol Cl</td><td><input type="text" name="3" size="4" maxlength="4" /></td></tr>
</table><br />
</form>
<form name="button">
<input type="button" name="controle" value="Controleer" />
</form>
<form name="resultaatml">
<input type="text" name="resultaat" />
</form>
<script language=javascript>
document.button.controle.onclick = function () {alert(document.write('document.milliliters.1'))}
</script>
</body>
</html>

Maar dit levert een waarde undefined op in een alertbox, en er wordt een nieuwe pagina geladen die leeg is. (dit is nog even een test, hoe het later in document.resultaatml.resultaat geplaatst wordt, komt t.z.t. wel.

Ik ben al lekker aan het klooien, maar het valt me toch redelijk tegen om even te doen. Iemand die mij misschien hiermee kan helpen? Of een goede tutorial heeft?

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Exterazzo

Qeasy

Als je inputs een ID meegeeft en dan document.getElementById('1') doet?

Audentia

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

1: je roept het veld verkeerd aan, het moet alert(veld); zijn
2: je moet je names beginnen met een letter, geen cijfer.
3: het is document.forms.naamvanform.naamvanveld

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:04

TeeDee

CQB 241

Gaat het e.e.a. niet in de war omdat je je element(id,name) alleen een numerieke waarde gegeven hebt?

Edit: wat Snakiej zegt :)

[ Voor 12% gewijzigd door TeeDee op 06-12-2006 14:29 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Een javascript tutorial zoeken met google en je moet een heel eind komen denk ik :)

In nagenoeg elke javascript forms tutorial staat namelijk uitgelegd dat je van een input veld de value moet hebben om er iets mee te kunnen doen.

code:
1
alert(document.milliliters.l.value)

De code in je functie slaat eigenlijk nergens op. document.milliliters.l direct als string gebruiken, dat vervolgens door een document.write halen en het resultaat van de document.write via een alert weer gebruiken (plus het commentaar van de mensen hierboven). Zoek eens met google naar javascript formcheck functies en mogelijkheden en je gaat echt een hoop bruikbare documentatie tegenkomen.

Javascript hoort daarnaast ook niet thuis in Programming maar in Webdesign, Markup & Clientside Scripting zoals in Waar hoort mijn topic? netjes staat uitgelegd.

Ga gewoon eens wat van die tutorials doorlezen en er mee aan de slag. Mocht je er dan nog niet uitkomen dan kan je een nieuw topic openen. Let daarbij wel even op dat je het topic in het juiste subforum plaatst en let ook op het beleid aldaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 06-12-2006 14:31 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.