[iBook G3] display defect, externe monitor een optie?

Pagina: 1
Acties:

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Onlangs heeft de display van mijn iBook G3 (bj 2002) het begeven. Erg jammer want ondanks zijn leeftijd werkte het apparaat perfect! De laptop boot nog steeds en doet het dus nog goed. Er is al naar gekeken maar bleek niet (eenvoudig) te repareren.

Mijn idee is om er een desktop PC van te maken door hem op een externe monitor aan te sluiten. Echter heb ik hier geen kabeltje voor (volgens mij heb ik een mini vga kabeltje nodig).

Nu mijn vraag: als ik zo'n kabeltje koop, werkt de laptop dan direct op de externe monitor of dient er eerst het e.e.a. geconfigureerd te worden? Als de laptop niet direct bedienbaar is op de externe monitor dan heeft de aanschaf van het kabeltje weinig zin aangezien het onmogelijk is OSX (Tiger overigens) te bedienen zonder beeld.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met de G3/G4 laptop generatie en het gebruik van een extern scherm.
Mocht iemand zo'n kabeltje over hebben, ik hou me warm aanbevolen en kan evt. een mini-dvi kabeltje er voor ruilen.

d:)b :henk d:)b

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 20:46
Standaard krijg je een 'mirror' van je bureaublad
in 1024x768, dus het zou direct moeten werken.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• JJ Le Funk
  • Niet online
Gluten Parody schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:53:
Standaard krijg je een 'mirror' van je bureaublad
in 1024x768, dus het zou direct moeten werken.
Dat is goed nieuws. Ik ga eens op zoek naar zo'n kabeltje.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:48

4POX

Everybody is wired

ibook G3 uit 2002 ?

Daar zit toch een productiefout op het moederbord dat de videochip het begeeft en daardoor het display stopt ? En een externe kabel werkt dan ook niet

Ik hoop dat jij niet die productiefout hebt.

Ik hoop niet dat je echt in Ijsland woont. Als je in de buurt van Leeuwarden woont mag je mijn kabel wel even lenen om het te proberen.

AKA Rinkel weblog

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Mocht je het niet aan de praat kunnen krijgen: tweedehands G3 desktops kosten tegenwoordig bijna niets meer, dus wellicht is dat voor jou een optie :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• JJ Le Funk
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:12:
ibook G3 uit 2002 ?

Daar zit toch een productiefout op het moederbord dat de videochip het begeeft en daardoor het display stopt ? En een externe kabel werkt dan ook niet

Ik hoop dat jij niet die productiefout hebt.

Ik hoop niet dat je echt in Ijsland woont. Als je in de buurt van Leeuwarden woont mag je mijn kabel wel even lenen om het te proberen.
De collega die hem opengeschroefd had ontdekte dat er ergens onder het toetsenbord een contact los zit. Hij heeft nog een kort moment weer beeld gegeven bij het drukken op die plek, wat bewijst dat de videochip het nog doet. Die plek bereiken bleek echter erg moeilijk (dichtgesmeerd). Maar wel tof aangeboden om even te testen d:)b

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 20:46
Mijn iBook G3 had ook videoproblemen die verdwenen
als ik de bodem bij de videochip flink aandrukte. Nu met
deze methode gerepareerd en draait weer als een zonnetje!

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• JJ Le Funk
  • Niet online
Gluten Parody schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:10:
Mijn iBook G3 had ook videoproblemen die verdwenen
als ik de bodem bij de videochip flink aandrukte. Nu met
deze methode gerepareerd en draait weer als een zonnetje!
Hm, als het dat probleem is (waar het ook wel op lijkt) dan zal een externe monitor geen oplossing zijn... Vraag me af of het aandrukken voldoende is. De persoon die er naar gekeken heeft kreeg ook met aandrukken maar zeer zelden beeld (1x gelukt, daarna niet meer). Ik zal dat nog even bij hem navragen of dat klopt...

• JJ Le Funk
  • Niet online
OMG!!!

ik was beetje pissig aan het worden op die laptop en dacht 'voordat ik hem in de container druk even kijken of een paar flinke meppen nog voor contact kan zorgen'

Dus klap 'm dicht, pak hem bij uiteinde en sla gruwelijk hard met de andere kant op een houten tafel. BENG BENG BENG!

et voilà:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wjdluth/wonder.jpg

>:) :D *O*

edit: erg stabiel is het niet, maar heb iig paar bestanden kunnen kopiëren.

[ Voor 9% gewijzigd door JJ Le Funk op 06-12-2006 19:33 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

En nu maar hopen dat je harde schijf er niet mee stopt :+

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:48

4POX

Everybody is wired

MrJayMan schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:35:
OMG!!!

ik was beetje pissig aan het worden op die laptop en dacht 'voordat ik hem in de container druk even kijken of een paar flinke meppen nog voor contact kan zorgen'
Als ik GreenPeace mag geloven moet je de laptop aanbieden als klein chemisch afval :p

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1