Artic Freezer Pro op E6600 monteren

Pagina: 1
Acties:

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 16:49
Hallo,

Heb ik koelpasta nodig om de Artic Freezer Pro 7 op een Intel E6600 te monteren?
Ik heb nog nooit koelpasta gebruikt bij het monteren van de cooler op de processor al waren dat altijd de coolers die standaard met de processor werden meegeleverd. Dus ik twijfel nu even.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:14
Het is iig beter om (een klein beetje) koelpasta te gebruiken. Soms zit deze al op de cooler.

edit t&c FAQ
Verder is koelpasta (ook wel thermal paste oid genoemd) noodzakelijk. Om zoveel mogelijk warmte af te kunnen voeren is een goed contact tussen core en heatsink noodzakelijk. Een dun laagje koelpasta zorgt voor warmteoverdracht en vult de minuscule hobbeltjes in het metaal op zodat het contactoppervlak zo groot mogelijk is. Er zijn verschillende soorten op de markt maar de beste keuze is (op het moment van schrijven van deze FAQ) toch wel Artic Silver. Deze koelpasta bevat zilverdeeltjes wat voor een nog betere geleiding zorgt. Het is flink duurder dan normale koelpasta maar de resultaten zijn ook aantoonbaar beter. Zeker het geld waard.
Wees trouwens wel een beetje terughoudend met het aanbrengen van het spul: niet te weinig maar ook zeker niet teveel. Een dikke laag prut zorgt alleen maar voor extra warmte-weerstand, en zal dus uiteindelijk zelfs een negatief resultaat hebben.

[ Voor 117% gewijzigd door asfaloth_arwen op 06-12-2006 14:05 ]

Specs

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53
Op de Freezer Pro zit standaard al zo'n 'patch' met koelpasta. Dus in principe heb je geen extra koelpasta nodig. In mijn optiek zal dit prima voldoen. Wel is het zo dat bijv. Arctic Silver net wat betere prestaties zal geven, maar het is aan jou om te kijken of dit de moeite waard is.

Maar d'r zit dus iig al wel koelpasta op de koeler.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Trin1ty
Nu ga ik niet overklokken oid al maakt dat denk ik in deze discussie niet uit maar kan die pasta ook later toegevoegd worden trouwens? of ben je dan te laat omdat de zaak stuk is ;)

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Zal wel meevallen. Je kan gewoon de temperatuur aflezen in je bios of met een programmaatje. Of gewoon even voelen aan het koelblok oftie ook heet word enzo.

Beetje basic verder... :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41
Als je later alsnog pasta wilt gebruiken in plaats van de standaard patch, dan kan dat gerust. Haal de koeler van de processor, verwijder de standaard patch en smeer een klein beetje pasta over de cpu, dit moet een flinterdun laagje zijn anders gaat je temperatuur omhoog in plaats van omlaag. Zet daarna de koeler er weer op.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Beter om een druppeltje centraal van de cpu te doen. En verspreid de pasta zich netjes dmv de druk die ontstaant door het koelblok. Beetje duwen en draaien aan je koelblok en je bent klaar. In de search kan je hier meer over vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 14:30 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik denk dat het weinig uitmaakt op welke manier je het doet, maar ik weet uit ervaring dat het verschil tussen flinterdun uitsmeren en een klotje in het midden marginaal is, het zal 1 a 2 graden schelen .

als je nog nooit zelf met koelpasta gewerkt hebt is het mss aangewezen om de koelpad op de koeler te laten en het geheel gewoon op de processor te zetten , das namelijk doodsimpel.

als je niet gaat ocen maakt het niet veel uit of je processor 5° warmer wordt, doe je dat wel is elke graad minder die je nu hebt een MHz meer later . (of iets in die trand)

[ Voor 18% gewijzigd door successor op 06-12-2006 14:56 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53
Eensch met ^. Gewoon lekker die koeler d'r op monteren. Koelpasta maakt uiteindelijk hoogstens een paar graden verschil in extreme situaties.

MOCHT je besluiten om koelpasta te gebruiken, dan heeft het altijd mijn voorkeur om een druppeltje ter grote van een rijstkorrel in het midden van de processor te leggen en daarna door de druk van de koeler het te laten verspreiden. Werkt extreem goed naar mijn mening en zorgt ervoor dat de koelpasta overal ongeveer even dun verspreid wordt.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Ik heb die koeler op die cpu geinstalleerd. Onder load(@ 3 ghz en 1,35 volt) wordt de cpu 45 graden, idle is die 36 graden bij 18 graden kamertemperatuur. Ik heb geen andere koelpasta gebruikt. Dus dit moet perfect werken.

http://specs.tweak.to/16567

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 13:33
Zit inderdaad als pasta op de koeler.
Denk dat een slotje hier snel zal volgene aangezien je dit met een beetje zoeken zo hebt gevonden.

• Trin1ty
Nou hij zit er op. onduidelijk verhaal met die draai-dingetjes bij de sockets in de bijgeleverde handleiding.
Ik heb er eigenlijk niet zo op gelet waar de inkepingen stonden, Heb hem er gewoon op gezet. volgens mij klikten ze allemaal. De koeler zit in ieder geval muurvast. Ik heb ze daarna voor alle zekerheid maar zo gedraaid dat de inkeping naar buiten wijst (wat ik achteraf uit de handleiding van het moederbord haalde).

Vervelende is dat ik door dat geklooi met die pootje de koeler niet in 1 keer vast op de processor kon zetten. Hij bewoog wat bij het monteren, ik hoop maar dat dat geen problemen met het pasta laagje geeft. Affijn, nog even wachten op mijn geheugen en dan kan ik hem uitproberen :P

PS: overigens zit er op de Artic cooler veel meer pasta dan de 4 kleine patches op de cooler die met de Intel meekomt.

[ Voor 7% gewijzigd door Trin1ty op 09-12-2006 13:13 ]

Pagina: 1