Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Valt het werk in de ICT te categorizeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik stel deze vraag omdat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zie...

Je kunt ICT'rs indelen in beheerders, ontwikkelaars, consultants...
en deze kun je dan weer indelen in functioneel of technisch....
Je hebt inhouse ICT'rs en gedetacheerden...

Daarnaast heb je de expertisegebieden (SAP, .net, etc.) die je ook weer in kunt indelen in 1 van de bovenstaande rijtjes....

Kan iemand me een wat meer gestructureerd overzicht geven? Ik neem ook aan dat mijn lijstje niet eens compleet is.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

Asteroid9

General Failure

Je komt met gemak op tientallen titels, maar het zegt allemaal vrij weinig.

De exacte werkzaamheden binnen zo'n functie verschillen nogal van bedrijf tot bedrijf.
En daarbij is men zeker bij beheersfuncties in bedrijven van <1000 werkplekken altijd wel veelzijdig inzetbaar.

Wat wil je precies met zo'n lijstje?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je precies met zo'n lijstje?
Zoals gezegd, meer overzicht krijgen om ik door de bomen het bos niet meer zie.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

- beheer
- consultant
- ontwikkelaar

Enige grote 3 die ik nu kan opnoemen, denk dat je heel veel namen onder 1 van deze 3 kan stoppen. Je hebt natuurlijk uitzonderingen of bedrijven die een eigen draai aan de functie hangen het is maar waar je terecht komt.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

heeft weinig zin zo'n lijstje. iedere organisatie kent weer een andere betekenis aan die rollen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CycloneX schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:04:
- beheer
- consultant
- ontwikkelaar

Enige grote 3 die ik nu kan opnoemen, denk dat je heel veel namen onder 1 van deze 3 kan stoppen. Je hebt natuurlijk uitzonderingen of bedrijven die een eigen draai aan de functie hangen het is maar waar je terecht komt.
Beheren: installeren / onderhouden / repareren
Consultant: adviseren / onderhandelen / aanschaffen
Ontwikkelaar: ontwikkelen / onderhouden / installeren...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Er zijn diverse indelingen, het hangt af van je focus.

* Om de zoveel tijd worden salarisenquetes gepresenteerd, deze hebben een soort indeling.
* Cursusboeren maken een soort indeling om aan te geven voor wie een cursus bedoeld is.
* Vacaturesites hebben een indeling.
enz.

De functienamen zelf blijven vaag. Het speelt niet alleen in de ICT, ik herinner me een Simpsons-aflevering waar een werkloze Homer in de krant alleen maar vacatures voor Supervising Technicians ziet, terwijl hij een Technical Supervisor is...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

CodeCaster schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:30:
[...]
Beheren: installeren / onderhouden / repareren
Consultant: adviseren / onderhandelen / aanschaffen
Ontwikkelaar: ontwikkelen / onderhouden / installeren...
Managen : team (technisch project leider) / individuele projecten (projectleider) / meerdere projecten (projectmanager)
Technisch : beheer / engineer / architect

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Microkid schreef op woensdag 06 december 2006 @ 22:05:
[...]
Managen : team (technisch project leider) / individuele projecten (projectleider) / meerdere projecten (projectmanager)
Zijn managers wel ICTers in dit verhaal? Ik bedoel, ik ben dan een beetje teamlead aan het wezen op m'n werk en dat aansturen van mensen vind ik dus echt geen ééne bal met IT te maken hebben. Het is wel handig, net als in elk vak, dat je technisch vernuft ook tenminste op de hoogte van je modale teamlid is maar afgezien van basisvaardigheden Excel voor het plannen van de uurtjes en het budget en basiskennis Outlook om mensen een inspirerend mailtje te sturen heb je voor het managen feitelijk geen bal aan IT skills nodig. De voormalige Europese IT chef bij ons is bijvoorbeeld een gesjeesde beleidsmedewerker en die deed het zeker beter dan de techneut die er nu zit: de eerste wist niet waarover hij praatte, maar deze praat helemaal niet.

Ik vind dus dat managers geen ICTers zijn op dezelfde manier dat scheidsrechters geen voetballers zijn. Ze weten er misschien veel van maar ze doen het niet, ze vertellen een ander hoe hij het doen moet.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat managers er toch wel bijhoren. Gaat dan wel natuurlijk om een manager van de IT afdeling en niet zijn baas die meerdere afdelingen managed.

Docenten?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Je mist natuurlijk ook nog een helpdesker in het verhaal. Die valt niet echt onder het rijtje beheerder/consultant/ontwikkelaar.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

In de ICT zijn zo'n 60.000 unieke titels, dit heeft een brits bureau vorig jaar onderzocht. Er staat elke week een stukje hierover in de Computable. Kan me dust best voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet...

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Qwerty-273 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:51:
Je mist natuurlijk ook nog een helpdesker in het verhaal. Die valt niet echt onder het rijtje beheerder/consultant/ontwikkelaar.
Valt toch wel onder beheer? een helpdesker helpt mee aan het beheer (je lost tenslotte klachten op of sluist ze door)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je kan ze scheiden in functie gebied en werkgebied denk ik.
Functies
projectlead
projectmanager
site support engineer
designer
implementer

Werkgebied
Desktop
Server
Unix
Windows
Networking
Programming
Hosting

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:02
Zo veel bedrijven zo veel functies: Bij het ene bedrijf wordt iedere techneut die iets meer kan dan een schroevendraaier vasthouden consultant genoemd, bij het andere bedrijf heet iemand die niets anders doet dan adviseren nog steeds "engineer"

Ik zou je niet te veel laten leiden/lijden door functienamen, kijk meer naar een inhoudelijk profiel.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
vergeet de procesmanagers niet (change, incident, etc) en SLM! de regie-clubs worden op dit moment weer hip sinds de outsourcingshype en daar zul je dus ook regelmatig mee te maken krijgen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Binnen de groepen funtioneel en technisch consultant heb je ook weer vele takjes: specifieke onderwerpen, beveiliging, netwerk-/tech-/app-/info-/etc- architectuur, etc etc. Waar een deel dan weer analist van heet. O natuurlijk junior / gewoon / senior / principal / bladiebla consultant. En de helft bij keinere bedrijfjes of partner of vice-directeur op het kaartje heeft staan :+

Zoals gezegd; er is niet 1 boom. Iedereen verzint de eigen titels, al was het maar omdat dat beter verkoopt.
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:28:
heeft weinig zin zo'n lijstje. iedere organisatie kent weer een andere betekenis aan die rollen.
^^ with stupid.
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:01:
Zoals gezegd, meer overzicht krijgen om ik door de bomen het bos niet meer zie.
De vraag was dan ook: waarom ben je geinteresseerd in het bos? ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1