Overigens ben ik niet tegen Linux oplossingen maar de vraag was om Windows te legaliseren. Maar aan de andere kant zijn er vele mogelijkheden voor het legaliseren van Windows/Office/Andere software.
Zoals je ziet zijn er opties zoals OEM licentieering of full products of studenten pakketten etc.
Na alle reacties gelezen te hebben denk ik dat je eerst eens moet bepalen wat je zelf wilt en wat is je budget en wat heb je nodig. Misschien moet je voor een aantal producten inderdaad alternatieven hebben.
De eerste vraag is, ben je een student en ben je dat de komende paar jaar nog, want een studenten licentie is niet meer geldig zodra je geen student meer bent en kan je ook niet als upgrade basis laten dienen.
Ben je geen student dan moet je bepalen waar je de PC voor gebruikt, ben je ontwikkelaar dan kan je de MSDN versies gebruiken, mits je een MSDN abbo hebt bij MS. Overigens eist MS dat je bij een MSDN versie de software iedere 120 dagen opnieuw installeert. Geen lekkere optie eigenlijk. Overigens hoeft het niet, maar formeel moet het wel.
Is een MSDN licentie niet interessant dan is de vraag of je nog in staat bent om een OEM licentie aan te schaffen voor je PC. Nadeel, dit is niet overdraagbaar naar een nieuwe PC maar bij een nieuwe PC neem je toch een OS licentie. OEM Licentie alleen interssant voor nieuwe PC.
Dan is de vraag, heb je een legale Windows 2000 of ME licentie. Want dan kan je upgraden naar XP. Dat scheelt een hoop geld.
Zoals je ziet heb je dus een aantal keuzes:
- Student
- MSDN
- OEM
- FPP
- Upgrade
Dan is er de vraag, welke functionaliteit heb je nodig. Je hebt Home en Professional. Veel tweakers zweren bij Professional, maar ja, heb je een AD domein waar je machine in moet worden opgenomen dan moet je wel professional maar voor andere zaken is Professional bijna nooit nodig. De meerwaarde van Windows XP professional ten opzichte van Windows XP Home is minimaal.
Enkele punten waar je XP Pro voor nodig zou kunnen hebben:
- Remote overnemen van PC via RDP. Maar kan je ook oplossen via VNC (gratis).
- Een Web en FTP server met maximaal 10 simultane verbindingen. Niet echt zinnig en op te lossen met gratis apache.
- Offline folders. Tja, daar heb je een domein voor nodig.
- Meer dan 1 processor (Home support dual core).
- Geavanceerde access control op applicaties en Encryptie.
- Centraal beheerbaar (AD voor nodig);
- Centraal groepsbeleid (AD voor nodig);
- Remote software installatie en uitrollen via RIS (AD voor nodig);
- Wandelende profielen (roaming profiles) heb je ook AD voor nodig.
De vraag is, is die 120 euro alle niet gebruikte functionaliteit waard.
Uitgaande van het gegeven dat je geen student bent.
Mogelijkheid 1, je hebt al Windows ME.
Windows XP Professional FUP (Upgrade) ~ €260,=
Windows XP Home FUP (Upgrade) ~ €122,00,=
Mogelijkheid 2, je hebt nog geen Windows ME.
Windows XP Professional FPP ~ €360,=
Windows XP Home FPP ~ €243,00,=
Mogelijkheid 3, de Upgrade truuk.
Windows XP Professional = Windows ME OEM FPP (€ 50,00) + Windows XP Pro FUP (€ 260,00) = € 310,00
Windows XP Home = Windows ME OEM FPP (€ 50,00) + Windows XP Home FUP (€ 122,00) = € 172,00
Voor office moet je het zelfde doen. Bepaal eerst wat je nodig hebt. Veel tweakers zweren bij Office 2003 Professional + Frontpage. Maar heb je het nodig, betaal je 200 euro meer voor iets wat je niet nodig hebt. De meeste mensen kunnen al af met Office Standaard of wanneer je Access nodig hebt met Office Professional. Ook hier kan je een truuk uithalen met upgrade.Wel controleren of dat nog steeds kan. Maar je kan het volgende aanschaffen:
Mogelijkheid 1, full product
Microsoft Office 2003 Professional Full € 569
Microsoft Office 2003 Standaard Full € 461
Mogelijkheid 2, upgrade bij reeds aanwezige licenties
Microsoft Office 2003 Professional Upgrade € 401
Microsoft Office 2003 Standaard Upgrade € 345
Mogelijkheid 3, upgrade truuk
Microsoft Office 2003 Professional = Microsoft works 8 (€ 15,00) + MSO 2003 Pro Upgrade € 401 = € 425
Microsoft Office 2003 Standaard Upgrade = Microsoft works 8 (€ 15,00) + MSO 2003 Std Upgrade € 345 = € 360
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.