Windows legaliseren; goedkoopste manier gezocht *

Pagina: 1
Acties:
  • 727 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:59
stel dat ik een computer zou hebben waarop geen legale besturingssoftware staat en geen legale office. laten we zeggen dat alleen de virusscanner legaal is. Wat zou ik dan het beste kunnen doen als ik toch alles legaal wil? Kan ik dan beter de verschillende software (office pakket en OS) legaal kopen? of kan ik beter een losse pc zonder scherm kopen waar dat al bijgeleverd zit?

een oem versie van windows xp pro is 130 euro ongeveer, terwijl de retail versie 455 euro moet kosten.

Ik heb gekeken wat een losse pc met windows kost, maar t goedkoopste dat ik kon vinden was 400 euro.

iemand tips?

• djluc
  • Laatst online: 17-07 12:15
Een OEM licentie is niet overdraagbaar naar een andere PC....

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gewoon OEM kopen. In feite koop je die license voor de PC achteraf, als die license niet bijgeleverd was.
Zal wel niet helemaal officieel zijn maar daar wordt echt geen probleem van gemaakt en er is ook geen manier om na te gaan of je de license later hebt gekocht.
No problem lijkt mij...

Edit: wat DJluc zegt. Een OEM license van een andere PC is niet overdraagbaar, dus koop gewoon een losse OEM license voor die PC.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 06-12-2006 12:15 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Als je student of scholier bent zou ik het via surfspot kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 06-12-2006 12:15 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
salland had toch van die zelfbouw pc oem setjes?

559 Microsoft Windows XP Professional, NL, Single Pack
€ 134,43
€ 112,97 ex BTW

ook voor office zijn er single packs die varieren van 168 euro voor de office 2003 basic tot office 2003 pro voor 317 euro.

[ Voor 78% gewijzigd door DECOY88 op 06-12-2006 12:18 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:14:
Als je student of scholier bent zou ik het via surfspot kopen.
En als je op een hogeschool/universiteit zit kan je via www.ma3d.com aanmelden voor een gratis MSDNAA account en kan je gratis windows en office in allerlei varianten downloaden.
Das ook gewoon legaal. Voorwaarde is dat je dus ingeschreven bent bij een hogeschool of universiteit.
Die informatie moet je bij aanmelding ook gewoon invullen en dan wordt via je school gekeken of je recht hebt op een MSDNAA subscription.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

McKaamos schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:17:
[...]

En als je op een hogeschool/universiteit zit kan je via www.ma3d.com aanmelden voor een gratis MSDNAA account en kan je gratis windows en office in allerlei varianten downloaden.
Waarom staat er dan dat je 30,- per jaar moet betalen?

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:27
Maar zou je sowieso niet even wachten tot Vista uit is?
Heb je gelijk de nieuwste versie en de licentie is ook geldig voor oudere producten volgens mij...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:19:
[...]

Waarom staat er dan dat je 30,- per jaar moet betalen?
Dat ligt aan je subscription en de license die je school heeft.
Als je het via je school laat doen kost het niks. Heb mezelf pasgeleden ook aangemeld.
Of ik even EUR 0,00 wou betalen :+
TLer schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:20:
Heb je gelijk de nieuwste versie en de licentie is ook geldig voor oudere producten volgens mij...
Mocht je via MA3D.com een license bemachtigen, dan kan je binnenkort ook Vista voor nop daar vandaan halen :)
En trouwens, je kan wel leuk op Vista wachten, maar we hebben geen idee van zijn systemspecs. Misschien voldoet de machine wel helemaal niet voor Vista?

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 06-12-2006 12:22 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

En voor sommige dingen is het ook zeker het overwegen waard om te kijken naar gratis/open source oplossingen. En wat veel mensen vaak vergeten is te kijken naar hun flexibiliteit, je wilt makkelijk je OS kunnen veranderen/upgraden, een ander mailprogramma gebruiken, enz. Het is toch jammer als je over tien jaar nog steeds vast zit aan je huidige systeem, ondanks alle technologische ontwikkelingen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Smokalot, you're absolutely right.
Ubuntu is een heel leuk pakket om eens uit te proberen.
Mocht je ervaring hebben met Linux, dan is het misschien het overwegen waard om een andere distro uit te zoeken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TLer schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:20:
Misschien gaat het om een wat ouder systeem.
Ik hoef niet genodig Vista om m'n pc's te hebben als XP ook prima volstaat. Nieuwe OS'en zijn leuk, maar op een systeem van een jaar of 4 terug hoef je volgensmij echt geen Vista voor aan te schaffen.

Ey!! Macarena \o/

• DeRooney
voor de volledigheid:
dit is het systeem:
amd duron 1.2 ghz
512 mb ddr ram pc 2100
2x hdd: 1x 20 gb, 1x 40 gb
point of view 128mb geforce 5500fx
plexwriter 8/4/32
aopen 52x cdrom
soundblaster live 1024
via rhine netwerkkaart

dat was het wel. dit systeem heb ik met alle losse onderdelen gekocht, daar zat dus geen software bij. Wat dat betreft kun je in de winkel beter een complete pc kopen als je een echte licentie wilt hebben van windows lijkt mij.
met linux ben ik niet echt bekend. heb ooit een keer mandrake uitgeprobeerd maar kwam daar niet echt uit. open office heb ik geprobeerd maar dr waren wat dingen waar ik tegenaan liep met openoffice. ik ben helaas (net) geen student meer, anders had ik dat nog even gedaan.

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

McKaamos schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:24:
Smokalot, you're absolutely right.
Ubuntu is een heel leuk pakket om eens uit te proberen.
Mocht je ervaring hebben met Linux, dan is het misschien het overwegen waard om een andere distro uit te zoeken.
Beetje vreemd dat er altijd maar naar OS wordt gewezen maar tja....

V: Ik wil Windows XP legaal hebben - A: Probeer linux
V: Ik wil Microsoft Office legaal hebben - A: Probeer OO
Etc. Etc.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
koop geen OEM windows..
deze kan/mag enkel bij nieuwe pc's geleverd worden - is da's dus even strafbaar dan helemaal geen licentie...
(OEM is dus eigenlijk een optie als je een pc samengesteld hebt in een winkel - de onderdelen koopt en er dan direct een win xp bij koopt - net zoals een oem-versie van nero alleen maar bij een brander van die OEM-verdeler mag zitten/verkocht worden...)
maw: je had bij aankoop van je onderdelen die oem-versie moeten bij kopen - nu is het te laat ...

achteraf kopen = gewone versie - geen oem meer mogelijk...

voor windows en office kan je ook bellen naar microsoft en zo telefonisch je software laten registreren - nieuwe (legale) licentie vragen en betalen...

van de andere software mss ook best een licentie aanvragen rechtstreeks bij de producent
(moet je nix afgeven aan een winkel ;) )

aan onderbuur: voor een upgrade heb je ook een geldige licentie van een voorganger nodig...
(mocht je er nog eentje hebben van win me, 2k of 98se, is dat wel een optie)
anders ben je er ook aan voor de moeite bij ev. controle

maar als je zelf al contact op neemt met ms voor de legalisatie ervan, heb je wrs minder kosten ...
("eerlijkheidskorting" mss .. :+ )

[ Voor 24% gewijzigd door soulrider op 06-12-2006 12:37 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18
naar windows update gaan en daar laten zeggen dat hij illegaal is, dan kan je hem dacht ik ietsje goedkoper krijgen.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
McKaamos schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:20:
[...]

Dat ligt aan je subscription en de license die je school heeft.
Als je het via je school laat doen kost het niks. Heb mezelf pasgeleden ook aangemeld.
Of ik even EUR 0,00 wou betalen :+
[...]
Mocht je via MA3D.com een license bemachtigen, dan kan je binnenkort ook Vista voor nop daar vandaan halen :)
En trouwens, je kan wel leuk op Vista wachten, maar we hebben geen idee van zijn systemspecs. Misschien voldoet de machine wel helemaal niet voor Vista?
Hm als ik Universiteit Utrecht aanklik en alles invul, dan blijft ie op een gegeven moment hangen bij:
Select the progams you want to subscribe to here below.
Daar zijn geen programma's te selecteren, dus blijkbaar doen niet alle hogescholen/universiteiten hieraan mee?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Winnetou schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:36:
[...]
Hm als ik Universiteit Utrecht aanklik en alles invul, dan blijft ie op een gegeven moment hangen bij:
[...]
Daar zijn geen programma's te selecteren, dus blijkbaar doen niet alle hogescholen/universiteiten hieraan mee?
vraag het na in school
en meestal zijn zulke licentie's ook maar geldig zolang je als student of docent verbonden bent met die hogeschool/unief...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]
[...]
Blijkbaar niet dan. Hogeschool Windesheim in Zwolle doet wel mee iig.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13
Wim-Bart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:31:
[...]

Beetje vreemd dat er altijd maar naar OS wordt gewezen maar tja....

V: Ik wil Windows XP legaal hebben - A: Probeer linux
V: Ik wil Microsoft Office legaal hebben - A: Probeer OO
Etc. Etc.
Beetje vreemd dat men besturingssysteem gelijk associeert met Microsoft Windows en Office pakket gelijk met Microsoft Office.
smokealot heeft zeker een punt, er zijn alternatieven die legaal zijn, waar je veel meer vrijheden hebt en ook nog eens gratis zijn (en blijven).

• Wim-Bart

Wim-Bart

robbert schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:46:
[...]

Beetje vreemd dat men besturingssysteem gelijk associeert met Microsoft Windows en Office pakket gelijk met Microsoft Office.
smokealot heeft zeker een punt, er zijn alternatieven die legaal zijn, waar je veel meer vrijheden hebt en ook nog eens gratis zijn (en blijven).
Het gaat om de essentie. De vraag is dat iemand aangeeft dat hij een bepaald product X legaal wil. Dan vraagt hij toch niet om alternatief Y voor X.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Wim-Bart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:49:
[...]

Het gaat om de essentie. De vraag is dat iemand aangeeft dat hij een bepaald product X legaal wil. Dan vraagt hij toch niet om alternatief Y voor X.
Lees de TopicStart nog eens goed ;) Het gaat er om dat er een legaal OS op de PC moet.
De Topicstarter heeft tot nu toe alleen naar Microsoft producten gekeken, en dat kost hem/haar nogal veel geld.
Klaarblijkelijk is hij/zij op zoek naar een goedkope methode om de PC te voorzien van een legaal OS.
Er is geen melding gemaakt dat het een MS product moet zijn ;)

• smokalot

smokalot

titel onder

arjoderoon schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:30:
met linux ben ik niet echt bekend. heb ooit een keer mandrake uitgeprobeerd maar kwam daar niet echt uit. open office heb ik geprobeerd maar dr waren wat dingen waar ik tegenaan liep met openoffice.
Ik weet niet of linux voor jou een goede keuze zou zijn. ik weet niet wat je allemaal precies met je PC wilt doen, en of de goede/slechte kanten van linux tov windows dus in jouw voordeel werken of juist niet, en of je er genoeg achter zit om hier en daar een flinke tijdsinvestering te kunnen rechtvaardigen. Ik kan je wel vertellen dat de ontwikkelingen van linux erg snel gaan, een linux versie van nu is op vele punten een substantiele verbetering tov een versie van een jaar oud. Proberen kan natuurlijk nooit kwaad, dit soort dingen moet je zelf zien.

Maar goed, je hoeft natuurlijk niet meteen je hele OS en alle applicaties te switchen naar vrije software, en het vrij zijn op zich kun je ook niet zwart-wit zien. Ik raad je alleen aan om ook aan de lange termijn te denken, en dan is flexibiliteit belangrijk. Dan heeft OpenOffice een streepje voor tov MS Office, omdat het gratis is, beschikbaar voor meerdere platformen, ondersteuning van de belangrijkste bestandsformaten, enz. Natuurlijk moet je ook naar de korte termijn kijken, maar niet uitsluitend.

Zelfs al vind je Outlook express net iets fijner werken dan Thunderbird, dan nog biedt die laatste meer voordelen op de lange termijn, en is het dus wellicht verstandiger toch voor Thunderbird te gaan.

Verwijderd

@ Wim-Bart:
Kalm aan zeg...
De 9e reactie meldt:
[...]is het ook zeker het overwegen waard[...]
Da's toch ietsje minder dramatisch dan hoe jij het je voorstelt, right?
V: Ik wil Windows XP legaal hebben - A: Misschien... Windows XP kopen?
V: Ik wil Microsoft Office legaal hebben - A: Wellicht... Microsoft Office kopen?

De TS vraagt gewoon naar tips van de mensen hier en dan is het heel normaal dat OS op een gegeven moment wordt genoemd. Btw, heeft de TS OS uitgesloten?

• smokalot

smokalot

titel onder

McKaamos schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:53:
[...]

Lees de TopicStart nog eens goed ;) Het gaat er om dat er een legaal OS op de PC moet.
De Topicstarter heeft tot nu toe alleen naar Microsoft producten gekeken, en dat kost hem/haar nogal veel geld.
Klaarblijkelijk is hij/zij op zoek naar een goedkope methode om de PC te voorzien van een legaal OS.
Er is geen melding gemaakt dat het een MS product moet zijn ;)
zo heb ik de vraag ook gelezen idd.

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 09:27
Weet ook iemand hoe het precies met die OEM licenties zit. Ik heb een keer bij een seminair van Microsoft gehoord dat je bij aanschaf van bijvoorbeeld een Harde schijf al recht hebt om een OEM licentie erbij aan te schaffen.
Want dat is misschien ook nog een interessante optie en volkomen legaal.

• robbert
  • Laatst online: 10:13
Wim-Bart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:49:
[...]

Waarom mag in het geval van een monitor, videokaart, auto, oid wel op een alternatief gewezen worden en in het geval van een besturingssysteem niet?
Die logica ontgaat mij een beetje.....

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topic titel nog even aan

alle software legaal: wat te doen? > Windows legaliseren; goedkoopste manier gezocht *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-07 17:59

Haan

dotnetter

[...]
[...]
Erasmus Universiteit Rotterdam doet blijkbaar ook niet mee :(

Kater? Eerst water, de rest komt later

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:22
Als je windows wil: gewoon via de genuine advantage program een cd bestellen ndat je installatie illegaal is bevonden. Kost je 130 euro ofzo.

Roomba E5 te koop

• Ri_ck
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09-2010
AEZscf schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:58:
Weet ook iemand hoe het precies met die OEM licenties zit. Ik heb een keer bij een seminair van Microsoft gehoord dat je bij aanschaf van bijvoorbeeld een Harde schijf al recht hebt om een OEM licentie erbij aan te schaffen.
Want dat is misschien ook nog een interessante optie en volkomen legaal.
Klopt inderdaad je mag in principe bij een nieuwe hardeschijf, moederbord, processor al een OEM licentie aanschaffen en dan is het inderdaad denk ik de interessantste optie om Windows legaal te krijgen.

€ 109,- voor OEM Windows XP Home NL
€ 50,- voor 80 GB hardeschijf +/-

Hardeschijfruimte nooit verkeerd en een legale Windows! en voor degene die dit echt van plan zijn, vraag ook even naar de Coupon voor windows Vista, dan kun je deze in januari upgraden voor een klein bedrag!

Voor Windows XP Pro en MCE die na 7 november zijn aangeschaft zit een coupon bij en die kun je dan voor € 15,- (verzendkosten) laten upgraden naar desbetreffende Vista. Voor Home moet iets meer bij betaald worden!!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je echt duidelijkheid wilt, dan bel je microsoft. Zei zijn de enige die precies weten hoe het nu exact zit met OEM licenties.

[ Voor 66% gewijzigd door jhead22 op 06-12-2006 13:46 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

Spider.007 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 13:10:
Ik pas je topic titel nog even aan

alle software legaal: wat te doen? > Windows legaliseren; goedkoopste manier gezocht *
TS wil toch meer dan alleen windows?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

smokalot schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:57:
[...]

TS wil toch meer dan alleen windows?
Idd, ook het officepakket.
Een titel als "Software Legaliseren - Goedkoopste methode" zou beter zijn imho.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
soulrider schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:32:
koop geen OEM windows..
deze kan/mag enkel bij nieuwe pc's geleverd worden - is da's dus even strafbaar dan helemaal geen licentie...
(OEM is dus eigenlijk een optie als je een pc samengesteld hebt in een winkel - de onderdelen koopt en er dan direct een win xp bij koopt - net zoals een oem-versie van nero alleen maar bij een brander van die OEM-verdeler mag zitten/verkocht worden...)
maw: je had bij aankoop van je onderdelen die oem-versie moeten bij kopen - nu is het te laat ...

achteraf kopen = gewone versie - geen oem meer mogelijk...
Je gaat met woorden als "strafbaar" wel voorbij aan het feit dat het dergelijke bepalingen in licenties wel eens onrechtmatig kunnen zijn en in theorie nietig verklaard kunnen worden. Auteursrecht kan namelijk uitgeput raken en zowel het achteraf bemachtigen van een OEM licentie als het overzetten van een licentie op andere hardware zou daar wel eens onder kunnen vallen. Dat een leverancier iets niet mag leveren volgens een contract met een producent hoeft juridisch nog niets te betekenen voor de eindgebruiker.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Overigens ben ik niet tegen Linux oplossingen maar de vraag was om Windows te legaliseren. Maar aan de andere kant zijn er vele mogelijkheden voor het legaliseren van Windows/Office/Andere software.

Zoals je ziet zijn er opties zoals OEM licentieering of full products of studenten pakketten etc.

Na alle reacties gelezen te hebben denk ik dat je eerst eens moet bepalen wat je zelf wilt en wat is je budget en wat heb je nodig. Misschien moet je voor een aantal producten inderdaad alternatieven hebben.

De eerste vraag is, ben je een student en ben je dat de komende paar jaar nog, want een studenten licentie is niet meer geldig zodra je geen student meer bent en kan je ook niet als upgrade basis laten dienen.

Ben je geen student dan moet je bepalen waar je de PC voor gebruikt, ben je ontwikkelaar dan kan je de MSDN versies gebruiken, mits je een MSDN abbo hebt bij MS. Overigens eist MS dat je bij een MSDN versie de software iedere 120 dagen opnieuw installeert. Geen lekkere optie eigenlijk. Overigens hoeft het niet, maar formeel moet het wel.

Is een MSDN licentie niet interessant dan is de vraag of je nog in staat bent om een OEM licentie aan te schaffen voor je PC. Nadeel, dit is niet overdraagbaar naar een nieuwe PC maar bij een nieuwe PC neem je toch een OS licentie. OEM Licentie alleen interssant voor nieuwe PC.

Dan is de vraag, heb je een legale Windows 2000 of ME licentie. Want dan kan je upgraden naar XP. Dat scheelt een hoop geld.

Zoals je ziet heb je dus een aantal keuzes:
  1. Student
  2. MSDN
  3. OEM
  4. FPP
  5. Upgrade
Dan is er de vraag, welke functionaliteit heb je nodig. Je hebt Home en Professional. Veel tweakers zweren bij Professional, maar ja, heb je een AD domein waar je machine in moet worden opgenomen dan moet je wel professional maar voor andere zaken is Professional bijna nooit nodig. De meerwaarde van Windows XP professional ten opzichte van Windows XP Home is minimaal.

Enkele punten waar je XP Pro voor nodig zou kunnen hebben:
  1. Remote overnemen van PC via RDP. Maar kan je ook oplossen via VNC (gratis).
  2. Een Web en FTP server met maximaal 10 simultane verbindingen. Niet echt zinnig en op te lossen met gratis apache.
  3. Offline folders. Tja, daar heb je een domein voor nodig.
  4. Meer dan 1 processor (Home support dual core).
  5. Geavanceerde access control op applicaties en Encryptie.
  6. Centraal beheerbaar (AD voor nodig);
  7. Centraal groepsbeleid (AD voor nodig);
  8. Remote software installatie en uitrollen via RIS (AD voor nodig);
  9. Wandelende profielen (roaming profiles) heb je ook AD voor nodig.
De vraag is, is die 120 euro alle niet gebruikte functionaliteit waard.

Uitgaande van het gegeven dat je geen student bent.

Mogelijkheid 1, je hebt al Windows ME.
Windows XP Professional FUP (Upgrade) ~ €260,=
Windows XP Home FUP (Upgrade) ~ €122,00,=

Mogelijkheid 2, je hebt nog geen Windows ME.
Windows XP Professional FPP ~ €360,=
Windows XP Home FPP ~ €243,00,=

Mogelijkheid 3, de Upgrade truuk.
Windows XP Professional = Windows ME OEM FPP (€ 50,00) + Windows XP Pro FUP (€ 260,00) = € 310,00
Windows XP Home = Windows ME OEM FPP (€ 50,00) + Windows XP Home FUP (€ 122,00) = € 172,00

Voor office moet je het zelfde doen. Bepaal eerst wat je nodig hebt. Veel tweakers zweren bij Office 2003 Professional + Frontpage. Maar heb je het nodig, betaal je 200 euro meer voor iets wat je niet nodig hebt. De meeste mensen kunnen al af met Office Standaard of wanneer je Access nodig hebt met Office Professional. Ook hier kan je een truuk uithalen met upgrade.Wel controleren of dat nog steeds kan. Maar je kan het volgende aanschaffen:

Mogelijkheid 1, full product
Microsoft Office 2003 Professional Full € 569
Microsoft Office 2003 Standaard Full € 461

Mogelijkheid 2, upgrade bij reeds aanwezige licenties
Microsoft Office 2003 Professional Upgrade € 401
Microsoft Office 2003 Standaard Upgrade € 345

Mogelijkheid 3, upgrade truuk
Microsoft Office 2003 Professional = Microsoft works 8 (€ 15,00) + MSO 2003 Pro Upgrade € 401 = € 425
Microsoft Office 2003 Standaard Upgrade = Microsoft works 8 (€ 15,00) + MSO 2003 Std Upgrade € 345 = € 360

• DeRooney
Voor mij persoonlijk zou linux ook een optie zijn. het moet dan wel een gebruiksvriendelijke distro zijn waarbij ik met veel klikwerk dingen kan installeren etc. Commando's intikken is niet mijn ding.
Verder wil ik graag met mijn pc nog pro evolution soccer kunnen spelen, net als medal of honor. Dat kan in linux misschien wel in een virtuele windows omgeving, maar dan heb je nog steeds een windows licentie nodig lijkt mij.

De bovenstaande post is wel behoorlijk duidelijk. Ik snap alleen bij het eerste over het OS iets niet.
misschien dat de poster dat nog kan verhelderen voor mij?
Wat is het verschil als je de upgrade truuk doet en als je al windows me hebt?

ik heb een laptop waarvoor ik een windows me licentie heb. deze laptop is helaas in de bagger geholpen door een laptop reparatie bedrijf, dus daar heb ik niks meer aan. ik heb ook de code niet meer. Verder heb ik hier nog wel een officiele windows98 liggen. alsik hem kan vinden kan ik kijken welke het is.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-07 12:35

killercow

eth0

Heb je office echt nodig? Openoffice is vaak meer dan voldoende, en is dus legaal.
Ubuntu zou verder ook je windows needs grotendeels weg nemen,

Medal of honor draait volgens mij vrij goed onder Wine (toch?), Pro evo soccer moet je zelf maar even be-googlen.

Neem iig even de tijd om Ubuntu de live-cd te testen, (bevalt je vast wel), en openoffice op je windows bak te downloaden, (kost je niks, kan geen kwaad), en misschien ben je dan vrij simpel al een antwoord rijker.

[ Voor 29% gewijzigd door killercow op 06-12-2006 19:11 ]

openkat.nl al gezien?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
voor linux heb je cedega voor €10 en dan kan je directx en meer in linux gebruiken. en dan zou ik gaan kijken naar ubuntu of opensuse

• DeRooney
ik heb laatst openoffice 2.0 al geprobeerd op mn systeem maar er was iets in de tekstverwerker en de spreadsheet wat ik niet lekker vondt werken. Verder vind ik outlook (niet express) ook erg fijn om mee te werken. Is daar ook een linux equivalent van?

• killercow

killercow

eth0

arjoderoon schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:26:
ik heb laatst openoffice 2.0 al geprobeerd op mn systeem maar er was iets in de tekstverwerker en de spreadsheet wat ik niet lekker vondt werken. Verder vind ik outlook (niet express) ook erg fijn om mee te werken. Is daar ook een linux equivalent van?
Hmm, das jammer, maar wat is dat lekkerder werken met Office je waard?

Voor outlook is er de bijna drop-in replacement Evolution, welke eigenlijk bijna helemaal het zelfde werkt (en evenuteel ook met exchange servers wil kletsen)
Er zschijnt ook een windows port te zijn hiervan, maar dan zou ik je toch aan raden om Thunderbird + eventueel sunbird te gebruiken.

openkat.nl al gezien?

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 23:08
Zo, ik heb me ook maar eens ingeschreven bij dat MA3D. Ik sta ingeschreven op de Haagse Hogeschool en blijkbaar gaan ze dat nu checken. Heeft iemand hier ervaring met hoe lang het duurt voordat je je inloggegevens krijgt?

omniscale.nl

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Paar dagen maximaal.
Ik kreeg mijn inloginformatie de dag na registratie.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 23:08
McKaamos schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:16:
Paar dagen maximaal.
Ik kreeg mijn inloginformatie de dag na registratie.
OK dan! Ik ben heel benieuwd.

Hoe werkt het verder eigenlijk? Als ik straks geen student meer ben mag ik Windows via hen ook niet meer gebruiken. Maar die key blijft gewoon werken toch? Hoe controleren ze dat?

omniscale.nl

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

posttoast schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:34:
[...]

OK dan! Ik ben heel benieuwd.

Hoe werkt het verder eigenlijk? Als ik straks geen student meer ben mag ik Windows via hen ook niet meer gebruiken. Maar die key blijft gewoon werken toch? Hoe controleren ze dat?
Blijft gewoon werken, wordt niet gecheckt.
Verder is het heel simpel. Je gaat naar MA3D.com, klikt rechtsboven op Log In, vult je gegevens in en je krijgt een lijst software voor je neus. Klik op een linkje en je krijgt een download voor je neus.

• killercow

killercow

eth0

McKaamos schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:38:
[...]

Blijft gewoon werken, wordt niet gecheckt.
Het hele punt van dit topic was toch dat het legaal moest?

snap niet helemaal dat je je nu al arme student aan office te verbinden, om straks willens en wetens vast te zitten aan de dure versie.
OpenOffice is nu en keuze, die je voor de rest van je leven niks kosten gaat.

openkat.nl al gezien?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Open Office werkt inderdaad leuk, tot je met meerdere mensen documenten moet delen.
Mijn ervaring is documenten nogal eens niet helemaal lekker uitwisselen qua lay-out etc.

Maar ik moet toegeven, Open Office werkt heerlijk, als je het eenmaal een beetje in de gaten hebt (lees, bent overgestapt van MS Office trucjes naar OO trucjes)...

• djluc
  • Laatst online: 17-07 12:15
Het werkt leuk inderdaad maar is in veel zakelijke cases niet geschikt. Dat is ook door diverse onderzoeken onderschreven. Daarnaast zijn er ook diverse cases die laten zien dat het wel degelijk mogelijk is, maar vervolgens wel concreet stellen dat hiervoor voorwaarden en investeringen aanwezig zijn. Met name ook aan de kant van de verzenders is dit noodzakelijk.

• DeRooney
Oke, ik heb nu linux uitgeprobeerd, maar omdat het spelen van spelen problematisch is, (zo lang games nog niet voor linux geschreven worden) wil ik toch maar een xp licentie aanschaffen. Nu heb ik gegoogled op welke hardware het recht geeft op een oem licentie, maar heb ik ook al gemerkt dat een oem licentie 1 groot nadeel heeft: als je je mobo opgrade dan ben je al verplicht een nieuwe licentie te kopen...

Mijn vraag is nu dan ook:
Welke hardware geeft het recht om een oem licentie van windows bij aan te schaffen? Is dat ook al bij een interne dvd brander? of is dat alleen bij een cpu?
Welke onderdelen van een pc komen daar voor in aanmerking?
(is dat ook bij dram bijvoorbeeld?)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

praktisch alle onderdelen voor zover ik weet.

• DeRooney
is het mogelijk om dat ergens te checken?
en als je dan 1 ander onderdeel vervangt (bijvoorbeeld een andere geluidskaart erin, ben je dan ook al verplicht een nieuwe licentie aan te schaffen?

• Standeman
  • Laatst online: 20:15

Standeman

Prutser 1e klasse

arjoderoon schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:03:
Oke, ik heb nu linux uitgeprobeerd, maar omdat het spelen van spelen problematisch is, (zo lang games nog niet voor linux geschreven worden) wil ik toch maar een xp licentie aanschaffen. Nu heb ik gegoogled op welke hardware het recht geeft op een oem licentie, maar heb ik ook al gemerkt dat een oem licentie 1 groot nadeel heeft: als je je mobo opgrade dan ben je al verplicht een nieuwe licentie te kopen...

Mijn vraag is nu dan ook:
Welke hardware geeft het recht om een oem licentie van windows bij aan te schaffen? Is dat ook al bij een interne dvd brander? of is dat alleen bij een cpu?
Welke onderdelen van een pc komen daar voor in aanmerking?
(is dat ook bij dram bijvoorbeeld?)
Ik weet dat er winkels zijn die oem licenties verkopen bij bijv. een muis van € 5. Aangezien ik geen juridisch expert ben, durf ik niet te zeggen dat het 100% legaal is onder het nederlandse recht, wat ze doen. Maar ik neem aan dat die gasten dat ook wel uitgezocht hebben (je mag er immers van uit gaan dat een verkoper kennis van zaken heeft).

Zet anders je direct messaging even aan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• DeRooney
offtopic:
mn direct messaging staat nu aan...

• three2five
  • Laatst online: 24-07 10:42
Ik heb een tijdje bij de mycom gewerkt en daar werd bij inderdaad bij een muis een windows XP licentie weggegeven. Je kan dus gewoon de Mycom instappen en om een OEM licentie vragen en een muis.

• DeRooney
maar is dat legaal? bij een muis een oem versie?
en dat zou dan ook betekenen dat als ik een andere muis koop, dat ik dan een andere licentie zou moeten kopen omdat mijn computer anders is?

• three2five
  • Laatst online: 24-07 10:42
Dat vind ik een interessante benadering. Ik zou zeggen, loop naar de Mycom, stel je vraag en ga af op hun antwoord. Als zij zeggen dat wanneer je muis anders is en je licentie nog steeds geldig is treft jou geen blaam; je hebt te maken met een regeling die voor pro's zelfs niet te doorgronden is, en je bent in dat geval af gegaan op een microsoft reseller.

Je kan niet goed (wel redelijk, maar niet goed) op onze mening af gaan aangezien wij simpelweg geen microsoft resellers zijn en je een wat microsoft betreft discutabel punt begeeft. Je zal moeten afgaan op de informatie dat een microsoft reseller geeft, of wat iemand zegt die dat van een microsoft reseller heeft.

*lees microsoft reseller als in; de website van microsoft zelf, of een winkel waar microsoft producten verkocht worden en waarvan je zelf redelijkerwijs vanuit kan gaan dat het legale software betreft.

[ Voor 46% gewijzigd door three2five op 03-01-2007 21:47 ]

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Volgens mij was een OEM licentie alleen met een moederbord/heel systeem verkrijgbaar was. De andere onderdelen kunnen namelijk losse upgrade componenten zijn die je bijprikt. Vraag het voor alle zekerheid na in de winkel. Maar studenten/msdnaa licenties zijn de goedkoopste. Let wel op de "geldigheid", namelijk dat je het alleen mag gebruiken als je een student bent. Maar niemand die het komt controleren >:)

Blijkbaar doet hogeschool Leiden ook niet nee aan het MSDNAA project. Beet je jammer, maar ja misschien toch maar via surfspot vistalicentie bemachtigen.

[ Voor 16% gewijzigd door 455451n op 03-01-2007 21:56 ]

• DeRooney
bedankt..
ik ga het gewoon eens vragen bij mycom of een andere microsoft reseller.

Verwijderd

Wat ik van onze distributeur begreep, is dat je zelfs bij aanschaf van een muis zoals hierboven ook genoemd al recht hebt op OEM. Maar om het helemaal zeker te weten kun je idd het beste bij MS zelf informeren.

Als je moederbord vervangen/geupgrade wordt, gaan office en soms windows inderdaad de OEM licentie intrekken. Als je dan belt met de activatie desk geven ze je dan wel een nieuw nummer (onder het mom van een reparatie ipv een upgrade) waardoor je licentie gewoon weer geldig en legaal is.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Ik heb gehoord, maar dat moet ik nog verifieeren bij MS, dat je een OEM licentie voor je PC ook op je laptop mag activeren, aangezien dat ook vaak een tweede PC is.

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
http://www.microsoft.com/...s/licentievormen/oem.aspx is duidelijk imho...

Nu zijn de beperkingen die MS opneemt in de licentievoorwaarden niet altijd hard te maken in een rechtbank.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waar en van wie?

Die mag dan nog even terug langs af, want er is geen enkele eindgebruikers licentie die een client OS onder dezelfde licentie op meerdere installaties tegelijkertijd toestaat.

OEM al helemaal niet, in ruil voor de lagere prijs zijn er striktere voorwaarden gesteld aan gebruik en doorverkoop, en al helemaal niet tegelijkertijd gebruiken.

Alleen Enterprise licenties mogen daarvoor onder bepaalde voorwaarden gebruikt worden.
(bekendste voorbeeld: Vista Enterprise en een tweede install onder Virtual PC 2007 op dezelfde machine mag wel.)

Voor Server-OS is er ook een dergelijke uitzondering: 2003R2 Enterprise en Virtual Server 2005R2.
Dan mag je onder dezelfde licentie tot 4 Virtual Servers draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 06-01-2007 10:32 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DeRooney
Ik heb uiteindelijk een Windows OEM aangeschaft. En nu toch maar geprobeerd om openoffice te draaien. Maar goed, ik heb nog niet 1x mijn bestaande xls bestanden kunnen openen. Het enige dat openoffice doet is fouten produceren en vastlopen.

• smokalot

smokalot

titel onder

arjoderoon schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 16:20:
Ik heb uiteindelijk een Windows OEM aangeschaft. En nu toch maar geprobeerd om openoffice te draaien. Maar goed, ik heb nog niet 1x mijn bestaande xls bestanden kunnen openen. Het enige dat openoffice doet is fouten produceren en vastlopen.
moet je voor de lol eens proberen de openoffice bestanden in MS Office te openen ;)

omdat het natuurlijk heel vervelend is als je niet gewoon het programma kunt gebruiken wat je wilt, kun je proberen dat in de toekomst te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld dingen als OpenDocument opslaan, dan kun je kiezen tussen een heleboel officesuites, waaronder openoffice, maar naar het schijnt ook MS Office.

Ik ben wel bang dat je voorlopig moet kiezen wat je vervelender vindt: je vrijheid het programma te draaien wat jij fijn vindt opgeven, of een paar honderd euro uitgeven, en je vrijheid eigenlijk nog meer indammen.

• Binnetie
  • Laatst online: 12-06 11:00
Oke mijn buurman komt ook met dit soort vragen.

Hij heeft een pc en deze bevat een minder legale versie van XP. Nu kan hij niet meer updaten e.d. en wil graag een legale licentie kopen. Ik heb wel eens retail licenties voor iemand besteld, maar toen ik de prijs noemde moest hij bijna aan het zuurstof >:)

Ik meende zelf dat je niet zomaar een OEM licentie kon kopen. Bij een paar internetwinkels wordt je er pas op attent gemaakt als je de order wilt versturen.
Hij wil dus graag een legale XP versie. Stel dat ik nu wel een OEM koop en ik prik er over een half jaar een nieuwe moederbord en processor voor hem in omdat ie sneller wil. Is dit dan makkelijk te doen?

Wat adviseren jullie? Toch maar retail of OEM?

Dan nog een vraag. Ik heb voor iemand een retail XP versie aangeschaft en deze op zijn pc gezet. Goed alles werkt. Na een paar maand de pc naar de kloten (virus) alles opnieuw geinstalleerd met zijn cd. Nu is mijn vraag dat je dit 3x kan doen, en wat gebeurd er na die 3x?

• JF_
  • Laatst online: 22-07 19:36

JF_

Binnetie schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:18:
Dan nog een vraag. Ik heb voor iemand een retail XP versie aangeschaft en deze op zijn pc gezet. Goed alles werkt. Na een paar maand de pc naar de kloten (virus) alles opnieuw geinstalleerd met zijn cd. Nu is mijn vraag dat je dit 3x kan doen, en wat gebeurd er na die 3x?
De hardware is hetzelfde, dus de licentie is gewoon geldig. Waarschijnlijk kan je gewoon blijven activeren (zelfde codes), anders even een belletje naar microsoft en telefonisch activeren. Nog nooit problemen mee gehad.

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-04 15:43
Ik zit met mijn OEM Media CEnter licentie al aan mijn 3e pc :D. Even bellen of via telefoon menu laten activeren...en daarna mag je weer 10 keer activeren via internet.

Ik heb ook een leuke computer..

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zie hier verwijzingen naar schoollicentiepakketten. Daarmee koop je geen licenties, je huurt wel licenties voor 1 schooljaar tijd en volgende schooljaar kan je weer opnieuw betalen.

Dus naar OEM-licenties zoeken als je licenties nodig hebt. Hoe gaat MS bewijzen dat je de licentie niet samen met je computer gekocht had? Retail is eerder voor mensen die wel erin geloven en 3x meer geld voor hetzelfde willen neerleggen.

Let wel op dat je voor elke computer die een bepaalde software draait, ook licenties voor hebt. Als je 3 computers met Windows XP hebt draaien, dan moet je ook 3 licenties hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 28-01-2007 20:34 ]

• Binnetie
  • Laatst online: 12-06 11:00
JF_ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:28:
[...]

De hardware is hetzelfde, dus de licentie is gewoon geldig. Waarschijnlijk kan je gewoon blijven activeren (zelfde codes), anders even een belletje naar microsoft en telefonisch activeren. Nog nooit problemen mee gehad.
Dus ik kan inprincipe een OEM licentie bestellen? Sommige winkels geven aan dat je ook iets anders moet kopen. Zijn er winkels die dit niet verplichten? Ik ben namelijk geen onderdelen nodig nu (alleen wat IDE kabels).
Pagina: 1