Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toch de overstap nemen ... of deze opleiding blijven volgen.

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
Hey allemaal,

Ik heb afgelopen schooljaar mijn diploma MBO+ ICT Beheerder gehaald, en hierna ben ik iets totaal anders gaan doen, namelijk Social Work (Maatschappelijk Werk / Sociaal Pedagogisch e.d.).

Dit omdat ICT mij helemaal niet meer interesseerde, de stage die ik had was niet echt interessant, en op school leerde ik niet veel nuttige dingen. Ik heb dan verder ook niet écht het gevoel dat ik wat geleerd heb, behalve dat ik wat servers kan installeren, en een plan kan opstellen m.b.t. wijziging/aankoop van netwerk apparatuur.

Oh en ik heb dan een CCNA Certificaat, nu weet ik even niet in wat voor mate dit invloed heeft, en ik weet niet zeker of het 'echt' een Cisco certificaat is omdat ik niet met 70% of meer geslaagd ben hiervoor.

Anyway, ik vond het dus saai, en weinig sociaal. Nu zit ik op Social Work, maar dat is écht zo'n grote omslag waar ik eigenlijk niet zo heel goed mijn draai in kan vinden. Ook weet ik nu niet zeker of ik nog wel door wil leren.

Ik ben nu 22 jaar, en dit zijn mijn opleidingen tot nu toe:
- Mavo gedaan, toen naar vbo gegaan waar ik alle nuttige vakken op C/D heb gehaald.
- MBO ICT+ Gedaan, en nu zit ik op HBO Social Work.

Deze opleidingen heb ik 'met 2 vingers in de neus' gehaald, echt moeilijk waren ze niet, misschien kwam dat ook wel doordat het hele ICT gebeuren mij wel lag, en omdat ik er al jaren mee bezig was (thuis, voordat ik al begon met de opleiding).

Nu zit ik toch stiekem weer te twijfelen, om OF te gaan werken met mijn ICT diploma, of proberen een HBO ICT-related opleiding te doen en dan te gaan werken.... misschien wil ik wel met dit doorgaan, maar dat weet ik nog niet zo heel erg zeker omdat ik niet zo heel erg vrolijk word van alles in groepjes doen etc. etc.

Wat raden jullie aan?

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Woon je nog thuis en wil je dat nog 3/4 jaar? Dan is het namelijk niet onverstandig om een HBO diploma te halen, ongeacht welke. Welke diploma je wil halen heeft meer met je toekomst te maken, waar zie je jezelf over 10/20 jaar staan, op een MKH/MKD (medisch kinder huis / dagverblijf) (of iets heel anders natuurlijk) Of in de ICT

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als je een HBO ICT opleiding gaat doen moet je ook vrijwel alles in project verband doen.
Dus aan het "alles in groepjes doen" ontkom je niet.
Met een MBO diploma kom je tegenwoordig niet meer aan een leuke baan, is mijn mening.
Je moet even goed afwegen of je iets in de ICT wilt doorstuderen of toch SocialWork. Je bent jong genoeg om nog van opleiding te veranderen, doe dat nu ipv dat je over 5 jaar erachter komt dat je toch verkeerd hebt gekozen.

• De_Bastaard
Ik woon nu nog thuis ja, ik denk ook wel dat ik dat de komende 3/4 jaar nog wel doe, misschien veranderd dat over 3 jaar wel, maar voor zover ik nu vooruit kan kijken zie ik geen reden om op mezelf te gaan wonen.

Tsja, over dat in groepjes, ik heb niets tegen het samen werken met een paar man, maar je word af en toe zó gestoord van verschillende mensen in je groep... argh :P

Social Work is opzich wel aardig, maar ik weet niet zeker of ik mezelf dit 40jaar zie doen. Ik heb het ook meer gekozen, omdat ik daar met een andere groep mensen in aanraking kom, en omdat het 'socialer' is dan ICT.

Ik wil zowieso nog proberen een HBO diploma te halen ja, maar dan moet het toch iets zijn wat me écht trekt.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
De_Bastaard schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:08:
Social Work is opzich wel aardig, maar ik weet niet zeker of ik mezelf dit 40jaar zie doen. Ik heb het ook meer gekozen, omdat ik daar met een andere groep mensen in aanraking kom, en omdat het 'socialer' is dan ICT.
Je bedoeld eigenlijk dat je bij Social Work meer lekkere chicks tegen komt dan bij een ICT opleiding :)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Flyduck schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:49:
Je bedoeld eigenlijk dat je bij Social Work meer lekkere chicks tegen komt dan bij een ICT opleiding :)
Dan had hij beter een kappersopleiding kunnen gaan doen? :P

Maar, persoonlijk denk ik dat een opleiding volgen terwijl je zeker weet dat je niet wilt gaan werken in dat beroep zonde van je eigen tijd en zonde van de tijd die de docenten/medestudenten in jou steken, ook omdat de kans dat je het echt afmaakt niet groot is :)

Ik zou dan ook aanraden om dat eerst voor jezelf proberen goed duidelijk te krijgen - wat wil je nou precies later gaan doen? Eventueel kan je dat inderdaad doen door eens te gaan proberen te werken in de diverse richtingen, oftewel - een jaartje je studie op pauze zetten als daar de mogelijkheid voor is? :)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Doe eens een beroepskeuze test? Het lijkt erop dat je eigenlijk geen idee hebt wat je wilt :)

Verwijderd

Idd, als jij niet weet wat je wil, hoe moeten wij dat dan weten? :P

Overigens is het "alles in groepjes doen etc" volgens mij van toepassing op elke willekeurige HBO opleiding ;)

• De_Bastaard
Over de opmerking m.b.t. de chicks, klopt.
Op de opleiding @ Mbo, daar zaten 5 jaar lang, geen enkele meiden op school. Dat is behoorlijk frustrerend vind ikzelf. Niet écht goed voor de sfeer op school, en je zit alleen maar met sexueel gefrustreerde IT-ertjes te praten over cisco.

Daarnaast leek Social Work me een stuk leuker, omdat ik goed met mensen overweg kan gaan, en praten over problemen etc. Iets wat je bij ICT niet echt hebt/tegen komt.

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Misschien moet je eens kijken naar bedrijfskundige informatica. Bij deze opleiding werk je met ICT en de opleiding is toch sociaal. De nadruk ligt vooral op adviseren en communiceren met de klant, terwijl bij de Informatica opleiding de nadruk ligt op ontwikkelen en bouwen van software. Zou zeggen orieenteer je en succes!

• Sen
  • Laatst online: 19-11 13:55

Sen

<-->

Het maakt niet uit wat je gaat doen. Wil je studeren dan ga je studeren wil je werken dan ga je werken. Er is altijd een mooie baan te vinden met een mbo diploma je moet alleen de wil hebben om hem te krijgen en dat is met een hbo diploma misschien makelijker maar misschien ook niet.

Altijd dat gezeik van zonder diploma kom je nergens vind ik zo frusterend. Leren is niet alles werken ook niet. Het ligt er dus helemaal aan wat je zelf het leukste lijkt. Maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een functie als helpdeskmedewerker of systeembeheerder ook maar gaat vervelen na een tijdje.

• De_Bastaard
Sen schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:12:
Het maakt niet uit wat je gaat doen. Wil je studeren dan ga je studeren wil je werken dan ga je werken. Er is altijd een mooie baan te vinden met een mbo diploma je moet alleen de wil hebben om hem te krijgen en dat is met een hbo diploma misschien makelijker maar misschien ook niet.

Altijd dat gezeik van zonder diploma kom je nergens vind ik zo frusterend. Leren is niet alles werken ook niet. Het ligt er dus helemaal aan wat je zelf het leukste lijkt. Maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een functie als helpdeskmedewerker of systeembeheerder ook maar gaat vervelen na een tijdje.
Dat is zowieso niet echt wat ik wil. Ik hoor van verschillende mensen in mijn vriendenkring (Die wel in dat wereldje zitten), dat het écht gaat vervelen op den duur (Helpdeskmedewerker). Ik heb het gezien op mijn oude stages, en systeembeheerder is nou ook weer niet je-van-het. (Tenminste, niet voor mij).

Netwerkbeheerder gaat opzich nog wel, omdat je met leuke apparatuur en programmatuur in aanraking komt. Enige lastige is er zich altijd van die nasty problemen voor doen nét voordat je naar huis wilde gaan :O

• Sen
  • Laatst online: 19-11 13:55

Sen

<-->

De_Bastaard schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:26:
[...]

Dat is zowieso niet echt wat ik wil. Ik hoor van verschillende mensen in mijn vriendenkring (Die wel in dat wereldje zitten), dat het écht gaat vervelen op den duur (Helpdeskmedewerker). Ik heb het gezien op mijn oude stages, en systeembeheerder is nou ook weer niet je-van-het. (Tenminste, niet voor mij).

Netwerkbeheerder gaat opzich nog wel, omdat je met leuke apparatuur en programmatuur in aanraking komt. Enige lastige is er zich altijd van die nasty problemen voor doen nét voordat je naar huis wilde gaan :O
Dat is juist de uitdaging ik vind het leukste van mijn werk als er iets gebeurt waar ik niks aan kon doen en dat op moet gaan lossen. Je moet een uitdaging hebben anders gaat elk werk vervelen. Maar als netwerkbeheerder heb je over het algemeen meer nodig dan een mbo diploma.

Dus heb je zelf eigenlijk al de conclusie getrokken dat je dan graag door leert en niet eerst 3 jaar als helpdeskmedewerktje je tijd zit te verdoen. Of je ziet wel een uitdaging in het helpdeskmedewerker zijn en klimt dus vandaar op.

Er zijn wel andere opties om het te worden maar die zijn te gering om te noemen.

• De_Bastaard
Ik heb er niets op tegen dat er soms van die leuke klusjes zijn op het eind van de dag, maar op stage was dat soms toch anders. Ik liep in belgie stage, en moest altijd nog een uur terug naar huis rijden zonder vergoeding ... Dat is dan toch altijd weer anders, dan dat als je er voor betaald krijgt.
Pagina: 1