Toon posts:

Programma om games mee te maken en data te vergaren

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk bij een reclameburea dat zich volledig richt op het internet. Nu ontwikkelen wij al tijden viral games gebasseerd op flash. Nu heb ik voor mijn studie een onderzoek gedaan naar advergaming ( adverteren dmv games) en wij zijn zeer geinteresserd in de mogelijkheden van ingame advertising.

Ik zoek nu dus informatie over programma's waarmee we enkele 3d-levels kunnen ontwikkelen en in deze levels moeten advertenties komen. Het is de bedoeling dat aan de advertenties een systeem wordt gekoppeld waarmee we kunnen meten in hoeverre een gamer een bepaalde advertentie heeft gezien en voor hoelang.
Aangezien dit een pilotproject wordt ben ik op zoek naar programma's waarmee je 3d levels kan maken en die daarnaast ook de mogelijkheid bieden om gegevens over de gamer te achterhalen. Ik ben nu al een tijdje gezocht op google, maar al deze programma's en de mogelijkheden zegen mij niets. Ik heb verder alleen verstand van games en adverteren en ben werkelijk een gigantische noob op het gebied van programmeren. Onze programmeurs werken helaas allen met flash, java en php dus zij kunnen mij ook niet verder helpen. Het moeten gewoon open source programma's zijn, want er is geen budget beschikbaar.
Vandaar dat ik hoop dat iemand in dit form mij verder kan helpen. Ik ben dus nog niet aan het werven voor mensen, maar zoek alleen informatie.

Mocht dit topic niet in dit onderdeel thuishoren, vergeef t me. Ik vond dit zelf namelijk de meest geschikte plaats.

Stefan Tamis
Nuyten Associates Interactive

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik zou zeggen 3dmax? mooie 3d ontwerpen maken, dit converteren naar flash

[edit]lees net dat het open source moet zijn, je zou eens kunnen kijken naar Blender]

[ Voor 37% gewijzigd door XippIX op 06-12-2006 11:20 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-07 17:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Welkom op GoT. :)

Ik ben inderdaad bang dat dit niet de goeie plaats is voor dit topic. In dit subforum wordt er concreet gepraat over het zelf ontwerpen van software. Kant en klare software is leuk, maar programmeertechnisch natuurlijk niet echt uitdagend. ;) Zie ook Waar hoort mijn topic? overigens, daar staat wat meer informatie over de subfora waarmee dit forum raakvlakken heeft en waar vaak onduidelijkheid over lijkt te zijn. :)

Zoals je wellicht in dat topic gelezen hebt is er hier in de Devschuur dus niet echt ruimte voor dit topic. Je bent namelijk niet bezig met het ontwikkelen van software en wil slechts een programma hebben dat vrij specifiek doet wat jij wil. Je zou hiervoor terecht kunnen in Client Software Algemeen, waar ik je topic dan ook naartoe verplaats. :)

Echter ben ik bang dat dit topic niets gaat worden. Je eisen zijn vrij specifiek; data harvesting en games zijn vrij op zichzelf staande onderwerpen die ik nog nooit gecombineerd gezien heb, dus ik denk niet dat daar standaardoplossingen voor zijn. Je zal er bijna niet aan ontkomen om zelf iets te ontwikkelen, ben ik bang. :)

SEA>>CSA

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
het designen van advertenties, levels en de combinatie ervan is zrs geen probleem.
(mits zulke tools vrij snel vindbaarwijn op 't net)

het enigste probleem dat je gaat krijgen is de vraag of er een mogelijkheid is of jij als firma kunt nagaan of en indien ja hoelang een gamer naar die advertenties kijkt...

zover ik weet is dat niet mogelijk met recentere game-engine's en wrs wordt er in die sector gewerkt met flat-rates of met een vaste prijs/opbrengst per verkocht spel ...

neem eens contact op met game-development-bedrijven ?
ea bv kan wrs wel genoeg info geven...

anders ga je dit zelf moeten gaan otzikkelen zulke game-engine die feedback kan geven over wat en hoelang een gamer bekijkt...

mss mogelijk met online games (dit inbouwen in de server dan ipv client)

enkel ga je wrs enkele privacy-waakhonden wakker schudden...

[ Voor 18% gewijzigd door soulrider op 06-12-2006 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
soulrider schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:22:

het enigste probleem dat je gaat krijgen is de vraag of er een mogelijkheid is of jij als firma kunt nagaan of en indien ja hoelang een gamer naar die advertenties kijkt...

anders ga je dit zelf moeten gaan otzikkelen zulke game-engine die feedback kan geven over wat en hoelang een gamer bekijkt...

enkel ga je wrs enkele privacy-waakhonden wakker schudden...
Het lijkt mij dat het mogelijk is om een programma te schrijven waarmee je daadwerkelijk kan achterhalen waar de gamer naar kijkt in de game. In een FPS, lijkt het me wel mogelijk om aan je croshair een systeem te koppelen, of je berekend een gezichtsveld aan de hand van hetgeen waarneembaar is op het scherm.

De privacy is pas stap 2, dat is pas van belang op het moment dat we daadwerkelijk aan de slag gaan.

Aanbevelingen zijn altijd welkem.

• -OPTICAL-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55
Het is volgens mij niet mogelijk dit zonder bijzondere randapparatuur te monitoren. In Usability-tests wordt gebruik gemaakt van "eye-tracking". Hierbij wordt bepaald hoe lang je naar een bepaald punt in de interface kijk. De "heatmaps" die op deze manier ontstaan kunnen bruikbaar zijn bij het bepalen van de gebruiksvriendelijkheid van de desbetreffende interface. Ik kan me voorstellen dat je op deze manier ook kunt meten of een advertentie al dan niet gezien wordt.

• soulrider
dat is idd ook een mogelijkheid voor de ts:

levels/games maken en nadien - mits het budget het toelaat - enkele gebruikers ervan zo'n eyetracking-test laten gaan om te zien of de reclame wel opvalt/gezien wordt.
en vragen aan de gebruikers via enquete's nadien...
(beetje "markt"-onderzoek dus)

en aan de hand daarvan kosten/baten analyse doen...

(zo kan je uiteindelijk te weten komen of de plaatsing niet storend is, wel opgemerkt wordt tijdens het gamen, en ga zo maar door)

meestal zijn het net kleine dingen die vaak herhaald worden die meer blijven hangen dan grote advertentie borden - maar da's afh. van het spel
(shoot 'em ups : de cola-automaten bv die je ook merkt op de frag-filmpjes
race-games: de reclame langs de weg, bij nfs: de reclame tegen de huizen, grote advent.-borden op flatgebouwen ...)
maw: realistische reclame-plaatsen ;)

Verwijderd

Topicstarter
De werking van ingame-advertising is mij bekend. Nielsen Entertainment heeft hier vorig jaar al ondezoek naar gedaan. Mij gaat het puur om proggramma's om een testgame mee te maken en daarnaast te kijken hoe we het kijkgedrag kunnnen meten. Dus als mensen nog goede open source programma's kennen, hoor ik het graag

• killer_mac
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-12-2023

killer_mac

Life's better when you do RTS

Ja kan altijd op basis van de Doom II
of DUKE Nukem level builders gaan werken, daar moet het niet te ingewikkeld in zijn

Leven is mooier dan je denkt, dus kom achter je pc vandaan en geniet

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 17:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Eye-tracking? Je kunt toch ook gewoon kijken of de advertentie daadwerkelijk gerenderd is? In dat geval heeft de speler er iig naar gekeken (misschien niet bewust). Na het spelen kun je een enquete afnemen om na te vragen of er wat dingen zijn blijven hangen.

Ikzelf zou een bestaande game pakken (HL2 bijvoorbeeld) en daarvoor nieuwe levels of bestaande levels met reclame vullen. Je zegt dat er geen budget is, maar ik neem aan dat eht neit zo'n probleem is om E50 uit te geven om zo'n spel daadwerkelijk aan te schaffen.

Voor het maken van levels heeft HL2 software beschikbaar en op internet zijn genoeg resources beschikbaar. Door een bestaand spel te gebruiken kun je je puur op de plaatsing van de ads richten waardoor je veel sneller tot een poc komt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Juist ja, dat lijkt me dus ook Janoz. HL2 heb ik zelf ook dus dat is geen probleem. Ik weet alleen niet inhoeverre de source engine het mogelijk maakt om ten eerste advertenties op muren te plaatsen en ten tweede om bijvoorbeeld aan je crosshair een code te hangen die precies registreert hoe lang er naar welke advertentie is gekeken.
Ons doel is namelijk om uiteindelijk een tool te ontwikkelen die daadwerkelijk kan meten hoe vaak en hoe lang de advertenties bekeken worden.
Modbreak:Werving staan we hier niet toe, en contact opnemen gaat alleen via het forum. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door NMe op 08-12-2006 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, my bad. Zal het daar eens proberen

• soulrider
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:27:
Ons doel is namelijk om uiteindelijk een tool te ontwikkelen die daadwerkelijk kan meten hoe vaak en hoe lang de advertenties bekeken worden.
dit stuk gaat heel lastig zijn
want met software kan je enkel meten hoelang iets wordt weergegeven op't scherm
maar kan je _nooit_ weten waar echt hene gekeken wordt.

dat laatste kom je enkel te weten door na enkele ontwikkelingen enzo een statistiek te maken van het "in-game-kijkveld" mbv eye-tracking systemen.
en dat is dan ook meestal spel en spelsoort afh.

zo zijn ze er ook achter gekomen dat de meeste mensen site's bekijken volgens het veel genoemde F-patroon, en op die basis worden prijzen van advertentie plaatsen bepaald.

(met games kan je slecht eye-tracking gaan doen omwille van de spel-afhankelijkheid - een site is telkens maar een lap tekst - html-code - waardoor men scrolt)

je kan dan idd beter enkele gamers uitnodigen om enkele levels te testen bv 5 verschillende levels maken voor hl2 bv. (zelfde setup maar de reclame telkens op verschillende plaatsen en in verschillende maten) en dan telkens 4 of 8 mensen laten gamen in die level en na x-tal games eens navragen of de advertentie's zijn opgevallen en zoja de welke
(bv op een plattegrond laten aanduiden welke advertentie's ze hebben gezien)
en dan novice's, ... uitnodigen.

(je kan dat ev. doen met een gameserver opzetten, eigen level's erop, even openzetten, games uitnodigen - ev. tegen jullie - in werk of vrije tijdsuren. en die achteraf een kleine enquete laten doen.
als beloning mss uiteindelijk verlating van jaar toegang tot die gameserver ofzo ? )

(is maar een voorstel om wat marktonderzoek te doen - wat mogelijk is, wat niet, wat opvalt of net niet ...)

tracen waarhene de crosshair wijst wilt niet zeggen dat de gamer daar ook hene aan't kijken is
bv bij een hoek, wapen reeds gericht naar mogelijke vijand - crosshair op muur dus - maar kijkend om de hoek mbv strafe's, thirdperson-cameramisbruik, ...
Pagina: 1