Toon posts:

Beamer - breedbeeld & pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Naar aanleiding van de FAQ / uitleg op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/656702// heb ik toch nog even een vraag. Als ik mijn pc op breedbeeld instel (bv 1280x720) en dan een niet breedbeeld-film afspeel (bv een divx), hoe komt dit dan uit mijn (toekomstige) beamer (native 1280x720)?
Lijkt mij dat de pc niet het beeld uitrekt, en dus ook de beamer niet. Ik heb het geprobeerd op mijn monitor, maar ik kon het verschil maar moeilijk zien; ik heb daar niet zo'n oog voor. Het kwam er in ieder geval wel beeldvullend uit :)

En wat als ik wel een breedbeeld film (bv dvd) afspeel op m'n pc -> beamer? :)

Iemand ervaring mee?

Via de search kwam ik niet verder dan mensen met een breedbeeld beamer en niet breedbeeld resoluties etc, dus net een ander soort probleem :]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 10:46 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
Ik heb thuis ook een 1280x720 beamer staan en als ik daarop met de PC speel, dan wordt standaart in alle software de aspect ratio van het materiaal behouden en komt het correct op het scherm. Als je dus 4:3 materiaal op dit 16:9 scherm afspeelt, dan zie je links en rechts een zwart blok. Dat is overigens totaal niet storend, want je projecteerd toch meer dan groot genoeg. Verschillende programma bieden echter ok de functie om beeld uit te rekken of comprimeren als je de aspect ratio niet goed vind. Iig met 'Media Player Classic' kan je met behulp van de numpad toetsen altijd iedere gewenste aspectratio creeëren. Dus dan kun je inzoomen, zodat er een stuk wegvalt of het beeld comprimeren zodat iedereen brede hoofden krijgt of een combinatie van.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie :)

Heb je, als je op de pc speelt, de resolutie van die spellen op 1280x720 ingesteld of gewoon 1024x768 ofzo? De vraag is namelijk wat er met niet-breedbeeld materiaal gebeurd als de pc staat ingesteld op een resolutie van 1280x720 :)
Dan zou je volgens mij geen zwarte balken moeten krijgen, of?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Pixels blijven gewoon vierkant. Er gaat niks vertekenen. Je speler wordt bij wijze van spreken gewoon minder hoog. Het kan wel zo zijn dat een film, waarbij de zwarte balken in de film zitten (en de film dus incl die balken 3:4 is) balken aan de zijkanten en onderkant krijgt omdat de computer probeert de hele film op het beeld te krijgen (er worden dus zwarte balken aan de zijkant toegevoegd). Dit kun je met je speler vast wel verhelpen door ergens in de opties aan te geven dat je gewoon verder in wilt zoomen.

Conclusie: Niks aan het handje, films zullen er gewoon keurig netjes en in de goede verhouding uit zien.

---

Als je 4:3 content afspeeld dan zal hij het zo hoog mogelijk maken. hoogte wordt dus 720 pixels. Breedte wordt dan 720/3 *4 = 960 pixels. Aangezien dat smaller is dan 1280 zul je voor 320 pixels zwarte balk krijgen (160 aan elke kant)

[ Voor 16% gewijzigd door Janoz op 06-12-2006 14:25 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Media Player Classic op 1280x720 instel en 4:3 content afspeel, krijg ik gewoon volledig scherm beeld op mijn *monitor*. Is dat te rijmen met bovenstaande?

Verwijderd

Nee, dan ben je een heel speciale jongen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:55:
Nee, dan ben je een heel speciale jongen.
Hmm misschien ligt't aan m'n monitor-instellingen, dat-ie'm stretched (zoals via het OSD vaak mogelijk is; h-size h-position etc).
Pagina: 1