[Xp] USB drive letter

Pagina: 1
Acties:

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
probleem: kan niet effectief meer dan 1 usb stick aansluiten (Dwz, ik kan wel meerder usb sticks in de pc stoppen, en windows "ziet ze" (ze staan bij veilig verwijderen, maar geen drive letter))

Afbeeldingslocatie: http://img157.imageshack.us/img157/8536/netwerkprobleemxo2.th.jpg

zoals je ziet is de 1e netwerk drive op het plaatje G (en dan kan je dus iid de E & F gebruiken voor usb, en andere zaken zoals daemon tools etc)

echter, is het zo dat standaard, de F ook een netwerk schijf is, nu heef een collega en geprobeerd dit op te lossen dmv,
subst U: \.
(en dit dan in de root van de usb stick)

dit heeft echter alleen als gevolg dat als de usb stick de letter E van windows krijgt, deze OOK gemount wordt aan (in dit geval) het U: volume..

dit lost echter het probleem niet op..

gene wat zeer handig zou zijn, is dat windows hoe dan ook gewoon verder gaat met verhogen van de drive letter totdat hij 1 heeft die niet in gebruik is...

momenteel probeerd hij nml aan 2e usb stick de letter F toe te wijzen (deze is echter al ingebruik door een netwerk schijf...

Gebruikers mogen geen drive letters aanpassen, dus kunnen niet "ff" via schijfbeheer er een andere letter d'r aan plakken...

iemand een suggestie?

Verwijderd

Je kan proberen om die netwerkschijf tijdelijk te ontkoppelen via 'Extra' - 'Netwerkverbinding verbreken'. De USB stick krijgt dan de vrijgekomen letter.
Je moet volgens mij wel de eerste beschikbare netwerkdrive dus ontkoppelen.

• Dutch2007
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 08:43:
Je kan proberen om die netwerkschijf tijdelijk te ontkoppelen via 'Extra' - 'Netwerkverbinding verbreken'. De USB stick krijgt dan de vrijgekomen letter.
Je moet volgens mij wel de eerste beschikbare netwerkdrive dus ontkoppelen.
maar kan een gebruiker dit ook?? (op de netwerk schijven staan programma's die de gebruiker nodig heeft, als hij er 1 ontkoppelt, en programma werkt niet (want programma staat dan op de netwerks chijf, dan komen ze naar ons met de mede deling "het werkt niet"

dus als er iets te fixen is via Gpedit/regedit/ MS AD (alle pc's zitten in een Active Directory, dus als het mogelijk is kan het via een policy ingesteld worden...)

• Andre_J
  • Laatst online: 16:05
Hoi,

zie hier : the_nowhereman in "\[2003] Bestaande windows 2003 server"
Wellicht een oplossing.

suc6

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Mede om die reden begin ik met netwerkschijven vanaf de "Z" terug te tellen.
Doet XP trouwens zelf al, die wil je eerste netwerkdrive automatisch de "Z" al toewijzen.
Is zeker in een bedrijfsnetwerk geen optie meer, om dat nu aan te passen?

• Dutch2007
het het eens uitgeprobeerd, maar als ik diskpart probeer te openen, zoals in dat andere topic dan krijg ik de volgende message...
Microsoft DiskPart Version 5.1.3565

Copyright (C) 1999-2003 MS corporation
Op Computer: PC00771

De Services voor schijfbeheer kunnen de bewerking niet voltooien.
en een user heeft zover ik weer zelfde/minder rechter dan deze "niet admin, voor admin's account"

Verwijderd

My Computer -> Manage -> Disk Management -> (Selecteer portable usb drive) -> Change Drive Letter and Paths... ;)

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
start -) uitvoeren -) diskmgmt.msc

drive letter toewijzen!

• Dutch2007
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 09:34:
My Computer -> Manage -> Disk Management -> (Selecteer portable usb drive) -> Change Drive Letter and Paths... ;)
Stouten schreef op woensdag 06 december 2006 @ 09:37:
start -) uitvoeren -) diskmgmt.msc

drive letter toewijzen!
laat een gebruiker!! (niet een poweruser/administrator) dit nu niet mogen ;) 8)7 |:(

[ Voor 83% gewijzigd door Dutch2007 op 06-12-2006 09:48 ]

Verwijderd

@Dutch2007

Oops... niet goed gelezen 8)7
Lijkt me een typisch gevalletje van IT-afdeling / Helpdesk schoppen iedere keer dat je een USB-drive wil mounten en dat net zolang doen tot ze je local admin maken. O-)

• Dutch2007
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:05:
@Dutch2007

Oops... niet goed gelezen 8)7
Lijkt me een typisch gevalletje van IT-afdeling / Helpdesk schoppen iedere keer dat je een USB-drive wil mounten en dat net zolang doen tot ze je local admin maken. O-)
ikzelf heb admin rights (op een andere account) :), ben staigiare systeembeheerder...

dus mezelf schoppen wil ik liever neit doen :P, mjah, daarom dacht ik laat ik het eens op tweakers wagen miss weten zij een oplossing voor het probleem (dus dat windows geen usb stick probeerd te mappen aan een letter dat al in gebruik is door een netwerk schijf)

disk part werkt atm wel via administrator, maar uns kijken hoe/of we kunnen zeggen dat ze wel diskpart mogen gebruiken, evt met een menutje dat om te selecteren volume vraagt

weet iemand dat toevallig?? hoe je dat insteld? dat een user wel drive names mag changen (menu punten hebben ze niet, en met een batch bestand is het goed mogelijk, evt afvangen dat volume 0 & 1 niet gebruikt mogen worden (en dat ze geen andere letter moge krijgen) (windows drive en de CD-rom drive...)

[quote]

ok zo te zien heb ik de volgende dingen nodig...

1) bat --> exe converter (anders zien de user me commands, met evt gevolgen die je niet wilt ;-)) *done*
2)

usbtoewijzen.txt
List Volume *hier krijgen ze een lijst, moeten ze wel weten welke van hun is, mjah als ze geen letter hebben, is dat is eenvoudig :), gene wat lastiger is, is een menu inbouwen zodat volume 0 & 1 niet kunnen changen...)
pause
Select Volume %1 --> hier wordt de geselecteerde keuze ingevoerd.
Assign Letter=Z
Exit
evt zou je nog kunnen zeggen, van laat de gebruiker een Drive letter invoeren, evt met bericht op scherm dat ze een letter uit het alfabet moeten kiezen die nog niet ingebruik is (met meldig dat ze evt even deze computer moeten openen om te kijken wat in gebruik is.)

[ Voor 51% gewijzigd door Dutch2007 op 06-12-2006 12:54 ]

• Dutch2007
ok, heb een programma gevonden, zal proberen om het nu nog te uploaden naar ene plekkie hierzo, anders doe ik dat als ik thuis ben (programma is freeware :))

en ini files werkt out of the box

in ini bestand kan je zeggen welke drive letter NOOIT gebruikt mogen worden door een usb apparaat :) :o

ini bestand voorbeeld zoals wij die gebruiken
; More informations in the help file USBDLM_ENG.HLP

[Settings]
ShowBalloonTips=1
NoMediaNoLetter=0

[DriveLetters]
Letter1=X
Letter2=Y
Letter3=Z

[MultiSlotCardReaders]
Letter1=
Letter2=