Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD display. LPT port wiring

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi y'all,

Kheb hier een LCD displaytje liggen.
Hij is ondertussen getest en werkend.
Ik wil hem gaan verwerken in een mod, maar ik wil een kabel met zo min mogelijk draden gebruiken.

Het is een LCD schermpje van World-Led.com, 16x2char, gebaseerd op HD44etcetc :P de bekende displays iig.
Nu is mijn vraag: kan ik alle Ground pinnen aan elkaar knopen?
En welke draden kan ik weglaten bij dit display?
Ik wil graag op 16 of minder draden uitkomen, als dat even kan.
Ik heb ondertussen al uitgevonden dat de pinnen aan de achterkant van de LCD overeenkomen met de pinlayout van een LPT plug, dus dat is straight through.

LPT poort schema: http://www.interfacebus.c...tor_Parallel_PC_Port.html

Iemand die hier wat licht op kan werpen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:55

ThaHandy

Discovery Channel

het welbekende "HD44etcetc"(aka HD44780 ) lcd->lpt schema er bij pakken? :P (google @ HD44780 @ pix )
vanuit daar kan je zien wat waar heen gaat :)
cliq, cliq, cliq of cliq :)
mogelijk is dat je ook 4bits ipv 8 kan gebruiken, hoe en wat geen idee

[ Voor 45% gewijzigd door ThaHandy op 05-12-2006 23:51 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Die komen geen van allen overeen met de aansluiting op de LCD van world led ;)
Daar zit nl een aansluitkit bij en een 26pin header.
Nu wil ik vanaf die aansluiting zo min mogelijk draden naar mijn LPT poort hebben.
Nu is dat nog 25 draden.

No doubt dat de aansluiting op de LCD print zelf overeenkomt, maar hier zit dus een adapterbordje aan met wat weerstandjes e.d. en een header voor de LPT poort.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 21:41
Het makkelijkste is om te kijken naar welke software je wil gaan gebruiken. Al hoewel eigenlijk alleen de datapinnen en control-pinnen echt interessant zijn, kan het bij ingewikkeldere lcd's (grafisch) uit maken welke pinnen je hoe aansluit.

En iedere software heeft wel een uitleg staan van hoe je het lcd'tje aansluit. In mijn geval die van smartie: wires & site

De HD44780 is overigens zo makkelijk dat 1 op 1 aansluiten nog werkt. Dwz, LPTdata op LCDdata, LPTcontrol op LCDcontrol, aardes doorkoppelen, backlite 5V geven, Vcc 5V geven, V0 (contrast) met een potmetertje (~25K) en klaar ben je.
McKaamos schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:05:
Die komen geen van allen overeen met de aansluiting op de LCD van world led ;)
Daar zit nl een aansluitkit bij en een 26pin header.
No doubt dat de aansluiting op de LCD print zelf overeenkomt, maar hier zit dus een adapterbordje aan met wat weerstandjes e.d. en een header voor de LPT poort.
Welke heb je dan? HD44780 is HD44780. HD44780compatible is goed genoeg om een HD44780-schema te gebruiken :+

[ Voor 3% gewijzigd door blackangel op 06-12-2006 00:17 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
de 16x2 char LCD van World Led. Daar heb ik een aansluitkit bij besteld en de boel daar mee aangesloten. Die aansluitkit omvat een printje, wat weerstandjes, een boxheader 26pin, flatcable en een DB25 male plug.
Die aansluit kit soldeer je aan de display print vast.

Die box header is pin compatible met een LPT poort.
(pin1 op header is pin1 op LPT poort, etc)
Het display zelf is wel een HD44780, maar dat printje wat erbij aan gesoldeerd wordt veranderd de zaak.

Het gaat me er om dat ik weet welke pinnen van die box header ik onaangesloten kan laten.

edit:anyhow, ik heb die schema's nog eens bestudeerd en het lijkt er wel op dat alle GND pinnen aan elkaar geknupt kunnen worden.
Ik gok dat dat sowieso ook al gebeurd op de aansluitkit print, maargoed.
Daarnaast staan er een aantal pinnen ongebruikt, dus ik gok dat ik die dan ook weg kan laten.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 06-12-2006 00:24 ]

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 21:41
Tsja, het is wat afhankelijk van een printje. Aan de andere kant. De LPT geeft echt maar 11 (evt. 12) signalen en ground door, de LCD ontvangt er echt maar 16 (minstens 14), . Die moet je aansluiten, en (eventueel) via de boxheader.

Als je van de LPT de 8 grounds samenbundeld, dan heb je nog maar 25-(8-1) = 18 over. De 5 statusregisters gebruik je ook niet, dus dan hou je er nog maar 13 over. Een beetje bundelen (grounds), en dan krijg je het echt met 13 kabels voor elkaar.

Het enige is, de 5V. Die zul je natuurlijk ook aan willen sluiten. Dit kan (eventueel) ook via de 16 pins kabel, al hoewel ik het niet direct zal aanraden. Ground kun je koppelen met de ground van de printerpoort (in the end, it's all the same) en dan red je het met 14 :P

Overigens veranderd het printje zeer weinig aan de zaak aangezien er alleen maar weerstandjes bij geleverd worden. Het is meer een nette ordening van de componentjes bundelen dan echt complete andere werking met logische IC'tjes waarschijnlijk. En veeeeeeel netter dan mijn "in-the-air" soldeerwerk met plakband :P Het is alleen even kijken hoe het precies aangesloten moet worden, maar ik denk dat dat echt wel te doen moet zijn :)

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
je kan D0, D1, D2, D3 weglaten en het display in 4 bits modus aansturen. De GND's kan je samen nemen, de RW kan je aan de GND knopen, dan heb je maar 6 data lijnen.

• naftebakje
  • Laatst online: 08:44
Ter volledigheid, all-in kan het met 3 draden, maar het werkt dan niet meer met de bekende progje's (tenzij je het compatibel maakt met die seriële schermpjes, ik weet niet welk protocol die gebruiken). Door een µC te gebruiken, en de Tx lijn van de seriële poort samen met de massa en +5V te verbinden aan de µC, heb je alles wat je nodig hebt om je scherm aan te sturen.

En als je geen µC kan of wil programmeren, maar wel zelf er niet mee inzit om software te schrijven: 5 draden zijn genoeg. Voeding (+5V en massa), en een data, latch en kloklijn naar een of meerdere schuifregisters, dan kan je gewoon de signalen seriëel verzenden en parallel uit de schuifregisters laten komen (met een slim truukje kan je die latch weglaten, maar dat wordt wel nogal houtje-touwtje).

[ Voor 35% gewijzigd door naftebakje op 06-12-2006 20:41 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
naftebakje schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:38:
Ter volledigheid, all-in kan het met 3 draden, maar het werkt dan niet meer met de bekende progje's (tenzij je het compatibel maakt met die seriële schermpjes, ik weet niet welk protocol die gebruiken). Door een µC te gebruiken, en de Tx lijn van de seriële poort samen met de massa en +5V te verbinden aan de µC, heb je alles wat je nodig hebt om je scherm aan te sturen.

En als je geen µC kan of wil programmeren, maar wel zelf er niet mee inzit om software te schrijven: 5 draden zijn genoeg. Voeding (+5V en massa), en een data, latch en kloklijn naar een of meerdere schuifregisters, dan kan je gewoon de signalen seriëel verzenden en parallel uit de schuifregisters laten komen (met een slim truukje kan je die latch weglaten, maar dat wordt wel nogal houtje-touwtje).
Er was op CO geloof ik iemand die bij wijze van doorgeslagen prestige project een 1 lijns aansturing voor een HD44780 display had gemaakt :)

• naftebakje
  • Laatst online: 08:44
Thijsch schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:06:
[...]Er was op CO geloof ik iemand die bij wijze van doorgeslagen prestige project een 1 lijns aansturing voor een HD44780 display had gemaakt :)
Maar dat was zonder voeding dacht ik, en de massadraad werd niet meegeteld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Het kan wel met 1 hoor, datalijn van 12v inverted maken, doide naar een condensator van ~1000µF ofzo, 7805 erop, dan kan kan de power over de datalijn heengooien ;)

edit:
Het kan wel werken met een standaard aasturing als je aan beide kanten een µC hangt, of een protocol gebruikt wat over serieel gaat (zoals crystalfontz)

[ Voor 34% gewijzigd door SA007 op 06-12-2006 22:22 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ok, jullie trekken het wel heel extreem door :P
Ik wil gewoon mijn huidige software blijven gebruiken. Het idee was om de overbodige draden uit te filteren om te zien of ik over 2 UTP kabels de LCD kon aansturen :P
Had nl nog stukjes draad liggen van gelijke lengte en die wou ik bij elkaar in bundelen in een hulsje van krimpsok :P

Wou alleen niet echt lukken. Draden te dun voor de connector puntjes (van die tandjes die door de draden klippen).
Dus nu heb ik gewoon een stuk flatcable gepakt en een andere oplossing bedacht. Ik heb de kabel gewoon in delen gesplitst en de losse delen op elkaar gestapeld. Beetje het idee van cablerounding :)

Pagina: 1