data opslag pc, Intel s775 of Amd s754?

Pagina: 1
Acties:

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Oke, zoals de titel al zegt, ik ben van plan een pc'tje hier thuis neer te zetten voor de opslag van bestanden. (opgenomen tv serie's, etc)
Er komt direct zo'n 1000 gig aan harde schijven in. (2 x 200 SATA, en 2 x 320 PATA)

Nu probeer ik deze pc zo goedkoop mogelijk te houden, maar wel functioneel uiteraard.
Ik heb nu 2 mogelijkheden:

AMD:
s754 sempron 2800+ boxed 40 euro
s754 mobo Asus K8V SE Deluxe 20 euro (gefixte RMA)

INTEL:
s775 Intel celeron D 2,55 ghz boxed 47 euro
s775 Asus P5GD1 20 euro (gefixte RMA)

de overige hardware is bij beide hetzelfde, en heb ik grotendeels al thuisliggen.

Beide systemen hebben 4 Sata poortjes (belangrijk voor latere upgrade). De intel is nu 7 euro duurder, maar is later meer upgradebaar kwa cpu. (niet dat ik dit nu van plan ben, maar wie weet ooit wel)
Voor de rest zijn de pc's erg aan elkaar gewaagt, maar ik vroeg me nu dus af kwa stroom verbruik, en performance, welke is beter?

Goedkoper is altijd beter, en de amd cpu is momenteel beter op voorraad dan de intel, dus mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de amd als ze niet veel verschillen.

ohja, het os zal xp worden, en er zal draaien: ftp, windows sharing, en azureus.

• warcow
subtiel kickje. Ja ik weet ik hoor niet zo snel te kicken, maar vanavond bestel ik de onderdelen. Mocht iemand dus nog wat intressants hierover te zeggen hebben, dan graag voor 19:00 uur :D

Zoals het nu lijkt ga ik gewoon voor de amd, aangezien ik erop vertrouw dat die wel snel is, en die beter op voorraad is. (en 7 euro cheaper :o)
}:O

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor die 7 euro lijkt me niet dat het nou veel boeit welke je neemt. Dus ik zou voor de Intel gaan. Opslag kan elke pc aan, dus neem dan de pc die nog het meest upgradeable is, ook al ga je waarschijnlijk niet upgraden. Wie weet ga je er toch nog ooit wat meer mee doen, dan ben je er blij om. 7 euro is immers niks.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
warcow schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:44:
De intel is nu 7 euro duurder, maar is later meer upgradebaar kwa cpu. (niet dat ik dit nu van plan ben, maar wie weet ooit wel)

Goedkoper is altijd beter, en de amd cpu is momenteel beter op voorraad dan de intel, dus mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de amd als ze niet veel verschillen.

ohja, het os zal xp worden, en er zal draaien: ftp, windows sharing, en azureus.
Volgens mij geef je het antwoord zelf al.
Goedkoper is altijd beter. Als je dat echt vind (7 euro) dan moet je voor de AMD gaan.
Maar vind je het upgraden toch belangrijker ga je voor de Intel.
Snap niet dat je er een topic voor open, het ijkt erop dat je zelf heel goed weet wat je keuzes zijn. Je hebt alle informatie al, je moet alleen zelf de afweging prijs of upgradebaar doen. en dat kunnen "wij" niet echt voor je doen.

• warcow
Mijn vraag was duidelijk naar performance en stroomverbruik. Hier weet ik zeer weinig van, en ben ik ook redelijk benieuwd naar. De 7 euro maakt me niet heel veel uit, maar upgraden doe ik dus waarschijnlijk ook niet lijkt me...
Dus de keuze hangt vooral af van stroomverbruik en performance. (het geheel gaat 24/7 aan staan..)

edit: Oke, via de site van balusC ben ik achter de TDP's van de cpu's gekomen. Amd geeft 62 watt op voor zijn cpu, en Intel 84 watt. Ik neem aan dat deze waardes zo wel kloppen, of was er nog iets met intel en amd die op verschillende manieren het verbruik meten?

[ Voor 28% gewijzigd door warcow op 06-12-2006 12:04 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zoek dan eens op de TDP van beide processors, dat moest vast wel te vinden zijn :) Op de site van BalusC bijvoorbeeld.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verbruik van de AMD is waarschijnlijk lager. Een stuk lager zelfs.
Daarnaast issie ook een stuk sneller als die Celly-D.

Als je niet gaat upgraden, lekker voor de AMD gaan. kost je uiteindelijk minder op je stroomrekening dan die Intel.

gecheckt @ balusc:
CellyD 2,55Ghz : 84Watt
Sempron 2800+ : 62Watt.
Scheelt dik 20watt dus...

Daarnaast kan je voor S754 ook nog AMD Turion chips krijgen die maar 25watt verbruiken (TDP that is...)

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 06-12-2006 12:05 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
dat lijkt me iets wat je zelf op kan zoeken. google is computer power usage oid. Er zijn ook progs waar je je onderdelen kan aangeven en dan rekent het progje uit wat je usage is.

• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 14:54
Als het je om stroomverbruik gaat dan zou ik de Sempron 3000+ op s754 nemen, deze heeft in tegenstelling tot de 2800+ Cool 'n Quiet waardoor de processor terugklokt en dus minder energie nodig heeft. Qua energieverbruik maar ook qua performance is dat een veel betere keuze dan de 2800+ of de Celeron.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zwelgje_76 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:02:
Als het je om stroomverbruik gaat dan zou ik de Sempron 3000+ op s754 nemen, deze heeft in tegenstelling tot de 2800+ Cool 'n Quiet waardoor de processor terugklokt en dus minder energie nodig heeft. Qua energieverbruik maar ook qua performance is dat een veel betere keuze dan de 2800+ of de Celeron.
Beste idee voor S754 is een Turion ;) Die zijn er in 35W en 25W TDP ;)
Nog zuiniger dan die Sempron ;) (die heeft ook een TDP van 62watt ;) )

trouwens, voor dataopslag heb je geen vette CPU nodig opzich.
Heb ooit op een LAN party bij een servertje gezeten met daarin een AMD Duron 1300Mhz.
Paar geteamde netwerkkaartjes er in en dan de bandbreedte compleet vol trekken... Kreeg je wel absurd hete harddisks van :+ maargoed :P
CPU load op dat ding kwam voor zover ik weet niet over de 30% heen...

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 06-12-2006 12:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• warcow
Ik heb gekozen voor een wat nieuwer pc, omdat er misschien ook nog wel eens wat meer mee word gedaan. (game server op lan misschien enzo)
Tevens kost een rma moederbord mij maar 20 euro, waar dan 4 sata poortjes op zitten. (1 maand garantie) Dit is goedkoper dan een pci sata kaartje met 4 poortjes...
Ik zal nu toch voor de s754 amd gaan, en hier eerst de 2800+ sempron bij kopen. Mocht de boel over een jaar of 2 goedkoop worden, dan kijk ik dan eens naar de mogelijkheid om er een turion cpu in te zetten. (die zijn me nu te duur helaas.)

Bedankt voor alle reactie's. _/-\o_
Pagina: 1