Rare 'zweem' op foto's

Pagina: 1
Acties:

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik heb gisteren een foto-sessie gedaan met een paar modellen, en het valt me op dat ik op vrijwel alle foto's een rare 'kleurschakering' heb.
Het is net een geel-groene zweem die op al m'n foto's voorkomt, en dan bijna enkel in iets schaduwrijkere gebieden.
Het is moeilijk uit te leggen, maar ziehier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/fgzone/blog/_FGH2366.JPG

Ik heb echt geen idee hoe het komt. M'n witbalans stond op flitslicht (en dat was correct), er was vrijwel geen enkele invloed van ander licht (De TL lampen waren uit, en normaal zou het flitslicht toch moeten overheersen).
Een paar weken geleden heb ik indezelfde studio ook een aantal foto's genomen, en ik heb ook op die foto's last van hetzelfde fenomeen. Echter, een paar dagen daarvoor had ik ook eens foto's in die studio genomen, en dan had ik er geen last van.

Kan het liggen aan het feit dat ik op m'n camera de Adobe kleurruimte heb ingesteld ipv de sRGB kleurruimte ?

Heeft er iemand enig idee aan wat dit zou kunnen liggen, en vooral, is er iemand die genoeg PS kennis heeft die weet hoe ik dit (imho storende 'effect') kan reduceren ?

https://fgheysels.github.io/

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
whoami schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:23:

Ik heb echt geen idee hoe het komt. M'n witbalans stond op flitslicht (en dat was correct), er was vrijwel geen enkele invloed van ander licht (De TL lampen waren uit, en normaal zou het flitslicht toch moeten overheersen).
WB standje flitslicht is ook maar een 'in veel situaties wel oké' stand. Beter kan je je eigen wb instellen als je qua licht een stabiele situatie hebt. Nog beter is het om een grijskaart te gebruiken.
Een paar weken geleden heb ik indezelfde studio ook een aantal foto's genomen, en ik heb ook op die foto's last van hetzelfde fenomeen. Echter, een paar dagen daarvoor had ik ook eens foto's in die studio genomen, en dan had ik er geen last van.
Misschien toch net wat ander licht?
Kan het liggen aan het feit dat ik op m'n camera de Adobe kleurruimte heb ingesteld ipv de sRGB kleurruimte ?
Dat kan maar deze foto staat in sRGB en als je met PS hebt geconverteerd ('convert to profile' en niet 'assign profile' !) zou dat geen probleem moeten zijn.
Heeft er iemand enig idee aan wat dit zou kunnen liggen, en vooral, is er iemand die genoeg PS kennis heeft die weet hoe ik dit (imho storende 'effect') kan reduceren ?
Grijskaart ;).
Voor een level aanpassing zijn redelijk snel de zwart en de wit punten te bepalen:
Voeg een curves adjustment layer toe schuif net zolang totdat alles zwart is behalve een paar puntjes. Zoek hiervan de lichtste en zet met de color sampler een punt. Doe nu het omgekeerde om het zwart punt te bepalen. Deze twee punten gebruik je vervolgens in een level adjustment layer m.b.v de wit en de zwart pipet. Het probleem blijft nu hoe je de grijswaarde bepaald en dat kan eigenlijk alleen effectief met een grijskaart.
Zonder dat blijft het trial&error.

• whoami
  • Nu online
Hmm, ik heb het zo even geprobeerd maar het lukt niet echt goed. :P
Ik moet wel zeggen dat, als ik het hier in m'n browser bekijk, het precies wat minder opvalt. Ik weet niet hoe anderen er tegenaan kijken ?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

[late reactie]
In de browser en onder PS zie ik het wel iets. Als ik minder geel en groen in de foto meng dan is het heel erg snel weg. Er zit echt maar een heel klein beetje in als ik het zo bekijk.
[/late reactie]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• whoami
  • Nu online
Ik denk trouwens dat het komt doordat die foto iets onderbelicht is; zou het kunnen ?
Ik heb andere foto's waar het verschijnsel zich niet voordoet, en daar zie ik in de exif gegevens dat ik m'n diafragma een stop meer open gezet heb, bij hetzelfde licht.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
whoami schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:04:
Ik denk trouwens dat het komt doordat die foto iets onderbelicht is; zou het kunnen ?
Ik heb andere foto's waar het verschijnsel zich niet voordoet, en daar zie ik in de exif gegevens dat ik m'n diafragma een stop meer open gezet heb, bij hetzelfde licht.
Kan ik me wel iets bij voorstellen:
Ik lees vaker dat Nikon gebruikers i.c.m. Adobe last hebben van een geel waas. Blijkbaar gaat er iets niet helemaal lekker met de automatische correcties die Adobe op Nikon files toepast (ook bij Canon gaat dit vaak niet helemaal lekker btw) . Zo lijkt het me best logisch dat hoe meer correctie Adobe toepast (door bv de onderbelichting die jij noemt) hoe meer last je krijgt van deze 'foutjes'.
Pagina: 1