Toon posts:

Camera importeren uit Korea

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Een vriend van mij gaat binnenkort voor een weekje naar Seoul. Nu was ik al een tijdje van plan mij een Fuji F30 te kopen. Maar hij stelde mij voor om een mee te brengen van daar, aangezien ze daar mischien goedkoper gaan zijn. Of eventueel een F31 mee te brengen.

Nu mijn vraag is het volgende: Is dit wel een goed idee? Hoe zit het met de garantie van Fuji? Is die wereldwijd of niet?
Stroom zal geen probleem zijn zeker? Gewoon een adapter dacht ik.

Iemand die hier enige ervaring mee heeft? En weet of het effectief goedkoper zal zijn in Korea, want ik vind niet direct prijzen..

Alvast bedankt voor de hulp

Verwijderd

Fuji Site Nederland.
Beperkingen voor niet-Nederlandse camera’s
Het is belangrijk vooraf te realiseren, dat er bij producten met een andere herkomst bepaalde beperkingen kunnen optreden:

Fujifilm Nederland. brengt regelmatig camera’s op de Nederlandse markt met extra specificaties en accessoires als onderdeel van het aangeboden product. Hetzelfde cameramodel betrokken buiten Nederland kan andere specificaties hebben.

Camera’s betrokken uit het buitenland zijn niet voorzien van een Nederlandse garantiekaart. Dit betekent dat u niet profiteert van speciale after-sales service, garantie, informatie en aanbiedingen.

Producten zonder Nederlandse specificaties worden geleverd zonder Nederlandse handleiding. Om toch in het bezit te komen van deze handleiding zullen er extra kosten gemaakt dienen te worden die niet in de aankoopprijs zijn inbegrepen.

Producten worden regelmatig aangeboden tegen lagere prijzen. Verifieer dat de noodzakelijke 19% BTW wel bij de geadverteerde prijs is inbegrepen.

Bij aankopen via bijvoorbeeld het internet, heeft u vaak te maken met additionele kosten voor het betalingsverkeer en/ of de verzending. Let daar goed op bij het vergelijken van prijzen.

De stroomvoorziening van buitenlandse camera’s kan speciaal zijn ontworpen voor het lokale voltage. Die kan afwijken van de standaard 220V in Nederland en problemen opleveren.
Misschien dat je hier wat aan hebt.

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
De Fuji adapters werken van 100-240 Volt. Geen probleem dus.
Wel een probleem is de douane die maar al te graag BTW en importheffing over luxe artikelen heft.
En de garantie is inderdaad ook een probleem: opsturen naar Korea kost een vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:03:
[...]

Misschien dat je hier wat aan hebt.
Hmmm, bedankt. Had op de Belgische Fuji site gekeken maar die was nogal euhm "amateuristisch" en vond niet direct iets. had beter vermeld dat ik in België zit, maar als men in NL al geen garantie zal geven...
Denk dat ik best mijn importplannen wegberg of niet? :/

• PeNGuiN
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:06

PeNGuiN

't Is Wat...

Volgens mij mogen ze jou helemaal geen garantie weigeren, ook al komt dat apparaat uit het buitenland?

Dr. Phil himself!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Voor zo lang als de camera werkt is het geen probleem, maar als er iets mis is met het apparaat heb je de poppen aan het dansen. Bijna onclaimbare garantie, etc.
Om maar te zwijgen van eventuele naheffingen aan BTW door onze grote vrienden van de douane.

TS: het is aan jou, maar er zijn zoals genoemd dus risico's verbonden aan parallelimport.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Garantie gaat toch via de verkoper?

• MAX3400
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PeNGuiN schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:56:
Volgens mij mogen ze jou helemaal geen garantie weigeren, ook al komt dat apparaat uit het buitenland?
Zeker wel. Als jij namelijk apparatuur probeert te gebruiken op basis van zelfkennis en niet op basis van de door de fabrikant specifieke instructies verstrekt in de moedertaal van de koper, heb je een probleem.

Hetzelfde geldt voor Nikon; alhoewel het wel vreemd is dat ze in de magazijnen gewoon de verschillende manuals hebben liggen (in 38659893 talen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 20:34

Neophyte

it's back....

Ik ben daar ook geweest voor een zakenreis. De prijs verschillen voor digitale camera's waren te klein of ze waren zelfs duurder als je het vergelijkt met internet prijzen hier, dus ik zou de moeite niet doen.

Senri no michi mo ippo kara

• PeNGuiN

PeNGuiN

't Is Wat...

MAX3400 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:02:
[...]

Zeker wel. Als jij namelijk apparatuur probeert te gebruiken op basis van zelfkennis en niet op basis van de door de fabrikant specifieke instructies verstrekt in de moedertaal van de koper, heb je een probleem.

Hetzelfde geldt voor Nikon; alhoewel het wel vreemd is dat ze in de magazijnen gewoon de verschillende manuals hebben liggen (in 38659893 talen).
Leuk, maar zou je even het begeleidende wetsartikel uit het consumentenrecht willen citeren? Garantie staat los van een handleiding. Een apparaat kan ook stuk gaan door een andere reden dan mishandeling door een gebruiker.

Dr. Phil himself!

• MAX3400

MAX3400

PeNGuiN schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:05:
[...]

Leuk, maar zou je even het begeleidende wetsartikel uit het consumentenrecht willen citeren? Garantie staat los van een handleiding. Een apparaat kan ook stuk gaan door een andere reden dan mishandeling door een gebruiker.
Ik heb daar geen wetsartikel van liggen, zo 1-2-3, maar het is gedeeltelijk gebaseerd op het recht (misschien zelfs fiscaal/juridisch vastgelegd) om zogenaamde grijze import te verbieden of dwarsbomen door de importeur.

Voorbeeld: Canon NL is daar niet blij mee; als jij bij de vakhandel komt met een defecte Canon camera en deze moet voor reparatie terug naar de importeur of Canon-magazijn, dan kan je wel eens heeeel zuur komen te staan als ze erachter komen dat het produkt niet in NL gekocht is. Tuurlijk; je kan altijd nog proberen je recht te halen maar wie zegt dat Canon niet 400 Euro kosten moet maken om een onderdeel uit het land van herkomst te halen voor reparatie?

*edit*
Google maar eens op "grijze import"; dan lees je voldoende verhalen op verschillende sites dat je initieel jezelf moet melden bij de originele verkoper voor de garantie en daarna pas bij de importeur in je eigen land; laatsgenoemde heeft dan mogelijkheden om kosten/garantie te verhalen op jou aangezien je geen "Nederlands" produkt hebt gekocht.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 06-12-2006 00:19 ]

Verwijderd

Neophyte schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:03:
Ik ben daar ook geweest voor een zakenreis. De prijs verschillen voor digitale camera's waren te klein of ze waren zelfs duurder als je het vergelijkt met internet prijzen hier, dus ik zou de moeite niet doen.
Idd, dat land is dus helemaal niet goedkoop hoor! :) Kijk liever naar HongKong ofzo ;)

• PeNGuiN

PeNGuiN

't Is Wat...

MAX3400 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:15:
[...]

Ik heb daar geen wetsartikel van liggen, zo 1-2-3, maar het is gedeeltelijk gebaseerd op het recht (misschien zelfs fiscaal/juridisch vastgelegd) om zogenaamde grijze import te verbieden of dwarsbomen door de importeur.

Voorbeeld: Canon NL is daar niet blij mee; als jij bij de vakhandel komt met een defecte Canon camera en deze moet voor reparatie terug naar de importeur of Canon-magazijn, dan kan je wel eens heeeel zuur komen te staan als ze erachter komen dat het produkt niet in NL gekocht is. Tuurlijk; je kan altijd nog proberen je recht te halen maar wie zegt dat Canon niet 400 Euro kosten moet maken om een onderdeel uit het land van herkomst te halen voor reparatie?

*edit*
Google maar eens op "grijze import"; dan lees je voldoende verhalen op verschillende sites dat je initieel jezelf moet melden bij de originele verkoper voor de garantie en daarna pas bij de importeur in je eigen land; laatsgenoemde heeft dan mogelijkheden om kosten/garantie te verhalen op jou aangezien je geen "Nederlands" produkt hebt gekocht.
Met andere woorden, je hebt gewoon garantie dus :) Bedankt he ;)

Dr. Phil himself!

• MAX3400

MAX3400

PeNGuiN schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:38:
[...]

Sure, take a chance... :+

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24
PeNGuiN schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:38:
[...]

Recht hebben en recht krijgen zijn HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL verschillende dingen...

Ik raad je een zeer goede rechtsbijstandsverzekering aan die daadwerkelijk uit bed komt voor jouw garantiezaakje. Helaas ben je dan ook je prijsvoordeel kwijt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PeNGuiN

PeNGuiN

't Is Wat...

Ronald schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:43:
[...]

Recht hebben en recht krijgen zijn HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL verschillende dingen...

Ik raad je een zeer goede rechtsbijstandsverzekering aan die daadwerkelijk uit bed komt voor jouw garantiezaakje. Helaas ben je dan ook je prijsvoordeel kwijt.
Daar had ik dan ook niets over gezegd in mijn posts hoor! Ik corrigeerde slechts iemand die riep dat je geen garantie had ;)

Overigens heb ik *zelf* nog nooit problemen gehad met garantie krijgen op geÏmporteerde apparaten (camera en wat andere kleine elektronica), dus het kan wel...! De meeste fabrikanten honoreren keurig hun garantie, omdat alles in 9 van de 10 gevallen wel degelijk uit dezelfde fabriek komt rollen!

Dr. Phil himself!

• MAX3400

MAX3400

PeNGuiN schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:46:
[...]

Daar had ik dan ook niets over gezegd in mijn posts hoor! Ik corrigeerde slechts iemand die riep dat je geen garantie had ;)

Overigens heb ik *zelf* nog nooit problemen gehad met garantie krijgen op geÏmporteerde apparaten (camera en wat andere kleine elektronica), dus het kan wel...! De meeste fabrikanten honoreren keurig hun garantie, omdat alles in 9 van de 10 gevallen wel degelijk uit dezelfde fabriek komt rollen!
Maar, weet je het officiele standpunt van multinationals hier ook over? Bel voor de gein eens JVC, Canon, Mitsubishi en anderen en leg voor dat je een produkt (VCR, camera en Evo III in respectievelijke volgorde) heb geimporteerd uit Maleisie en Hong Kong en dat er een defect is wat "de vakhandel" niet op kan lossen.

Kan het je nu vast vertellen.
- VCR gaat tegen uurprijs terug naar de importeur zonder vastgestelde teruggave-datum.
- camera; zelfde verhaal.
- Evo III; zoek het uit. Ondanks dat de auto 100% door Mitsubishi is geproduceerd, heeft de importeur deze nooit verkocht in NL en geeft ook geen garantie op welk onderdeel dan ook tenzij tegen uurprijs berekend & onderdelenprijs.

Bel ze eens; misschien heb jij geluk gehad met je apparatuur...

• PeNGuiN

PeNGuiN

't Is Wat...

MAX3400 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:52:
[...]
Maar, weet je het officiele standpunt van multinationals hier ook over?

* en 3 voorbeelden *
Jazeker, en Your Mileage May Vary. Garantie op zich is in orde. Hoe die verder ingevuld wordt, hangt van de welwillendheid van fabrikant af, en de manier waarop jij de fabrikant erop aanspreekt natuurlijk.

Dr. Phil himself!

Verwijderd

Het is met garantie zo dat de consumentenwet geldt wanneer een artikel door een consument in een in Nederland gevestigde business-to-consumer-winkel wordt gekocht (ff kort door de bocht).

Is dit het geval, bescherm de wetgever de consument door te stellen dat het apparaat (gekochte zaak) moet voldoen aan de redelijke en billijke eisen die de consument daaraan stelt en ook mag verwachten.
Van een camera mag je bijv. verwachten dat 'ie het langer dan een jaar of zelfs 2 jaar goed blijft doen. Is dit niet zo, mag je garantie claimen bij de verkoper. In bovenstaand geval, de winkel waar je de camera hebt gekocht.

Hier wringt de schoen bij aankopen via het buitenland; je zult je dus moeten wenden tot de verkopende partij in het buitenland. En wie weet welke regelgeving daar van toepassing is? De fabrikant of importeur is in geen geval verplicht jou te helpen, zij hebben immers geen transactie met jou gedaan! 8)7

Kijk de boeken er maar op na, dit is zoals de wetgever het heeft bedacht en vastgelegd...

Dus IK kijk wel uit bij aankopen in het buitenland! Het mag al een stuk goedkoper zijn!

Christian

• PeNGuiN

PeNGuiN

't Is Wat...

Bedankt voor de nuancering, daar moet de TS toch wel iets mee kunnen!

Dr. Phil himself!

Verwijderd

Topicstarter
PeNGuiN schreef op woensdag 06 december 2006 @ 01:15:
Bedankt voor de nuancering, daar moet de TS toch wel iets mee kunnen!
Ben er inderdaad heel wat mee :p Allemaal bedankt alvast :D
Maar euh dat brengt mij op iets anders (misschien iets off topic, maar het is MIJN topic :P ). Stel nu ik koop op een webshop die camera (welliswaar een webshop uit belgië), camera gaat stuk na een jaar. Ik wil garantie claimen maar de webshop bestaat niet meer, kan ik dan gwn bij de Fuji België (als dat al bestaat), garantie claimen of hoe zit dat precies? Was gwn ff curieus.

• FongWan
  • Laatst online: 13-12 17:53

FongWan

The Stormrider ...

Ik weet dat het wel kan maar dan moet je apart een world wide guarantee afsltuiten, had ik ook gedaan met mijn Fuji F601 in 2002 in Kuala Lumpur. Zou normaal iets meer kosten maar met afdingen en wat extra aankopen heb ik dat toen voor noppes gekregen.

Ja ok ik weet het, zal niet voor noppes zijn geweest maar heb in ieder geval wel een mooie prijs kunnen maken. Was veel voordeliger uit dan hier in NL met mijn cam.

Een vriend van mij heeft van de zomer nog een Canon gehaald in HK met world wide garantie, kost iets meer maar je hebt dan wel world wide garantie.

Dus laat die vriend maar navraag doen of het kan en hoeveel het extra kost. Laat hem wel een kopie maken van de ingevulde formulieren als bewijs van internationale garantie.

Ten slotte spreekt het denk ik voor zich dat het wel een erkende winkel moet zijn en geen zwarte markt handelaar.

Succes.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Pagina: 1