Sinds een paar maanden heb ik last van rare hard-crashes bij mijn PC. Mijn PC loopt vast, en looped de laatste seconde aan geluid. Soms dan veranderd het geluid naar een irritant gekraak. Dat blijft zo doorgaan totdat ik hem reset (een soft-reset werkt nog, ik hoef niet perse de schakelaar om te halen). De crashes doen zich zover ik me kan herinneren alleen nog maar voor bij het spelen van een bepaald aantal games. De games in kwestie: Neverwinter Nights (werkt meestal goed), Warhammer 40k (één keer), Battlefield 2142 (al zowat direct na het joinen van een game), en Company of Heroes (meestal bij het laden). Ik speel heel veel andere, en ook veel zwaardere games zonder problemen, en vaak nog veel langer ook, dus ik vraag me af of het daar wel aan ligt. Wat wel zo is, is dat bij al die games de crashes zowat precies het zelfde verlopen.
Als eerste verdacht ik mijn hardeschijf. Die was oud, en bij het crashen viel die ook uit. Ik heb mijn hardeschijf dus vervangen. Toen ik weer een crash tegenkwam, verdachte ik mijn geheugen. Ik draaide memtest, en één van mijn reepjes kreeg honderden errors. Ik verving die dus ook. Maar nu heb ik weer problemen, en ik heb geen zin om weer een stuk hardware te vervangen zonder eerst een goede second opinion te krijgen.
Op het moment verdenk ik mijn videokaart. Ik heb die een aantal keer (tot de recommended instellingen, en zelfs iets verder) overgeclocked met de Nvidia drivers. Vooral omdat de problemen zich tot nu toe alleen in games hebben voorgedaan, kan het best zijn dat dit onderdeel de boosdoener is. Maar, het kan ook mijn Moederbord, Processor, of zelfs Voeding zijn. Dus het liefste trek ik dit keer geen conclusies.
Het systeem in kwestie:
AMD Athlon 64 3500+ (S939)
Asus A8N5X
MSI GF NX6600GS
1GB Kingston DDR400
512MB Dane-Alec DDR400
400 Watt PSU
320GB Maxtor + 120GB Western Digital S-ATA2 HDD's.
250GB Western Digital IDE HDD
Creative SB Audigy 2 ZS
Ik zou graag willen weten wat het probleem kan zijn, voordat ik weer voor niks geld eraan uitgeef.
Als eerste verdacht ik mijn hardeschijf. Die was oud, en bij het crashen viel die ook uit. Ik heb mijn hardeschijf dus vervangen. Toen ik weer een crash tegenkwam, verdachte ik mijn geheugen. Ik draaide memtest, en één van mijn reepjes kreeg honderden errors. Ik verving die dus ook. Maar nu heb ik weer problemen, en ik heb geen zin om weer een stuk hardware te vervangen zonder eerst een goede second opinion te krijgen.
Op het moment verdenk ik mijn videokaart. Ik heb die een aantal keer (tot de recommended instellingen, en zelfs iets verder) overgeclocked met de Nvidia drivers. Vooral omdat de problemen zich tot nu toe alleen in games hebben voorgedaan, kan het best zijn dat dit onderdeel de boosdoener is. Maar, het kan ook mijn Moederbord, Processor, of zelfs Voeding zijn. Dus het liefste trek ik dit keer geen conclusies.
Het systeem in kwestie:
AMD Athlon 64 3500+ (S939)
Asus A8N5X
MSI GF NX6600GS
1GB Kingston DDR400
512MB Dane-Alec DDR400
400 Watt PSU
320GB Maxtor + 120GB Western Digital S-ATA2 HDD's.
250GB Western Digital IDE HDD
Creative SB Audigy 2 ZS
Ik zou graag willen weten wat het probleem kan zijn, voordat ik weer voor niks geld eraan uitgeef.