Toon posts:

Allround (game) systeem, budget +- €900

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik wil binnenkort (ongeveer volgende week), een nieuwe pc aanschaffen. Nou had ik echter nog een paar vraagjes, maar voor ik daarop kom, eerst eens het lijstje dat ik bedacht had:

Wat?Wie?Waarom?
Proc:Core 2 Duo E6400 €217Omdat ik, als ik toch voor een C2D systeem ga, ik liever iets meer heb dan de onderste range (de 6300), en de 6600 buiten mijn budget viel. Mooi er tussenin dus.
Mobo:Asus P5L 1394 €97Doorsnee plankje, heeft alles wat ik nodig heb, maar ook niet meer. En dat scheelt weer in de prijs :).
Videokaart:Asus EN7950GT €266Lekkere dikke videokaart, en was ongeveer de prijs die ik eraan uit wilde geven. Ik moet zeggen dat ik er hier op tweakers nog niet heel veel over gelezen heb, maar wat ik erover gelezen heb was wel goed.
Geheugen:Kingston 2048MB (2x 1024MB) PC4200 €210Flink veel geheugen, voorbereid op de toekomst (denk Vista..). PC4200 vanwege de processor.
HD:Seagate Barracude 250GB, 16MB cache €75250gb is meer dan genoeg voor mij, ik krijg zelfs mn huidige 160gig schijf niet vol. Mooi prijsje ook.
DVD-rewriter:NEC AD-5170 €29Gewoon een standaard dvd-rewriter.
Floppy Drive:standaard dingetje, zwart €10Tja, een floppy drive, omdat het nou eenmaal zo hoort :p. Zal wel niet veel gebruikt worden in de praktijk denk ik.
Kast:Thermaltake VB1000BWS, Soprano + window €70Erg mooie kast die ik al een tijdje wilde hebben. Nu is het eindelijk zover :)
Voeding:Asus A-45GA, 450 Watt €50Wattage van de voeding leek me meer dan genoeg, zit alles op dat ik nodig zal hebben, en leuk prijsje. Zelfde merk als mijn mobo, dus dat zal geen problemen geven hoop ik.
Totaalprijs: €1024

Nu, waar deze pc vooral voor gebruikt zal worden:
- Games (vanalles en nog wat)
- Films kijken (via tv-out waarschijnlijk)
- Software ontwikkeling
- Beetje surfen, msn, tekstverwerken etc.. Dat moet sowieso wel lukken :p

- Let op: ik ga de pc niet overklokken. Wil het niet, doe het niet. Hoe ongevaarlijk het waarschijnlijk ook is :P

Dit was mijn oorspronkelijke idee, maar door wat probleempjes ben ik helaas genoodzaakt mijn budget omlaag te schroeven 8)7 . Er moet dus zo'n €100 nog vanaf, zonder dat ik alteveel performance wil inleveren uiteraard.

Mijn eerste idee voor het moment is om er voorlopig maar 1 gig geheugen in te hangen, en dan over een tijdje als ik weer wat geld over heb er nog een gig bij te prikken. Voor het moment is 2 gig toch een beetje overkill, maar ik wilde graag toegerust zijn op de toekomst. Nu mijn eerste vraag:

Als ik besluit dat dit inderdaad de oplossing is, wat dan te doen?
- 1x 1024mb module nu prikken, daarna een 1024mb module ernaast
Nadeel: ik kan dan voorlopig geen dual channel draaien.
Voordeel: met 1024 modules kan ik er nóg later nog eens 2 gig bij drukken

- 2x 512mb modules nu, daarna 2x 512mb modules erbij
Nadeel: als ik hierna nog wil uitbreiden moet ik al mijn geheugen vervangen
Voordeel: ik draai gelijk dual channel

En dan mijn tweede vraag: Heeft iemand nog andere ideeen over hoe het systeem wat omlaag te brengen kwa prijs, maar het later wel weer makkelijk naar het gewenste niveau te halen?

En tot slot zijn natuurlijk algemene opmerkingen over et systeem ook welkom, wat jullie anders zouden doen / juist wel goed vinden / ervaringen met componenten, etc.

Alvast bedankt!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ziet er goed uit hoor :Y .

Maar hoe scoort de x1900xt of de populaire x1950pro in vergelijking met de 7950 GT?

En dat moederbord zou ik vervangen door een asus p5b. Als je nog een iets goedkoper moederbord wilt een msi p965 neo-f. Die hebben allebeide toch een nieuwere chipset etc.

Verder maakt die voeding nogal wat lawaai, dus daar moet je ook om denken.

Als je wilt besparen denk ik dat je het beste eerst 1*1 GB kunt kopen, en later 2*1 GB in Dual-Channel.

Waar bestel je het?

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Lijkt mij ook verstandiger om 1x 1 GB te nemn, want later die 2x 512 MB weg doen is zonde. Of zoals hierboven kan je eventueel besparen op je grafischekaart X1950 Pro 256 MB is rond de 190 euro, en toch goed als ik het goed heb.

Verwijderd

Topicstarter
dankje :)

7950GT scoort in 3d mark hoger dan x1900xt, maar in games juist weer iets lager. Hij haalt echter constant hogere benchmarks dan de x1950pro.

Bedankt voor je tip over het mobo, ik zal er eens naar kijken :).

Over de voeding: wat bedoel je met 'nogal wat' lawaai? Als ik naast mn huidige systeem zit heb ik namelijk het idee dat het ding zowat opstijgt, dus ik ben wel wat gewend :p. Liever zou ik natuurlijk hebben dat mn nieuwe systeempje wat stiller wordt.

Bestellen wilde ik doen bij azerty (leuke prijzen, en positieve ervaringen van een kennis die er ook had besteld).

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:05:
Lijkt mij ook verstandiger om 1x 1 GB te nemn, want later die 2x 512 MB weg doen is zonde.
Er zijn ook moederborden met 4 geheugenplaatsen. Dan kun je naast die 2x 512MB later nog eens 2x 512MB zetten.

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:45
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:12:
[...]

Er zijn ook moederborden met 4 geheugenplaatsen. Dan kun je naast die 2x 512MB later nog eens 2x 512MB zetten.
die mobo's kunnen meestal 4gb aan, dus dan kan je nu beter 1 gig kopen en een paar maanden later weer 1 gig

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:07:
dankje :)

7950GT scoort in 3d mark hoger dan x1900xt, maar in games juist weer iets lager. Hij haalt echter constant hogere benchmarks dan de x1950pro.

Bedankt voor je tip over het mobo, ik zal er eens naar kijken :).

Over de voeding: wat bedoel je met 'nogal wat' lawaai? Als ik naast mn huidige systeem zit heb ik namelijk het idee dat het ding zowat opstijgt, dus ik ben wel wat gewend :p. Liever zou ik natuurlijk hebben dat mn nieuwe systeempje wat stiller wordt.

Bestellen wilde ik doen bij azerty (leuke prijzen, en positieve ervaringen van een kennis die er ook had besteld).
Wat ik niet begrijp is of je na het halveren van je geheugen nog verder in prijs naar beneden wilt.
Want de helft vanhet geheugen is al een besparing van ongeveer 100 euro.
Koop gewoon geen floppy drive, maar bewaar er een uit een oude pc / probeer er eentje van iemand te krijgen (tip: rommelmarkten!). Die ene keer tijdens de levensduur van de pc dat je het wellicht nodig hebt.. Op dat moment sluit je t gewoon eventjes aan. Gaat prima.
Dan zit je dus echt op 100euro.
Zodra je weer geld hebt koop je dat 2e stripje van 1 gig. Wellicht zelfs tegen lagere prijzen.

Wil je echt nog meer besparen, dan kan dit alleen op de videokaart. Proberen of de 7900GTO te vinden is, wordt steeds lastiger. Dan zit er niets anders op dan een 1950pro kopen en deze volgend jaar 2e hands verkopen.
De 1950pro presteert wel minder dan 7950gt, maar dat zal gemiddeld hooguit 15 tot 20% zijn.
Dit terwijl hij 30% goedkoper is.

Volgend jaar verkoop je de kaart aan mensen die nu met een mindere kaart gamen, denk dat je er dan zeker nog wel 100 euro op kan overhouden (ik ben zeer slecht met prijzen van 2e hands spullen), waarna je met een investering van 100 euro waarschijnlijk wel weer een kaart kan kopen die gehakt maakt van de 7950gt. (dx10-kaart?)

edit: Voor als het niet duidelijk was: ik ben voor 1 stripje van 1 gig, en niet 2 van 512. Reden: wil je ooit meer dan 2 gig hebben, dan moet je eerst stripjes eruit gooien. Waarschijnlijk ga je nu toch al flink vooruit in prestaties, zodat je het verlies van dual channel de komende tijd toch niet zo merkt.
Als je dan het 2e stripje plaatst krijg je gelijk weer een mooie prestatieboost. Ook leuk, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Quacka op 05-12-2006 22:47 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties allemaal :)

ik denk nu, dat ik aan de hand van deze suggesties, het volgende ga doen:
- inderdaad 1 stripje van 1 gig nu kopen, en dan een tweede later

- overstappen op een msi p965 neo-f. Dit ivm een nieuwere chipset, en hij heeft een raid controller
aan boord voor het geval ik er ooit nog een extra HD bij zou willen plaatsen.

- de floppy drive gewoon lekker laten zitten. 10 euro meer of minder doet het systeem ook de das niet om :p

- toch maar dezelfde videokaart (de 7950gt) aanhouden. Ik denk niet dat ik erg snel een andere videokaart nog zou aanschaffen.

- enige suggesties die ik eventueel nog zou kunnen gebruiken zijn die voor een andere voeding, eentje die stiller is dan die ik hierboven had staan maar ongeveer zelfde prijs. Als hier verder geen ideeen voor zijn denk ik dat ik de configuratie maar zo hou :)
Pagina: 1