Hallo allemaal,
ik wil binnenkort (ongeveer volgende week), een nieuwe pc aanschaffen. Nou had ik echter nog een paar vraagjes, maar voor ik daarop kom, eerst eens het lijstje dat ik bedacht had:
Nu, waar deze pc vooral voor gebruikt zal worden:
- Games (vanalles en nog wat)
- Films kijken (via tv-out waarschijnlijk)
- Software ontwikkeling
- Beetje surfen, msn, tekstverwerken etc.. Dat moet sowieso wel lukken
- Let op: ik ga de pc niet overklokken. Wil het niet, doe het niet. Hoe ongevaarlijk het waarschijnlijk ook is
Dit was mijn oorspronkelijke idee, maar door wat probleempjes ben ik helaas genoodzaakt mijn budget omlaag te schroeven
. Er moet dus zo'n €100 nog vanaf, zonder dat ik alteveel performance wil inleveren uiteraard.
Mijn eerste idee voor het moment is om er voorlopig maar 1 gig geheugen in te hangen, en dan over een tijdje als ik weer wat geld over heb er nog een gig bij te prikken. Voor het moment is 2 gig toch een beetje overkill, maar ik wilde graag toegerust zijn op de toekomst. Nu mijn eerste vraag:
Als ik besluit dat dit inderdaad de oplossing is, wat dan te doen?
- 1x 1024mb module nu prikken, daarna een 1024mb module ernaast
Nadeel: ik kan dan voorlopig geen dual channel draaien.
Voordeel: met 1024 modules kan ik er nóg later nog eens 2 gig bij drukken
- 2x 512mb modules nu, daarna 2x 512mb modules erbij
Nadeel: als ik hierna nog wil uitbreiden moet ik al mijn geheugen vervangen
Voordeel: ik draai gelijk dual channel
En dan mijn tweede vraag: Heeft iemand nog andere ideeen over hoe het systeem wat omlaag te brengen kwa prijs, maar het later wel weer makkelijk naar het gewenste niveau te halen?
En tot slot zijn natuurlijk algemene opmerkingen over et systeem ook welkom, wat jullie anders zouden doen / juist wel goed vinden / ervaringen met componenten, etc.
Alvast bedankt!
ik wil binnenkort (ongeveer volgende week), een nieuwe pc aanschaffen. Nou had ik echter nog een paar vraagjes, maar voor ik daarop kom, eerst eens het lijstje dat ik bedacht had:
| Wat? | Wie? | Waarom? |
| Proc: | Core 2 Duo E6400 €217 | Omdat ik, als ik toch voor een C2D systeem ga, ik liever iets meer heb dan de onderste range (de 6300), en de 6600 buiten mijn budget viel. Mooi er tussenin dus. |
| Mobo: | Asus P5L 1394 €97 | Doorsnee plankje, heeft alles wat ik nodig heb, maar ook niet meer. En dat scheelt weer in de prijs |
| Videokaart: | Asus EN7950GT €266 | Lekkere dikke videokaart, en was ongeveer de prijs die ik eraan uit wilde geven. Ik moet zeggen dat ik er hier op tweakers nog niet heel veel over gelezen heb, maar wat ik erover gelezen heb was wel goed. |
| Geheugen: | Kingston 2048MB (2x 1024MB) PC4200 €210 | Flink veel geheugen, voorbereid op de toekomst (denk Vista..). PC4200 vanwege de processor. |
| HD: | Seagate Barracude 250GB, 16MB cache €75 | 250gb is meer dan genoeg voor mij, ik krijg zelfs mn huidige 160gig schijf niet vol. Mooi prijsje ook. |
| DVD-rewriter: | NEC AD-5170 €29 | Gewoon een standaard dvd-rewriter. |
| Floppy Drive: | standaard dingetje, zwart €10 | Tja, een floppy drive, omdat het nou eenmaal zo hoort |
| Kast: | Thermaltake VB1000BWS, Soprano + window €70 | Erg mooie kast die ik al een tijdje wilde hebben. Nu is het eindelijk zover |
| Voeding: | Asus A-45GA, 450 Watt €50 | Wattage van de voeding leek me meer dan genoeg, zit alles op dat ik nodig zal hebben, en leuk prijsje. Zelfde merk als mijn mobo, dus dat zal geen problemen geven hoop ik. |
| Totaalprijs: | €1024 |
Nu, waar deze pc vooral voor gebruikt zal worden:
- Games (vanalles en nog wat)
- Films kijken (via tv-out waarschijnlijk)
- Software ontwikkeling
- Beetje surfen, msn, tekstverwerken etc.. Dat moet sowieso wel lukken
- Let op: ik ga de pc niet overklokken. Wil het niet, doe het niet. Hoe ongevaarlijk het waarschijnlijk ook is
Dit was mijn oorspronkelijke idee, maar door wat probleempjes ben ik helaas genoodzaakt mijn budget omlaag te schroeven
Mijn eerste idee voor het moment is om er voorlopig maar 1 gig geheugen in te hangen, en dan over een tijdje als ik weer wat geld over heb er nog een gig bij te prikken. Voor het moment is 2 gig toch een beetje overkill, maar ik wilde graag toegerust zijn op de toekomst. Nu mijn eerste vraag:
Als ik besluit dat dit inderdaad de oplossing is, wat dan te doen?
- 1x 1024mb module nu prikken, daarna een 1024mb module ernaast
Nadeel: ik kan dan voorlopig geen dual channel draaien.
Voordeel: met 1024 modules kan ik er nóg later nog eens 2 gig bij drukken
- 2x 512mb modules nu, daarna 2x 512mb modules erbij
Nadeel: als ik hierna nog wil uitbreiden moet ik al mijn geheugen vervangen
Voordeel: ik draai gelijk dual channel
En dan mijn tweede vraag: Heeft iemand nog andere ideeen over hoe het systeem wat omlaag te brengen kwa prijs, maar het later wel weer makkelijk naar het gewenste niveau te halen?
En tot slot zijn natuurlijk algemene opmerkingen over et systeem ook welkom, wat jullie anders zouden doen / juist wel goed vinden / ervaringen met componenten, etc.
Alvast bedankt!