[DMX] Probleem met Martin SCX600 en Martin Freekie

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 20:10

DSK

boeiend...

Topicstarter
Op plaats waar ik zowa resident ben heb ik wat problemen met het licht...

Er hangen 4 Martin SCX600 scanners:
http://dj-club.martin.com...oduct.asp?product=freekie

Een JB Systems Color Laster
en alles wordt aangestuurd door een Martin Freekie:
http://dj-club.martin.com...t.asp?product=maniascx600

Iedere keer bij het aanzetten van de scanners (gewone powerswitch) kan ik de spiegels enzo wel bewegen en werken de programma's ook (bewegen op muziek enzo) maar geen enkele scanner licht op.

Ik wacht ook telkens tot de scanners gereset zijn (tot het DMX adres) op het display staat

Als ik de scanners (fixtures 1-4) zelf selecteer en kanaal 1 (toestand van licht) en kanaal 2 (dimmer) in het midden zet of beweeg (ze zouden moeten oplichten dan) gebeurt meestal niets ofwel gaat één/twee scanners aan.
Na een eind prutsen, gewoon random met de kanalen, gaan de lichten soms aan. Er is echt geen logica in te vinden... soms gewoon met de eerste 2 schuiven, soms met een andere schuif te bewegen gaan de lampen aan.

Eenmaal de lampen aan zijn en ik start een programma werken de lichten goed voor de hele avond. De lampen terug uitdoen geeft opnieuw dezelfde miserie om ze aan te krijgen.

De laser (zit op fixture 5) werkt verder perfect...

Iemand enig idee wat aan de hand kan zijn of wat ik over het hoofd zie?

Blog (Linux-related)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 08:33
DMX netjes geterminate? Probeer eens een van de scanners los aan te sluiten, werkt het dan wel? :)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:36

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Moet je de scanners niet eerst een lamp-on commando geven? (wat mbv een bepaald dmx kanaal gaat). Op de Freekie heb je dacht ik geen optie om dat commando zo in te voeren, dus het lijkt me geen gek idee om eens de handleiding van die scanners op te zoeken :)

Heb je bijv. de scanners in dmx mode staan of (semi) auto? En welke dmx adressen heb je ze gegeven, en wat doet 1 scanner aangesloten?

[ Voor 31% gewijzigd door Chiron op 05-12-2006 21:33 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
scanners staan in DMX mode...
adressen ken ik nu ff niet uit het hoofd maar éénmaal de lampen aan zijn gegaan werkt alles perfect.

Van een lamp-on commando vind ik niets terug in de handleiding. wel dat op DMX kanaal 1 verschillende mogelijkheden zijn om de lamp aan te zetten (welke soms wel/niet werken).

1 scanner aansluiten heeft als resultaat dat hij soms aangaat met bepaalde handelingen, soms weer niet. het bewegen van de spiegels (pan/tilt/macro's) werkt altijd goed.

Blog (Linux-related)

• Chiron

Chiron

Kijk ook es in welke modus ze staan, normal of ext.

Gaan de lampen van alle scanners wel aan als je ze instelt op standalone gebruik, en dus zonder freekie aansluit? Waarbij 1 van de scanners als 'master' fungeert.

Lamp on lijkt me niet van toepassing op deze apparatuur, met het 'licht uit' bedoel je dat de lamp in de scanner wel brandt, maar de dimmer/shutter dichtstaat?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
modus vind ik nergens terug...

in standalone modus werken ze goed. zowel met één als master als allemaal autonoom.

Je kan de lamp mooi zien branden door de gaten voor ventilator normaal. Maar met lamp uit bedoel ik dat de lamp effectief uit is.
éénmaal de lamp aan is, werkt alles goed.. geen problemen met shutter en dimmer dan verder

Blog (Linux-related)

• Chiron

Chiron

Op pagina 17:

Stroom eraf, stroom erop, menu, scroll met pijltjes naar pset, en dan enter. met de pijltjes kan je switchen tussen mod1 en mod2 en druk enter om te bevestigen.

Even voor de duidelijkheid> met lamp uit bedoel je dus dat er ook geen licht door de ventilatiegaten komt? Dat is namelijk wat anders dan dat de lamp wel brandt, maar dat de dimmer en shutter dicht zitten ;)

Heb je de dmx wel geterminate? Al zou dat aan de andere kant weer geen verschil moeten maken met een scanner als master die dan wel werkt.. maar je weet maar nooit.

Verder heeft die freekie vaste kanalen voor bijv. de strobe en de dimmer, je kan dit het beste omzeilen door ff een hoge range te pakken, dus bijv. te beginnen bij 301 ipv dat je de eerste scanner op adres 1 laat staan.

Overigens lees ik ook dat er een beveiliging op zit die de lamp 'uit' laat voor tenminste 8 minuten, als ie net aan geweest is oid. ook iets om rekening mee te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Chiron op 06-12-2006 00:11 ]

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
De scanners staan in DMX mode 1.

Met lamp uit bedoel ik idd dat er geen licht door de ventilatorgaten komt. Als de lampen aan zijn is de gloed duidelijk te zien. Dus het scheelt niet aan de dimmer/shutter volgens mij

DMX is voor zover ik weet geterminate (kan dit nu ff niet controleren). alles is geïnstalleerd door een bekend bedrijf in de streek. Eenmaal de lichten aan, werkt alles perfect. Het lijkt me, als alles niet correct zou geterminate zijn, dat er nog dingen zouden misgaan.

De strobe en de dimmer kanalen zouden toch niet mogen uitmaken voor een bediening zonder programma? als ik DMX kanaal 1 op lamp on en de kanaal 2 (dimmer) aanzet zouden de lampen toch minstens moeten aangaan volgens mij.

Die 8 minuten dacht ik ook aan... maar bij wa proberen gisteren bleek dat na teveel aa/uit er de melding "HOT" op het display verschijnt voor die 8 minuten. Deze melding krijg ik niet bij het normale aanzetten enzo.

Vrijdag komt terug iemand van de installateurs. Hopelijk kan die het vinden. ik hou jullie zeker op de hoogte ;)

Blog (Linux-related)

• Adion
  • Laatst online: 16-02 09:20
Chiron schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:53:
Even voor de duidelijkheid> met lamp uit bedoel je dus dat er ook geen licht door de ventilatiegaten komt? Dat is namelijk wat anders dan dat de lamp wel brandt, maar dat de dimmer en shutter dicht zitten ;)
Vermits het een halogeenlamp (geen gasontladingslamp) is, en er geen appart dmx-commando is om de lamp aan te doen werkt de dimmer waarschijnlijk direct door de lamp zelf te dimmen.
Door kanaal2 (de dimmer) aan te zetten hoor je dus door de ventilatiegaten al licht te zien.
Kanaal 1 (de shutter) kan je dan daarna openzetten, maar je moet dan uiteraard wel zorgen dat je die niet op max zet (zodat de lamp zou resetten)
Het probleem lijkt me eerder te liggen bij de controller dus.
Werkt het dimmen verder wel nadat je ze eenmaal aan het werk hebt gekregen?

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Adion schreef op woensdag 06 december 2006 @ 13:52:
[...]

Vermits het een halogeenlamp (geen gasontladingslamp) is, en er geen appart dmx-commando is om de lamp aan te doen werkt de dimmer waarschijnlijk direct door de lamp zelf te dimmen.
Door kanaal2 (de dimmer) aan te zetten hoor je dus door de ventilatiegaten al licht te zien.
Kanaal 1 (de shutter) kan je dan daarna openzetten, maar je moet dan uiteraard wel zorgen dat je die niet op max zet (zodat de lamp zou resetten)
Het probleem lijkt me eerder te liggen bij de controller dus.
Werkt het dimmen verder wel nadat je ze eenmaal aan het werk hebt gekregen?
het schuiven met de dimmer heeft initiëel geen effect op de lamp... deze gaat pas aan na random enkele schuiven openzetten/dichtdoen waar ik geen enkele logica kan in vinden.

éénmaal de lichten zijn aangegaan werkt alles zoals het hoort. maar na de stroom van de scanners te nemen is het weer zo'n gepruts om alles werkend te krijgen

Blog (Linux-related)

Pagina: 1