Toon posts:

IDE hardeschijf installeren op nieuwe systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds kort nieuwe onderdelen gekocht, en ben van plan dit binnenkort te laten assembleren door een kennis. De onderdelen:

Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair TWIN2X1024-5400C4)
XFX Geforce 7900GS 256MB
Intel Core 2 Duo E6300

Nu heb ik geen nieuwe HD gekocht, omdat me vorige HD (IDE) nog goed genoeg werkt voor me.
Maar kan ik deze IDE HD wel installeren zonder dat ik me HD hoeft te formatteren?

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 09:53
Als het de zelfde chipset en processor type is zou het moeten kunnen, maar het is over het algemeen beter om je windows opnieuw te installeren (en dus te formatteren (al dan niet via de windowsXP setup)).

[ Voor 17% gewijzigd door eXcyle op 05-12-2006 18:46 ]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:04
Waarschijnlijk niet, vooral niet als er windows XP opstaat. Aangezien je nu allemaal nieuwe hardware hebt draait winxp(ga er maar even van uit dat je dat hebt) helemaal niet meer.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
peeter123 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:46:
Waarschijnlijk niet, vooral niet als er windows XP opstaat. Aangezien je nu allemaal nieuwe hardware hebt draait winxp(ga er maar even van uit dat je dat hebt) helemaal niet meer.
Ik kan dus beter even back-up maken van belangrijke bestanden, en dan formatteren?
En windows xp er weer op zetten?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:42:
ik geen nieuwe HD gekocht, omdat me vorige HD (IDE) nog goed genoeg werkt voor me.
Maar kan ik deze IDE HD wel installeren zonder dat ik me HD hoeft te formatteren?
Die kan je prima installeren, of windows dan nog werkt is een ander verhaal. Als je je data op een aparte partitie hebt staan is het een kleine moeite om je OS opnieuw te installeren.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

is het niet mogelijk om bij het installeren ervoor te kiezen om de bestaande xp te herstellen?
ik was dat namelijk zelf van plan nadat ik een nieuw mobo en proc voor de pc van mijn zoon moest bestellen en ik eigenlijk wil proberen alle geinstalleerde spellen incl. savedgames te behouden. :?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 19:39

Xof

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:56:
is het niet mogelijk om bij het installeren ervoor te kiezen om de bestaande xp te herstellen?
ik was dat namelijk zelf van plan nadat ik een nieuw mobo en proc voor de pc van mijn zoon moest bestellen en ik eigenlijk wil proberen alle geinstalleerde spellen incl. savedgames te behouden. :?
Kan wel ja, alleen zal windows niet optimaal draaien op de nieuwe hardware :)

Verwijderd

Topicstarter
IorGie schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:51:
[...]

Die kan je prima installeren, of windows dan nog werkt is een ander verhaal. Als je je data op een aparte partitie hebt staan is het een kleine moeite om je OS opnieuw te installeren.
Ik heb een C,D, G en H partitie.
Data staat op D,G en H
Op C staat Windows geinstalleerd.
Ik kan dus bij de installatie ervoor kiezen op C te installeren?

• peeter123
Denk dat je toch een backup moet maken van je belangrijke bestanden en dan windows gewoon lekker opnieuw installeren. Heb je ook geen gedoe met missende regkeys/ weet ik veel allemaal wat. En windhoos werk zowiso weer een stuk sneller, en zeker op je nieuwe hardware

edit:
Aangezien je meerder partieties hebt kun je gewoon C:\ formatteren en windhoos + software weer installeren. Denk wel even aan je emailaccounts in outlook, dat je daar wel even een backup van maakt.

[ Voor 28% gewijzigd door peeter123 op 05-12-2006 19:18 ]

• Xof

Xof

Ja C formateren en daar windows op installeren, op D,G en H blijft dan alles netjes staan :)

Verwijderd

Topicstarter
peeter123 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:17:
Denk dat je toch een backup moet maken van je belangrijke bestanden en dan windows gewoon lekker opnieuw installeren. Heb je ook geen gedoe met missende regkeys/ weet ik veel allemaal wat. En windhoos werk zowiso weer een stuk sneller, en zeker op je nieuwe hardware

edit:
Aangezien je meerder partieties hebt kun je gewoon C:\ formatteren en windhoos + software weer installeren. Denk wel even aan je emailaccounts in outlook, dat je daar wel even een backup van maakt.
Probleem is dat ik geen Windows XP CD heb, alleen een recovery CD, maar dan kan ik volgens mij niet heel Windows mee installeren, toch?

Ik kan Windows XP Prof. wel krijgen via school, gratis, maar in het Engels. Heb hem liever in het Nederlands. Kan ik de Engelse CD-key ook gebruiken voor de Nederlandse XP? Want dan leen ik gewoon van iemand ff XP Nederlands, en dan installeer ik hem met legale engelse cd-key. Of zit ik nu weer onzin te praten, en kan dit niet?

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 21:57
We praten hier natuurlijk over Windows, en niet over "windhoos".

Verder zal ik in de situatie van de TS mijn gegevens even backuppen en dan gewoon proberen om te booten van die huidige installatie van XP. Mocht het toch niet werken, dan kan je C: alsnog formatteren en de backup van je persoonlijke bestanden terugzetten :)

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:20:
[...]

Probleem is dat ik geen Windows XP CD heb, alleen een recovery CD, maar dan kan ik volgens mij niet heel Windows mee installeren, toch?

Ik kan Windows XP Prof. wel krijgen via school, gratis, maar in het Engels. Heb hem liever in het Nederlands. Kan ik de Engelse CD-key ook gebruiken voor de Nederlandse XP? Want dan leen ik gewoon van iemand ff XP Nederlands, en dan installeer ik hem met legale engelse cd-key. Of zit ik nu weer onzin te praten, en kan dit niet?
1: Probeer het eens, stop de cd in je cdrom/dvd speler en laat hem booten, als je dan voor de optie kan kiezen Windows installeren dan is het duidelijk.

2: Nee een Engelse key werkt niet op de Nederlandse

• peeter123
Misschien kun je kijken of je voor windows(special voor cheeseruler :p) XP Prof. nog ergens het Nederlandse MUI pack kunt bemachtegen, misschien ook via school ?

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Xof schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:25:
[...]

1: Probeer het eens, stop de cd in je cdrom/dvd speler en laat hem booten, als je dan voor de optie kan kiezen Windows installeren dan is het duidelijk.

2: Nee een Engelse key werkt niet op de Nederlandse
Owja, een engelse key is hetzelfde als een nederlandse key.

Je kan C:/ formatteren en opnieuw installeren, en op de andere partities je backup laten.

• Xof

Xof

Kakulukia schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:30:
[...]Owja, een engelse key is hetzelfde als een nederlandse key.
100% zeker van niet!
Pagina: 1