[XP] Verschillende BSOD's (IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL)

Pagina: 1
Acties:

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 13:42
Ik heb het volgende probleem, ik heb al een tijdje last van volkomen willekeurige BSOD tijdens het gebruik van Windows. Waaronder de beruchtte IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL en een algemene stopfout waarvan ik niet weet waar die voor is? Tevens als ik aan het gamen ben ga ik naar verloop van (korte tijd) weer terug naar Windows met een rapport melding dat er iets fout is.

Ik dacht dat het aan me nieuwe RAID schijven lag, maar wat ik ook probeer met die schijven hij blijft BSOD en errors in windows geven, hetgeen nogal frustrerend is. Zelfs als ik de schijven als niet RAID gebruik blijft het probleem zich voordoen. zie ook mijn andere post http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1179914///iddefridde
Het probleem is echter wel begonnen na aanschaf van deze schijven, maar volgens de WD diagnostische tools en HDTune zijn de schijven in orde...

Na een kleine speurtocht op GoT en google blijkt het een nogal veelvoorkomend probleem te zijn zonder daadwerkelijke oplossing. Het geheugen heb ik al uitvoerig getest met Memtest86 zonder errors dus die is in ieder geval uitgesloten.

Mijn verdere Specs zijn:
AMD64 3400+ (S754)
Asus K8V SE Deluxe
2x 512mb Twinmos DDR SDRAM
Asus AX800XT PE (AGP)
2x 250 WD Caviar SE (al dan niet in RAID 0)
350 Watt PSU

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen want het begint behoorlijk vervelend te worden, internetten,filmpje kijken, gamen, je weet nooit wanneer er weer een fout komt....

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Probeer eens zoveel mogelijk hardware verwijderen, dus 1 reep geheugen, 1 hd aansluiten, en voor de rest alles weglaten wat weg kan, bijv. printer.
Windows opnieuw installeren, drivers van moederbord firma downloaden(deze zijn getest) en installeren.
Videokaart installeren.
Dan testen.
Indien niet goed bios checken of er iets te snel staat(overclocked), indien nog niet goed bios op default zetten, dan weer testen, indien goed, dan 1 voor 1 sneller zetten.
Firmware moederbord upgraden.
Andere hd kabel proberen misschien.
Zoveel mogelijk software weglaten en steeds testen als je iets installeerd.

• Iddefridde
jan99999 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:22:
Probeer eens zoveel mogelijk hardware verwijderen, dus 1 reep geheugen, 1 hd aansluiten, en voor de rest alles weglaten wat weg kan, bijv. printer.
Windows opnieuw installeren, drivers van moederbord firma downloaden(deze zijn getest) en installeren.
Videokaart installeren.
Dan testen.
Indien niet goed bios checken of er iets te snel staat(overclocked), indien nog niet goed bios op default zetten, dan weer testen, indien goed, dan 1 voor 1 sneller zetten.
Firmware moederbord upgraden.
Andere hd kabel proberen misschien.
Zoveel mogelijk software weglaten en steeds testen als je iets installeerd.
Nou formateren en fresh installs heb ik al tot in den treure gedaan, de bios van mijn moederbord is relatief up to date maar op verschillende fora adviseert men niet hoger te hoog dan 1.005. Tevens is het zo dat ik de vorige dat ik me bios flashte mijn geheugen de geest gaf, dus hier ben ik nogal huiverig voor.
Geheugen was overgeklockt (ondanks dat ik niet zelf heb gedaan en de bios alles op auto staat.) maar dit heb ik weer terug gedraaid tevens zonder enig resultaat. Verder heb ik niks overgeklokt.
Andere sata kabels heb ik ook geprobeerd tevens zonder resultaat.
En qua software maakt het ook niet uit denk ik want het gebeurt volstrekt willekeurig.

Mss dat iemand wijs word uit de foutcodes in de Eventviewer?Deze 2 krijg ik telkens na de blauwe schermen... op de site van microsoft kom ik er niet uit

nummer 1
Afbeeldingslocatie: http://img295.imageshack.us/img295/5345/melding1cx5.th.jpg

nummertje 2
Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/4210/melding2av8.jpg

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01 13:41
Ik heb dit laasts ook gehad toen was dit (na uren zoeken) een conflict met mijn audio drivers (zelfs als de kaart er uit was!)

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

• Iddefridde
The Otherside schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:36:
Ik heb dit laasts ook gehad toen was dit (na uren zoeken) een conflict met mijn audio drivers (zelfs als de kaart er uit was!)
nou ik heb gewoon een onboadr audio chip, waarmee ik altijd en eeuwig de zelfde drivers (van de mobo cd) heb gebruikt, dus het lijkt me sterk dat het daaraan kan liggen toch?

edit: ik krijg nou ook BSOD met foutcode stop 00000x8E, iemand enig idee wat dat inhoud?

[ Voor 9% gewijzigd door Iddefridde op 06-12-2006 23:11 ]

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 07:40

Wbdsgnr

Discombobulated?

Toch ruikt dit naar een overhittings geval, misschien zit koeler niet goed ofzo? Anders zou ik de voeding de schuld geven, even met een andere vervangen om te testen kan ook geen kwaad.

• Iddefridde
Wbdsgnr schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:17:
Toch ruikt dit naar een overhittings geval, misschien zit koeler niet goed ofzo? Anders zou ik de voeding de schuld geven, even met een andere vervangen om te testen kan ook geen kwaad.
Nou met mijn temps is niks aan de hand als ik de verschillende diag tools moet geloven, maar tis toch vreemd dat het gebeurd sinds ik die nieuwe schijven heb.
Maar er valt nergens te achterhalen welke driver bijvoorbeeld het BSOD van DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL veroorzaakt? het blauwe scherm gaat nogal snel weg namelijk en dan reboot ie meteen?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 16:19
Maar er valt nergens te achterhalen welke driver bijvoorbeeld het BSOD van DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL veroorzaakt? het blauwe scherm gaat nogal snel weg namelijk en dan reboot ie meteen?
Die foutmelding kan voor heel veel oorzaken staan, dus het is niet echt zo 1-2-3 te achterhalen wat de oorzaak ervan is. Wat je kunt doen is uitzetten dat Windows herstart bij blauwe schermen. Dit kan via Eigenschappen Computer > tabblad geavanceerd > onderste instellingen knopje > 3e vinkje onderaan in het midden. (herstarten bij foutmeldingen).

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Iddefridde
Nou ik heb momenteel verschillende BSOD's gehad met DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL met de fouten in oa de volgende bestanden: TCPIP.sys en NDIS.sys.

Dit zijn echter allebei drivers die gewoon van windows zelfs zijn (maker is Microsoft Corp.) dus iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen, ik kan ze niet zomaar verwijderen...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt me eerder een hardware dan softwareprobleem. Daarom verplaats ik je topic even naar Processors, Mobo's & Geheugen :)

WOS > PMG

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Iddefridde schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:34:
Nou ik heb momenteel verschillende BSOD's gehad met DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL met de fouten in oa de volgende bestanden: TCPIP.sys en NDIS.sys.

Dit zijn echter allebei drivers die gewoon van windows zelfs zijn (maker is Microsoft Corp.) dus iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen, ik kan ze niet zomaar verwijderen...
Netwerkkaart-drivers ;)
Update ze ff, check ook ff met welk ander apparaat ze bronnen delen, die apparaten ook ff updaten.

[ Voor 9% gewijzigd door KillerAce_NL op 10-12-2006 21:46 ]

• Iddefridde
KillerAce_NL schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:45:
[...]

Netwerkkaart-drivers ;)
Update ze ff, check ook ff met welk ander apparaat ze bronnen delen, die apparaten ook ff updaten.
En waar kan ik precies checken met welke apparaten ze bronnen delen?

BTW: win32k.sys is er ook bij gekomen in het lijstje van bestanden betrokken bij de BSOD's

[ Voor 6% gewijzigd door Iddefridde op 11-12-2006 00:15 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Via apparaatbeheer kun je bronnen checken.
Wat jij hebt heb ik v/d zomer gehad, bij mij was het een kwestie van Dimmetjes erui, schoonblazen dimmetjes en mobo en er weer in. Toen was het over.

Vage was wel dat ik het alleen kreeg bij FEAR.

• Iddefridde
KillerAce_NL schreef op maandag 11 december 2006 @ 10:17:
Via apparaatbeheer kun je bronnen checken.
Wat jij hebt heb ik v/d zomer gehad, bij mij was het een kwestie van Dimmetjes erui, schoonblazen dimmetjes en mobo en er weer in. Toen was het over.

Vage was wel dat ik het alleen kreeg bij FEAR.
Ja dat is juist het vreemde bij mij, het gebeurt volstrekt willekeurig: tijdens een filmpje of internetten of tijdens een poging tot gamen... Er is geen verband en dat is vrij vervelend...

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dimmetjes ff testen en ook eens testen door lagere fsb te draaien.

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:49
ik denk dat je mobo kapot is. probeer eens met een andere mobo want het kan zijn dat je northbridge kaduk is. heb ik ook al een keer gehad namelijk. zo van de een op de andere dag. gaf wel beeld en start ook normaal op, maar zo in eens willekeurig een blauw scherm en vaak ook nog een andere fout code,.

het zijn geheugen fouten maar ja geheugen zit overal in. hdd's, cpu's, cd-drive's, mobo's enz enz..

• Iddefridde
Nou ander mobo proberen zal niet zo 1,2,3 gaan, aangezien ik niemand anders ken met dezelfde socket als mij, en deze moedermorden niet echt fatsoenlijk meer verkrijgbaar zijn. (ik heb er 1 gevonden maar die kost alsnog 100e). En ik wil toch met een half jaar upgraden, sowieso na de komst van Vista.

Dus om nu zo'n bord te kopen als ik niet zeker ben van de oorzaak lijkt me niet echt handig, zijn er geen diagnostische tools voor je mobo (of je northbridge chipset) en voeding om te kijken of er een probleem vastgesteld kan worden?

Verwijderd

Klinkt als een voedings of oververhittings probleem, zeker omdat het gebeurt sinds je nieuwe harddisks hebt geinstalleerd. Ik heb dit ook al es gehad. Recente SATA schijven zuipen stroom en produceren een hoop hitte naar mijn idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 20:50 ]

Pagina: 1