Dualboot Ubuntu + XP: Partities

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Na jaren een trouwe Windows gebruiker te zijn wilde ik toch echt eens een keer Linux gaan proberen.
Momenteel ben ik nog zeer onbekend met Linux. Ik wilde mijn kennis hierover gaan uitbreiden dus het leek mij het beste om geen VMWare of een andere virtualisatie mogelijkheid te gaan gebruiken, omdat dan de drempel te laag wordt om "echt" in linux te gaan werken en niet in XP te blijven hangen. Hiermee verplicht ik mijzelf om ook echt iets over Linux te gaan leren.

Dus vorige week deed ik zeer enthousiast de cd van Ubuntu 6.10 in me laptop gedaan, had me volledige schijf geformateerd, wat ext3 partities aangemaakt en Ubuntu op mijn systeem geïnstalleerd.

(Ziet er leuk uit b.t.w. :) )

Omdat ik voor me school toch wat applicaties zoals Flash, Visual Studio e.d. nodig heb is het toch wel handig om een dual boot opstelling te maken. Dus zodoende...

Ik ben in bezit van een HP Omnibook 6100 met een HDD van 60GB en 768MB Ram.
Ik had begrepen van anderen/boeken (Had wat geleend van een docent)/internet dat de volgende partitie indeling wel goed moet zijn:

/boot - 50 MB - Primary - Ext3
/ - 15 GB - Extended/Logical - Ext3
/home - 15 GB Extended/Logical - Ext3
/swap - 1 GB - Primary - Linux Swap

De/ Wil ik gebruiken voor de Ubuntu installatie + programma's e.d.
De /home wil ik gebruiken voor mijn documenten + films.

En dan wil ik hiernaast Windows XP gaan draaien op een partitie van ruim 20GB (Rest wat over is van de ruimte)

Dus achteraan een partitie van pakweg 20GB - Primary - NTFS.

Omdat het systeem dual boot moet worden had ik begrepen dat er een /boot partitie van zo'n 50MB aangemaakt moet worden aan het begin van de schijf. Is dit al juist? Nu zit ik met het probleem dat ik max 4 primaire partities mag maken. Ik gebruikte Gparted (Dat was de naam geloof ik) in Ubuntu (Live CD) om de bovenstaande partitie indeling te maken, maar deze gaf dus de error dat er maar max 4 primaire partities gemaakt mochten worden..

Het bovenstaande gaat dus niet lukken, Weet iemand hier een betere oplossing voor?
Of weet iemand een betere partitie indeling?
En wat moet ik nou eerst gaan installeren? Windows toch?!?

Hoe moet ik zo'n dualboot systeem naast de partities verder opbouwen? Want bij de installatie van Ubuntu wordt mij niet de keuze voorgelegd om te kiezen voor een Dual boot opstelling.

En welke is nou beter? Grub of Lilo? De meeste berichten wijzen namelijk naar Grub.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij is die eerste partitie niet echt nodig, in ubuntu zit een bootscript wat gedraait wordt.
Ik zou gewoon 2 partities maken, 1 voor windows en 1 voor ubuntu. Als het goed is deelt de installatieamanager van ubuntu zijn eigen paritie wel goed in.
Volgens mij kan je allebei eerst installeren. Let er wel op dat windows geen ext partities kan lezen en linux niet op nfts kan schrijven.

Edit: edgy, de nieuwste versie van ubuntu heeft een andere bootloader, hier staat een hoop uitgelegd: Het grote Ubuntu topic deel 4

maar mithras86 zal zo wel komen vertellen hoe het moet :P

[ Voor 23% gewijzigd door Mr_gadget op 05-12-2006 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

Mr_gadget schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:12:
Volgens mij is die eerste partitie niet echt nodig, in ubuntu zit een bootscript wat gedraait wordt.
Ik zou gewoon 2 partities maken, 1 voor windows en 1 voor ubuntu.
Een aparte /home partitie is wel erg handig hoor.
Overigens is het geen probleem om de swap en /home partities in een extended partition te gooien op die man meer dan 4 partities kwijt.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 03:11

Theimon

Snapte!?

Ik heb hier zelf een tijdje dualboot gedraaid. Ik had een bestaande Windows XP install en daar kwam Ubuntu naast te staan.
Ik heb destijds wel een aparte /boot erbij gezet aan het begin van de schijf, stukje zekerheid. Het zag er ongeveer zo uit:

/boot ext3 50MB (pri.)
Windows ntfs 20GB (pri.)
/swap sw 1GB (pri)
/ (inclusief home) ext3 40GB (pri.)
/data ntfs *rest van de schijf-GB* (ext.)

Op een of andere manier had Grub tijdens installatie vanaf de LiveCD de schijven qua nummer omgewisseld (0,0) <--> (2,0) maar na dat ge-edit te hebben draaide dit super.
Totdat ik erachter kwam dat ik Windows praktisch niet meer gebruikte en sindsdien 20GB extra heb voor mn Ubuntu ;) alle ntfs schijven heb ik ook omgezet naar ext3. Read/write naar ntfs ging prima maar als je toch geen Windows meer hebt.......

Edit: die /boot heb ik ook gedaan omdat in principe mijn hardware/software wel LBA ondersteund maar het feitelijk niet op wilde pikken. Ik moest dus alle bootbestanden binnen de eerste 1024 cylinders hebben anders zei het systeem simpelweg: nix te booten ober!

[ Voor 13% gewijzigd door Theimon op 05-12-2006 20:09 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
Wat kan ik nu het beste doen? Eerst de Live-cd starten en de partities instellen, vervolgens XP installeren en daarna Ubuntu installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Kan je niet het gemakkelijkste windows xp installeren (op de hele schijfruimte) , daarna booten vanaf ubuntu cd hierna de xp partitie verkleinen en de lege ruimte automagisch laten indelen door ubuntu ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
evert_ schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:17:
Kan je niet het gemakkelijkste windows xp installeren (op de hele schijfruimte) , daarna booten vanaf ubuntu cd hierna de xp partitie verkleinen en de lege ruimte automagisch laten indelen door ubuntu ?
Dan zit je weer met de /boot partitie. Deze moet namelijk voor XP komen en tijdens de installatie van XP kan je geen ruimte vrijhouden vóór de C:

[ Voor 12% gewijzigd door DeepFreeze.NL op 05-12-2006 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

DeepFreeze.NL schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:21:
Dan zit je weer met de /boot partitie. Deze moet namelijk voor XP komen.
Bij mij werkte het anders prima hoor, c: op de eerste 20 gig en / op de volgende 20GB.
Zorg wel dat je eerst XP installeerd en dan pas linux, WinXp overschrijft nl je mooie opstart menu-tje.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Pagina: 1