Nieuw systeem samenstellen (is het wat)

Pagina: 1
Acties:

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02-2025

Thunde®

Don't Worry :)

Topicstarter
Hoihoi,

ik heb mij even een nieuw systeempje samen gesteld, graag had ik hier jullie mening over (wat kan beter of anders :P )

Moederbord:

MB MSI K9N Neo-FATX, Nvidia nForce 550, 4x DDR2, PCI-Express, 4x S-ATA/300 (Raid 0/1/10), 1x U-DMA/133, Gigabit-LAN

Processor:

AMD AM2 Athlon 64 X2 4200+ Windsor Tray2x 2200MHz, 2x 128KB/2x 512KB Cache

Geheugen:

1024MB PC2-6400 (2x512MB) OCZ Platinum EL XTC OCZ2P8001GK800Mhz, CL 4-5-4-15, 2.1 V

DVD brander:

DVD-Brenner Samsung SH-S182D -/+ 18x DL schwarz bulk18x DVD+R, 18x DVD-R, 6x DVD-RW, 8x DVD+RW, 8x DVD-Double Layer, 12x DVD-RAM

CPU koeler:

Cooler Coolermaster Hyper TX AMD 754/939/940/AM2

Behuizing:

Miditower Delux MD368 schwarz400 Watt , 3 x 5.25" , 2 x 3.5" ext , 2 x 3.5" int , 1 Lüfter

Totaalprijs van dit systeem: € 438,83

Is dit systeem aan te raden? Ben niet van plan om over te klokken, game af en toe eens (call of duty 1 + 2 bijvoorbeeld). Voor de rest schoolwerk, downloaden enzovoorts. Ik heb op internet gezocht en kwam zo geen knelpunten tegen, maar ik sta natuurlijk open voor suggesties! Ik beschik zelf nog over 2 harde schijven uit mijn oude systeempje :P

Zou de 400W voeding dit trekken? Ik denk persoonlijk van wel, maar als er een ervaringsdeskundige is.. Kan zo niks over die voeding vinden qua specs. :/

Belangrijker:
Er zit nog geen grafische kaart bij, dit heeft een reden. Ik heb nu een Ati Radeon 9600pro (AGP) uiteraard, deze doet het ansich nog goed maar past hier natuurlijk niet meer op. Welke grafische kaart zou zich kunnen meten (natuurlijk liefst nog wat sneller) met deze kaart en overschrijd mijn budget niet al te zeer (had gerekend op € 500...).

Ik heb zelf deze twee grafische kaarten gevonden:

GeForce 7 7300GS 256MB Xpertvision/Palit Retail voor € 55...

of

ATI X550XT 256MB Asus DVI TV PCIe EAX550HM512 TD voor € 52....

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de GeForce... maar sta open voor suggesties :o O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Thunde® op 05-12-2006 16:36 ]

Mijn spec's | Modelbouwforum

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Ik stel hier toch enkele gerichte vragen en gooi hier niet alleen een boodschappenlijstje neer... :)

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Pff, de zoveelste die weer eens een AMD op zijn lijstje zet, GA VOOR EEN INTEL CORE 2 DUO..

En ik weet niet zeker, maar volgens mij is de voeding niet bepaald een A-Merk

En wat dacht je van een harde schijf :9

[ Voor 11% gewijzigd door kapert op 05-12-2006 16:33 ]

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
kapert schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:30:
Pff, de zoveelste die weer eens een AMD op zijn lijstje zet, GA VOOR EEN INTEL CORE 2 DUO..

Heb ik voor gekeken, maar voor de prijs van de AMD kon ik geen vergelijkbare core2 duo vinden eigenlijk (€ 144)...

Edit:

Voor 159 vind ik de: Intel E6300 FSB 1066 Allendale (1860hz)S775 Dual Core Tray, heb toch een beter gevoel in deze over de AMD, of is dit onterecht?

[ Voor 16% gewijzigd door Thunde® op 05-12-2006 16:33 ]

Verwijderd

Thunde® schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:29:
[...]
Is dit systeem aan te raden?
Is maar 1 vraag.

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Volgens mij zit ik toch vrij goed: Aikeleer in "CSL FAQ"

Mocht dit toch een verkeerde gedachtengang van mij zijn zal dit topic snel genoeg gesloten worden, dus ik verzoek nu om dan ontopic te blijven...

• kapert
Thunde® schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:31:
[...]

Heb ik voor gekeken, maar voor de prijs van de AMD kon ik geen vergelijkbare core2 duo vinden eigenlijk (€ 144)...

Edit:

Voor 159 vind ik de: Intel E6300 FSB 1066 Allendale (1860hz)S775 Dual Core Tray, heb toch een beter gevoel in deze over de AMD, of is dit onterecht?
Nou ik zal zeggen: Check benchmarks!

Hier alleen staat de E6300 niet tussen, wel de E6400:

http://www23.tomshardware...=433&model2=469&chart=192

En je bent je een harde schijf vergeten

[ Voor 4% gewijzigd door kapert op 05-12-2006 16:38 ]

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
kapert schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:36:
[...]

Nou ik zal zeggen: Check benchmarks!

Hier alleen staat de E6300 niet tussen:

http://www23.tomshardware...=433&model2=469&chart=192
Daarom... Heb de benchmarks wel vaag bekeken maar ik zal eerlijk zijn voor mij is dit niet zo echt een breekpunt als de core duo misschien 4 frames meer haalt in één of ander spel, ik gebruik de PC zo algemeen en allround dat dat voor mij niet echt uitmaakt. Daarbij is de Core Duo een 1,8, wat ik persoonlijk (gevoelsmatig) vrij mager vind...

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 16:39

Just_I

What did you just say?

Weet je wat voor voeding er in de kast zit? als het geen A-merk is zal het misschien net kunnen, maar ik zou op een voeding niet besparen. Dit is toch een onderdeel waarbij het belangrijk is dat ie stabiel is en daar hebben goedkopere voedingen nog wel eens problemen mee.

Voor de videokaart ga je ondanks een nieuwere serie er denk ik niet veel mee opschieten. De kaarten die jij hebt uitgezocht zijn niet echt bedoeld voor gamen, maar meer voor het standaard werk. Mocht je wat meer kwaliteit hebben en het budget ervoor hebben zou ik even naar wat betere modellen kijken, zoals de 7600 serie van nVidia.
De videokaarten die je nu op het oog hebt kun je op zich wel mee gamen, maar die zal niet echt op hoge kwaliteit zijn, meer op matige kwaliteit.
kapert schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:30:

Onderbouwing van je reacties mag ook wel en je hoeft niet zo te schreeuwen hoor ;) .

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• kapert
Just_I schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:38:

[...]

Onderbouwing van je reacties mag ook wel en je hoeft niet zo te schreeuwen hoor ;) .
Hahah, het was niet bepaald schreeuwen, maar ik dacht dat het na al die topics over 'hun eigen samengestelde pc' wel eens duidelijk moet zijn dat c2d toch beter is dan AMD.

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Just_I schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:38:
Weet je wat voor voeding er in de kast zit? als het geen A-merk is zal het misschien net kunnen, maar ik zou op een voeding niet besparen. Dit is toch een onderdeel waarbij het belangrijk is dat ie stabiel is en daar hebben goedkopere voedingen nog wel eens problemen mee.

Voor de videokaart ga je ondanks een nieuwere serie er denk ik niet veel mee opschieten. De kaarten die jij hebt uitgezocht zijn niet echt bedoeld voor gamen, maar meer voor het standaard werk. Mocht je wat meer kwaliteit hebben en het budget ervoor hebben zou ik even naar wat betere modellen kijken, zoals de 7600 serie van nVidia.
De videokaarten die je nu op het oog hebt kun je op zich wel mee gamen, maar die zal niet echt op hoge kwaliteit zijn, meer op matige kwaliteit.

[...]

De GeForce 7 7300GT 256MB, kan deze in ieder geval wel concurreren met de 9600PRO.. dat kaartje is voor mij namelijk nog steeds afdoende. Ik kan geen benchmarks vinden tussen de 7300GT en de 9600Pro uiteraard (ouwe troep :P ). Hoop dat ik hiermee iets verder kom... Meerprijs is € 25..

• aerofreak
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

kapert schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:40:
[...]

Hahah, het was niet bepaald schreeuwen, maar ik dacht dat het na al die topics over 'hun eigen samengestelde pc' wel eens duidelijk moet zijn dat c2d toch beter is dan AMD.
moet dat wel in het budget passen.... :/

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Thunde® schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:38:
[...]

Daarom... Heb de benchmarks wel vaag bekeken maar ik zal eerlijk zijn voor mij is dit niet zo echt een breekpunt als de core duo misschien 4 frames meer haalt in één of ander spel, ik gebruik de PC zo algemeen en allround dat dat voor mij niet echt uitmaakt. Daarbij is de Core Duo een 1,8, wat ik persoonlijk (gevoelsmatig) vrij mager vind...
Jongen.
Wat wil je nu? Een snelle pc, of wil je een pc met hoge ghz?
Mij kan het totaal niet bommen of een processor een snelheid van 1,8ghz of 4 ghz is, uiteindelijk boeit het mij alleen welke processor in een bepaald budget het snelst is.
En dat is in dit geval dus duidelijk de E6300. In games en in andere dingen.

En verder zou ik voor een kaart in de 7600-reeks gaan. Zoveel duurder is het nu ook weer niet, maar weer wel een stuk beter. Anders kan je bijna net zo goed een onboard-kaartje nemen...
http://www23.tomshardware...=534&model2=531&chart=196
Zoals je ziet is een 7600gs ruim 2x zo goed als een 7300GS, terwijl hij maar 2x zo duur is.
Dus de prestatiewinst is enorm.
Vaak is het prestatieverschil iets van 30% duurder, 15% beter (enz). Zelden 100% duurder, 120% beter.

Wellicht ga je op zien tegen het 2x zo duur, maar tja verhoudingsgewijs is het gewoon zo dat je met een 7600GS een veel langere tijd zult kunnen doen (zeker als niet veeleisende gebruiker).

[ Voor 20% gewijzigd door Quacka op 05-12-2006 18:00 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Quacka
Die kast (nouja de voeding in die kast) stelt echt niets voor.
Kies anders voor dit:
pricewatch: Asus V3-M2V890 (AM2, K8M890, PCI-e, Zwart/Zilver)

100 euro, inclusief kast, moederbord en voeding. En dat is dus betrouwbaarder. Kweet alleen niet of het moederbord aan alle eisen voldoet.

Nog beter:
pricewatch: Asus V2-PE2 (S775, P4M890 Pro, PCI-e, Zwart)
Even duur, maar dan voor s775 (conroe, volgens site geschikt)

edit
(nooit te snel een reactie afraffelen, dan type je am2 ipv 775)

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 05-12-2006 21:43 ]

• roy-t
  • Laatst online: 08:49
Quacka schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:08:

Nog beter:
pricewatch: Asus V2-PE2 (S775, P4M890 Pro, PCI-e, Zwart)
Even duur, maar dan voor AM2 (conroe, volgens site geschikt)
Je list een AM2 (=AMD) moederbord, zet er achter dat het volgens de site geschikt is voor Conroe, en in de link staat ook Socket 775 (=Intel)

Oh wacht ik zie het al, je hebt je vergist en de links omgedraaid (of de tekst eromheen) Excuses kleine typo dus _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door roy-t op 05-12-2006 18:21 ]

~ Mijn prog blog!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Het is toch perfect mogelijk om die 6300 te nemen? Je hebt veel te duur geheugen genomen, je neemt beter PC4300 geheugen(kan je 50 euro goedkoper uitkomen en je gaat toch niet overclocken. Het zal zelfs iets sneller zijn omdat je synchroon draait) dan kun je 125 euro voor een grafische kaart nemen en dan denk ik aan een 7600 gt.

http://specs.tweak.to/16567

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je veel Ghzen wil neem je een Pentium 4 met 3,6 Ghz, alleen is die E6300 een stuk sneller en zuiniger dan die (en ook beter dan de AMD 4200+ zoals hierboven vermeld)

• Quacka
therat10430 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:20:
[...]

Je list een AM2 (=AMD) moederbord, zet er achter dat het volgens de site geschikt is voor Conroe, en in de link staat ook Socket 775 (=Intel)

Oh wacht ik zie het al, je hebt je vergist en de links omgedraaid (of de tekst eromheen) Excuses kleine typo dus _/-\o_
een typo dus :o
Maar skelleniels heeft wel gelijk dat je kan besparen op t geheugen.
Je kan besparen door de kast te kiezen die ik aan gaf.

200 euro voor kast+voeding+moederbord+geheugen
170 euro voor processor
----
370 euro

dan een gpu van 130 euro
pricewatch: Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT

Zit je op 500 euro. Eventueel kan je 30 euro besparen door voor de 7600GS te kiezen. (die is goed genoeg voor je)

De rest moet je dan nog apart kopen, zoals dvd-brander, dvd-speler, andere cpu-koeler (geen noodzaak). Eigenlijk dus alleen die DVD-Brander is noodzakelijk, dat kan je betalen door die iets goedkopere 7600GS (maar de GT is een stuk beter). Dan blijf je binnen de 500 euro.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Quacka schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:59:
200 euro voor kast+voeding+moederbord+geheugen
Dat ga je niet halen, 1 GB geheugen kost al gauw € 100,-, moederbord kan je ook al gelijk uitgaan van 50-100 euro voor en beetje fatsoenlijk moederbord en voor een goede voeding zit je ook al rond de 50 euro.
Dat zou idd een goede optie zijn.

Wat de TS ook kan doen is een moederbord pakken dat ook AGP kaartjes slikt en zijn oude videokaart houden. Er zijn verschillende fabrikanten die dat soort moederborden leveren en aangezien de TS nog tevreden is met zijn kaart zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

Overigens de barebones die Quacka net poste zou ik niet nemen. De AMD versie is zoals ik het begrijp van de diverse site een kast+mobo+250W voeding, wat te weinig is voor een hedendaags systeem.
De Intel versie bevat alleen een kast en moederbord. Bij beide kasten bijgeleverde moederbord vind ik zelf te simpel, maar dat is mijn mening.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

• Quacka
Just_I schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:01:
[...]

Dat ga je niet halen, 1 GB geheugen kost al gauw € 100,-, moederbord kan je ook al gelijk uitgaan van 50-100 euro voor en beetje fatsoenlijk moederbord en voor een goede voeding zit je ook al rond de 50 euro.

[...]

Dat zou idd een goede optie zijn.

Wat de TS ook kan doen is een moederbord pakken dat ook AGP kaartjes slikt en zijn oude videokaart houden. Er zijn verschillende fabrikanten die dat soort moederborden leveren en aangezien de TS nog tevreden is met zijn kaart zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

Overigens de barebones die Quacka net poste zou ik niet nemen. De AMD versie is zoals ik het begrijp van de diverse site een kast+mobo+250W voeding, wat te weinig is voor een hedendaags systeem.
De Intel versie bevat alleen een kast en moederbord. Bij beide kasten bijgeleverde moederbord vind ik zelf te simpel, maar dat is mijn mening.
Mijn mening over dat laatste verschilt daar niet veel van: het is ook niet zo fantastisch, maar het is wel het beste voor zijn budget. Ik zou liever zeggen: spaar er wat geld bij. Maar ik heb dan ook graag goede spullen.

Je hebt alleen geen gelijk dat die barebone slecht is. Dat is niet waar.

Ook een zaak als Informatique bouwt in deze barebones pc's. Het kan prima.
Ik ben er vanuit gegaan dat er een redelijke voeding in zit (in de intel-versie zit WEL een voeding, een 300W-voeding, zie specs).
Een C2D verbruikt echt weinig. Een 7600GT is ook geen stroomvreter. Dus het kan prima.
Mits hij geen ideen heeft om volgend jaar een 8800gts in zijn systeem te plaatsen (of iets dergelijks): Qua uitbreiding is het gewoonweg niet fantastisch.

Het is het beste wat je kan krijgen voor rond de 500 euro, maar je moet in het oog houden, dat uitbreiding moeilijk zal worden.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Quacka schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:13:
Je hebt alleen geen gelijk dat die barebone slecht is. Dat is niet waar.
Dat zeg ik ook niet, ik zei allen maar dat ik het niet zou nemen.
Ook een zaak als Informatique bouwt in deze barebones pc's. Het kan prima.
Dat kan best wel zijn, maar dit zegt nog steeds niet dat het goed is. Er zijn veel zaken die goedkope kasten met voeding gebruiken, maar dat maakt het niet in ene keer goed.
Ik ben er vanuit gegaan dat er een redelijke voeding in zit (in de intel-versie zit WEL een voeding, een 300W-voeding, zie specs).
Dat stond dus niet op de site van 4launch en ook niet bij Icomputers, maar op de site van Asus staat het idd ook. Maar ik blijf erbij dat 300W te weinig is over dit zo'n systeem om stabiel te draaien onder load.
Mits hij geen ideen heeft om volgend jaar een 8800gts in zijn systeem te plaatsen (of iets dergelijks): Qua uitbreiding is het gewoonweg niet fantastisch.
I second that, maar daar heeft de TS het verder niet over.

Pagina: 1