Toon posts:

Nieuwe MoBo en CPU, boot/shutdown probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Laatst een nieuw PCtje voor mijn vriendin gekocht: gfx kaartje, mobo, cpu en ram. Exact dezelfde stats als mijn eigen PC, behalve de video kaart. De HD is ook hetzelfde.

Videokaart: ASUS 7300GT Top 128MB DDR3
MoBo: Asrock ConroeXfire-eSata2
CPU: Intel Core 2 Duo E6400
RAM: Corsair TwinX PC5400 2x512 MB
HD: Seagate 7200.10 250GB (en nog een andere maar het probleem zit hem niet in de HD).

Het geheugen was nog niet binnen, dus heb ik uit mijn eigen PC een module gepakt om haar PC aan de praat te krijgen (ik heb ook 2x512 MB, zelfde type etc.).

Windows XP is geinstalleerd (ging ook niet zonder problemen maar kreeg hem er wel op).

Als ik de PC aan doe (cold boot, stond dus uit) gaat hij naar het bios scherm (hij herkent de HDs/DVDs etc), maar hierna word het scherm zwart met een knipperend wit streepje. Als ik nu reset start WinXP wel goed op.

Ik heb een andere HD geprobeerd, de bios gereset (Load Default Settings), BIOS geupdate (versie 1.60), geheugen in andere slot gedaan, andere voeding (430 watt, die bij mij goed werkt), maar ik blijf het probleem houden. Ook de boot order aangepast en alleen de HD aan gedaan, niks helpt.

Ook als WinXP afsluit, lijkt alles uit te gaan (HD, Scherm), maar sommige fans blijven draaien. Ik moet dus de power button inhouden. Ligt niet aan APM (ofzo) settings, die zijn er niet.

Dit was niet met haar vorige setup (oude AMD 2200 ofzo, zelfde HD). Daar startte hij goed op en de voeding is hetzelfde. De HD is natuurlijk geformateerd.

Wat kan het probleem zijn? Het geheugen werkt bij mij goed (dual channel), weet niet of het kan liggen omdat ik nu 1 module maar gebruik (thuis gebruik ik nu ook 1 module hiervan..). Kan het moederbord defect zijn? Alles doet het, front USB, rear usb, onboard sound, lan, etc. Als de PC eenmaal is opgestart doet alles het perfect en snel.

Hopelijk weten jullie een oplossing!

Verwijderd

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen?
Daar staat echt enorm veel info in :)

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik doorgelezen ja, maar staat niet SUPER veel informatie in. Ik heb namelijk veel van de oplossingen die worden gegeven al geprobeerd, en als de PC eenmaal aan is doet hij het perfect..

Verwijderd

Watvoor problemen kreeg je bij de windows installatie?
Staat de HD op master, slave of cable select? is de HD sata of IDE?
Lijkt namelijk op een communicatie fout binnen de hardware.
Ik zou de HD op master zetten en als enigste op 1 IDE of sata aansluiting, cd rom op de andere aansluiting. En dan windows er opnieuw op zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is een sata schijf (Seagate 7200.10 250GB), staat op sata2.
Ook heb ik alles losgekoppeld en alleen deze schijf geprobeerd, maar zelfs als ik een andere schijf aansluit (sata ook) krijg ik dit probleem van het knipperende streepje. Na een reboot zegt hij wel dat er een OS mist, dus hij heeft zowieso in het begin al problemen..met 2 verschillende HDs dus, die het in de oude PC wel deden.

Verwijderd

ja en watvoor problemen kreeg je bij de windows installatie??

Verwijderd

Je zou eventueel een linux live cd'tje kunnen draaien om te checken of je Windows installatie niet gewoon gaar is.
Als het probleem dan blijft zou ik de sata controller/southbridge verdenken brak te zijn. In dat geval gewoon garantie regelen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:55:
ja en watvoor problemen kreeg je bij de windows installatie??
Kreeg eerst problemen bij het kopieeren van de sata drivers vanaf de A schijf. Na wat hardware los te koppelen (firewire PCI e.d.) pakte hij hem wel. Het installeren ging toen gewoon goed..Had overigens 2 verschllende floppy drives geprobeerd en 3 diskettes, maar toen ik wat dingen loskoppelde deed hij het (Deze zitten er op dit moment overigens niet in).

@cpec: ook als ik een andere HD doe is het probleem, dus het lijkt me niet Windows te zijn. Denk idd dat ik hem maar moet RMA'en, vorige week besteld, dus moet kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 14:01 ]

Verwijderd

Nou ik zou ff het mobo boekje erbij pakken en op blz 48 kijken misschien staat dit wel verkeerd in de bios.
En heb je wel die drivers nodig om windows te installeren (ik probeer het altijd eerst zonder)
Mocht dit allemaal niet werken probeer dan eens een biosupdate te doen (maar lijkt me sterk dat het daar aan ligt)

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Heb je toevallig nog USB devices (bv digitale camera of stick), die in je pc zitten terwijl je op start. Ik heb op kantoor hetzelfde probleem (knipperend - tekentje bij opstarten) als er een USB device met geheugen (bijvoorbeeld een digitale camera) aangesloten is en deze ingesteld staat als schijfstation.

Ik mag aannemen dat je in het bios alle volgordes al geprobeerd hebt m.b.t. bootsettings (ook alles uitgezet waarvan geboot kan worden, zoals floppy (disablen), cd-rom (eruit trekken) en boot-pxe van netwerk kaart?

Verwijderd

Topicstarter
yep,
ik heb de bios gereset, boot order aangepast, bepaalde dingen uit gedaan (onboard gedoe e.d.), DVD rom losgekoppeld, alle andere dingen losgekoppeld (dus alleen mobo, gfx, ran, cpu, HD erin).

Driver had ik nodig ja, ik heb namelijk exact dezelfde PC thuis (alleen andere GFX kaart) en daar deed alles het eigenlijk goed.

Bios heb ik ook al geupdate (versie 1.60), hielp niet.

Er zit alleen een USB muis in, maar het lijkt me sterk dat dat het probleem is. Maar ik zal het proberen zonder muis, kijken wat er gebeurd. (vanavond pas).

Netwerk instelling zag ik niet in de bios (alleen boot from network), dus daar heb ik nog niet naar gekeken..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 14:23 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Voor de zekerheid misschien even kijken of je mobo ofzo niet ergens kortsluiting maakt?
Mijn ervaring is trouwens dat zo'n probleem gewoon erg veel tijd nodig heeft, en uiteindelijk blijkt het iets vaags te zijn.. (ik had het dus ook, bij mij was het wel weer mijn usb cardreader...)

Verwijderd

Ja maar kijk nou eens voor de gein op blz 48 van je mobo boekje, staan daar de settings wel op enchanced en AHCI. Ik krijg namelijk het vermoeden dat dit op compatible staat of op raid ofzo.

• empheron
  • Laatst online: 23-05 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:22:

Er zit alleen een USB muis in, maar het lijkt me sterk dat dat het probleem is. Maar ik zal het proberen zonder muis, kijken wat er gebeurd. (vanavond pas).

Netwerk instelling zag ik niet in de bios (alleen boot from network), dus daar heb ik nog niet naar gekeken..
Nee, je muis zal het niet zijn. En 'boot from network' is de vriendelijke beschrijving van een pxe-rom op je netwerk kaart dus als die op disabled staat dan houd het weer even op vanuit mijn kant...

Misschien kun je nog iets doen met je eSATA aansluitingen (uitschakelen), maar logischerwijs zou het bios deze niet als boot-item mogen zien als er niets aan hangt...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:29:
Ja maar kijk nou eens voor de gein op blz 48 van je mobo boekje, staan daar de settings wel op enchanced en AHCI. Ik krijg namelijk het vermoeden dat dit op compatible staat of op raid ofzo.
Die staat idd op AHCI ;) Had dit thuis een keer verkeerd (op compatible ofzo) maar hij staat nu goed, weet ik 100% zeker.

Dus dat is het probleem iig niet..
warcow schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:26:
Voor de zekerheid misschien even kijken of je mobo ofzo niet ergens kortsluiting maakt?
Mijn ervaring is trouwens dat zo'n probleem gewoon erg veel tijd nodig heeft, en uiteindelijk blijkt het iets vaags te zijn.. (ik had het dus ook, bij mij was het wel weer mijn usb cardreader...)
Alles zit netjes in de kast, lijkt me sterk dat deze kortsluiting maakt, vooral ook omdat na een reboot alles goed werkt.

Het enige andere rare is dat de PC niet vanzelf uit gaat na het kiezen van Shut Down..das dus het 2de probleem (fans blijven draaien enz)..

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 14:34 ]

Verwijderd

wat een rare bug zeg, ik zou het moederbord gewoon terug brengen naar de winkel.

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik ken dit probleem, maar ik geef je zowizo al één belangrijke TIP. Wanneer Windows XP niet foutloos in één keer installeert dan is er iets niet goed met de hardware.

Het symptoom met zwart scherm en cursor heeft bij mij in de meeste gevallen te maken met één van de volgende problemen:
Defect moederbord (9 van de 10 gevallen);
Defect geheugen;
Defect cq. onvoldoende power supply.

Een defect moederbord kan je het beste herkennen aan de volgende sympomen:

1. Zet de PC uit.
2. Laat de PC een paar uur (uurtje of 8) uit staan.
3. Zet de PC aan, boot probleem.
4. Laat de PC aan staan, herstart tot ie in Windows komt.
5. Windows werkt perfect.

Wanneer je op de PC een memtest86 doet dan zal je zien dat het geheugen goed is. Doe je echter een memtest na 8 uur uit staan van de PC dan heb je met de zelfde module fouten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 14:40:
Ik ken dit probleem, maar ik geef je zowizo al één belangrijke TIP. Wanneer Windows XP niet foutloos in één keer installeert dan is er iets niet goed met de hardware.

Het symptoom met zwart scherm en cursor heeft bij mij in de meeste gevallen te maken met één van de volgende problemen:
Defect moederbord (9 van de 10 gevallen);
Defect geheugen;
Defect cq. onvoldoende power supply.

Een defect moederbord kan je het beste herkennen aan de volgende sympomen:

1. Zet de PC uit.
2. Laat de PC een paar uur (uurtje of 8) uit staan.
3. Zet de PC aan, boot probleem.
4. Laat de PC aan staan, herstart tot ie in Windows komt.
5. Windows werkt perfect.

Wanneer je op de PC een memtest86 doet dan zal je zien dat het geheugen goed is. Doe je echter een memtest na 8 uur uit staan van de PC dan heb je met de zelfde module fouten.
PSU is het niet, heb mijne thuis gebruikt (430watt, werkt goed), maar zelfde probleem. Geheugen heb ik van mijn PC ook, 1 module, die werkt bij mij goed.

Lijkt mij idd het moederbordje..dat word maar een RMA aan vragen.

Bedankt voor jullie hulp, mochten jullie meer weten, graag.

Even tussendoor: hoe is de RMA van Salland Automatisering? Snel, traag, slecht, goed?
Pagina: 1