Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over elektromagnetische velden

Pagina: 1
Acties:

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Beste Tweakers,

Na een herinrichting van m'n werkkamer is het zo uitgekomen dat m'n pc 70cm van m'n flinke JVC subwoofer af staat. De conus staat richting de pc. Mijn vraag: kan het (elektro)magnetische veld van de subwoofer schade aanrichten aan de pc? Ik weet bijv. dat je er op moet passen met magneten in de buurt van een systeemkast.

Bvd _/-\o_

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
nee, 70 cm is echt wel zat

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

zeker als het zijpaneel van je kast er netjes in zit mag dit geen probleem zijn....

• Xanthium
ah ok, fijn om te weten! ik las namelijk in de handleiding van de subwoofer dat de rechterkant (waar de conus dus naartoe gericht staat) een vrij zwaar magnetisch veld heeft, en dat het word afgeraden apparatuur aan deze kant van de woofer te zetten, ik heb tot nu toe nergens last van gehad. Zijkant kast zit er idd netjes op, is wel doorzichtig plastic though (factory pre-modded gevalletje)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Dat magnetisch veld scherm je niet zomaar af, het electrisch veld wel als je de kast dicht heb zitten.
Je harde schijf zou ik voor uitkijken, maar 70cm is vast voldoende.

/edit
Doorzichtig plastic schermt dan weer niet af :P

[ Voor 14% gewijzigd door JuuL20 op 05-12-2006 18:34 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
JuuL20 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:34:
...Je harde schijf zou ik voor uitkijken, maar 70cm is vast voldoende...
Nét de harde schijf zal er het minste last van hebben, omdat deze doorgaans afdoende is afgeschermd. Als je een oude harde schijf hebt liggen, moet je die echt eens openhalen, je zal er extrééém sterke magneten in vinden 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
:X

Dankje naftebakje, weer wat geleerd dan ;)

Verwijderd

naftebakje schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:11:
[...]
Nét de harde schijf zal er het minste last van hebben, omdat deze doorgaans afdoende is afgeschermd. Als je een oude harde schijf hebt liggen, moet je die echt eens openhalen, je zal er extrééém sterke magneten in vinden 8)7
weet niet wat jij verstaat onder extreem sterke magneten maar waar zitten die magneten dan volgens jou? (extreem sterke magneten vind ik magneten in de orde van 1 Tesla)

haal maar is een flinke neodynium magneet over je HDD, ik denk niet dat je leeskop dan nog 1 heel bestand kan vinden.

@TS: een magneetveld valt kwadratisch af met de straal. Dus op 70cm zal er waarschijnlijk weinig veld meer over zijn. Als je dit zeker wilt weten heb je een hallprobe nodig.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:44:
[...]weet niet wat jij verstaat onder extreem sterke magneten maar waar zitten die magneten dan volgens jou? (extreem sterke magneten vind ik magneten in de orde van 1 Tesla) ...
De meeste mensen hebben nog nooit zo'n sterke magneten in hun handen gehad als die in de HDD, die gebruik worden om de stator van de koppenarmmotor te vormen. De gemiddelde magneet in de sterkste-magneten top 100 is idd veel sterker.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:44:
[...]weet niet wat jij verstaat onder extreem sterke magneten maar waar zitten die magneten dan volgens jou? (extreem sterke magneten vind ik magneten in de orde van 1 Tesla)
De NIB magneten in de voicecoil motoren van HD's zijn inderdaad rond de 1 tot 2 Tesla.

Ontopic: ik denk dat TS zich meer zorgen moet maken om de akoestische / mechanische "straling".

Ik weet niet of ik een pc, inclusief harde schijven zo dicht bij een subwoofer zou willen zetten.

• Xanthium
joopv schreef op donderdag 07 december 2006 @ 09:35:
[...]

De NIB magneten in de voicecoil motoren van HD's zijn inderdaad rond de 1 tot 2 Tesla.

Ontopic: ik denk dat TS zich meer zorgen moet maken om de akoestische / mechanische "straling".

Ik weet niet of ik een pc, inclusief harde schijven zo dicht bij een subwoofer zou willen zetten.
je doelt dan meer op geluids/fysieke vibraties?
Pagina: 1