Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ervaringen wonen in Belgie, werken in Nederland.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.084 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
p.s excuus als er al een thread is geopend over dit onderwerp, heb al een beetje lopen zoeken maar zonder succes.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 16:01 ]

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik denk dat de grotere bedrijven hier niet zoveel problemen mee hebben - zij hebben wellicht al medewerkers van een andere nationaliteit.

NB: Ik heb het omgekeerde gedaan, maar dan als freelancer. Terugkijkend naar de verschillen:
1. De inkomstenbelasting in Nederland is veel lager dan in Belgie. Als je de tarieven gaat vergelijken, houd er dan rekening mee dat deze tarieven in Nederland meestal inclusief sociale premies zijn. Verder innen de Nederlandse gemeentes geen inkomstenbelasting. Volgens mij is de gemiddelde belastingdruk (incl. sociale premies) in Nederland 40%, en in Belgie 60%.
2. Anderzijds is het prijspeil in Nederland hoger, onder andere door een (al dan niet kunstmatige) woningschaarste, een accijns op auto's van 45%, hogere brandstofkosten, enz.
3. Het sociale vangnet in Nederland is minder omvangrijk. Zo moet je je voor hospitalisatie verzekeren, dit zit niet in de sociale premies.
4. Misschien zijn de sociale voorzieningen niet uitwisselbaar, en kom je na ontslag niet in aanmerking voor een uitkering - de Nederlandse en Belgische instanties zouden naar elkaar kunnen wijzen.
5. Wellicht zijn er ook verschillen in pensioensystemen.

Een aardige site over de verschillen (vanuit Nederlands perspectief!) vind je hier:
http://www.svb.nl/internet/nl/internationaal/bbz/index.jsp

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Ik werk in Nederland en woon in België.

Ik heb nooit de indruk gehad dat ze er op mijn werk meer moeite voor moesten doen. Ik heb wel een Sofi nummer moeten aanvragen, me bij een Nederlandse ziekenkas moeten aansluiten en een Nederlandse bankrekening moeten aanvragen. Die bankrekening ben ik nu wel aan het proberen af te sluiten, ik ben absoluut niet tevreden over de Rabobank, en ben nu nog vollop bezig om alles over te zetten naar mijn Belgische rekening (een paar jaar geleden was dit niet mogelijk, omdat er veel kosten betaald moesten worden bij internationale transfers, nu gratis).

Hoe heel het sociaal gebeuren geregeld is, is me ook niet volledig duidelijk, en er zijn ook zo weinig mensen die het volledig verhaal kennen (en geen 150€/u vragen). Bij ziekte etc, breng ik in ieder geval nog steeds mijn ziektebriefjes etc nog steeds naar de CM (christelijk mutualiteiten) zoals vroeger, en dat wordt door hun verder afgewerkt. Pensioen is voor mij nog steeds heel vaag, maar voorlopig niet veel van aan, die wetgeving wordt bijna nog jaarlijks aangepast en tegen dat ik er recht op heb, zal het systeem waarschijnljik toch helemaal anders in elkaar zitten. Bij werkloosheid zou ik gewoon terug in het Belgisch systeem vallen, maar heb dat nog niet meegemaakt ;).

Belastingtechnisch is het wel een leuker verhaal. In NL moet je idd een stuk minder belastingen betalen. En je kan een beetje gebruik maken van beide systemen, als je een vriendin hebt die nog in Belgie werkt. Zo maken wij gebruik van de hypotheekaftrek in NL (was zelfs de enige mogelijkheid als ik mezelf niet in de voet wou schieten) en spaarloon. En dan nog de normale Belgische dingen die u ongetwijfeld allemaal bekend zijn.

Een nadeel is wel dat een firmawagen een stuk duurder is in NL, en ik word er misselijk van voor wat voor een groot budget je toch maar zo'n klein autootje krijgt (toch in vgl met Belgie).

Je mag trouwens niet vergeten dat je nog steeds gemeentebelasting moet betalen in Belgie, maar dat is de enige belasting die je nog moet betalen, zelfs die smerige zorgverzekering moet niet meer betaald worden, want dat wordt allemaal in NL geregeld.

Ik weet niet of je lid bent van het ACV, maar zij hebben hier geregeld ook info avonden over. Ze hebben ook een redelijk uitgebreide website hier over. www.acvgrensarbeiders.be

Een ander nadeel is ook dat je eigenlijk ook een beetje de Nederlandse wetgeving ook moet volgen en kennen. In het Belgisch nieuws komen er alleen maar de veranderingen voor Belgie aan bod natuurlijk. Maar die dingen wijzen zichzelf uit meestal.