Slechte verbinding VPN door veel internettende gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-03 13:00
Hallo

Ik zit met een probleem bij een klant van ons. Het gaat hier om een school.

Vestiging 1: Hoofdvestiging
1 Windows 2003 server met Exchange,, en alle profielen van alle gebruikers erop
1 Windows 2003 server voor terminal server, en diverse software
50 Windows XP pc's
1024/1024 DSL vervinding

Vestiging 2: Nevenvestiging
8 Windows XP pc's
1024/1-24 DSL verbinding

Deze 2 vestigingen zijnvia een VPN tunnel verbonden met elkaar. Deze verinding wordt tot stand gebracht, door een D-Link router incl. VPN Tunnel op beide vestigingen. Alle 8 pc's op Vestiging 2 loggen via een terminal sessie in op de terminal server van Vestiging 1.

Nu doet zich regelmatig een probleem voor. Zodra het ICT lokaal half of volledig bezet is door leerlingen die aan het internetten zijn (in totaal staan er 20 pc's in het ict lokaal), is het voor de nevenvestiging bijna onmogelijk om te werken in de terminal sessie. Stel ze typen wat in Word, dan zijn ze aan het typen, en 10 seconden later verschijnt het pas op het scherm. Dit is heel lastig,

Nu hebben we een nieuwe aanbieding gekregen van KPN (contract loopt bijna af) voor beide vestigingen. Ze bieden ons nu een 8mbit down, en 1mbit upload.

Wordt het hierboven omschreven probleem dan minder als we hierop overgaan, of blijft het hetzelfde? Mij lijkt het namelijk dat, aangezien de upload gelijk blijft, er geen verandering merkbaar zal zijn.Of is het juist zo dat, doordat er een 8mbit download is, het netwerk minder last heeft van dat er meerdere leerlingen aan het internetten zijn, en er zo nog genoeg snelheid overblijft voor de vpn verbinding?

Alvast bedankt

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:16
Kan je niet iets met QOS doen? Met een goede firewall / Router is dit goed te doen. Eventueel kan je ook een 2de Internet verbinding aanschaffen, 1 voor de VPN tunnel en de andere voor Internetten. De Internet Lijn hoeft niet een dure te zijn...

• Raikkonen_WC
Het gaat zich om een school, alles wat meer geld kost, moet eerst in 10voud worden goedgekeurd, en meestal strand het ergens in het midden, dus komt het er niet van. En het is ook nog eens zo, dat Vestiging 2 tijdelijk is, tot de verbouwing van de huidige school is voltooid. (Augustus 2007 moet alles klaar zijn) De dsl verbindingen die de scholen krijgen, worden gratis aangeboden door kpn aan alle scholen in Nederland. Dus daarom ook de vraag of het probleem hiermee opgelost word, of in ieder geval minder wordt.

Verwijderd

Hoi,

Ik verwacht niet dat er een verbetering zal optreden omdat de ene vestiging wel sneller kan downloaden maar de andere upload nog steeds met 1024. Je kunt niet sneller uploaden dan downloaden dus effectief blijf je nog steeds steken op 1024.

Sterker nog: misschien is het een verslechtering want hoe sneller je download hoe meer upload er nodig is om te confirmeren aan de verzender dat alle pakketjes ontvangen zijn. Dus wellicht kan er nu bij een mindere bezetting al de nodige vertraging optreden.

Aan de andere kant heeft iemand nu wel sneller zijn pagina geladen met 8 Mbit download en zal dus geen gebruik meer maken van de upload waardoor deze sneller weer vrij komt...

Al met al zul je moeten uitvinden wat het nettoresultaat is.....

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-03 16:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is het niet mogelijk om die terminalserver op vestiging 2 te plaatsen? (of te vervangen door fat clients)

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 05-12-2006 12:25 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Zoek eens uit welke sites de meeste traffic trekken en blokkeer die dan :?

LinkedIn WoT Cash Converter

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:02:
Hoi,

Ik verwacht niet dat er een verbetering zal optreden omdat de ene vestiging wel sneller kan downloaden maar de andere upload nog steeds met 1024. Je kunt niet sneller uploaden dan downloaden dus effectief blijf je nog steeds steken op 1024.
ik vermoed wel dat het gaat beteren...
mits er nu meer ruimte is voor de internetters.
die hebben meestal weinig upload, maar vooral veel download.

terwijl met terminal servers het heen-en-weer ongeveer gelijk is
(voor enkel terminal service is een sdsl-lijn goed, maar om ook internet erbij is het beter adsl
met ev. een gewaarborg minimum...)

en idd ook eens kijken wat er wordt gedaan door die studenten...
(policies instellen en hun er aan houden, ik mag aannemen dat het internetten niet volledig vrij is...)

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 14:20
Is het geen idee om de VPN tunnel op de hoofdlocatie over een andere (tijdelijke) internetverbinding te laten lopen, ipv internetverkeer én een VPN tunnel over dezelfde internetverbinding? Enige bijkomende kosten zijn dan de maandelijkse/aanschaf kosten van de extra internetverbinding en een internetrouter die geschikt is om een VPN tunnel op te zetten naar de andere locatie.

• Raikkonen_WC
soulrider schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:44:
[...]

ik vermoed wel dat het gaat beteren...
mits er nu meer ruimte is voor de internetters.
die hebben meestal weinig upload, maar vooral veel download.

terwijl met terminal servers het heen-en-weer ongeveer gelijk is
(voor enkel terminal service is een sdsl-lijn goed, maar om ook internet erbij is het beter adsl
met ev. een gewaarborg minimum...)

en idd ook eens kijken wat er wordt gedaan door die studenten...
(policies instellen en hun er aan houden, ik mag aannemen dat het internetten niet volledig vrij is...)
Policy's zijn nu pas in de maak, hebben ze nooit gehad hier, dus ben alles al aan het verbeteren. ZO mogen ze geen filmpjes (zoals Youtube etc) en geen muziek op internet meer beluisteren. Alleen het uitvoeren van policy's is een moeilijk proces bij deze leerlingen (het is een school voor speciaal onderwijs voor moeilijk opvoedbare kinderen).

Ik denk dat ik in ieder geval die snellere verbinding ga aanvragen. Indien dit dan echt niet zou werken, moet de school maar overwegen om een extra dsl verbinding te gebruiken

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07
Als je naar een extra dsl verbinding gaat kijken met maandelijkse extra kosten kan je misschien ook eens kijken naar een fatsoenlijke router met QoS. Dat kan vaak ook al een hoop schelen. :)

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Raikkonen_WC schreef op woensdag 06 december 2006 @ 08:31:
[...]
Policy's zijn nu pas in de maak, hebben ze nooit gehad hier, dus ben alles al aan het verbeteren. ZO mogen ze geen filmpjes (zoals Youtube etc) en geen muziek op internet meer beluisteren. Alleen het uitvoeren van policy's is een moeilijk proces bij deze leerlingen (het is een school voor speciaal onderwijs voor moeilijk opvoedbare kinderen).

Ik denk dat ik in ieder geval die snellere verbinding ga aanvragen. Indien dit dan echt niet zou werken, moet de school maar overwegen om een extra dsl verbinding te gebruiken
Filmpjes op Youtube zijn een essentieel onderdeel van de internet ervaring, mischien niet voor ons maar zeker voor de komende generatie. Waarom zou je die willen blokkeren?

• Maferick
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04-2021

Maferick

EVE-Online : Lellebel

barfieldmv schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:26:
[...]

Filmpjes op Youtube zijn een essentieel onderdeel van de internet ervaring, mischien niet voor ons maar zeker voor de komende generatie. Waarom zou je die willen blokkeren?
Lijkt me niet, voor schoolwerk waarover ik denk dat het zal geen zal dit toch niet nodig zijn.

# If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

barfieldmv schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:26:
[...]

Omdat dat veel verkeer trekt, en het me nou niet echt bij de lesstof lijkt aan te sluiten?

Ik heb de afgelopen... 5, 6 jaar niet één filmpje via internet hoeven te kijken voor m'n opleiding. Je zit op school om te leren, niet voor je vermaak.

En ja, als er 50 man op 1 MBit zit te internetten en die 1 MBit gaat naar 8 MBit zul je hiervan wel positieve veranderingen ondervinden, ja.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 06-12-2006 20:36 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Anders neem je voor het leerlingennetwerk (neem aan dat er een, ook fysiek!, gescheiden netwerk is voor leerlingen en presoneel) 1 of andere crappy consumentenverbinding, iets als wanadoo family, chello extreme oid?
Het klinkt vies, ik weet het, maar dat kost niet heel veel extra, en is goed genoeg voor hun gesurf :+

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1