[Digitale videocamera] Opnames bekijken zonder software

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TonyB
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07-2025
Voor het bedrijf waar ik werk, zoek ik een digitale videocamera waarvan ik de opnames direct kan bekijken zonder software, simpel in Windows Media Player.

Dus:
1. opname maken
2. camera via USB op PC aansluiten
3. camera verschijnt als Mass Storage Device in Windows Verkenner
4. opnames direct kopiëren naar vaste schijf en direct kunnen openen in standaard Windows Media Player

Bij welk merk/type is dit mogelijk?

Probleem is namelijk dat op de PC's geen software geïnstalleerd kan worden. We werken nu met MiniDV en daar moet dus een alternatief voor komen. DVD Videocam? HDD Videocam? Zolang de software van de fabrikant maar niet persé geïnstalleerd hoef te worden.

Carpe Noctem

• TonyB
Iemand enig idee?

What about deze situatie:
DVD Camcorder
DVD'tje in PC
afspelen in Windows Media Player, dus zonder drivers/extra software.

Weet iemand bij welk merk/type dat mogelijk is?

Carpe Noctem

Verwijderd

Je kan toch ook een camera kopen met sd kaartje erin? Want dan is het de normaalste zaak van de wereld dat er losse video files op staan. Alleen je moet wel een cardreader hebben, wat logisch is.

• TonyB
Bestaan die, waarmee je dus wel 1 à 2 uur op een kaartje kan opnemen? En die dus als avi of mpg op de kaart komen te staan?

Carpe Noctem

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb een Sony camera waarin Memorystick Pro Duo kaartjes passen. Echter als je daarop opneemt doet ie het in baggerkwaliteit. Ik weet niet of het bij elke camera zo is, maar wel iets om rekening mee te houden.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Portable Media Devices --> Audio, Video & HiFi

Camera's horen thuis in AV. :)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• TonyB
Goed, aangezien mijn eerste vraag niet blijkt te kunnen, de volgende optie:

1. HDD Camcorder met USB uitgang (JVC), opname maken
2. Aansluiten op externe USB DVD brander
3. Branden als (S)VCD, zodat het in iedere willekeurige PC kan zonder extra software

Weet iemand of dat mogelijk is?

Carpe Noctem

• KniveKnight
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-03-2023
Alles is mogelijk, maar ik weet niet zo in welk formaat je HDD JVC camcorder opneemt; waarschijnlijk zal dat mpeg2 zijn.

Sluit 'm vervolgens aan op een pc, en als het goed is moet je de bestanden zo kunnen zien. Als het ware een externe harde schijf.

Meteen aansluiten op een externe brander? Dat durf ik niet zo te zeggen. Een DVD/HDD recorder is natuurlijk ook mogelijk. Als je een camcorder met FireWire hebt, kun je die daar direct op inpluggen, mits de dvd-recorder zo'n ingang heeft.

edit: zelf stel je een dvd-camcorder voor; Dat is natuurlijk de allermakkelijkste oplossing. Na het filmen in een dvd-speler of pc stoppen en kijken maar.

[ Voor 13% gewijzigd door KniveKnight op 05-01-2007 17:38 ]

• TonyB
- De JVC maakt .mod bestanden. Je kunt er een USB DVD brander op aansluiten, maar de camera kan alleen branden van DVD's aansturen. Via een DVD Standalone recorder zou ik Video CD's kunnen burnen, maar de JVC heeft geen FireWire
- DVD Camcorder is inderdaad wel makkelijk qua direct in DVD speler terugkijken, maar alle opnames moeten ook op een server worden opgeslagen.

Daarom zoek ik dus iets waarmee ik zonder software (ws zal dat dus een standalone DVD recorder worden) opnames kan maken en op een server kan opslaan.
ws wordt het JVC HDD camcorder met standalone DVD Recorder.

Nu weet ik alleen niet welk bestand ik van een VCD moet hebben (er staan er nogal wat op) zodat ik de film heb en welk bestand ik dus op de server moet zetten?

Carpe Noctem

• KniveKnight
Wordt denk ik toch een beetje lastig, zonder software of tussenliggende stappen.

Je gebruikt dus nu MiniDV, je speelt dit met een recorder (of camcorder) af en via de FireWire zet je het om als AVI (met DV-codec) die je dan wél makkelijk op de server kunt opslaan.

Er zijn natuurlijk ook kastjes die een ethernet(netwerk)-aansluiting hebben.

• TonyB
Via FireWire omzetten naar .mpg of .avi kan niet:
- bijna geen enkele PC met FireWire
- er kan/mag geen software op de PC's geïnstalleerd worden

Wat ik nu dus denk:
HDD Camcorder, via standalone DVD Recorder via S-Video of composiet een VCD branden, die in de PC en daar het filmbestand vanaf halen en op de server plaatsen.
Is dat mogelijk? (vooral de laatste stappen mbt VCD, en welk bestand van een VCD bevat werkelijk de film, en is die met een simpele multimediaplayer te bekijken?)

Carpe Noctem

• KniveKnight
Ok, even op een rijtje:

Die HDD camcorder heeft wellicht een USB-aansluiting. Je zegt dat deze dus .mod bestanden maakt, maar er moet toch ook wel een mogelijkheid zijn om daar een leesbaar bestand van te maken.

Maar goed, je kunt deze natuurlijk ook aansluiten op een dvdrecorder. Maar aangezien je vertelde nu met MiniDV te werken, die natuurlijk een FireWire aansluiting heeft, kun je beter op zoek gaan naar een recorder met FireWire-in (iLink DV-in).

Even helder: Je kunt een dvd-recorder nemen MET of ZONDER Hdd. Als opnames niet te lang duren is het opslaan op een recorder-met-Hdd wellicht overbodig en kun je het meteen op een dvd branden.

Je hebt het steeds over een VCD (VideoCD) dat is wel wat anders dan een DVD.
Een VCD is van vele slechtere kwaliteit (vergelijkbaar met Vhs) De files die de daadwerkelijke film bevatten heten zoiets als AVSEQ01.DAT

Op een DVD gaat het om de VIDEO_TS map en daar zijn de (grootste) .VOB-bestanden meestal de film. (Namen als VTS_01_1.VOB) Echter zul je wel een softwarematige dvd-speler op één van die computers moeten hebben. Met een beetje geluk kan Windows Media Player (mits een redelijk recente versie) die wel aan.

Overigens is Windows Media Player legaal te verkrijgen, tenzij het écht niet mag om software te installeren :)

• TonyB
Bedankt voor je hulp zo ver.

Er moeten sowieso nieuwe camera's komen. Dat worden dus waarschijnlijk HDD Camcorders, om de oude MiniDV nog te kunnen gebruiken zal de DVD Recorder dus ook FireWire moeten hebben ja, maar waarschijnlijk gaan we dus films van de MiniDVcam en de HDDcam digitaliseren door het aansluiten met S-Video en opnemen op VCD. (DVD bestanden (.vob) worden te groot om op servers te plaatsen enz.)
De kwaliteit maakt niet zoveel uit, het gaat om het filmen van machineombouwen op een productielijn, waarbij details niet zo belangrijk zijn.

De HDDcam heeft idd wel USB, maar daar kunnen we dus helaas niets mee. Als het met softwarematig converteren (=software installeren) te maken heeft, vergeet het maar, helaas...

Nu maar eens zo'n AVSEQ01.DAT te pakken krijgen van iemand en controleren of dat werkt @ work.

(tsja, ik zou het t liefst ook gewoon via de PC doen, maarja, groot en log bedrijf, dan krijg je dat...)

Carpe Noctem

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Zal ik dan maar het antwoord geven >:)
Kijk eens naar de sanyo Xacti HD-1. Die record MP4 op een SD kaartje. Leuke bijkomstigheid is dat ie tevens high definition is.

Nadeel is tevens MP4. goede compressie maar niet direct te bewerken...
Pagina: 1