Automatisch omslaan papieren (!) bladeren

Pagina: 1
Acties:
  • 849 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoort dit thuis op Got? Jawel ...

Ik ben aan het nadenken over een oplossing om automatisch pagina's van een boek om te slaan. Dit, in combinatie met een digitale camera en software die alles automagisch in een pdf gooit, zorgt ervoor dat ik een boek kan digitaliseren. (illegaal? Kijk hieronder)

Nu heb ik al het één en ander om een digitale camera in een batch foto's te laten maken en die automatisch in een pdf te laten komen. Het gedeelte waar ik nog niet uit ben, is hoe ik de pagina's om kan laten slaan.

Zelf dacht ik aan 2 hefbomen van technisch lego. De eerste heeft een soort zuignap die de bladzijde vasthoudt, de tweede geeft de omgeslagen bladzijde een zetje (al dan niet uitgebreid met een fotocel die het geheel triggert). Maar bestaat zoiets in lego? Of moet ik iets anders kiezen?
Google werkt ook met een dergelijke machine, al heb ik niet de intentie om de hele bieb te digitaliseren. Misschien zijn er oplossingen waar ik zelf niet aan denk.

(Is het illegaal? Als ik copyrighted materiaal ga verspreiden dan wel. Maar de toepassingen waarvoor ik het wil gebruiken zijn educatie (dan zit je met de regel dat je een X aantal pagina's per college mag verspreiden. Ik zie dan niet in waarom je niet in 1x het hele boek alvast verwerkt) en het gaat over boeken die niet meer te verkrijgen zijn (vind de auteur dat niet erg? Nou, we krijgen zelfs les van de auteur ... )

[@mod: als dit in EL moet, ga je gang. Maar EL leek mij meer gericht op de electronische componenten zelf)

[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 04-12-2006 19:36 ]

==
hoi

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 19:30

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik weet niet wat voor soort boeken je krijgt, maar is het niet eenvoudiger om de de "boeken" de te demonteren?

Als het gaat om bijvoorbeeld gestencilde (en geniette) boekwerkjes kun je het nietje eruit slopen en de pagina's behandelen als gewoon papier. Sloop een printer uitelkaar en gebruik die als document aanvoer / afvoer.

Bij een echt boek zul je met een systeem moeten komen wat blaadje-voor-blaadje een pagina pakt, met controle op twee pagina's tegelijk. Die controle wordt soms uitgevoerd door een felle lamp op het papier te laten schijnen, en aan de achterkant de hoeveelheid doorschijnende licht te meten. Te weinig licht op sensor --> te veel velletjes. Dit moet je voor elk boek wel calibreren.

Je idee om met vacuum zuignappen te werken lijkt me het makkelijkst, mits je de beschikking hebt over een vacuum systeem. Over het bladeren, je zult bij een dik boek rekening moeten houden met de verschuiving van het scharnierpunt van het blaadje.

Ik heb wel een idee voor een constructie, maar daar ben ik nog niet tevreden over...
Zo iets had ik in m'n hoofd. Dit vereist wel enige aansturing. Vooral het "door trekken" van het papier zodat de pagina helemaal omslaat, zuignap loslaten, papier onder de zuignap door laten kantelen en daarna de nieuwe pagina pakken.
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/1360/bladermachine.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door APClll op 04-12-2006 23:23 . Reden: typo ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou het dan eerst met een lego wiel (icm iets anders) proberen, die door te draaien het blad omduwt. Dat lijkt me makkelijker dan een zuignap.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 04-12-2006 20:02 ]

specs

• Eusebius
  • Niet online
Nou, het gaat om paperbackboeken, die je niet uit elkaar kunt halen (of niet de mogelijkheid toe ...). Met zuignappen zou idd de beste oplossing zijn, maar waar vind ik dat?

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
Mmm ... wiel ... sommige dingen kunnen ook heel simpel :)

==
hoi

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

Euhm...stel, je wil dus dat boek digitaliseren en dat boek is 300 pagina's. Dan kun je toch beter een scanner kopen, en 150x (2 bladzijden per keer) op "scannen" drukken? Met foto's een boek digitaliseren lijkt me al behoorlijk gammel, een een zuignap/technisch-Lego constructie lijkt me niet aan de stabiliteit bijdragen :X Niet lullig bedoeld ofzo, maar de bouw- en ontwikkeltijd lijken me langer dan de tijd die je uitspaart mocht het werken. Helemaal wanneer het om 1 boek gaat...

leoaq.fm // Jeune Loop

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
kom op zijn wij nou tweakers?????

ik heb wel eens snel gekopieerd met en camera op een statief met laptop ingesteld als foto elke 3 sekonde. Dan sloeg ik met de hand de pagina's om (iedere 3 sekonde)

ben je best snel een boek door. en een foto is veel sneller dan een scan met een scanner....
ocr werkte redelijk ook nog

[ Voor 90% gewijzigd door Zandor op 04-12-2006 20:10 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
Eusebius schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:02:
Nou, het gaat om paperbackboeken, die je niet uit elkaar kunt halen (of niet de mogelijkheid toe ...). Met zuignappen zou idd de beste oplossing zijn, maar waar vind ik dat?
paperbacks kun je ook scannen, gewoon een stukje van de linkerkant afhalen zodat er geen lijm meer zit zeg maar.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er zijn hier commerciële machines voor te krijgen, misschien is dit interessant als je meer boeken gaat scannen. Of kijk naar deze machines voor een zelfbouw iets.

Ik denk je met een zuignap het probleem krijgt dat hij niet altijd genoeg grip heeft om hem vast te houden, je zou onderdruk kunnen creeëren maar dat je weer schakelen. Hoewel een ander systeem om het blad om te gooien waarschijnlijk ook niet betrouwbaar is, je wil achteraf niet nog 50 losse random pagina's scannen. Je zou met pneumatisch lego en een zuignap (dan moet je ook een aangedreven pompje hebben) een schakelende zuignap kunnen maken. Maar dat is wel wat werk...

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 17:58
paperbacks zijn gelijmd als ik me niet vergis.

Als de boeken niet hergebruikt hoeven te worden is het denk ik makkelijker om met iets heets de papieren los te "smelten"

Dan kan je gewoon pagina voor pagina werken en hoef je niet om te slaan

Verwijderd

er zijn scanners die zoals ene kopieeraaparaat een hele stapel kunnen binnepakken hoor... bij ons in het copycenter achter de hoek kan je dat laten doen, en ze leveren jou gewoon een pdf'je af, of wat je maar wil...
wel boek opofferen (rug er laten afkappen ofzo...)

• Eusebius
  • Niet online
Matthijs B schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:40:
paperbacks zijn gelijmd als ik me niet vergis.

Als de boeken niet hergebruikt hoeven te worden is het denk ik makkelijker om met iets heets de papieren los te "smelten"

Dan kan je gewoon pagina voor pagina werken en hoef je niet om te slaan
'haken' is denk ik beter: bij drukkerijen ed hebben ze van die hele erge scherpe messen die in 1x door een stapel papier heen gaan. Zo'n machine moet je met 2 handen bedienen (=2 knoppen indrukken) want de machine kent het verschil tussen papier en handen niet ...

==
hoi

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Mmm... Ok, misschien niet helemaal des tweakers.
Maar er bestaan diverse van dit soort apparaten. Volgens mij wil je het zelf klussen, en zoiets kopen zal wel te kostbaar zijn. Toch even deze link. Misschien zie je wat bruikbaars in het apparaat in dit filmpje.

Klik voor film (.mov)

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 18:51

Zerora

Ik Henk 'm!

Gaat dit om 1 bepaald boek of meerdere??
Want anders zou ik eerst zoeken of het boek misschien als ergens als PDF of iets dergelijks te vinden is.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Eusebius
  • Niet online
Nee, de boeken zijn niet als pdf te vinden. Het gaat om verschillende boeken, van verschillende auteurs die vaak niet meer te verkrijgen zijn. Zo'n profi apparaat is te duur (het gaat om reproductie voor een opleiding), daarom zoek ik voor een automatische manier.

Kopieren kan natuurlijk ook (wordt tot nu toe gedaan), maar dat moet elk jaar weer opnieuw ...

==
hoi

Pagina: 1