[internlnet] 's avonds heel slechte verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:31

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Sinds een paar maanden ben ik van Chello naar internlnet verhuisd als provider. Chello liet sommig internetverkeer via trage servers lopen, en downloaden met 8kb/s word je goed zat.

Overdag heb ik totaal geen problemen met internlnet. Verbinding is goed, snelheden prima. 's Avonds echter heb ik soms een verbinding die er af en toe uit klapt zonder reden, of zoals nu een verbinding die het sporadisch doet en het grootste deel van de tijd alleen maar druk bezig is met het opbouwen van een verbinding. Dan is die er 2 seconden en *poef* weer weg.

De servicedesk van internlnet lijkt er niets aan te kunnen vinden, het modem registreert niet als er geen verbinding is. Het niet kunnen verbinden met een IP is wel voldoende voor een log entry, het totaal ontbreken van een verbinding niet.

Bijkomend probleem is dat de servicedesk geopend is op werkdagen van 9:00 - 18:00. Het probleem doet zich echter altijd voor na 18:00... voor die tijd ben ik op m'n werk, of is het gewoon overdag en is de verbinding prima.

Het gaat om een Flits thuis ADSL abbonnement "Mars" (10 / 1 Mbit) via BBned, aangesloten op ISDN2.
Het modem is een CopperJet 816-2P Router VoATM, geconfigureerd volgens de meneer van de servicedesk :)

Zijn er meer mensen met een soortgelijk probleem, want op deze manier heb ik vrij weinig aan m'n internet... :/

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Willy-Jan Prijs
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 22:19
Ik heb dit ook gehad met internlnet een paar jaar terug.
Iedere dag rond 19:00/20:00/21:00 uur viel de verbinding uit en deed deze opnieuw line syncen.
Heb de helpdesk hier vaak over gesproken maar konden er niets mee.
Het enigste wat ze me konden vertellen dat het kwaliteit van de koper misschien slecht was etc, (je kent dat soort praat wel).
Na werkzaamheden in de centrale waarop ik aangesloten was waren de problemen ineens spontaan verdwenen en heb toendertijd 1,5 jaar geen uitval meer gehad terwijl dit voor de werkzaamheden dagelijks was.
Bij mij was het probleem iig spontaan weg.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Klinkt eerder als een probleem bij BBNed eigenlijk. InterNLNet heeft zelf vrij weinig te maken met het daadwerkelijke ADSL-gedeelte, die leveren alleen IP-connectiviteit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Willy-Jan Prijs
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 22:19
dit schiet me nog te binnen.

Ik had toendertijd een wide open ADSL verbinding dus 8mbit, met 8mbit viel de verbinding dus constant weg in de avond.
Nadat ik terug gezet was naar 2mbit als test werkte dit wel stabiel in de avond (geen uitval oid).
Na een tijdje ben ik weer terug gezet naar 8mbit en begin het gedonder weer maar het wegvallen was al stukken minder.
Na werkzaamheden in de centrale waren de disconnects/hersyncen compleet verdwenen.
Je zou InterNLnet eens kunnen vragen om het profiel te laten veranderen om te testen of het met een lagere snelheid wel stabiel blijft werken.

mvg,
Willy-Jan

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Net mail gestuurd naar internlnet met het verzoek de snelheid terug te zetten naar iets waarvan zij denken dat er geen problemen meer mogen zijn. Liever traag internet dan helemaal niet, lijkt me duidelijk. Mocht dat ook niet helpen dan hebben we een ander probleem en ga ik maar op zoek naar een andere provider, maar dat zien we dan wel weer :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:56

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ben juist van internl overgestapt naar chello door die lijn problemen, lijn was niet stabiel boven de 4mbit. nu chello 20mbit en dat blaast :D

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Ik zou eerder aan InternlNet vragen, om de lijn eens na te laten kijken. Heeft volgens mij puur met de line-sync te maken, die door BBNED wordt geleverd. Dan kan de provider bij BBNED een verzoek indienen, om de boel eens na te kijken voor wat betreft jouw lijn. Naar BBNED zelf mailen/bellen heeft vaak weinig zin, omdat ze je praktisch altijd doorverwijzen naar de provider.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
nu chello 20mbit en dat blaast
Mjah bij mij was Chello prima, tot ik DC++ startte... daar was het zo traag als dikke stront, en da's best traag ;)

Nog geen reactie van internlnet overigens... als ik morgen rond de lunch nog niets in m'n mailbox heb ga ik maar eens bellen. Op dit moment is de verbinding overigens prima, terwijl het er niet op lijkt dat er iets lager gezet is.

Waarschijnlijk omdat het hele land Sinterklaas aan het vieren is en ik de enige ben op het hele netwerk ;)

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:56

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

wat is je lijn afstand tot de centrale?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Goeie vraag... dat heeft vast ergens in een brief gestaan die ik gehad heb :) Zal vandaag eens bellen en navragen

update
Net contact gehad met de helpdesk.. eindelijk iemand aan de lijn die wist waar ie het over had en ook direkt dingen op kon zoeken :)

Verbinding staat nu op 10/1 met een afstand van 2250m tot de centrale, wat redelijk ver weg is. De verbinding wordt eind deze week teruggezet naar 8/1 om te kijken wat dat doet. Mocht ik dan nog problemen hebben, dan wordt het 4/1... ik ben benieuwd. Uiteraard moeten we dan nog eens gaan babbelen over abonnementskosten, maar eerst 8/1 eens aankijken :P

[ Voor 69% gewijzigd door Kaastosti op 06-12-2006 14:08 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Net contact gehad met internlnet, ze hebben de lijn schijnbaar naar 4/1 teruggezet met de vraag of dit hielp. Het 8/1 stadium heb ik dus een beetje gemist.

De komende avonden eens flink met snelheidsmetingen aan de gang om te kijken of het helpt.

Natuurlijk meteen even gevraagd hoe het zit met abbo prijzen, aangezien ik nu dan een snelheid krijg die minder dan de helft is van het abbonnement... en die blijft dus hetzelfde, gewoon €32,95. Dat vind ik persoonlijk nogal veel voor een 4/1 verbinding.

Het excuus is dat ik de aanbieding heb en lagere abbonnementen dezelfde prijs hebben. Volgens mij is dat niet echt een valide argument... iemand ervaring met dit soort praktijken?

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 10:28
Zij kunnen niet waarmaken wat in het contract staat, namelijk een 10/1 Mbit lijn die aan de redelijke verwachtingen van de klant voldoet. Je bent dus niet gebonden aan je contract, maar zij zijn ook niet verplicht om je een minder abonnement aan te bieden onder de normale prijs.

Je kan natuurlijk naar de concurrent, maar de afstand tot de wijkcentrale zal gelijk blijven... mocht je bij een concurrent een goedkoper 4Mbit abo vinden, wat niet zo moeilijk hoeft te zijn, dan kan je dat overwegen...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

lammert schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:42:
Zij kunnen niet waarmaken wat in het contract staat, namelijk een 10/1 Mbit lijn die aan de redelijke verwachtingen van de klant voldoet.
De provider kan er vrij weinig aan doen dat TS zo ver van de wijkcentrale af woont. Technisch gezien ontstaan er gewoon problemen met ADSL bij te lange afstanden tot de centrale. Ik vind de provider redelijk genoeg dat ze met de klant mee denken.

Overigens leveren andere providers duidelijkere informatie wanneer zij constateren dat een klant te ver woont om de door hem gewenste snelheid aan wil vragen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hmm die wijkcentrale geldt voor alle mogelijke lijnen? Dat is best nasty dan... op die manier krijg ik hier nooit een redelijke stabiele verbinding :|

• SMSfreakie
  • Niet online
je kan in je Copperjet de Codinggain settings nog eens veranderen,

bij mijn BBNED lijn staat die default op AUTO,

maar op 7 traint mn lijn wel sneller, alleen af en toe moet gaat die onderuit, ( 1x per 4 dagen ofzo en dan traint die ff opnieuw in en ist weer klaar )

Mischien dat die instelling nog wat voor je kan betekenen

404 Signature not found

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kaastosti schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 13:10:
Hmm die wijkcentrale geldt voor alle mogelijke lijnen? Dat is best nasty dan... op die manier krijg ik hier nooit een redelijke stabiele verbinding :|
Ja. Geen enkele provider heeft zijn eigen centrale. Logisch toch?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

hey ik zie ineens dit topic.

Wij kampen al een paar maanden met wegvallende lijn op de copperjet via Internlnet (oranje modem).
abbo : Flits Thuis 12/1 ADSL2
Werd eerst gegooid op slechte interne bekabeling. Maar die ligt al 1.5 jaar zo en draait prima. Maar toch maar kabels vervangen en doorgemeten etc. Die zijn goed. We wat lange afstand (metertje of 25 UTP tussen splitter en modem. Maar dit draaide zoals gezegd al 1.5jaar zonder problemen.

Testmodem gehad van InterNLnet. Die was volgens mij wel iets sneller en nadat ik deze direct aan de splitter had gehangen met een kort kabeltje leek hij wel stabieler. Maar ja de ellende is dat de lijn het soms ook gewoon een tijd goed doet. En dan inderdaad 's avonds tussen 17:00 en 21:00 uur is het soms een half uur lang raak. een continue ping naar bijv google levert dan een aan/uit/aan met 5-10 een normale ping van onder de 20ms en dan 5-10 keer een time-out.

Het lijkt ook dat flink downloaden via BitTorrent de kans verhoogd op het uitvallen van de lijn. Kan dit? Kan hoog verbruik van de lijn ervoor zorgen dat een modem gaat klapperen?

Centrale: Nm-C
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1417 meter.

Misschien toch maar InterNLnet navragen om grondig door te meten en ze op dit topic te wijzen

Verwijderd

voorbeeld van haperende lijn:
Antwoord van 66.249.85.104: bytes=32 tijd=21 ms TTL=247
Antwoord van 66.249.85.104: bytes=32 tijd=22 ms TTL=247
Antwoord van 66.249.85.104: bytes=32 tijd=23 ms TTL=247
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 82.215.24.128: De doelhost is niet bereikbaar.
Antwoord van 66.249.85.104: bytes=32 tijd=344 ms TTL=247
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 66.249.85.104: bytes=32 tijd=100 ms TTL=247
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:57

qless

...vraag maar...

Je kan idd een wegvallende IP verbinding hebben als je router de hoeveelheid pakketjes van bijv. bittorrent niet leuk vindt. Je line sync hoort niet weg te vallen.

Wat het zou kunnen zijn (maar dan moet je in de modem je db noise ratio opzoeken) dat savonds door het vele gebruik van adsl de lijn wordt "weggedrukt".
Op zo'n moment zou je db onder de 6 moeten gaan. Onder de 6 = probleem. Boven de 10 = prima lijn.
Bij mij staat er nu bijvoorbeeld dit:
Downstream Margin: 13 db
Upstream Margin: 19 db

(bij jouw modem kan dat anders heten)

[ Voor 13% gewijzigd door qless op 19-12-2006 23:35 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het ligt waarschijnlijk inderdaad aan dat 's avonds ineens iedereen vrolijk gaat internetten en het dan een stuk drukker wordt. Die afstand naar de centrale is schijnbaar gewoon erg hoog, ik neem aan hoe groter de afstand, hoe meer mensen er tussen mij en de centrale bij komen.

Maar toch prettig te weten dat ik niet de enige ben :)

Verwijderd

Kan best dat het drukker is 's avonds maar daarmee mag je lijn nog niet uitvallen! Hoe groter de afstand tot de centrale hoe meer signaalverlies. Maar ik heb het probleem al met ca 1400 meter afstand en dat is niet extreem.

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Nee, maar je probleem heeft ook niets te maken met de centrale of drukte op onze servers.

Wat hier aan de hand is, is dat er waarschijnlijk "overspraak" op de telefoonlijn zit. (Overspraak uitleg)

Dit kan ontstaan doordat de telefoonlijnen onder de grond te dicht langs elkaar op lopen. Overdag zal er waarschijnlijk weinig of minder telefonie/adsl verkeer over de kabelbundels lopen waardoor de lijn stabiel up blijft, maar tijdens de avonduren kan het drukker worden. Als de kabels niet goed gescheiden liggen kunnen hierdoor een aantal frequentiegebieden van je ADSL lijn wegvallen waardoor je verbinding niet meer stabiel is.
Door de verbinding op een trager niveau te zetten is er meer ruimte op de telefoonkabel over om alternatieve frequentieblokken te gebruiken en zal tijdens overspraakstoringen de lijn wel stabiel blijven (de ADSL modem zal het niet correct werkende blok overslaan en het volgende frequentieblok proberen.. net zolang tot de lijn stabiel blijft).

Dit zijn helaas zaken waar een provider niets aan kan doen.. KPN zal namelijk niet snel voor een internet verbinding al haar telefoonlijnen uit de grond halen om ze goed te scheiden en overspraak tegen te gaan. In de praktijk zal de enige oplossing dus zijn om de ADSL snelheid omlaag te draaien.

• SMSfreakie
  • Niet online
denan schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:21:
Nee, maar je probleem heeft ook niets te maken met de centrale of drukte op onze servers.

Wat hier aan de hand is, is dat er waarschijnlijk "overspraak" op de telefoonlijn zit. (Overspraak uitleg)

Dit kan ontstaan doordat de telefoonlijnen onder de grond te dicht langs elkaar op lopen. Overdag zal er waarschijnlijk weinig of minder telefonie/adsl verkeer over de kabelbundels lopen waardoor de lijn stabiel up blijft, maar tijdens de avonduren kan het drukker worden. Als de kabels niet goed gescheiden liggen kunnen hierdoor een aantal frequentiegebieden van je ADSL lijn wegvallen waardoor je verbinding niet meer stabiel is.
Door de verbinding op een trager niveau te zetten is er meer ruimte op de telefoonkabel over om alternatieve frequentieblokken te gebruiken en zal tijdens overspraakstoringen de lijn wel stabiel blijven (de ADSL modem zal het niet correct werkende blok overslaan en het volgende frequentieblok proberen.. net zolang tot de lijn stabiel blijft).

Dit zijn helaas zaken waar een provider niets aan kan doen.. KPN zal namelijk niet snel voor een internet verbinding al haar telefoonlijnen uit de grond halen om ze goed te scheiden en overspraak tegen te gaan. In de praktijk zal de enige oplossing dus zijn om de ADSL snelheid omlaag te draaien.
Komt wel, voor 2009 willen ze het toch tot de wijkkast ( waar de dikke koperbundel opgesplits wordt in kleinere voor naar je huis) verglazen :D

404 Signature not found

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Op glas is overspraak ook mogelijk ;)
Pagina: 1