[xp] kan ik kabels harde schijf zomaar veranderen?

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Onlangs las ik op het Internet allerlei achtergrondinformatie over IDE en wat de aanbevolen wijze van aansluiten van 4 apparaten op 2 controllers is.

Nu leek het me eens aardig om te zien hoe dat op dit moment bij mij geregeld is. Voordat ik echter de kast opentrek en vanalles aan de bekabeling ga veranderen vraag ik me af: accepteert Windows zoiets wel?

XP werkt immers intern helemaal niet met schijfletters, maar met verwijzingen naar partities. Als ik het goed heb zit mijn schijf met XP nu op primary master (zie hieronder boot.ini): betekent dat dat ik de rest veilig kan ompluggen? Ook als de 2e harde schijf de pagefile bevat?

En heeft iemand praktische ervaringen met een dergelijke operatie?

Ter info: ik heb twee IDE HD's en twee IDE/ATAPI DVD/CD-stations.

boot.ini
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

[ Voor 5% gewijzigd door TromboneFreakus op 04-12-2006 19:28 ]

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
denk dat dat wel allemaal zonder problemen moet gaan, je zal wss wel de jumpers op je hdd's en cd-drives moeten herteken of gewoon uittrekken (= auto select) ..

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-03 01:54
Waarschijnlijk swap je dan disk(0) met disk(1). Beste idee lijkt me om een regeltje toe te voegen als de huidige OS regel, maar dan met disk(1). Dan zou je, denk ik, ook als de disk met Windows als '1' wordt gezien kunnen booten door de tweede regel te kiezen in het bootmenu.

• TromboneFreakus
Dank voor de ideeen, maar jammer dat het alleen maar vermoedens zijn. Niemand ervaring hiermee? Of uberhaupt met de performanceverbetering als je IDE anders aansluit??

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-03 22:34

Super_ik

haklust!

als je je primary boot disk veranderd, kan de bios je bootloader niet meer vinden :p
met een cd bij de hand kun je dat meteen oplossen en een bootloader op de nieuwe primary disk installeren

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• TromboneFreakus
Super_ik schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 14:14:
als je je primary boot disk veranderd, kan de bios je bootloader niet meer vinden :p
met een cd bij de hand kun je dat meteen oplossen en een bootloader op de nieuwe primary disk installeren
Maar ik als de prim. master nu eens laat voor wat het is (dat is denk ik mijn huidige bootschijf) en de rest zou omgooien?

Verwijderd

Zet je 2 harde schijven op één kanaal, waarbij je je windows-schijf master maakt en de ander slave, bij de 2 optische drives maakt het niet echt uit welke je master of slave maakt. Heb het al paar keer gedaan bij mensen, geeft absoluut geen problemen.
Pagina: 1