Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

max232 geen -10V

Pagina: 1
Acties:

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik heb een MAX232 in elkaar gezet maar om een of andere reden krijg ik er geen -10V op pen 6 uit. Ik heb volgens mij alles nagelopen en al een andere chip geprobeerd en exact hetzelfde probleem. de +10 V werkt wel gewoon goed. IHet circuit om van +10 -10 te maken lijkt dus niet goed te werken.
ik heb alleen wat te weinig condensators maar kan ik ook veilig een grote waarde nemen om uit te sluiten dat ik er een gesloopt heb ?

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Misschien een condensator verkeerd om gezet? Voor de negatieve uitgang (VS-) moet de min van de condensator aan de uitgang, en de plus aan GND.

www.madwizard.org

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 23:10
Bij een MAX233 is het volgens mij wel zo dat je beide GND-pinnen aan de GND moet hangen, anders werken sommige gedeeltes niet. Ik weet niet of je bij een MAX232 ook 2 GND-pinnen hebt, maar als dat zo is, controleer dan eens of ze beiden aan de GND hangen...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
TrailBlazer schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:09:
...ik heb alleen wat te weinig condensators maar kan ik ook veilig een grote waarde nemen om uit te sluiten dat ik er een gesloopt heb ?
Elke condensator is nodig, anders werkt hij inderdaad niet goed. Waardes tussen 100nF (niet bedrijfszeker, neem daarvoor de minimale waarde uit de datasheet) en 100µF werken doorgaans zonder probleem.
Als je verschillende condensatorwaarde's gebruikt, zet dan de grootste capaciteit aan de ingang, want van daar moet alle energie voor de andere condensatoren komen.

(en als je in de buurt woont, ik heb hier nog wat max232's met print en randcomponenten liggen :) )

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 04-12-2006 20:26 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
madwizard schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:13:
Misschien een condensator verkeerd om gezet? Voor de negatieve uitgang (VS-) moet de min van de condensator aan de uitgang, en de plus aan GND.
dit had ik goed gedaan. Ik neem teninsne aan dat de kant waar allemaal nullen op staan de - is.

alle GNDs zijn verbonden. Sowieso is mijn experimenteer printje een chaos aan het worden. Ik ga maar eens een nieuwe maken ben pas net begonnen met elektronica. Had al eerder een paar halve pogingen gedaan maar ik heb nu het idee dat ik op de goede weg ben.
naftebakje schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:23:
[...]
(en als je in de buurt woont, ik heb hier nog wat max232's met print en randcomponenten liggen :) )
jij woonde toch in belgie :p

Morgen maar ff langs een elekto toko rijden voor wat nieuwe condensatortje.

[ Voor 22% gewijzigd door TrailBlazer op 04-12-2006 20:56 ]

Verwijderd

Wil je de -10V gebruiken om een ander deel van je schakeling aan te sturen? of is het puur omwille van testen..

Die -10V wordt namelijk nogal snel naar nul getrokken als je hem belast.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
puur om ff te kijken of de schakeling werkt. Dus een voltmeter tussen GND en pin 6

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
TrailBlazer schreef op woensdag 06 december 2006 @ 06:50:
puur om ff te kijken of de schakeling werkt. Dus een voltmeter tussen GND en pin 6
Dat mag geen enkel probleem zijn, als je de condensatoren uit de datasheet hebt gebruikt, of je hebt je meettoestel verkeerd ingesteld (je hebt de meetpennen niet ingestoken voor stroommeting?).
En ik woon in België ja, iets op tegen mss :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:20:
[...]
Dat mag geen enkel probleem zijn, als je de condensatoren uit de datasheet hebt gebruikt, of je hebt je meettoestel verkeerd ingesteld (je hebt de meetpennen niet ingestoken voor stroommeting?).
En ik woon in België ja, iets op tegen mss :+
nee hoor leuk land dat belgie.
Pagina: 1