Extreem trage netwerk verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Floort
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-03 23:16
Ik hoop dat mijn vraag valt onder "Professional Networking & Servers" want ik weet niet precies waar het probleem zit.

Eerst zal ik proberen de situatie te schetsen:
code:
1
2
3
4
5
6
[Internet]
   |
[UPC]-----[Modem]-------[wireless router] )))) [laptop]
                                        \-[kleine switch]----[overige computers]
                [Grote managed switch]---------/
[OpenBSD server]-/      \-[NetBSD server]

Het probleem is als volgt:
Beidde servers hebben verbinding met het internet (pingen en inloggen op een remote ftp server lukt). Het probleem is dat de verbindingen met het internet extreem traag is. Als ik bijvoorbeeld inlog op ftp.netbsd.org om daar iets te downloaden komt de snelheid vaak niet boven de 1 Kb/s en na enkele seconden staat er meestal zelfs "stalled".
Als ik vanaf mijn laptop via sftp/scp iets wil kopiëren naar een ven de servers heb ik hetzelfde probleem, hoewel de snelheid wel iets hoger ligt gedurende de paar seconden dat er wel iets gekopieerd word.
Het gekke is dat als ik iets probeer te downloaden van mijn OpenBSd server via http dat dit wel met een fatsoenlijke snelheid gaat. De NetBSD server heb ik verder nog niks op geïnstalleerd en dus ook niet geprobeerd.

Zodra ik de managed switch eruit haal en een van mijn servers direct op de kleine switch aansluit heb ik dezelfde problemen.

Ik heb geen idee waar ik moet zoeken en ik ga ook niet alle instellingen van elk apparaat hier neerzetten zodat het nog een klein beetje overzichtelijk blijft.

Alle suggesties zijn welkom.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-03 11:26
het gaat dus om het protocol ftp of de port 21.

Probeer eens het DMZ te gebruiken om te testen...!? zit vast wel in je modem?

[ Voor 47% gewijzigd door sjongenelen op 04-12-2006 16:35 ]

you had me at EHLO

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
En wat als je de kleine switch weghaalt en alleen de grote switch gebruikt?

We are shaping the future

• Floort
TheNymf schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:34:
het gaat dus om het protocol ftp of de port 21.

Probeer eens het DMZ te gebruiken om te testen...!? zit vast wel in je modem?
Hetzelfde probleem heb ik met sftp. Ik had vergeten te melden dat wget via http vanaf de OpenBSD server ook traag gaat.

DMZ heeft er waarschijnlijk niks mee te maken (heb ik uit staan) omdat op het lokale netwerk de verbinding ook erg traag is en na enkele seconden wegvalt.
Alex) schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:35:
En wat als je de kleine switch weghaalt en alleen de grote switch gebruikt?
Dat zal ik eens proberen. Ik begin met het testen van de verbinding tussen beidde servers. Volgens mij ben ik dit vergeten.

edit:

Inderdaad, ik was het vergeten te testen.
De verbinding tussen beidde servers werkt top.

[ Voor 6% gewijzigd door Floort op 04-12-2006 17:02 ]

Verwijderd

Dan zit het probleem iig niet in je grote switch, heb je de mogelijk heid om eens je server direct aan de router te zetten, heb je dan het probleem niet, ligt het aan je kleine switch, heb je dan het probleem nog steeds, moeten we verder zoeken..

• Floort
Ik zal zo snel mogelijk proberen de directe verbinding te testen. Het is echter wel lastig dat de server groot en zwaar is en dat er twee trappen tussen zitten.

Alvast bedankt

Verwijderd

[tip] Lange UTP kabel ? [/tip]

• Floort
De server staat nu naast mij vrolijk te brommen.
Er zit een kort utp kabeltje tussen de server en de router en alles draait op volle snelheid.

Een te lange kabel lijkt me niet waarschijnlijk. De lengte is niet meer dan 25 meter.
Hoewel het waarschijnlijk wel een goedkope kabel is.

Ik vraag me wel af hoe die kleine switch dan zo selectief verbindingen in stand houd of juist afkapt.

Verwijderd

Ik begrijp dat hij het nu wel goed doet? Te lange kabel lijkt mij ook onwaarschijnlijk, 100 meter moet echt kunnen. Ik vraag me ook af hoe dan wss die switch de oorzaak is van een lage FTP :S

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-03 11:26
je kunt ook gewoon een gare kabel hebben.

ze hoeven maar even niet twisted te zitten en hatsaa... ik zou een stp kabel zoeken voor de zekerheid... kost je wat, maar heb je ook wat

[ Voor 63% gewijzigd door sjongenelen op 05-12-2006 11:39 ]

you had me at EHLO

• Floort
Veel vertrouwen in de kwaliteit van de kabels had ik eigenlijk al niet.
Ik zal kijken naar een goede kwaliteit kabels, eventueel stp.

Zelf was ik er nooit vanuit gegaan dat de kabels het een beetje kunnen doen.
Ik ging er altijd vanuit dat als er verbinding is dat de kabel dan in ieder geval goed is.

Weer wat geleerd.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Verwijderd

Even offtopic, zijn stp kabels, kabels die lange afstand kunnen?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:33:
Even offtopic, zijn stp kabels, kabels die lange afstand kunnen?
Afstand blijft het zelfde. 100 meter.

STP is shielded en kun je dus zondermeer met 230v in een goot leggen of onder (grote) electromagnetische apparatuur door.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Daarom dus ook soms verschil in dikte? Want ik heb hier kabels die heel slap zijn, maar ook kabels die veel stroever buigen en dikker zijn.. en dan blijft het nog steeds raar dat HTTP het wel snel deed, en FTP niet? Of heeft iemand hier al een antwoord voor?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2006 22:13 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:12:
...en dan blijft het nog steeds raar dat HTTP het wel snel deed, en FTP niet? Of heeft iemand hier al een antwoord voor?
Omdat http wel effe iets anders (losser) werkt dan ftp.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1