IDE schijf noodzakelijk voor voorkomen bootfailure

Pagina: 1
Acties:

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-02 17:43
Beste tweakers,

Ik ben een vreemd probleem tegen het lijf gelopen en ik kom er niet helemaal uit...

het gaat om het volgende:

In mijn Celeron 700 mhz bakkie heb ik een Silicon Image Medley Ultra-133 pci/ata controler geplaatst, die bij elke upstart van windows deels niet herkend, en deels wel (hij ziet hem steeds als nieuwe hardware als raid-controler)...Opzich maakt dat mij niet uit, want d.m.v. de bijgeleverde non-raid drivers kan ik hem wel gebruiken...

Aan deze controller heb ik een 250 gb ata schijf van Maxtor diamondmax 10 en een nec 7173 brander geplaatst, beiden op een apart ata kanaal...

alles werkt en alles gaat goed...

Het probleem doet zich nu echter voor wanneer ik de 250 gb schijf uit mijn pc haal...Tot voor kort was dat geen probleem, maar nu ineens wel:

Normaal gesproken moet windows dan gewoon blijven opstarten op de oude 8gb schijf, waarop windows geinstalleerd staat en die direct verbonden is met de primaire controller van het moederboard...Want dat deed hij ook al voordat ik de 250 gb schijf aan de ide-controller had gehangen...

Maar, zonder die extra 250gb schijf geeft hij nu een bootdisk failure op die oude 8gb schijf...Met 250 gb schijf is er niets aan de hand...zelfs niet als ik een totaal andere 250 gb schijf aan de Silicon controller verbindt, die nog nooit eerder op deze pc is aangesloten... dus aan de software op de 250gb schijf kan het niet liggen...

vreemd, weten jullie wat er aan de hand is? :'(

Mijn moederboard is een Abit-BE 6

[ Voor 8% gewijzigd door DeArmeStudent op 04-12-2006 16:25 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Start ie normaal standaard op van de HDD aan die controller, of van de oude HDD :?
Boortvolgorde zou niet uit moeten maken in deze, zal wel controller - DVDRW - intern zijn oid :)
Wat ik me wel afvraag is wat voor hdd die oude 8gb dan is en hoe die aan de interne IDE config hangt. Wellicht moet je hem jumperen als single master? Dat heeft mij ook wel eens ooit die foutmelding opgeleverd als ik de jumper vergat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DeArmeStudent
The Eagle schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:26:
Start ie normaal standaard op van de HDD aan die controller, of van de oude HDD :?
Boortvolgorde zou niet uit moeten maken in deze, zal wel controller - DVDRW - intern zijn oid :)
Wat ik me wel afvraag is wat voor hdd die oude 8gb dan is en hoe die aan de interne IDE config hangt. Wellicht moet je hem jumperen als single master? Dat heeft mij ook wel eens ooit die foutmelding opgeleverd als ik de jumper vergat :)
Normaal startte hij altijd op vanaf de oude HDD die aan mijn moederbord verbonden is...Bootvolgorde maakt niet uit....of ik nu c:, cdrom, A of welke andere volgorde probeer...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je die oude HDD getest op fouten :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DeArmeStudent
The Eagle schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:36:
Heb je die oude HDD getest op fouten :?
Nog niet...maar kan windows xp die fouten dan opvangen door een 250gb schijf aan een ide-controller te gebruiken??? :? dat gaat mijn pet een beetje te boven denk ik...

Harddisk gecontroleerd, hier het resultaat:

Het bestandssysteem op C: wordt gecontroleerd...
Het type bestandssysteem is NTFS.

Er is in een eerder stadium een schijfcontrole gepland.
Windows zal de schijf nu controleren.
Bezig met het herstellen van kleine inconsistentiefouten op het station.
Bezig met het opruimen van 97 ongebruikte indexingangen in de index $SII
van het bestand 0x9.
Bezig met het opruimen van 97 ongebruikte indexingangen in de index $SDH
van het bestand 0x9.
Bezig met het opruimen van 97 ongebruikte security descriptors.
CHKDSK is bezig met het controleren van het USN-logboek...
Controle van USN-logboek is voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van de bestandsgegevens (stap 4 van 5)...
De controle van bestandsgegevens is voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van vrije ruimte (stap 5 van 5)...
De controle op vrije schijfruimte is voltooid.
CHKDSK heeft vrije schijfruimte in de MFT-bitmap gevonden die als toegewezen
is gemarkeerd.
Het bestandssysteem is hersteld.

8241313 kB totale schijfruimte.
6090100 kB in 34142 bestanden.
10336 kB in 3266 indexen.
0 kB in beschadigde sectoren.
113781 kB wordt gebruikt door het systeem.
Het logboekbestand neemt 43264 kB in beslag.
2027096 kB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
2060328 clusters in totaal op schijf
506774 clusters beschikbaar op schijf

Interne info:
80 95 00 00 2c 92 00 00 64 c4 00 00 00 00 00 00 ....,...d.......
a7 00 00 00 01 00 00 00 93 03 00 00 00 00 00 00 ................
10 63 bd 02 00 00 00 00 20 2f 06 2f 00 00 00 00 .c...... /./....
90 91 60 1a 00 00 00 00 90 95 cc 4a 02 00 00 00 ..`........J....
10 47 5b 8a 00 00 00 00 40 b2 dc 2b 03 00 00 00 .G[.....@..+....
de 34 12 00 00 00 00 00 88 3b 07 00 5e 85 00 00 .4.......;..^...
00 00 00 00 00 d0 b5 73 01 00 00 00 c2 0c 00 00 .......s........

Windows heeft de schijfcontrole voltooid.
Een ogenblik geduld. De computer wordt opnieuw opgestart.

Kijken of het geholpen heeft.... ;)

PS: nope, :| ; Jumpersetting gecontroleerd...jumpers staan goed: Master in single drive system en in dual-drive system...

Echter, hang ik een ouwe cd-speler op dezelfde kabel (als de ouwe hdd) in slave, dan start hij wel op zonder problemen... :?

[ Voor 81% gewijzigd door DeArmeStudent op 04-12-2006 17:44 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:42
dit lijkt op raden wat er mis is:
I guess:
batterij leeg waardoor bios ontregelt.

of: microsoft heeft XP WGA de boel (MBR) laten verzieken. Jij mag nu uitsluitend in de door hun geoormerkte samenstelling opstarten.

gewaarwordingshorizon

• DeArmeStudent
beascob schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:59:
dit lijkt op raden wat er mis is:
I guess:
batterij leeg waardoor bios ontregelt.

of: microsoft heeft XP WGA de boel (MBR) laten verzieken. Jij mag nu uitsluitend in de door hun geoormerkte samenstelling opstarten.
Voor zover ik het kan oordelen, is de batterij niet leeg (dan zou hij helemaal niet opstarten bij een cold boot, alleen wel bij herstart...) Verder is de bios niet ontregeld, hij bewaard alle instellingen gewoon, niets geen vreemde dingen...

Voor zover ik het nu heb kunnen beoordelen: zodra ik de Nec brander van mijn pci/ide-controller haal, start hij gewoon op...Met de Nec-brander verbonden met de pci/ide-controler, zonder 250gb HD, start hij niet op...Hij herkend dan de primaire master van zijn moederbord niet (dezelfde bootfailure)...Zodra ik een 250gb HD aan de ide-controler verbindt, met of zonder nec-brander (maakt niet uit welke ide-verbinding) dan doet hij wel....

Best wel raar, vindt ik zelf...blijkbaar zorgt een zelfstandige brander op een pci/ide controler voor problemen voor de primaire HD op het moederboard wanneer er geen HD verbonden is met pci/ide controler.....weet iemand hier een oplossing voor? kan een recente DVD-brander op een oude umda-66 controler (van het moederbord) ook op volle snelheid (16x) branden?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Op welke van de twee schijven staat het bestand boot.ini?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DeArmeStudent
fsfikke schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:27:
Op welke van de twee schijven staat het bestand boot.ini?
Gewoon op de oude 8gb maxtor schijf, net als de rest van de opstartbestanden...zoals ik al aangegeven had, het maakt niet uit welke 250gb schijf eraan zit, als er maar 1tje aan de pci/ide controler zit :/
Pagina: 1