Nut van een OmniBounce

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 16:49
Ik heb gisteren een OmniBounce op mijn 580EX flitser gezet, maar ik moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk ben. Meestal gebruik ik een indirecte flits (bounce via muur of plafond) en dan zie ik geen verschil met/zonder OmniBounce. Ik verwacht alleen dat de OmniBouncer een bak licht weghaalt, dus mijn batterijen zijn eerder op. Helpt het alleen als je recht vooruit flitst?

Als ik op een persconferentie kijk dan zie ik toch erg veel fotografen met zo'n ding, dus totaal nutteloos zou het niet zijn. Overigens is 25 euro voor zo'n stukkie plastic wel erg belachelijk :(

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 15:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op mijn 420EX gebruikte ik wel vaak een Omni, maar op mijn 580EX nooit.
Dus of ze nut hebben of niet, op de 580EX iig niet vind ik.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb de indruk dat het flitslicht minder hard is. Ik heb overigens een 550EX

Mogelijkheden zijn natuurlijk:
1) Volledig direct flitsen. Dat vind ik ik veel te 'hard' licht
2) Volledig indirect flitsen. Dat vind ik veel aangenamer alleen in sommige ruimtes heeft indirect flitsen bar weinig zin. Denk aan ruimtes met een vrij hoog plafond (sportzalen e.d.), ruimtes met een donker plafond waarbij er dus veel minder licht weerkaatst. Ook buiten in de open lucht heeft indirect flitsen natuurlijk geen zin :+
3) Indirect flitsen met het klepje uitgeklapt. Een combinatie van direct en indirect flitsen. Dat heb ik vrij veel gebruikt maar het licht lijkt dan toch wat harder dan met omnibounce
4) Flitsen met omnibounce. Flitst zowel direct als indirect. Licht lijkt minder hard. Nadeel is wel dat het op grotere afstand weinig zin heeft omdat het licht dan veel meer verstrooit dan wanneer je direct flitst zonder omnibounce of klepje waarbij de lens ver ingezoomd is.

Samengevat:
Of ik schiet direct zónder omnibounce in de verte óf ik schiet met omnibounce waarbij hij meestal recht op staat.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:32

Marc H

- - Is wakker - -

een Omnibounce gebruik je meestal wanneer je niet kan bouncen, om toch het effect van indirect licht te bereiken.

Dus dat je weinig verschil merkt klopt wel.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Zo kan je het ook zeggen ja :+ Scheelt een flinke lap tekst :P

Toch heb ik de indruk dat het het licht wat zachter is. Misschien toch maar eens een serie foto's schieten en goed vergelijken.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Marc H schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:09:
een Omnibounce gebruik je meestal wanneer je niet kan bouncen, om toch het effect van indirect licht te bereiken.

Dus dat je weinig verschil merkt klopt wel.
En dan gebruik je de omnibounce onder 45°, daar is het ding voor ontwikkeld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Voordeel van een omnibounce is, naar mijn mening heel simpel. Je hebt altijd wel heel aardig flitslicht eigenlijk zonder te hoeven nadenken. Ding erop, half omhoog en het levert eigenlijk altijd wel wat redelijk aardigs op.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Bij een te laag plafond kan het gebeuren dat er teveel indirect licht van boven komt. In zo'n geval kan een omni helpen door ook wat flitslicht direct naar voren te strooien.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wijnands schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:42:
Voordeel van een omnibounce is, naar mijn mening heel simpel. Je hebt altijd wel heel aardig flitslicht eigenlijk zonder te hoeven nadenken. Ding erop, half omhoog en het levert eigenlijk altijd wel wat redelijk aardigs op.
Als ik de kop van mijn 420EX op 45 graden zet, ivm gebruik van de Omnibounce, dan gaat de focal lenght indicator op de flitser niet meer mee met de inzoomen/uitzoomen. Die blijft dan ergens in het midden staan. Op zich logisch want hij weet dat je niet recht naar voren flitst. Echter zal hij nog wel een meting doen dmv een pre-flash.

Heeft de 550/580 dit verschijnsel ook?

This footer is intentionally left blank

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 16:49
ajhaverkamp schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:57:
Als ik de kop van mijn 420EX op 45 graden zet, ivm gebruik van de Omnibounce, dan gaat de focal lenght indicator op de flitser niet meer mee met de inzoomen/uitzoomen. Die blijft dan ergens in het midden staan. Op zich logisch want hij weet dat je niet recht naar voren flitst. Echter zal hij nog wel een meting doen dmv een pre-flash. Heeft de 550/580 dit verschijnsel ook?
Ja, de 580EX doet dat ook. Dat is ook logisch, omdat de flitser de flitshoek bij een bounce niet meer kan bepalen. Overigens kun je bij het bouncen via het plafond je OmniBounce er ook afhalen, want die neemt dan alleen maar licht weg.

PS: Misschien tijd voor een centraal Canon flitstopic?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:57:
[...]

Als ik de kop van mijn 420EX op 45 graden zet, ivm gebruik van de Omnibounce, dan gaat de focal lenght indicator op de flitser niet meer mee met de inzoomen/uitzoomen. Die blijft dan ergens in het midden staan.
Het is duidelijker als je het andersom zegt. :P Alleen als de kop op 0 graden staat, kan je hem zo instellen dat hij automatisch meezoomt. :)
Echter zal hij nog wel een meting doen dmv een pre-flash.

Heeft de 550/580 dit verschijnsel ook?
Hoe kan je gear er anders achterkomen of en hoe het licht weerkaatst wordt? ;)

{signature}

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
Grappig. M'n SB600 krijgt zoom info van de camera. Mijn taktiek werkt goed daarmee.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ook in vertikale stand? Met mijn Canon 20D/EX550 combinatie alleen als hij recht naar voren gericht is
Pagina: 1