Cold boot lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-04 16:53
Om maar te beginnen met de specs van m'n systeem:

Intel C2D E6300 @3.1 ghz.
Gigabyte DS4
2gb OCZ PC6400 @ 1100 mhz 5-5-5-15
3x 250gb samsung in raid 5
1x 74gb Raptor
Radeon X800 @ X850 XT
Creative Audigy 2

Mobo bios: F7b

Dit systeem loopt al maanden super stabiel, en koel, op de bovengenoemde settings. Sinds een week echter wil het systeem niet meer booten nadat het een nacht heeft uitgestaan. Het mobo begint dan te piepen en ik moet de CMOS resetten om weer in de bios te komen.

Het vreemde echter is dat het systeem zonder problemen kan rebooten, prime stable is, en ook wanneer ik het systeem bijv. een uur uitzet, boot hij daarna weer prima. Wanneer hij echter voor langere tijd uitstaat, een nacht bijvoorbeeld, dan boot hij niet meer.

Ik heb al verschillende bios versies geprobeerd, zonder resultaat.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Leeg batterijtje op mobo? Haal je de stroom helemaal van je PC af als je hem uitzet?

• Ferdyvw
rodie83 schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:43:
Leeg batterijtje op mobo? Haal je de stroom helemaal van je PC af als je hem uitzet?
Nee, zet hem gewoon op de normale wijze uit. Laat stekker enzo er gewoon inzitten.

• Doekie19
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-02 21:25
Te kleine voeding?

En lukt het als je m iets terug klokt wel?

[ Voor 56% gewijzigd door Doekie19 op 04-12-2006 15:52 ]

• Ferdyvw
Doekie19 schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:52:
Te kleine voeding?

En lukt het als je m iets terug klokt wel?
Ik heb een 400 watt zalman erin hangen, die het systeem prima stabiel houdt, zelfs tijdens zwaar gamen.

Wanneer ik het systeem totaal standaard laat draaien, is het probleem welliswaar verholpen, maar wanneer ik 'm ook maar een HEEL klein beetje overklok, is het probleem direct al weer terug...

• Doekie19
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-02 21:25
Ferdyvw schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:05:
[...]

Ik heb een 400 watt zalman erin hangen, die het systeem prima stabiel houdt, zelfs tijdens zwaar gamen.

Wanneer ik het systeem totaal standaard laat draaien, is het probleem welliswaar verholpen, maar wanneer ik 'm ook maar een HEEL klein beetje overklok, is het probleem direct al weer terug...
Dan weet je dus waar je je probleem moet zoeken.

Succes

• Ferdyvw
Doekie19 schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:33:
[...]

Dan weet je dus waar je je probleem moet zoeken.

Succes
Nee, niet dus. Dat het probleem samenhangt met m'n overclock moge welliswaar duidelijk zijn, maar dat brengt mij nog geen stap dichterbij een concrete oplossing, anders dan niet overklokken.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

je zegt dat het moederbord begint te piepen, is het volgens een bepaalde code dan kan je het opzoeken wss weet je dan ook weer wat meer :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Trek je de pc ook uit het stopcontact?

Ik heb nl. bij mijn pc het probleem als deze een dag of meer is uitgetrokken ook niet meer opstart. De stroomkabel uittrekken is dan de enige manier om hem af te zetten, na het opnieuw insteken werkt alles weer perfect.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:05

DataGhost

iPL dev

Of je voeding trekt de piekbelasting bij het inschakelen niet, of je systeem kan niet overgeklokt draaien. Overclocks zijn altijd een extraatje, er wordt niks gegarandeerd qua werking. Als een systeem overgeklokt werkt is het mooi dat het kan, alleen geen garantie dat het stabiel draait en stabiel BLIJFT draaien. Na verloop van tijd kan het gewoon gebeuren dat je systeem op de een of andere manier minder blij wordt met je overclock en instabiel wordt of weigert te booten. Erg veel behalve 'niet overklokken' kan je hier niet aan doen. Als je toch je systeem overgeklokt wilt blijven draaien raad ik je aan om je eens wat beter in te lezen in 'overklokken in het algemeen' en de omgevingsfactoren waarmee je rekening dient te houden. Componenten slijten altijd en *iets* is een knelpunt geworden in je systeem. Er is maar 1 persoon die het uit kan zoeken, wij hier op GoT kunnen enkel elk stuk hardware in je pc als mogelijke kandidaat aanwijzen. Daarom hierbij mijn lijstje in aflopende volgorde van waarschijnlijkheid:
- Voeding
- Moederbord
- Mem
- CPU

Erg veel meer is er niet aan te doen, als je systeem onovergeklokt stabiel loopt is er namelijk strikt genomen niks kapot en kan je geen enkele garantie claimen. Je zal zelf uit moeten sluiten welk component de 'vertragende' factor is in deze.
Pagina: 1