Toon posts:

[Access] Veldnaam met vaste namen in kolom

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De titelnaam is een beetje wazig, maar wat ik graag wou is. Je hebt bijvoorbeeld een veldnaam met Geslacht: en in die kolom moet je dan mbv een pijltje, kiezen uit, man/vrouw ipv typen.

mvg

takiho

hopelijk is het duidelijk ;D

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je niet gewoon in het formulier 2 selectievakjes maken gekoppeld aan geslacht?

Wauw, een sig!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Niet echt helemaal duidelijk maar volgens mij begrijp ik wat je bedoelt.

Simpelste oplossing: maak één tabelletje aan met één veld 'Geslacht' en vul die met M en V.

In de andere tabel waar je dit wilt gebruiken kies je in de tabeldefinitie voor 'Wizard opzoeken' in de kolom 'Gegevenstype' en de rest wijst zich vanzelf dan.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Dat zijn lookup tables volgens mij, en die worden door bijna iedereen als "the root of all evil" gezien. Normaal maak je een foreign key met een relatie met de primairy key van een andere tabel waar je de keuzes definieert.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Weet ik DaJaN, maar ik heb ook voor de meest simpele oplossing gekozen omdat ik niet weet wat voor niveau takiho heeft, en ik weet dat er betere zijn...

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Topicstarter
@ paulz, ik weet niet waar je dat kan vinden "tabeldefinitie" , "wizard opzoeken" en "gegevenstype", ik ben zeg maar, een leek met access :$

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2006 15:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:56:
@ paulz, ik weet niet waar je dat kan vinden "tabeldefinitie" , "wizard opzoeken" en "gegevenstype", ik ben zeg maar, een leek met access :$
Waarom gebruik je het dan? Je kan twee dingen doen in zo'n geval:
-Inlezen in relationele db's en Access
-Terugvallen op Excel (afhankelijk van wat je ermee wil doen)

[edit]
@niesje, de suggestie die hier gegeven wordt werkt direct op tabelniveau (zonder het gebruik van formulieren).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2006 18:39 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Zo'n pijltje heet een combobox of keuzelijst met invoervak. :) Als je die control kiest in je formulier ontwerpweergave en je hebt de wizards ingeschakeld dan is het verder een kwestie van de aanwijzingen op het scherm volgen.

Of, wat hierboven ook is opgemerkt, je leest je eens in of drukt op F1. Dit is namelijk tamelijk basisfunctionaliteit binnen Access (en andere omgevingen) :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1