Beste keuze voor een upgrade pc van 300 Euro.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 19:42
nu (bijna) geen cent uitgeven over 1-2 jaar de hoofdprijs :-)

Mijn oude duron 600 (later athlon 1200) systeem heeft na 8 jaar degeest gegeven en nu wil ik een nieuw systeem samenstellen. Alleen mijn budget is ongeveer 300 euro.....

Mijn idee was om nu een moederbord te kopen en daar oude en de goedkoopste nieuwe onderdelen in te zetten, om deze gedurende de komende jaren te vervangen\aan te vullen door (veel) betere onderdelen. Uit de best buy guide van november stond een soortgelijk idee, maar dan gebaseerd op een AMD processor. Ik wil in de toekomst eigenlijk gaan voor de core2duo oid. (sneller en zuiniger), en het lijkt me dat je meer kan upgraden met socket 775 dan AM2.

Dit is mijn idee:

Moederbord: 100,-
pricewatch: MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
MSI heeft alleen de FSB gelocked. (MSI P965 Neo-f 333mhz limit)
Misschien is deze beter (wel 20-25 euro duurder): Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Processor: Intel Celeron D 347 of D 352 (65w) (boxed) ~60,-
pricewatch: Intel Celeron D 347 (S775, 3.06GHz, 533FSB, 512KB, 65W, Boxed)
Zuinigste goedkoopste Celeron D (65 nm en 64 ipv 84 Watt)

Geheugen: ~60,-
pricewatch: 512MB PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LL/512)
(Net wat sneller en ongeveer even duur: nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten)

video: ~50,-
pricewatch: Asus GeForce 7300 LE 128MB DDR (PCI-e, DVI) EN7300LE/TD/128M
Basic kaartje, geen fan dus stil.

kast + voeding: ~55,-
pricewatch: AOpen QF50A (ATX, 350W, Zwart)
Na het lezen van enkele productsurveys lijkt me dit een goede kast voor het geld, de 350 Watt moet voldoende zijn.

2 harde schijven (ATA), dvd brander, monitor, muis ed. heb ik al.

totaalprijs 325 euro

Nu wil de komende jaren gaan upgraden met betere onderdelen waarvoor je nu de hoofdprijs betaald, maar die over een tijdje veel betaalbaarder zullen worden:
core2duo (E6700 oid.) of quadcore?.
Goede DX10 videokaart, zodat ik eindelijk eens wat kan gamen (geen sli)
1 of 2 500 Gb Sata Hd's
tv kaart
wifi kaart

Op deze manier geeft ik nu bijna niets uit, maar kan ik de komende jaren rustig blijven upgraden en bij de tijd blijven met een goede pc die weer 5-6 jaar meekan en prima Windows Vista kan draaien en
o.a. gebruikt wordt voor videobewerking, fotoshoppen, mediacenter, later wat gamen en met tv kaart gebruiken als videorecorder.

Nu zijn mijn vragen:
-Is het moederbord geschikt voor alle upgrades, wat zal het maximale zijn wat hij qua processor gaat ondersteunen (bijv. quadcore?)

-Wat kan het best doen met het geheugen, nu 512mb (pc6400) later nog een keer 512 voor dual channel (tot max 4 x 512) of is 2 x 1024 uiteindelijk beter DAN 4 X 512?

-en de voeding, die is goedkoop samen met de kast maar voldoende?

Verwijderd

Weet je dit echt heel zeker? Het kost eigenlijk inderdaad geen hol, maar als ik jou was zou ik Niet proberen om met dit mobo te upgraden. ik kan je zo wel vertellen dat dat helemaal NIKS uit gaat halen. Koop maar gewoon deze pc en werk daar op verder, en koop over een paar jaar maar een compleet nieuwe pc. En dit mobo met een core2duo (of quad) over 2 jaar is op zijn zachtst gezegd niet zo slim.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 22:41
Een ander voorstel:
Asus M2NPV-VM
Athlon 64 3000+ of Sempron 3400+
2x 512MB DDRII geheugen
AOpen QF50A kast

Geeft je de mogelijkheid te upgraden naar een A64 X2, én je hebt 1024MB geheugen in plaats van 512MB. De onboard videokaart is wel niet zo vlot als de 7300, maar je houdt geld in je zak om later een betere kaart te kopen.

Dato DUO synth voor twee

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Tja.
Ik weet niet of t verstandig is.
Alles wat je gaat kopen, behalve je moederbord moet je later weer vervangen (of wil je weer vervangen)
Ik zou zelf bijv liever 2x 1 gig hebben, om desnoods uit te kunnen breiden naar 4 gig (weet jij veel hoe snel de ontwikkelingen gaan de komende jaren).

Maar verder is niets zinvol:
-processor ga je vervangen
-videokaart ga je vervangen
-voeding zal je moeten vervangen als je een dx10-kaart wilt (of er moeten zuinigere versies komen van dx10-kaarten..)

Zo blijf je echt bezig...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 08:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Denk dat je je vraag beter hier kon posten :

http://gathering.tweakers...ist_messages/1150262/last

• Bobbie1980
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-03-2024
IDD verkeerde post :) Srry

[ Voor 95% gewijzigd door Bobbie1980 op 04-12-2006 14:48 . Reden: verkeerde post ]

• Quacka
bobbie kan je de reactie van erkandude niet lezen? |:(

• JelleMan
Het idee is om iig snel 512 mg geheugen erbij te kopen, 1024 mb dual channel ben ik voorlopig tevreden mee.
En de celeron D processor kan de deur uit als de core2duo 6600 of 6700 in prijs gehalveerd zijn oid, dan ben ik in totaal toch een stuk goedkoper uit. het zelfde geld voor een videokaart. Over een jaar zijn er vast wel (relatief) zuinige en goedkopere (200-250 euro) DX10 videokaarten die nog redelijk presteren.

@onderbroek88: een E6600 en dit moederbord zal prima werken lijkt me.
ik heb zitten kijken naar duurdere moederborden, maar extra's als sli en raid ga ik niet gebruiken.
Zal de Asus P5B, P965 een betere keus zijn?

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
De P4 630 zal in januari 2007 in prijs verlagen naar rond de 85 euro. Misschien is dat aantrekkelijker en wacht je met je upgrade.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Quacka
JelleMan schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:37:
Het idee is om iig snel 512 mg geheugen erbij te kopen, 1024 mb dual channel ben ik voorlopig tevreden mee.
En de celeron D processor kan de deur uit als de core2duo 6600 of 6700 in prijs gehalveerd zijn oid, dan ben ik in totaal toch een stuk goedkoper uit. het zelfde geld voor een videokaart. Over een jaar zijn er vast wel (relatief) zuinige en goedkopere (200-250 euro) DX10 videokaarten die nog redelijk presteren.

@onderbroek88: een E6600 en dit moederbord zal prima werken lijkt me.
ik heb zitten kijken naar duurdere moederborden, maar extra's als sli en raid ga ik niet gebruiken.
Zal de Asus P5B, P965 een betere keus zijn?
Ik heb nog ff nagedacht
volgens mij kan je beter een systeempje samenstellen en die daarna compleet verkopen.
Kan je direct goedkoper geheugen nemen, een veel goedkoper moederbord en van het bespaarde geld een wat normalere videokaart kopen, zodat je direct kan gamen.
Ben je ook zo'n 350 euro kwijt. En daarna (volgend jaar zoals je zegt) kan je het systeem nog voor een leuke prijs verkopen. (zeker als je ook nog een harde schijf mee levert)

Daarna bestel je gewoon iets nieuws.

• JelleMan
Quacka schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:44:
[...]
Ik heb nog ff nagedacht
volgens mij kan je beter een systeempje samenstellen en die daarna compleet verkopen.
Kan je direct goedkoper geheugen nemen, een veel goedkoper moederbord en van het bespaarde geld een wat normalere videokaart kopen, zodat je direct kan gamen.
Ben je ook zo'n 350 euro kwijt. En daarna (volgend jaar zoals je zegt) kan je het systeem nog voor een leuke prijs verkopen. (zeker als je ook nog een harde schijf mee levert)

Daarna bestel je gewoon iets nieuws.
Is misschien ook wel een optie, maar wel meer gedoe en of het uiteindelijk goedkoper zal zijn weet ik niet. Zal eens kijken wat 2e hands pc's doen op marktplaats ed. Ik kan iig mijn onderdelen die ik vervang weer verkopen voor een paar tientjes

Ik ben nog even globaal wat gaan rekenen wat het me zal gaan kosten:
nu 320
Later als prijzen zijn gezakt:
512 geheugen extra: 50
andere videokaart (dx10...): 200
andere processor (E6600 oid): 150
harde schijf (400-500 gb): 100

totaal: 820 euro en dan heb ik nu een werkende pc en later een prima systeem (naar mijn mening). Of maak ik nu ergens een grote denkfout.

• Quacka
1. je hebt dan minimaal 2 gig nodig. Zeker in combi met en dx10 en Vista (zonder vista geen dx10...)
2. Tegen de tijd dat die E6600 betaalbaar is, komt er wel weer een betere processor uit die dan weer stukken beter presteert.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JelleMan schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:50:
... dan heb ik nu een werkende pc en later een prima systeem (naar mijn mening). Of maak ik nu ergens een grote denkfout.
De denkfout is: je weet niet wat moet/kan over een jaar, over 2 jaar of wanneer dan ook. Elke Tweaker kan nu zeggen: 2GB is zat voor Vista en wat games maar wie zegt jou dat er over 6 maanden geen game uitkomt die minimaal 2GB nodig heeft (en dus het liefst meer) en dus een investering in 4x 1GB of 2x 2GB? Of dat een GeForce 8-serie a 500 Euro verplicht is voor die vette-16-weken-best-verkopende-shooter in november 2007?

Je grootste fout imho, maar dat is niet beledigend bedoeld, is dat je voor een dubbeltje steeds een rijtje naar voren wil schuiven maar altijd achter de feiten aanloopt. En eerlijk gezegd; het openen van een topic met een tijdspanne van 5 tot 6 jaar upgrade-traject lijkt me niet zinvol als je kijkt naar de ontwikkelingen die per jaar plaatsvinden.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 04-12-2006 16:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JelleMan
MAX3400 schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:05:
[...]
De denkfout is: je weet niet wat moet/kan over een jaar, over 2 jaar of wanneer dan ook. Elke Tweaker kan nu zeggen: 2GB is zat voor Vista en wat games maar wie zegt jou dat er over 6 maanden geen game uitkomt die minimaal 2GB nodig heeft (en dus het liefst meer) en dus een investering in 4x 1GB of 2x 2GB?

Je grootste fout imho, maar dat is niet beledigend bedoeld, is dat je voor een dubbeltje steeds een rijtje naar voren wil schuiven maar altijd achter de feiten aanloopt. En eerlijk gezegd; het openen van een topic met een tijdspanne van 5 tot 6 jaar upgrade-traject lijkt me niet zinvol als je kijkt naar de ontwikkelingen die per jaar plaatsvinden.
Ik geef je gelijk, maar ik wil in 1-1,5 jaar een goed dual core dx10 systeem bij elkaar sparen, waar ik daarna nog jaren plezier van heb en daarbij hoef ik niet per se het allerbeste/duurste. Ik heb totnutoe uitgehouden met een athlon 1200 mhz, een geforce mx400 en af en toe veel geduld bij zware taken, daar wil ik vanaf. Met een E6600 of E6700 kan ik iig. jaren vooruit. Wat spellen betreft ben in niet al te veeleisend.

Alleen zal ik na een upgrade niet nog veel meer uit het moederbord kunnen halen, zoals ik uit de reacties begrijp. Is een E6700 oid. het maximale?

Wat geheugen betreft (Quacka) is het misschien wel slim om meteen voor 1024 mb te gaan.

Verwijderd

Kijk ook eens bij cool-prices.nl, daar verkopen ze retail RMA moederborden voor +- 1/3 van de nieuwprijs!

Bijv: Retail RMA Asus A8NSLI Deluxe = 39,95!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 10:59 . Reden: typo ]

• Quacka
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:34:
Kijk ook eens bij cool-prices.nl, daar verkopen ze retail RMA moederborden voor +- 1/3 van de nieuwprijs!

Bijv: Retail RMA Asus A8NSLI Dleuze = 39,95!
Dat zou wel t domste zijn wat hij kan doen, in zijn geval dus, het moederbord zal de basis van het systeem worden, waar hij dus jaren mee wil gaan doen. Dan gaan voor een moederbord waar al iets mee mis is geweest is dan niet slim.

Jelleman: dat bedoel ik. 1 gig is veel beter, dan heb je al het moederbord en de helft van je geheugen. Dan ben je op de goede weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Quacka op 04-12-2006 18:01 ]

Pagina: 1