nu (bijna) geen cent uitgeven over 1-2 jaar de hoofdprijs :-)
Mijn oude duron 600 (later athlon 1200) systeem heeft na 8 jaar degeest gegeven en nu wil ik een nieuw systeem samenstellen. Alleen mijn budget is ongeveer 300 euro.....
Mijn idee was om nu een moederbord te kopen en daar oude en de goedkoopste nieuwe onderdelen in te zetten, om deze gedurende de komende jaren te vervangen\aan te vullen door (veel) betere onderdelen. Uit de best buy guide van november stond een soortgelijk idee, maar dan gebaseerd op een AMD processor. Ik wil in de toekomst eigenlijk gaan voor de core2duo oid. (sneller en zuiniger), en het lijkt me dat je meer kan upgraden met socket 775 dan AM2.
Dit is mijn idee:
Moederbord: 100,-
pricewatch: MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
MSI heeft alleen de FSB gelocked. (MSI P965 Neo-f 333mhz limit)
Misschien is deze beter (wel 20-25 euro duurder): Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Processor: Intel Celeron D 347 of D 352 (65w) (boxed) ~60,-
pricewatch: Intel Celeron D 347 (S775, 3.06GHz, 533FSB, 512KB, 65W, Boxed)
Zuinigste goedkoopste Celeron D (65 nm en 64 ipv 84 Watt)
Geheugen: ~60,-
pricewatch: 512MB PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LL/512)
(Net wat sneller en ongeveer even duur: nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten)
video: ~50,-
pricewatch: Asus GeForce 7300 LE 128MB DDR (PCI-e, DVI) EN7300LE/TD/128M
Basic kaartje, geen fan dus stil.
kast + voeding: ~55,-
pricewatch: AOpen QF50A (ATX, 350W, Zwart)
Na het lezen van enkele productsurveys lijkt me dit een goede kast voor het geld, de 350 Watt moet voldoende zijn.
2 harde schijven (ATA), dvd brander, monitor, muis ed. heb ik al.
totaalprijs 325 euro
Nu wil de komende jaren gaan upgraden met betere onderdelen waarvoor je nu de hoofdprijs betaald, maar die over een tijdje veel betaalbaarder zullen worden:
core2duo (E6700 oid.) of quadcore?.
Goede DX10 videokaart, zodat ik eindelijk eens wat kan gamen (geen sli)
1 of 2 500 Gb Sata Hd's
tv kaart
wifi kaart
Op deze manier geeft ik nu bijna niets uit, maar kan ik de komende jaren rustig blijven upgraden en bij de tijd blijven met een goede pc die weer 5-6 jaar meekan en prima Windows Vista kan draaien en
o.a. gebruikt wordt voor videobewerking, fotoshoppen, mediacenter, later wat gamen en met tv kaart gebruiken als videorecorder.
Nu zijn mijn vragen:
-Is het moederbord geschikt voor alle upgrades, wat zal het maximale zijn wat hij qua processor gaat ondersteunen (bijv. quadcore?)
-Wat kan het best doen met het geheugen, nu 512mb (pc6400) later nog een keer 512 voor dual channel (tot max 4 x 512) of is 2 x 1024 uiteindelijk beter DAN 4 X 512?
-en de voeding, die is goedkoop samen met de kast maar voldoende?
Mijn oude duron 600 (later athlon 1200) systeem heeft na 8 jaar degeest gegeven en nu wil ik een nieuw systeem samenstellen. Alleen mijn budget is ongeveer 300 euro.....
Mijn idee was om nu een moederbord te kopen en daar oude en de goedkoopste nieuwe onderdelen in te zetten, om deze gedurende de komende jaren te vervangen\aan te vullen door (veel) betere onderdelen. Uit de best buy guide van november stond een soortgelijk idee, maar dan gebaseerd op een AMD processor. Ik wil in de toekomst eigenlijk gaan voor de core2duo oid. (sneller en zuiniger), en het lijkt me dat je meer kan upgraden met socket 775 dan AM2.
Dit is mijn idee:
Moederbord: 100,-
pricewatch: MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
MSI heeft alleen de FSB gelocked. (MSI P965 Neo-f 333mhz limit)
Misschien is deze beter (wel 20-25 euro duurder): Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Processor: Intel Celeron D 347 of D 352 (65w) (boxed) ~60,-
pricewatch: Intel Celeron D 347 (S775, 3.06GHz, 533FSB, 512KB, 65W, Boxed)
Zuinigste goedkoopste Celeron D (65 nm en 64 ipv 84 Watt)
Geheugen: ~60,-
pricewatch: 512MB PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LL/512)
(Net wat sneller en ongeveer even duur: nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten)
video: ~50,-
pricewatch: Asus GeForce 7300 LE 128MB DDR (PCI-e, DVI) EN7300LE/TD/128M
Basic kaartje, geen fan dus stil.
kast + voeding: ~55,-
pricewatch: AOpen QF50A (ATX, 350W, Zwart)
Na het lezen van enkele productsurveys lijkt me dit een goede kast voor het geld, de 350 Watt moet voldoende zijn.
2 harde schijven (ATA), dvd brander, monitor, muis ed. heb ik al.
totaalprijs 325 euro
Nu wil de komende jaren gaan upgraden met betere onderdelen waarvoor je nu de hoofdprijs betaald, maar die over een tijdje veel betaalbaarder zullen worden:
core2duo (E6700 oid.) of quadcore?.
Goede DX10 videokaart, zodat ik eindelijk eens wat kan gamen (geen sli)
1 of 2 500 Gb Sata Hd's
tv kaart
wifi kaart
Op deze manier geeft ik nu bijna niets uit, maar kan ik de komende jaren rustig blijven upgraden en bij de tijd blijven met een goede pc die weer 5-6 jaar meekan en prima Windows Vista kan draaien en
o.a. gebruikt wordt voor videobewerking, fotoshoppen, mediacenter, later wat gamen en met tv kaart gebruiken als videorecorder.
Nu zijn mijn vragen:
-Is het moederbord geschikt voor alle upgrades, wat zal het maximale zijn wat hij qua processor gaat ondersteunen (bijv. quadcore?)
-Wat kan het best doen met het geheugen, nu 512mb (pc6400) later nog een keer 512 voor dual channel (tot max 4 x 512) of is 2 x 1024 uiteindelijk beter DAN 4 X 512?
-en de voeding, die is goedkoop samen met de kast maar voldoende?