[XP] BSOD bij startup (viamraid) (raid0)

Pagina: 1
Acties:

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 16:20
Hallo,

Op de HCC beurs heb ik 2 sata hd's gekocht(Samsung HD160JJ) met de intentie om ze in raid0 te gaan draaien.

Omdat ik geen ervaring had met sata schijven ging het herkennen van de schijven al wat moeizaam, uiteindelijk wel gelukt vervolgens in een bios achtige omgeving de raid instellingen gedaan, raid0 dus.

Ok so far so good, nu windows xp erop. Ik had hier en daar al gelezen dat je voor sata drivers nodig had, bij mijn mobo heb ik een flopje gekregen maar die was om de een of andere reden kapot. dus heb ik een nieuwe gemaakt aan de hand van de drivers van VIA. Deze werkte wel dus tijdens installatie netjes op f6 gedrukt, drivers laden, partities maken, setup starten. Tijdens de setup kunnen de drivers opeens niet gevonden worden terwijl deze wel op de flop staan, nou overslaan en verder gaan. Echter, dit leverde tijdens het laden van windows een bsod op met foutcode 0000007b.
Dat was dus de overgeslagen raid driver.
Toen heb ik de drivers geslipstreamed in de setup. Ook dit gaf het zelfde resultaat, weer konden de drivers niet gevonden worden.

Ik ben toen gaan opstarten vanaf mijn oude ata schijven en in windows heb ik toen de sata schijven benaderd, op 1 partitie stonden dus al een windows folder, ik kwam op het geniale idee om de drivers in de map "WINDOWS\system32\drivers" te zetten. >Opnieuw opstarten, toen kwam ik dus in het volgende setup scherm(die ene waar je dus de muis kan gebruiken). Vervolgens deze afgerond en gereboot. Tijdens de het laden van windows (dus waar je de vlag ziet) weer een BSOD met dezelfde code. toen heb ik gecontroleerd of de drivers nog in system32\drivers stonden en daat stonden ze nog.

Vanaf hier weet ik dus niet meer hoe ik nou verder moet. Ik heb gezocht, mensen gevonden met hetzelfde probleem, echter hebben zij het of nooit opgelost (of niet meer gepost :S ) of het lukte ze met geslipstreamde versies. Ook waren er mensen die een image hadden gemaakt van hun OS en toen hebben overgezet ofzo maar dat begrijp ik niet helemaal.

Zodra ik thuis ben ga ik er weer mee aan de slag en hopelijk krijg ik wat input van jullie :)

Alvast bedankt

doei

• SJAAKSJAAK
niemand een suggestie wat ik nog meer kan proberen het is tot dusver nog niet gelukt :'(

doei

• SJAAKSJAAK
ik heb nog een link gevonden waar exact hetzelfde probleem word beschreven.
Inmiddels gescand op bootsector virussen maar wat ik al verwachte bevestigde deze scan, niks gevonden.

wat kan het nou zijn? zijn er meer locaties waar ik de drivers moet neerzetten.

Edit: hier nog een topic over precies hetzelfde (scroll helemaal naar beneden). Maar zoals helaas vaak gebeurd laat TS niks meer van zich horen

[ Voor 27% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 12-12-2006 12:10 ]

doei

• SJAAKSJAAK
volgens mij ben ik heel m'n eigen topic aan t oplossen :P maar dat maakt niet uit misschien help ik er een ander mee.

ik lees nu op de MS-Support pagina van deze fout het volgende:
Problemen met apparaatstuurprogramma's
Het foutbericht 'Stop 0x0000007B' wordt weergegeven in de volgende situaties:
• Een apparaatstuurprogramma dat nodig is voor de opstartcontroller, is niet geconfigureerd om te starten bij het opstarten van de computer.
• Een apparaatstuurprogramma dat nodig is voor de opstartcontroller, is beschadigd.
Informatie in het Windows XP-register (informatie over het laden van apparaatstuurprogramma's tijdens het opstarten) is beschadigd.

het gaat me voornamelijk om dat laatste. Ik ga straks thuis opzoek naar de register sleutel voor deze informatie. Heeft iemand tips?

doei

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nou, die laatste is eigenlijk hetzelfde als de 1e volgens mij :P

Als namelijk die registry key corrupt is, wordt je stuurprogramma niet gestart en dat is volgens mij precies punt 1? :P

Wat je kan proberen - als je de naam weet van die 'driver' van je sata controller - is om handmatig die driver te forceren om te starten :)

Je kan dit doen door bv. de recovery console te booten op de niet bootende Windows config en dan met het "ENABLE" (en ik geloof het listsvc commando) commando de driver op 'Boot' te zetten als hij dat nog niet staat :)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
volgens mij is eerder het probleem, dat in de windows setup de drivers alleen geladen worden, daarna, slaat ie ze nergens op..

Gene wat MIJ het handigste lijkt, even kijken welke drivers je normaal installeerd ALS windows XP normaal klaar is, dit ff ergens inzetten...

.net framework 2.0 installen
Nlite dl-en & installeren

je XP cd kopieren naar HDD, Drivers intergreren, iso maken, branden, en je hebt aan het begin van de XP setup GEEN drivers nodig voor je sata :) (heb zelf een ASUS A8V Deluxe met een VIA sata chipset, en ook al heb ik zelf geen raid (heb 1 raptor), kon ik zonder intregratie geen sata disks zien, na de intregratie wel (en het si gewoon zooooooo veel makkelijker om alleeen ff cd er in te stoppen ipv die trage floppy :))

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 15:57

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb gisteren dit probleem opgelost ;)
Wees blij, het kostte me wat zoeken...

Ik heb de volgende pagina gevonden waar hetzelfde probleem werd beschreven
http://forum.abit-usa.com/archive/index.php/t-51197.html
Essentially, yes. I make my own XP slipstreamed CDs that automatically load all of the available hotfixes, and a few other things. Turns out that was the problem. Slipstreaming is OK, but the OEMPreinstall stuff you put in "breaks" XPs ability to load a driver file off a disk. Pretty strange, and took me forever to figure out - this is one to remember. I installed it for now with just a regular XP CD, but I'll make a new one with the correct driver files built in to it so it's not an issue.
Het probleem blijkt dat, als je een OEM cd van Windows XP gebruikt, de drivers niet gekopieerd worden door de installatie. Je moet een andere versie van Windows gebruiken om het aan de praat te krijgen. Ik heb een andere verie geprobeerd en daarmee werden de drivers wel meegenomen.

edit:
Als dit echt het probleem blijkt te zijn is het misschien iets vor de RAID-FAQ?

[ Voor 4% gewijzigd door Tukk op 13-12-2006 08:48 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• SJAAKSJAAK
Kijk eens aan reacties d:)b

Ik heb al een geslipstreamde versie gemaakt van een xp cd, volgens mij was dit een corporate versie geen oem. Maar het kan zijn dat ik de verkeerde drivers heb gebruikt,er zijn 3 verschillende, amd64, nt4 en nt5, ik heb die laatste nodig en volgens mij heb ik die amd64 gebruikt omdat ik zelf een amd64 heb. Maar deze zijn voor XP 64 bit edition. Ik ga er thuis meteen mee aan de slag.

maar nog ff voor de duidelijkheid, ik moet dus geen OEM versie hebben maar een corporate? of zijn er nog andere soorten. En werkt mijn serienummer van mijn eigen OEM versie met die corporate?

wat elevator beschrijft lijkt me knap lastig, mocht ik er met het slipstream nog niet uitkomen zal ik dat proberen. Maar ik heb het al meer gelezen dat het dmv slipstreamen is opgelost.

Bedankt in ieder geval voor de reacties ik was al bang dat ik er nooit uit zo komen ;(

doei

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

"Corporate" versies bestaan niet - dat is namelijk een warez term. De versie die jij bedoelt is enkel voor bedrijven legaal te gebruiken, nu heel je PC met moeite werkend krijgen met een illegale XP copy zou ik in ieder geval niet riskeren :+

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Heb je de schijven wel op gejumperd op s-ata 150 ? Die VIA controllers willen zich nog wel eens naar verslikken als je er s-ata 300 schijven op aan sluit.

• SJAAKSJAAK
Nielson schreef op donderdag 14 december 2006 @ 11:48:
Heb je de schijven wel op gejumperd op s-ata 150 ? Die VIA controllers willen zich nog wel eens naar verslikken als je er s-ata 300 schijven op aan sluit.
ik heb daar inderdaad al eens mee gexperimenteerd, maar nog niet in de fase waar ik nu ben beland. bedankt voor de tip. Wat houd dat eigenlijk in dat 300 en 150?

PS: heb nog geen tijd gehad om te slipstream ga er vanavond mee aan de slag :)

[ Voor 4% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 14-12-2006 15:49 ]

doei

• lamko
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik begin bij een schone windows installatie altijd aan de hardware te twijfelen als ik daar problemen krijg.
En van de 100x is dat ook bijna altijd zo!

And this !! Is to go even further beyond!!!

• SJAAKSJAAK
lamko schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:21:
Ik begin bij een schone windows installatie altijd aan de hardware te twijfelen als ik daar problemen krijg.
En van de 100x is dat ook bijna altijd zo!
mijn hardware is 99% in orde heb met de huidige setup zero problemen. 1 oude HD maakt wat meer lawaai als voorheen maar daarvoor vervang ik nu ook.

Wil ik slipstream gaan branden heb ik geen cd-r's meer, aaargh :X

[ Voor 7% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 14-12-2006 18:19 ]

doei

• SJAAKSJAAK
Nou mensen ik post nu vanaf een vers OS, het is uiteindelijk gelukt met de tip om de drivers te slipstreamen, ik heb hiervoor het programma nlite gebruikt.
Ok is het belangrijk dat je een niet OEM versie gebruikt.

Bedankt voor de hulp zonder jullie was ik er niet uitgekomen

doei

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 15:57

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

JankY schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 19:04:
Bedankt voor de hulp zonder jullie was ik er niet uitgekomen
:$ :>

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Pagina: 1