Toon posts:

Zabbix

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jow,

Me topic stond eerst blijkbaar iverkeerd... Probeer het nu nog eens...

Voor stage ben ik bezig met monitoring... Ik ben al een tijdje bezig om zabbix te analyseren... Nu is mijn vraag: De zabbix agent, wat is dat precies voor agent? Hoe werkt die precies? Is het snmp? Wat voor protocollen etc...??? Wie kan mij hierbij helpen...

Ik had al gezocht op internet, documentatie van zabbix doorgelezen etc... niets gevonden...

Ik weet dat de agent mij informatie verstrekt naar de server... Maar op wat voor manier... SNMP of iets dergelijks? Is het hetzelfde als de snmp client van windows?

Grz Robbert

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:48
Ik ken Zabbix verder niet, maar wij gebruiken zelf OPManager en die maakt gebruik van SNMP waar mogelijk en anders WMI. Misschien heb je er iets aan.

edit: typo

[ Voor 5% gewijzigd door WaSteiL op 04-12-2006 13:38 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Je bent al een tijdje bezig zabbix te analyseren???

En dan kom je met dit soort vragen? Wat heb je dan al geanalyseerd?
Waarom kies je voor zabbix?

Money for nothin' and your chicks for free

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Creepy schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:13:
Dat is inderdaad prima op te zoeken in de documentatie :)

Hier op GoT verwachten we van je dat je in eerte instantie zelf opzoek gaar naar informatie en dat je zelf ook aangeeft welke informatie je nu zelf al hebt gevonden. Gezien je vragen lijkt het erop dat je dat nog niet gedaan hebt. Via de homepage van zabbix is echt een hoop te vinden, dus ga dat even rustig bekijken.

Daarnaast heeft je vraag niks niks met software engineering te maken (software ontwikkeling dus). Een vraag als deze hoort hier dan ook niet thuis zoals je in Waar hoort mijn topic? kan lezen.
Gaf geloof ik genoeg informatie dat je topic (ook al stond die verkeerd) niet heropend hoefde te worden. Want waarom geeft http://www.zabbix.com/documentation.php niet genoeg informatie? Wat wil je precies weten?

Waarom kwam je op Zabbix uit als je niet weet wat het precies is? Dat zijn alvast een heleboel vragen die je eerst moet beantwoorden voordat je verder geholpen kan worden :)

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik in deze documentatie geen extra info over de agent vindt... Met deze extra info bedoel ik hoe zabbix agent werkt? Hoe verstuurd hij me de gegevens? Is dat via snmp?
Waarom kwam je op Zabbix uit als je niet weet wat het precies is?
Zoals ik zei, ik ben zabbix aan het analyseren... zabbix is niet de enige monitoring tool die ik het analyseren ben, onder andere ook cacti, maar die doet nu niet terzake...
Dat zijn alvast een heleboel vragen die je eerst moet beantwoorden voordat je verder geholpen kan worden :)
bij deze...

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:09:
[...]

Omdat ik in deze documentatie geen extra info over de agent vindt... Met deze extra info bedoel ik hoe zabbix agent werkt? Hoe verstuurd hij me de gegevens? Is dat via snmp?
Zoals je dan kan lezen noemen ze de delivery method bij Zabbix media type:
Initially, ZABBIX has only one notification delivery method (media type) defined, Email. Email configuration can be found under Menu->Configuration->Media types.
Verder zeggen ze ook[quote=http://www.zabbix.com/features.php]Key features
[...]
• Monitoring of SNMP (v1,v2,v3) devices

Data visualisation
[...]
All graphical information is accessible from WEB interface.
[...]

Network monitoring
[...]
Any network devices (routers, hubs, printers, etc) having SNMP support can be easily monitored by ZABBIX.
[...]Dus ik neem aan dat deze citaten je vraag al beter beantwoorden? Zabbix kan "snmp devices" monitoren, in kaart brengen via een webinterface en (periodiek) mailen. Zie echter Initially staan in de eerste quote. Er kunnen dus meer media types zijn.

Je vraag is dus eigenlijk of er nog meer media types worden ondersteund dan alleen via email? Het antwoord daarop moet ik je wel schuldig blijven, want ik ken het product verder ook niet. Alle info hier heb ik uit de documentation geplukt.

Zoeken op het forum van Zabbix naar media types geeft je misschien meer informatie daarover.

Verwijderd

Topicstarter
mithras86 schreef op maandag 04 december 2006 @ 18:44:

Zoals je dan kan lezen noemen ze de delivery method bij Zabbix media type:
Dit is alleen om je triggers/traps te laten emailen, die zijn ingesteld. Een andere media type is bijvoorbeeld sms...
Verder zeggen ze ook

Key features
[...]
• Monitoring of SNMP (v1,v2,v3) devices

Data visualisation
[...]
All graphical information is accessible from WEB interface.
[...]

Network monitoring
[...]
Any network devices (routers, hubs, printers, etc) having SNMP support can be easily monitored by ZABBIX.
[...]
Dit heeft helaas niets mijn vraag te maken... Mijn vraag gaat over hoe de zabbix-agent werkt, niet over de devices die zabbix kan monitoren met snmp... en dat zabbix snmp 1, 2 en 3 ondersteund...
Dus ik neem aan dat deze citaten je vraag al beter beantwoorden?
nee helaas niet...
Zabbix kan "snmp devices" monitoren, in kaart brengen via een webinterface en (periodiek) mailen. Zie echter Initially staan in de eerste quote. Er kunnen dus meer media types zijn.
Mediatypes zijn het volgende: Als je triggers / traps hebt in gesteld en als deze triggers / traps worden overschreden of geactiveerd dan worden deze ge-emailed (notification email) of gesmst... een voorbeeld is als de ruimte op je harde schijf onder de 2 GB komt dan krijgt de beheerder een waarschuwings email...
Je vraag is dus eigenlijk of er nog meer media types worden ondersteund dan alleen via email?
Nee dat is mijn vraag eigenlijk niet... Mijn vraag is wat voor soort agent is de zabbix agent? Hoe werkt deze agent? Werkt deze op basis van SNMP of met iets heel anders?
Het antwoord daarop moet ik je wel schuldig blijven, want ik ken het product verder ook niet. Alle info hier heb ik uit de documentation geplukt.
Zoeken op het forum van Zabbix naar media types geeft je misschien meer informatie daarover.
Over media types inderdaad ja...

Hopelijk kan iemand ander smij hier verder bij helpen met het antwoord en een normaal antwoord zonder mij proberen af te zeiken... :)

Grz Robbert

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

Swaptor

Java Apprentice

Ik denk dat ik na het een paar keer gelezen te hebben snap wat je nou precies bedoelt: je zou graag de interne werking van de Zabbix agent willen weten.
Mag ik je vragen waarom je deze vraag hier post?
Dergelijke informatie is logischerwijs alleen te verkrijgen bij de fabrikant van Zabbix, dus heb je hen al een mailtje gestuurd? Verder is het supportforum wat al in een eerder linkje voorbij kwam waarschijnlijk ook wel een mooie om te beginnen.

Bij deze mijn laatste opmerking: ik heb absoluut geen enkele kennis van Zabbix, wist voordat ik dit topic zag niet eens dat het bestond, maar voelde me toch wel genoodzaakt om dit te posten na de laatste reactie van TS.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
Swaptor schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 09:34:
Ik denk dat ik na het een paar keer gelezen te hebben snap wat je nou precies bedoelt: je zou graag de interne werking van de Zabbix agent willen weten.
Mjah in ieder geval, hoe je het kunt vergelijken met snmp...
Mag ik je vragen waarom je deze vraag hier post?
Om antwoord te krijgen, aangezien een forum zoals deze is bedoeld om vragen te krijgen over de meeste onderwerpen...

Zie hieronder...
Softe goederen

Windows Servers en Server-software

Alles over server-software en Windows servers. Hier vind je alles over Windows 2003, Apache, WSUS, Squid, IIS, MySQL, MS SQL Server en andere server-side applicaties.
Dergelijke informatie is logischerwijs alleen te verkrijgen bij de fabrikant van Zabbix, dus heb je hen al een mailtje gestuurd? Verder is het supportforum wat al in een eerder linkje voorbij kwam waarschijnlijk ook wel een mooie om te beginnen.
Don't worry...

Jah ik ben niet alleen op dit forum het posten, want dat heeft toch geen zin, ik ben ook bezig met het forum op zabbix...
Bij deze mijn laatste opmerking: ik heb absoluut geen enkele kennis van Zabbix, wist voordat ik dit topic zag niet eens dat het bestond
Zijn er nog mensen die er wel nog iets van weten? Zou ik erg op prijs stellen...
maar voelde me toch wel genoodzaakt om dit te posten na de laatste reactie van TS.
Ieder z'n ding...

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-02 12:43
Mannemanneman, waarom dit zo gierend uit de klauwen te laten lopen?

Zabbix-agent is een programma welke draait op een "iets" wat je wil laten monitoren. Het is GEEN SNMP. Het geeft OOK NIET alleen triggers door.

Zabbix-server geef je een lijst met daarin de items (dus: gegevens) welke je wil hebben. Zabbix-server haalt op intervallen (en met active-agent pushed de agent!) bij de agent de getallen op. Zabbix-server parsed die, en bepaald of er een trigger af gaat ja of nee.

SNMP is iets heel anders.

Edit: Aanvullend: het is een zelf geschreven agent. Geen SNMP-agent of iets degelijks. De broncode is vrij (is boven al eens fout genoemd), en kan dus gewoon ingekeken worden. Ik heb een zabbix implementatie draaien, mocht je er eens in willen kijken dan hoor ik het wel.

[ Voor 21% gewijzigd door DiedX op 05-12-2006 11:03 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
DiedX schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 11:02:
Mannemanneman, waarom dit zo gierend uit de klauwen te laten lopen?

Zabbix-agent is een programma welke draait op een "iets" wat je wil laten monitoren. Het is GEEN SNMP. Het geeft OOK NIET alleen triggers door.

Zabbix-server geef je een lijst met daarin de items (dus: gegevens) welke je wil hebben. Zabbix-server haalt op intervallen (en met active-agent pushed de agent!) bij de agent de getallen op. Zabbix-server parsed die, en bepaald of er een trigger af gaat ja of nee.

SNMP is iets heel anders.

Edit: Aanvullend: het is een zelf geschreven agent. Geen SNMP-agent of iets degelijks. De broncode is vrij (is boven al eens fout genoemd), en kan dus gewoon ingekeken worden. Ik heb een zabbix implementatie draaien, mocht je er eens in willen kijken dan hoor ik het wel.
Tnx dude... eindelijk een iets waar ik dan wat aan heb...

Als er nog meer info is van iemand... graag...
Pagina: 1