TV + Internet mogelijkheden in Amsterdam

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een bekende van mij heeft een ander appartement in Amsterdam gekregen. Hier is nog geen TV-, telefoon- of internetaansluiting (fysiek wel aanwezig maar geen abonnementen) Telefoon laat ik even buiten beschouwing want de gsm voldoet in de situatie van diegene prima. Ik ben dus aan het uitzoeken wat de meest geschikte oplossing is als je nog geen internet en TV hebt.

Vereisten zijn:

TV:
- Tenminste de 'populaire' zenders kunnen ontvangen.
- Mogelijkheid tot het aansluiten van meerdere TV's.

Internet:
- Tenminste 1,5Mb down (dit is de snelheid van de KPN Digitenne internet bundel, mooi uitgangspunt)

Tot nu toe heb ik gevonden:

KPN zappen en surfen (Digitenne voor TV + ADSL voor internet):
Voor 30 euro totaal TV kijken (21 populairste zenders) en internetten (1,5Mb)

Startkosten: 75 euro borg, wordt retour gestort.

Let op: Je hebt per TV een ontvanger nodig, deze kosten 85 euro inclusief borg. Er geldt een maximum van 3 TV's (ontvangers). Een videorecorder telt ook als een TV. Eerste ontvanger zit er 'gratis' bij (daar betaal je die borg voor)

UPC: (kabel)
16 euro voor 39 TV zenders. 35 euro eenmalige kosten.
22,30 euro voor internet met dezelfde snelheid als die van KPN digitenne. 10 euro eenmalige kosten.

Schotel: (http://www.canaldigitaal.nl/)
Kost sowieso 8 euro in de maand wil je een beetje zenders kunnen vangen en daar komt de apparatuur ook nog eens bij dus dit lijkt me op het 1e gezicht niet zo interessant als je het relatief simpel wilt houden. Voor die 8 euro heb je ook van KPN digitenne het TV pakket. Je integreert er wel mee in de buurt ;)

KPN Mine (TV en internet via ADSL): http://www.kpn.com/kpn/show/id=1603819
TV met ADSL Go: (1,5Mb) 42 euro. Tijdelijk 15 euro maar het is niet duidelijk hoe lang dit duurt.

Startpakket met o.a. HDD recorder: 150 euro.
Installatiekosten: 30 euro.
Eventuele installatie door monteur: 90 euro.

Volgens mij heb je hier wel weer een vaste telefoonaansluiting voor nodig, dit kost ook nog een paar euro per maand.

Al met al is dit een dure oplossing. Er zijn wel veel mogelijkheden qua TV kijken maar die zijn eigenlijk niet nodig. Tot nu toe heb ik ook nog geen info gevonden over of je meerdere TV's kunt aansluiten.

Tele 2 Compleet TV (TV en internet via ADSL): http://www.tele2.nl/webwinkel/tv/meer/full-specs.xml
45 euro per maand, eerste 6 maanden 35 euro. Installatiekosten 50 euro.
Internet 'tot 20 Mb/s'
Gratis bellen naar vaste nummers in NL (wel starttarief)
Maximaal één decoder. Het is de vraag of je dan maar één TV kunt aansluiten. Lijkt er wel op. In dat geval zou deze optie afvallen.

De contractduur van Tele2 Compleet TV is 24 maanden. U heeft op dit moment nog wel een KPN telefoonabonnement nodig om aangesloten te worden. Vanaf het moment dat Tele2 uw telefoonnummer heeft overgenomen, zegt Tele2 het KPN telefoonabonnement voor u op en ontvangt u in het vervolg geen rekening meer van KPN.

glasvezelamsterdam.nl:
Kan weleens heel interessant worden maar is nog niet operationeel.

- - -

Wat ik me dus afvraag is of er nog meer technische wegen zijn om TV te vangen in de stad. Er zijn veel bundelaanbiedingen van telefonie en internet, maar TV staat hier dus voor zover ik weet los van (nog). Ook zou ik graag horen of mensen bepaalde dingen ernstig afraden, danwel aanraden. (edit: Inmiddels is deze openingspost aan de hand van suggesties aangepast)

[ Voor 29% gewijzigd door smvs op 04-12-2006 16:19 ]

• dion_b
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Telefoon moet je niet zo snel buiten beschouwing laten - die Digitenne aanbieding gaat natuurlijk icm ADSL en veronderstelt minimaal een BelBasis abo. Daar mag je dus EUR 10/maand bij optellen, plus de eenmalige kosten daarvan :o

Alternatief is trouwens ook Tele2TV, wat dus wederom over ADSL gaat. In het geval van Tele2TV wordt KPN opgezegd en hoef je ook geen BelBasis te hebben - maar je moet wel een KPN lijn hebben om Tele2TV opgevoerd te krijgen |:(

Kosten zijn EUR 44.90/m (eerste 6 maanden EUR 34.90) met EUR 49.95 installatiekosten, maar daar moet je dus ook dezelfde eenmalige KPN aansluitkosten en mogelijk (daar is de Tele2 site niet duidelijk over) ook minimale contractduur van KPN afkopen.

Bottom line is dat alles wat via ADSL gaat eerst een KPN telefoonaansluiting eist, al wil je die niet gebruiken :/
Maarja, zelfde geldt voor kabel - ook al kijk je (zoals ik) gewoonweg geen CATV, dan nog moet je ervoor betalen voordat je diensten als internettoegang erover kunt krijgen

Oslik blyat! Oslik!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Afhankelijk van waar hij woont is www.glasvezelamsterdam.nl misschien ook iets voor hem. Bij de meeste aanbieders kan je daar vóór de aanleg van glas tijdelijk DSL krijgen. Je moet voor tv dan nog wel een oplossing zoeken tot het moment van aansluiten op glas...

I'm not as think as you stoned I am

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik moet zeggen dat ik nu best wel tevreden ben over UPC in Amsterdam. Als hij gewoon met zijn mobiele telefoon uit de voeten kan (zoals ik ook doe) dan zou ik gewoon UPC nemen denk ik.

Je hebt dan je internet via de kabel, dus geen telefoonabonnementkosten en qua tv-aansluiting zou ik digitale tv nemen. Je houdt je analoge aansluiting er naast, dus je kan zoveel tv's aansluiten als je maar wilt en je hebt één decoder voor je digitale tv én je hebt een digitale tuner voor de radio. In het begin was het niet zoveel soeps (slechte kwaliteit, veel storing, veel vastlopers van de decoder, traag zappen), maar nu doet alles het al een paar maanden erg goed moet ik zeggen.

En je betaalt er 2 euro nog wat extra voor als je verder geen extra zenderpakketten neemt. Voor de decoder betaal je niks.

• smvs
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:26:
Telefoon moet je niet zo snel buiten beschouwing laten - die Digitenne aanbieding gaat natuurlijk icm ADSL en veronderstelt minimaal een BelBasis abo. Daar mag je dus EUR 10/maand bij optellen, plus de eenmalige kosten daarvan :o
Nou dat is dus bij die bundel niet het geval, als ik het juist interpreteer. Zie hier: http://www.kpn.com/kpn/show/id=1253432#anchor1253495 Daar staat expliciet: zonder vaste lijn. Ze hebben tegenwoordig bij de KPN sowieso ADSL waarvoor geen vaste lijn vereist is, Direct ADSL: http://www.kpn.com/kpn/show/id=1162332
Alternatief is trouwens ook Tele2TV, wat dus wederom over ADSL gaat. In het geval van Tele2TV wordt KPN opgezegd en hoef je ook geen BelBasis te hebben - maar je moet wel een KPN lijn hebben om Tele2TV opgevoerd te krijgen |:(

Kosten zijn EUR 44.90/m (eerste 6 maanden EUR 34.90) met EUR 49.95 installatiekosten, maar daar moet je dus ook dezelfde eenmalige KPN aansluitkosten en mogelijk (daar is de Tele2 site niet duidelijk over) ook minimale contractduur van KPN afkopen.
Toegevoegd aan OP.
WooK schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:33:
Afhankelijk van waar hij woont is www.glasvezelamsterdam.nl misschien ook iets voor hem. Bij de meeste aanbieders kan je daar vóór de aanleg van glas tijdelijk DSL krijgen. Je moet voor tv dan nog wel een oplossing zoeken tot het moment van aansluiten op glas...
Ook toegevoegd. Zoals je zelf al aangeeft is het wel een probleem dat TV hier in beginsel niet mogelijk is.
zimbab schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:42:
Ik moet zeggen dat ik nu best wel tevreden ben over UPC in Amsterdam. Als hij gewoon met zijn mobiele telefoon uit de voeten kan (zoals ik ook doe) dan zou ik gewoon UPC nemen denk ik.

Je hebt dan je internet via de kabel, dus geen telefoonabonnementkosten en qua tv-aansluiting zou ik digitale tv nemen. Je houdt je analoge aansluiting er naast, dus je kan zoveel tv's aansluiten als je maar wilt en je hebt één decoder voor je digitale tv én je hebt een digitale tuner voor de radio. In het begin was het niet zoveel soeps (slechte kwaliteit, veel storing, veel vastlopers van de decoder, traag zappen), maar nu doet alles het al een paar maanden erg goed moet ik zeggen.

En je betaalt er 2 euro nog wat extra voor als je verder geen extra zenderpakketten neemt. Voor de decoder betaal je niks.
Oké dat klinkt allemaal logisch. Blijft alleen de vraag hoe dat zit met die al dan niet vereiste vaste KPN lijn voor een ADSL aansluiting. Als je die - zoals ik dus denk - niet nodig hebt, dan is KPN Digitenne de goedkoopste oplossing.

[ Voor 42% gewijzigd door smvs op 04-12-2006 15:34 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

smvs schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:05:
Oké dat klinkt allemaal logisch. Blijft alleen de vraag hoe dat zit met die al dan niet vereiste vaste KPN lijn voor een ADSL aansluiting. Als je die - zoals ik dus denk - niet nodig hebt, dan is KPN Digitenne de goedkoopste oplossing.
Dat zou best kunnen, maar persoonlijk heb ik liever mijn tv-signaal door de kabel dan door de lucht. Met name in Amsterdam waar de kans op storing een behoorlijk stuk groter is: bovenleidingen van de tram, veel (relatief hoge) gebouwen, veel mensen op een klein gebied met ieders hun arsenaal aan apparaten etc (ik kan b.v. met mijn laptop 9 andere wifi signalen ontvangen in mijn huis).

Maar hierbij moet ik heel eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met Digitenne in Amsterdam, maar ik heb op tv wel eens klachten gezien van mensen die b.v. last hadden als er een tram langs kwam.

Het voordeel van UPC t.o.v. Digitenne is daarnaast natuurlijk nog dat je ook de analoge aansluitingen nog hebt. Dus je kan meer dan één tv aansluiten en het werkt als een soort back-up, want hoe je het ook wendt of keert....relatief gezien staat de digitale tv nog in de kinderschoenen.

[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 04-12-2006 16:28 ]

• Ook
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Precies, als UPC eenmaal draait dan is het lang zo slecht nog niet en voor een paar centen extra kan je er nog mee bellen ook. Meer zenders dan bij de 'draadloze varianten' en inderdaad ook een stuk betere kwaliteit (geen blokjes etc en ook het zappen gaat tegenwoordig bijna even snel als bij coax). Persoonlijk vind ik het ook erg handig dat ik gewoon ouderwets 5 TVs kan aansluiten met een simpel splittertje en geen gedoe met extra abos heb.

UPC gaat binnekort ook PVR boxen voor DTV uitrollen (ik geloof dan wel voor €5 p maand extra) zodat je ook direct digitaal op een HDD kan opnemen. Tot slot haalt de internet verbinding ook echt de geadverteerde snelheden (tot en met "Chello extreme" aan toe) wat bij veel ADSL aanbieders nog wel eens anders is.

Enige addertje is dat je bij UPC alleen per jaar kan opzeggen en dat geldt dus niet alleen voor het 1e jaar.. Per jaar dus beslissen of je er nog een jaar tegenaan gaat :/

Wees consequent, maar niet altijd

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ook schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:02:
UPC gaat binnekort ook PVR boxen voor DTV uitrollen (ik geloof dan wel voor €5 p maand extra) zodat je ook direct digitaal op een HDD kan opnemen.
offtopic:
Die heb ik ook net besteld ja. Dat was het enige waar ik nog tegen aan zat te hikken....een DVD/HDD-recorder. Ik zal hem niet zo heel veel gaan gebruiken, dus ik wilde er niet meteen zo'n groot bedrag aan uitgeven. Nu kan het dus in kleinere stapjes en je bespaart natuurlijk weer op een exta apparaat in je kast.
Pagina: 1