Promise Ultra 133 TX2 slechte performance met 2 schijven

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Heb hier een Promise Ultra 133 TX2 PCI kaartje, met op elk kanaal een harddisk als master (elk een eigen kabel).

Als ik 1 schijf tegelijk gebruik gaat dit lekker vlot (bijv HD Tune benchmark). Zodra ik beide schijven tegelijk ga gebruiken (2 x HD Tune, of bijv 1x formatteren en 1x HD Tune) keldert de performance enorm.

Bijv:
* 1 schijf benchmarken - HD Tune startsnelheid ca. 50MB/s

* 2 schijven benchmarken - HD Tune startsnelheden 20-25MB/s

* schijf 1 benchen, schijf 2 formatteren - HD Tune performance keldert naar 5-10MB/s

Ik vermoed dus dat op een of andere manier de 2 IDE controllers van de Promise kaart niet zo onafhankelijk zijn qua performance...

Heb allerlei verschillende BIOS en driver versies voor het kaartje geprobeerd, maar dit maakt niet veel uit.

Iemand die zo'n kaartje in z'n PC heeft zitten? Is dit normaal voor zo'n kaartje of kan het beter?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Wat gebeurt er met de performance als je beide schijven op 1 kanaal zet? Als de performance omhoog gaat is het mooi, maar nog steeds ben je neit veel wijzer geworden dan. :P

Goud is geen geld

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je ook zeker dat het niet je PCI-bus is die de bottleneck vormt? Je trekt max 133MB/s uit je PCIbus, dus beetje afhankelijk van wat er aan de rest van je pci-bus hangt kan dit best een bottleneck vormen. Als je namelijk 20-25MB/s per schijf trekt is dat toch 40-50MB/s wat het kaartje nodig heeft. In de praktijk haal je natuurlijk nooit de volle 133MB/s van je pci bus, en als je nog eens wat andere zooi eraan hebt hangen (hdds, netwerkkaart, geluidskaart etc) dan is de totale doorvoer nog niet eens zo heel slecht ben ik bang.

Dat hij naar 5 MB keldert is wel erg, ook iets dat ik niet zo snel kan verklaren.
Ik heb zelf de Ultra 100TX2 en de schijven zijn ook als ik er 2 of 3 tegelijk gebruik redelijk snel, maar ik loop duidelijk tegen de limitaties van de PCIbus aan op mijn systeem (netwerkkaart is continu in gebruik gezien het een server is, zowel met lokaal als internetverkeer. Als ik daarbij nog eens met data ga schuiven op de 4 disks die aan het kaartje hangen dan zakt de snelheid idd nog wel eens wat in).

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Zou natuurlijk kunnen... Verder is er geen apparatuur die druk met de bus bezig is iig.
Zijn er tools die de belasting van de bus weer kunnen geven ofzo? Dus meer dan gewoon wat nattevinger optel werk.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Weet niet of deze echt een bios(je) heeft, maar kun je niet de cluster/sector size instellen? Bij mij scheelde dat nogal op mijn snelheid, 8 of 64k scheelt nogal als je voornamelijk kleinere files gebruikt. (8 is snel, 64 langzamer)

https://powershellisfun.com

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Heeft wel een BIOS (firmware, whatever) maar geen Setup menu ;)

• twister00004
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-08-2025
heb zelf ook zo'n kaart 4hd's eraan hangen.

bij mijn oude pc liep het als een trein... nu in mijn nieuwe systeem traagggggggg als ik ook maar 2 handelingen op de schijven doe dan loopt mijn hele pc traag.

Heb al stuk of 3 topics geopend en niemand die me echt kon helpen met een oplossing

heb 2 nieuwe 500 GB sata's vandaag besteld weg met dat ding

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Ik weet niet welke driverversie jij gebruikt (uit mn hoofd zijn er oa 2.0.0.40, .42 en .43) maar alleen met 2.0.0.42 heb ik een goed draaiend systeem. De laatste driver (.43) is bij mij retetraag, laat m'n geluid skippen etc.

BIOS versie maakte niet veel uit, de laatste 2 werken okay.

Misschien heb je er wat aan :)

Pagina: 1