Toon posts:

Wat is angst...?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Angst - de gang van het bekende naar het
onbekende...

Angst is een van de grootste levensproblemen..
Een geest die gevangen is in angst leeft in verwarring, in conflict en moet daarom gewelddadig zijn, verwrongen en agressief...

Al beklimmen we de hoogste bergen en vinden we allerlei soorten goden uit, totdat we vrij zijn van angst zullen we steeds in het duister blijven...
Levend in een corrupte, stompzinnige maatschappij als de onze, opgevoed in wedijver die de angst in het leven roept, worden we allen belast met diverse soorten van angst en angst is iets afschuwelijks, dat verdraait, bedriegt en onze dagen somber maakt...
Er bestaat een lichamelijke angst, maar dat is een reactie die wij geërfd hebben van de dieren. Het zijn psychologische angsten waar we ons nu mee bezighouden, want als we de diep-gewortelde psychologische angsten begrijpen, zullen we in staat zijn het hoofd te bieden aan de dierlijke angsten, terwijl als wij ons eerst bezighouden met de dierlijke angsten, dit ons nooit zal helpen de psychologische te begrijpen.
We zijn allen bang voor iets; er bestaat geen angst in abstracto...

Wat is angst..?

Moet de angst verdeeld worden in bewuste en onbewuste angst?

Waarom zijn wij bang voor leegte..?

Kunnen wij als mens los staan van angst..?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties..

Ketel1 zegt alvast: Proost..!

Verwijderd

Op donderdag 01 februari 2001 20:10 schreef ketel1 het volgende:
Angst - de gang van het bekende naar het
onbekende

Angst is een van de grootste levensproblemen..
Een geest die gevangen is in angst leeft in verwarring, in conflict en moet daarom gewelddadig zijn, verwrongen en agressief...
Ik ken helemaal geen geesten die gevangen zijn in angst. Wat bedoel je hiermee?
Al beklimmen we de hoogste bergen en vinden we allerlei soorten goden uit, totdat we vrij zijn van angst zullen we steeds in het duister blijven...
Ik ben niet vrij van angst en vind de wereld om mij heen toch behoorlijk licht.
Levend in een corrupte, stompzinnige maatschappij als de onze, opgevoed in wedijver die de angst in het leven roept, worden we allen belast met diverse soorten van angst
Ik weet niet wat jouw ouders jou aangepraat hebben maar ik ben niet opgegroeid in een corrupte, stompzinnige maatschappij. Er zijn wel stompzinnige elementen in onze maatschappij, maar over het algemeen leef ik in een hele prettige, mooie maatschappij.
en angst is iets afschuwelijks, dat verdraait, bedriegt en onze dagen somber maakt...
Jij moet wel in extreme angst leven, als jij het leven op deze manier bekijkt... Een beetje angst is juist goed en houdt je gemotiveerd.
[quote]
Er bestaat een lichamelijke angst, maar dat is een reactie die wij geërfd hebben van de dieren. Het zijn psychologische angsten waar we ons nu mee bezighouden, want als we de diep-gewortelde psychologische angsten begrijpen, zullen we in staat zijn het hoofd te bieden aan de dierlijke angsten, terwijl als wij ons eerst bezighouden met de dierlijke angsten, dit ons nooit zal helpen de psychologische te begrijpen.[quote]
Jij denkt dat psychologische angsten niet van onze voorouders komen? Ik denk van wel, en dat het weinig verschilt van de 'dierlijke angsten'.
We zijn allen bang voor iets; er bestaat geen angst in abstracto...
Mooi toch :). Ben je tenminste niet bang voor niets :).
Wat is angst..?
Dat heb je zelf al beantwoord :)
Moet de angst verdeeld worden in bewuste en onbewuste angst?
Dat moet je zelf weten. Ik vind dat daar wel verschil tussen bestaat, dus je kan het verdelen, maar heeft dat nut?
Waarom zijn wij bang voor leegte..?
Wat voor leegte bedoel je?
Kunnen wij als mens los staan van angst..?
Mensen hebben angst nodig om te overleven. Angst is de belangrijkste drijfveer om dingen te doen. Je zou alles wat je doet kunnen herlijden op angst. Is het dus wel zo verkeerd als jij denkt?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties..
Ik ook :)
Ketel1 zegt alvast: Proost..!
Ik hou niet van jenever :P

Verwijderd

LOL :P

Een biertje is ook goed.... ;)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

The only thing to fear is fear itself

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
Beste Hybridz,

1) Met een geest wordt de geest van de mens
bedoelt..

2) Als de wereld om jij heen toch behoorlijk
licht is, dan zal de wereld nog lichter
zijn, als je vrij bent van angst...

3) Als jij vind dat je in een hele,mooie en
prettige samenleving leeft; dan moet je
je misschien maar wat meer
serieus gaan bezig houden met de realiteit
in de wereld...dan kan je je als mens
nog nuttig maken..

4) De mens kan vrij zijn van angst...>
mits men zich niet zo opstelt zoals
jij...

5) Als jij niet weet welke leegte ik bedoel
dan moet je misschien meer die hersens van
je gebruiken...

Kortom:

- behandel mensen met respect..

- je weet lang niet zoveel als je denkt..

- open your mind- wees wat meer serieus en je zal misschien
nog interessante ontdekkingen doen...

Verder hoop ik dat er nog mensen zijn die op deze topic wel serieus willen reageren..

Want angst is een van de grootste levensproblemen..

Ketel1 heft het glas op de denkende mens;
bevrijd u zelf, want wij zijn allen een
slaaf van ons eigen denken...totdat..

Verwijderd

angst is erg irritant wanneer het op hol slaat en je hersens het niet meer kunnen relativeren...

daar word je idd erg verward van en kunnen mensen aggressie gaan gebruiken om die angst te overwinnen..

( die spin dood slaan bijv. :) )

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Angst voor de dood... volgens mij ligt daar de basis.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:41

Elvhenk

Madam Mikmak

Ja, angst voor de dood schijnt het algemeen gangbare idee te zijn, maar daar heb ik me nooit zo in kunnen vinden.
Volgens is angst voor verlies iets wat voor velen opgaat: angst iemand om je heen te verliezen, angst voor gezichtsverlies, angst om je zg. zekerheden te verliezen etc. Daardoor worden mensen gedreven, terwijl het vaak is: "een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest".
Vrij van angsten zou zijn: gewoon te doen wat bij je past, met evt. afweging van risico's en of je anderen in het vaarwater zit, en dan gewoon doen!
Helaas lukt dat niet altijd... maar soms wel! :)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ja, gewoon vrij zijn om 'te zijn'

Niet bang zijn om wat anderen zullen denken. Dat doen ze namelijk toch wel. Of je er nu bang voor bent of niet. En bovendien kan je het toch niet veranderen. Ze hebben al een mening over je en die gooien ze niet zomaar weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Over het algemeen schrijven mensen ook te veel macht toe aan "anderen", alsof die hen kunnen maken of breken. Dat moet wel terug te leiden zijn op de kindertijd, toen je ouders god waren en je volslagen van hen afhankelijk was. Maar in het heden, als volwassen mens, is dat vaak helemaal niet het geval. Er is altijd keus, al was het maar keus tot acceptatie.

Nog wat anders Ketel: waar je focus ligt, dat krijg je. Ik bedoel, als jouw oog alleen valt op de verwrongen wereld, mensen die geketend leven, dan is dat wat je krijgt, in onevenredige mate. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in dat beeld, maar er is ook een andere kant aan het leven op aarde. Er gebeuren wel goeie dingen, mensen hebben best hart voor elkaar etc. Dat is nou net de gein van mens-zijn: variatie! In staat tot goed EN kwaad. Dat houdt in dat we nooit 100% het ene of het andere zijn, die dualiteit is typerend. En ook hier heb je keuze.

Verwijderd

Eerst ff dit!

Wat een schitterende vraag stelling. Duidelijk, helder en goed geformuleerd...

Dat zou vaker moeten gebeuren!

Dan:
Heb nog ff geen reply, ga ik nog ff over denken...

Jullie horen nog van mij!

;)

GRTZ

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

elv :
Volgens is angst voor verlies iets wat voor velen opgaat: angst iemand om je heen te verliezen, angst voor gezichtsverlies, angst om je zg. zekerheden te verliezen etc.
Is dit angst? volgens mij niet echt...
Echte angst voel je pas als je leven wordt bedreigd... tevens kunnen alle kleine dingen naar dit relateren...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Dat verschilt per persoon. Voor jou telt blijkbaar angst pas bij levensgevaar, maar dat is erg individueel. Sommigen mensen sterven een duizend doden bij de gedachte om afgewezen te worden, volgens mij is dat toch wel angst.

Verwijderd

Angst is gewoon een evolutionair mechanisme. Wezens zonder angst hadden minder kans om te overleven, omdat ze teveel risico's namen en niet bang waren alleen te blijven, kinderloos te blijven, te verhongeren, etc.

Daarom ging angst overheersen en zijn bijna alle wezens zonder angst uitgestorven.

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
Angst is een emotie om je te waarschuwen en beschermen voor gevaar

Verwijderd

Ik heb het niet van mezelf, maar ik kan me er wel in vinden:

Er zijn 2 soorten emoties van waaruit alle gedachten en handelingen voortvloeien:
Angst en Liefde
Zonder Angst geen Liefde, zonder Liefde geen Angst. Het hele scala aan emoties van de mens is dus een afgeleide van het één of het ander.

Als je hier van uit zou gaan, is angst dus net zo belangrijk als liefde, want tegenpolen kunnen niet zonder elkaar.

Imho is angst dan ook geen groot levensprobleem, alles is tenslotte pas een probleem als jij dat er van maakt.
Evenzogoed kunnen wij mensen ook niet losstaan van angst. Dan zouden wij -nogmaals: imho- losstaan van een groot deel van onze emoties.

Verwijderd

Angst is idd een evolutionair mechanisme. Maar moet volgens mij over het algemeen op de korte termijn gezien worden omdat alleen mensen ook iets op de lange termijn kunnen vrezen. (Andere dieren denken niet echt aan morgen ofzo).

Wanneer er gevaar dreigt wordt een bepaalde stof in de hersenen aangemaakt die je het bange gevoel geeft.

Bij angst verhoogt de hartslag, verwijden de bloedvaten, worden de neusgaten groter en stijgt het concentratievermogen.

Dit alles is een mechanisme om te overleven wanneer er gevaar dreigt.
Pagina: 1