Toon posts:

Overklokken CPU stagneert bij FSB 217Mhz...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben bezig met het overklokken van mijn CPU. Het is een pentium 4 540 3.2Ghz. Hij zit geprikt op een MSI 945P Neo Platinum moederbord. Hij heeft een multiplier van 16x. Standaard stond de FSB dus op 200 Mhz, nu staat ie op 217Mhz.
Het probleem nu is dat ik hem niet hoger geklokt krijg, als ik hem namelijk op 218 Mhz zet dan start de computer niet meer op en moet ik dus m`n BIOS resetten. Ik heb reeds de voltages verhoogd van zowel m`n CPU als m`n werkgeheugen(Kingston ValueSelect 1024MB DDRII-533). Maar dit mocht niet baten. Ik kon m`n pc wel opstarten met FSB op 217 en met hogere voltages. Dus aan de (350 Watt) voeding ligt het niet lijkt mij.
Ik heb ook geprobeerd om een divider in te stellen. Dit kan op mijn moederbord door het geheugen op 533 Mhz vast te zetten. Dit helpt ook niet. Het viel mij na het instellen van de divider wel op dat cpu-z aangaf dat het geheugen op ongeveer 290 Mhz werkte i.p.v. de te verwachten 266 Mhz.

Ik heb nu geen idee hoe ik verder zou kunnen. Het lijkt mij namelijk dat de proc nog verder kan overklokken. Mijn temps blijven stressed bij de huidige overklok namelijk onder de 50 graden met mijn Arctic Freezer 7 Pro.

Heeft iemand nog tips waardoor ik verder zou kunnen komen? Alvast hartelijk bedankt!_/-\o_

Met vriendelijke groet,
Gerard

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Heb je de geheugentimings ook al aangepast?
Dat van die divider klopt, want ik draai mijn mem op een 166MHz divider en me ram loopt op 250MHz. M.a.w. het ram wordt vanaf die divider omhooggeschroefd, zodat het iets trager loopt.

edit:

als na het instellen van een divider je systeem niet hoger komt moet je het toch in de richting van je cpu, mobo of voeding zoeken.

edit 2:

groeten is niet nodig :)

edit 3:

welk merk voeding heb je? dat kan ook uitmaken

[ Voor 33% gewijzigd door icecoolsniper op 04-12-2006 12:36 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voeding is van het merk Maxpower. Het type is PL-350. Ik weet dat het geen topmerk is, maar deze voeding zat reeds in mijn pc toen ik m kocht. Ondanks dat er in de twee jaar dat ik m heb nogal wat aan de configuratie is gewijzigd en toegevoegd, heeft de voeding m nog nooit in de steek gelaten. Ook niet wanneer ik m`n voltages omhoogschroef.
Maar ik zal eerst je tip van de geheugentimings opvolgen en op die manier proberen verder te komen. Ik hoop dat t resultaat heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist 1 voor 1 de geheugentimings iets losser gezet. Dit mocht niet baten. Toen heb ik ook weer de voltages verhoogd van geheugen en fsb. Ook dit hielp niet. De computer start gewoon niet meer op als ik de FSB op 218 zet.
Enig idee wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Verwijderd

Dit kan echt vanalles zijn. Heb je bijvoorbeeld de pci-e wel gelockt?
Anyway, lees dit eens door: Frequently Asked Questions T&C

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan op mijn mobo geen pci-e lock instellen. Ik ben er nu wel achtergekomen dat, wanneer ik mijn pci-e frequentie bv 1 Mhz omhoog doe, ik ook de FSB met 1 Mhz kan verhogen. Ik kan de pci-e frequentie maximaal verhogen van 100 naar 120 Mhz. Dus(ben er nog aan bezig) ik zou als deze trend blijft, de FSB ook nog met 20 Mhz kunnen verhogen naar 237.

Ik vraag me nu alleen af of het wel aan te raden is om dit op deze manier te doen? Kan iemand zijn of haar mening daarover geven?

• ucit
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-08-2022
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:20:
Ik kan op mijn mobo geen pci-e lock instellen. Ik ben er nu wel achtergekomen dat, wanneer ik mijn pci-e frequentie bv 1 Mhz omhoog doe, ik ook de FSB met 1 Mhz kan verhogen. Ik kan de pci-e frequentie maximaal verhogen van 100 naar 120 Mhz. Dus(ben er nog aan bezig) ik zou als deze trend blijft, de FSB ook nog met 20 Mhz kunnen verhogen naar 237.

Ik vraag me nu alleen af of het wel aan te raden is om dit op deze manier te doen? Kan iemand zijn of haar mening daarover geven?
je kunt je je pci-e wel instellen maar niet locken. heel appart. :+
als je je pci-e nou eens insteld op 100 heb je hem gelocked op 100 ;)
heb je verder ook gewoon pci gelocked? Klinkt alsof dat het probleem is namelijk.

het is overigens niet aan te raden om op deze manier verder te gaan. Je grafische kaart zal het wss niet heel erg leuk vinden om op een pci-e van 120 te werken, laat staan eventuele sata schijven.

Verwijderd

ucit schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:27:
[...]

heb je verder ook gewoon pci gelocked? Klinkt alsof dat het probleem is namelijk.

het is overigens niet aan te raden om op deze manier verder te gaan. Je grafische kaart zal het wss niet heel erg leuk vinden om op een pci-e van 120 te werken, laat staan eventuele sata schijven.
pci-e lock dan lock je ook pci .

verder een videokaart kan rustige een pci-e bus hebben van 120mhz (doen mijn sli kaarten ook)
Je krijg dan een extra bonus kwa fps in game (400punten verschil met 3dmark 2006)(meerderen keren getest)

Verwijderd

ucit schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:27:
[...]

Niet helemaal waar; mijn Asus P5LD2-VM DH heeft hetzelfde probleem; je kunt pci en pci-e wel instellen, maar hij verandert toch. Verhogen van de pci-e frequentie zorgt er ook bij mij voor dat de fsb hoger kan, maar rond de 120 MHz pci-e worden mijn sata schijven niet meer herkend. Ook een videokaart kan je slopen door een te hoge pci-e frequentie.
Overigens heeft een hogere pci-e freq geen invloed op de prestaties van je viedokaarten; die trekken de pci-e bus toch nooit vol, dus een hogere bandbreedte heeft daar geen invloed op...

Verwijderd

Je moet berijpen dat overklokken niet zomaar ff kan. Of je haalt resultaten die je nu hebt..

Als je wil gaan OC'en bedenk je dat voordat je je pc koopt en pas je daar je hardware op aan. Er zijn nogal wat belangrijke factoren die meetellen om een zo goed mogelijk eind resultaat te halen.

Bedenk eerst dat een goede voeding noodzakelijk is om voltage schommelingen zo veel mogelijk te voorkomen. Bij schommeling kan de pc freezen of een blauw scherm krijgen.

Een goed moederbord met veel opties en goede kwaltijd onderdelen is ook wel belangrijk. Abit, Epox en het uber dure Tyan staan bekend om hun goede selectie van componenten voor een stabiel systeem. Abit heeft altijd hele leuk overclock tooltjes en hulpmiddelen in de BIOS. Ik heb zelf een Abit AW8 en een Pentium 4 640.

Aan je cooling is niet mis, al stelt deze op den duur ook wel grenzen. Maar voorlopig moet je hier nog wel mee vooruit kunnen.

Goed geheugen is ook een must, Nu klok jij je geheugen niet mee, maar wil je dat wel gaan doen zul je er eerst achter moeten komen hoe hoog je fsb van je cpu wil, gaat die bijvoorbeeld tot 250, dan koop je geheugen wat ook zo snel loopt op sneller.

Je begrijpt wel dat je nogal een grote bus snelhijd open gooit zo, en dat ga je zeker merken. Er zijn ook technieken die je mischien in je achterhoofd kunt houden. De FSB verhogen maar de MP verlagen. Zo kan je cpu dus de maximale FSB berijken. Dus heb je de maximale bus!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn pcie frequentie stapsgewijs tot 119Mhz gebracht. Het resultaat daarvan is dat mijn cpu nu loopt op 240 Mhz, oftewel 3.85 Ghz! Ik kan in principe wel hoger maar dan wordt mijn systeem instabiel. Ik ga nu nog een klein beetje met cpu voltage spelen om te kijken of ik er nog wat meer uit kan halen.
De MP kan ik met mijn mobo helaas niet verlagen. Dus die techniek kan ik helaas niet hanteren...
Ik ga sowieso binnekort een nieuwe en betere voeding kopen, namelijk een Coolermaster iGreen Power 500 W. Daarmee ben ik in ieder geval verzekerd van goede voeding.
Als ik uiteindelijk mijn maximale FSB gehaald denk te hebben waarbij mijn pc nog stabiel loopt, ga ik kijken of de PCIe frequentie soms nog wat omlaag kan met behoud van de maximale FSB.

Ik wil tot zover iig iedereen bedanken voor de nuttige tips en adviezen! _/-\o_

Verwijderd

Dat klinkt al erg goed! Erg goed plan heb je opgesteld! al raad ik je aan mocht het resultaat nog niet gewenst zijn vervang dan op zijn minst je cooler en je moederbord voor een abit.

Als je cpu het al zo aardig doet staat je nog een lekker puntje slagroom te wachten bij het vervangen van die ^ 2.. ;) succes !

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik kom niet verder dan 240 Mhz ondanks het verhogen van de voltages. Althans, ik kom wel verder, maar dan is volgens prime 95 m`n systeem niet stabiel meer... Ik vermoed dat de voltages wat schommelen, waardoor er fouten optreden. Dus ik wacht af tot ik m`n nieuwe voeding heb. Dan kijk ik wel of dat verbetering geeft.
Mijn budget is beperkt (dure decembermaand :P ) dus een nieuw mobo zal nog wel ff duren! Maarja geduld is een schone zaak!

Verwijderd

De stabiliteit van je voeding staat los van die van stroomtoevoer naar je CPU.
De voeding moet gewoon een bepaald vermogen kunnen leveren, een transformator op het moederbord zet dit om naar het juiste voltage dat je CPU in gaat. Schommelen de voltages van je CPU dan komt dit door instabiliteit van dat deel van je moederbord. Dát kan weer komen door 2 dingen:
- Dat onderdeel is van niet al te beste kwaliteit. Helaas, niets aan te doen (ja, nieuw moederbord kopen ;) )
- Je voeding zit op de grens en trekt het bijna niet meer. Een nieuwe voeding meer meer Ampère's op de 12V-lijn zou kunne helpen.

Conclusie: het kopen van een nieuwe voeding zou kunnen helpen, maar je mag er niet zonder meer vanuit gaan dat je CPU voltages er stabieler van worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dan maar dat een nieuwe voeding helpt... Maar er stond sowieso al een nieuwe voeding op m`n verlanglijstje, omdat de voeding die ik momenteel heb een enorme herrie maakt! T is net of m`n moeder de kruimeldief in m`n behuizing heeft gelegd met de schakelaar op aan!!! :P Als een nieuwe voeding niet werkt dan moet ik maar tevreden zijn met het resultaat: zit nu op een max FSB van 245 Mhz, oftewel 3.92 Ghz :*) ! Ik hoop dat ik met m`n nieuwe voeding de 4 Ghz grens kan passeren :9~ ! Maar we zullen wel zien.
In ieder geval bedankt voor je nuttige reactie!
Pagina: 1