Toon posts:

eindversterker clipt steeds?

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hier vroeger een eindversterker staan waar een pc rechtstreeks op aangesloten was en dat werkte perfect tot de eidversterker er na ongeveer anderhalf jaar de geest aan gegeven heeft. Nu heb ik mij een nieuwe eindversterker in occasie aangeschaft, maar blijkbaar heeft dat ding nu geen volumeknop. (Inkel MD 2200). Om te voorkomen dat ik 2*350W direct naar mijn speakers stuur heb ik er een oud mengpaneeltje tussen gehangen. Nu gebeurd het volgende:
- versterker aan: ik hoor niets
- vanaf ik het mengpaneeltje aanleg (alles op 0): speakers produceren redelijk wat ruis (duidelijk hoorbaar en zelf storend)
- vanaf ik muziek afspeel mag ik de volumeknop van het mengpaneeltje maar een klein beetje aanraken om al serieus wat volume te produceren (totaal niet in verhouding met mijn vorige versterker).
- na een tijdje begint het ruis te overheersen, wisselt het geluid soms tussen linker en rechterluidspreker tot ik uiteindelijk nieks meer heb. Leg ik hem dan af, en leg hem weer aan dan ben ik opnieuw vertrokken.

Heb ik een kapotte eindversterker gekocht, of kan de oorzaak mijn mengpaneel zijn (welke nooit echt gedaan heeft wat het moest doen :))

Ik heb het gevoel dat de versterker ofwel een totaal overstuurd signaal krijgt ofwel zelf het signaal volledig overstuurd. Ook is het zo dat het volume op mijn mengpaneel iets boven nul staat, dus dat de dumeters niet eens oplichten, maar op de versterker de DU-meters wel een correcte weergave van het geluid weergeven.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of zijn er andere testopstellingen die geen schade kunnen berokkenen aan mijn versterker/speakers?

MVG,

Thomas

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Er is maar een manier om het uit te vinden: sluit je amp direct op de PC aan en kijk wat ie dan doet (natuurlijk ff in de PC het volume omlaag zetten.

Heb je dan nog steeds veel ruis, en wisselingen van kanaal, dan is je mengpaneel defect (ervan uitgaande dat je PC in order is).

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 04-12-2006 12:22 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:22:
Er is maar een manier om het uit te vinden: sluit je amp direct op de PC aan en kijk wat ie dan doet (natuurlijk ff in de PC het volume omlaag zetten.

Heb je dan nog steeds veel ruis, en wisselingen van kanaal, dan is je mengpaneel defect (ervan uitgaande dat je PC in order is).
Ok, het ruis is weg, daar lag het mengpaneel dus aan de oorzaak van. Nu is het nog steeds zo dat mijn geluid op het linkerkanaal op een gegeven moment in volume vermindert om dan na enkele seconden terug te komen. Ook kan ik het volume op mijn pc slechts op 1/20e (het minimum) zetten om eigenlijk al een te hoog volume te hebben. Dus waarschijnlijk is de versterker gewoon te zwaar, en doet hij op een gegeven moment raar omdat het ingangssignaal veel te weinig is. Of slaat die theorie nergens op :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je versterker is niet te zwaar. Met vermogen heeft dat niks te maken. Je mist gewoon een voorversterker die de gain flink omlaag brengt.

Wat betreft de problemen met je linkerkanaal: ik denk dat dat inderdaad een probleem van de versterker is. Als het volume vermindert, gaat het dan opeens helemaal weg, of zakt het in? En in het eerste geval: hoor je misschien ook wat klikken in de versterker?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:55:
Je versterker is niet te zwaar. Met vermogen heeft dat niks te maken. Je mist gewoon een voorversterker die de gain flink omlaag brengt.

Wat betreft de problemen met je linkerkanaal: ik denk dat dat inderdaad een probleem van de versterker is. Als het volume vermindert, gaat het dan opeens helemaal weg, of zakt het in? En in het eerste geval: hoor je misschien ook wat klikken in de versterker?
het fade out, bij manier van spreken, en komt dan soms weer terug, maar nooit in één schok. Maar nu op het einde van mijn laatste test zat ik opnieuw met een compleet 'overstuurd' geluid. Nu heb ik hier al een klein half uurtje een paar cheap-ass speakertjes aan mijn pc hangen, en die spelen al de hele tijd perfect op het laagste volume, dus daar zit de oorzaak volgens mij niet.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan vrees ik toch dat de versterker niet in orde is...

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:27

DJ Vincento

1422055

Koop gewoon een mooie normale integrated amphiler, een beetje recent exemplaar,dat voldoet ruim voor computer gebruik en dan heb gewoon een echte volume knop en toonregeling.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-02 08:24
dan wil ik dat oude ding van je wel,, mischien kan ik er nog wat mee hobbyen...

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Topicstarter
SPEEDDRAGON schreef op maandag 04 december 2006 @ 18:24:
dan wil ik dat oude ding van je wel,, mischien kan ik er nog wat mee hobbyen...
Ik ben nu wat rond aan het kijken voor een occasie versterkertje met tuner. Oude mag weg. Kortrijk, België. Inkel D2200. 2*350W. en ik denk dat als je hem eens op een normale manier aansluit (met voorversterker en zo) dat dat ding perfect moet werken.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Misschien is de input impedance van de amp te laag? Het is een feit dat hifi-apparatuur zoals CD-spelers en PC's een ander soort signaal gebruiken dan pro-audio-apparatuur zoals muziekinstrumenten of DAT-recorders.

Hifi heeft een output van -10 dBV bij 600 ohm, pro-audio heeft een output van +4 dBu bij 150 ohm (bron: mijn Yamaha mixer). De vraag is voor welk soort signaal je amp ontworpen is. Al moet ik wel even zeggen dat ik geen amp ken die hier moeite mee heeft; een goede poweramp heeft een hele hoge input impedance en een hele lage output impedance, zodat je hem met elk inputsignaal en met elke speakerconfiguratie kan laten werken.

Je amp is dus waarschijnlijk niet in orde. Wat je beschrijft, nl. dat een kanaal willekeurig van volume verandert, klinkt als een kapotte potmeter.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

netvor schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:59:
Hifi heeft een output van -10 dBV bij 600 ohm, pro-audio heeft een output van +4 dBu bij 150 ohm (bron: mijn Yamaha mixer). De vraag is voor welk soort signaal je amp ontworpen is.
Dat is zelden een probleem. Ingangs impedantie is meestal meerdere 10K's, en dus gaat dat wel prima, alleen het level is vaak anders, maar dat geeft zelden problemen, zeker niet als het zachter is. Waar jij hebt over hebt is de uitgangsimpedantie, en bij degelijke HiFi apparatuur valt die ook onder de 150 Ohm. Is de ingangsimpedantie te laag, dan kan de verzender daar wel problemen mee krijgen natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 05-12-2006 11:10 ]

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Ja, dat bedoelde ik min of meer: een amp is ontworpen om een groot bereik aan levels met verschillende impedanties te slikken. Mijn (hifi) eindversterker verwacht een input level van 200 mV (-14 dBV) maar als ik mijn mengpaneel per ongeluk laat clippen produceert deze meer dan 3 volt (+10 dBV), en er gaat niets kapot, behalve misschien mijn oren. :-)

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Speeddragon
ja,, ik houd wel van dat soort dingen:),, mischien kan ik er nog wat mee want ik heb nu 2 250watt (continu vermogen) boksen + een mooi mengpaneel en een goede dubbele cd speler alleen dat draait op een kenwood 50 watt versterker dus ja:"" |:(

maare wat ik nu nog maar half begrijp is,, kan je er direct een mengpaneel op aansluiten of moet je er nog iets tussen zetten:P (ik wil hem zoeizo wel,, dan koop ik wel een ding dat er tussen moet:P)

[ Voor 30% gewijzigd door Speeddragon op 05-12-2006 13:45 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:41:
ja,, ik houd wel van dat soort dingen:),, mischien kan ik er nog wat mee want ik heb nu 2 250watt (continu vermogen) boksen + een mooi mengpaneel en een goede dubbele cd speler alleen dat draait op een kenwood 50 watt versterker dus ja:"" |:(
So what? Watts zeggen niet zoveel als je zou denken. 50 w t.o.v 250W is slechts iets meer dan 6 dB harder ;)

• Speeddragon
ja,, alleen gaat die kenwood heel erg vervormen |:(

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:39

BHQ

SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:41:
ja,,dingen:),, mischien boksen :"" |:( maare ,, zetten:P wel,, moet:P)
Je zal vast wel 'dyslectisch' zijn ofzo, steek in godsnaam tijd in posts die leesbaar / niet irriterend zijn voor het non-BrEeZaH volk.

bij clippen moest ik meteen denken aan te luid gemasterde CD's, maar dat zal het wel niet zijn :X

[ Voor 27% gewijzigd door BHQ op 05-12-2006 13:53 ]

• Speeddragon
ik heb wat problemen met zinsbouw ja, maar ik weet niet of je weet wat breezah gedoe is maar ik doe het zeker niet. (en als je me niet geloofd stuur ik je wel een tekst file met msn gesprekken met meisjes uit mijn klas :z _

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

offtopic:
Excuses, hier stond iets offtopic.

[ Voor 51% gewijzigd door Swaptor op 05-12-2006 16:17 ]

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude