Toon posts:

[TOS] Harddisk partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Atarti Mega 1 met HD in mijn bezit. Nu wil het geval dat de HD van 20 MB is verdeeld in 4 partities. Lekker handig. Ik wil er nu dus 1 partitie van maken en daar zelf software e.d. op zetten. Jammergenoeg heb ik nooit een Atari met HD gehad, dus heb ik geen flauw idee hoe ik dit moet doen.
Heeft iemand suggesties of een linkje met een howto?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-02 16:29

killercow

eth0

Ik zie dat je een ubuntu icon gebruikt, dus wellicht heb je hier iets aan:

http://www.debian.org/releases/slink/m68k/atari-fdisk.txt

Is het een ata disk? of is het een MFM disk?

openkat.nl al gezien?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

als het gewoon een IDE harde schijf is zou ik m in je desktop machine hangen, ten eerste een backup maken (dd if=/dev/hd[schijf] of=~/atari_hd.img), en daarna gewoon (c)fdisken.'

als het geen IDE schijf is: geen idee!

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Het is een externe HD, type SH204 van Atari. Ik heb de schijf even uit de behuizing gehaald om naar de aansluitingen te kijken. Jammergenoeg komen deze aansluitingen mij absoluut niet bekend voor. Het gaat om twee aansluitingen voor de flat-cables. De aansluitingen zijn onderdeel van de printplaat, met koperen stripjes voor het contact. De linker bestaat uit 8 stripjes, een inkeping en nog twee stripjes. De rechter bestaat uit 15 stripjes, een inkeping en twee stripjes. De flatcable lijkt een beetje op die van de 5,25'' floppie's van vroeger. Aansluiten op mijn PC gaat een beetje lastig dus.
Die Atari fdisk lijkt interessant, maar ik zou niet weten hoe ik Debian moet starten op mijn Atari. Er zit geen CD-ROM speler in. Het OS staat op een ROM, dus vervangen is geen optie. Wellicht bestaat er een partitie programma voor TOS (het OS dus). Ik heb alleen geen idee waar en wat ik moet zoeken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee aansluitingen voor flatcables doet heel erg aan RLL/MFM denken. De smallere is voor control, de bredere voor data. Dat gaat dus niet 1-2-3 op de PC kunnen nee, tenzij je een 386 ergens hebt liggen :z

Ondanks dat ik een 1040STE naar 4MB heb uitgebreid en van plan was een HDD eraan te hangen (via SCSI, ik heb nog ergens een SCSI adapter voor ST op de kop getikt) ben ik daar niet aan toegekomen, dus ben ik bang dat ik je (nog) niet in TOS verder kan helpen :'(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:48:
tenzij je een 386 ergens hebt liggen :z
Nu je het zegt; ik heb nog een XT staan. Misschien dat die er mee overweg kan... Dan is hier wel gelijk de volgende vraag: Kan TOS overweg met een DOS partitie? Of kan ik in fdisk aangeven dat ik een ATARI partitie wil hebben? En welk filesystem gebruikt TOS eigenlijk? 8)7
Misschien is het toch handiger om een partitie utility voor TOS te vinden :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XT gaat weer lastig zijn aangezien daar geen Linux op draait en MS DOS ondersteunt zeker geen TOS partities - omgekeerd geen idee.

Maar gelukkig vond ik nog een link voor je:
http://www.atari.st/forum...d.php?f=7&i=12467&t=12467

In de reply hierop staat een link naar een of andere Supra utility. Die zou kunnen helpen :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een handige site. Thnx.
Volgende probleem -> ik heb de floppydrive van mijn PC wegbezuinigd |:( Even zoeken of ik er nog ergens een in een doos heb liggen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let er wel op dat STs andere formattering gebruiken voor flop. Maar iirc kon TOS er onder sommige omstandigheden wel mee onderweg - iig moest het 720kB geformatteerd worden.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

killercow schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:25:
Is het een ata disk? of is het een MFM disk?
ATA is een interface, MFM was een encoding techniek.

Ik weet wat je bedoelt maar op zich stel je een domme vraag...

Leer uw geschiedenis ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk

Verwijderd

Topicstarter
Wat een gezeik zeg.
Supra downloaden (HD utility voor TOS) Tot zo ver geen probleem
Floppydrive inbouwen
Floppy zoeken, blijkt mijn Atari alleen DD floppen aan te kunnen.
HD floppy tweaken naar DD, maar no-go
DD floppy gepakt van mijn Atari en geformateerd (ook een heel gedoe; XP ondersteunt eigenlijk geen DD, dus moets ik met format a: /t:80 /n:9 de juiste grootte opgeven
Blijkt dat Atari de FAT lengte op 5 heeft staan, ipv op 3. Lekker handig. Floppy dus onleesbaar.
Floppy formateren op Atari; onleesbaar op XP.
Floimg9 installeren met driver (http://www.ppest.org/atari/floimgd.php)
Kan ik alleen de flop lezen en er een image van maken of een image er op zetten

Ik wil verdorie geen image maken of op mijn flop zetten :'(
Ik wil gewoon bestandjes op de flop zetten |:(
Is er misschien een manier om zelf een image te maken? Of een driver zodat ik van uit explorer gewoon kan kopieren?

[wanhopig met handen in de lucht roep modus]
STANDAARDEN mensen! STANDAARDEN!
[/wanhopig met handen in de lucht roep modus]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-02 16:29

killercow

eth0

Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:33:
[...]

ATA is een interface, MFM was een encoding techniek.

Ik weet wat je bedoelt maar op zich stel je een domme vraag...

Leer uw geschiedenis ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk
Ok, noted, mijn geschiedenis rond deze technieken hangt samen met mijn laatste basisschool jaren, en kunnen blijkbaar wel een opfrisser gebruiken.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1