Linksys WAG54G: Is deze als "switch only" te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De situatie is als volgt:

ADSL lijn --> Coppermine modem (Scarlet) --> bedrade switch
Vanuit bedrade switch UTP naar server (Windows SBS) en 1 werkstation.

Om mijn laptop draadloos op het netwerk aan te sluiten had ik daarvoor een Sitecom draadloos routertje, wat ik gewoon met een UTP kabel aansloot op de switch. (hiervoor gebruikte ik gewoon 1 van de 4 switchpoorten van de router, niet de uplink poort.) De reden van het niet gebruiken van deze router als "hoofdswitch" was het veelvuldig vastlopen van deze router. (en ik had het routergedeelte in de software nog wel uitgeschakeld...)

Als vervanging van de Sitecom router kreeg ik een Linksys WAG54G. Dit is een switch, draadloos access point, router en modem in 1.
Ik heb de software ingesteld als "Bridge only".

Probleem wat ik heb:
-de laptop met draad werkt. De ingebouwde switch doet dus zijn werk. (poort 1 naar andere switch, poort 2 laptop)
-de laptop draadloos werkt niet. Op 1 of andere manier communiceert het draadloze gedeelte niet met de ingebouwde switch.

Concrete vragen:
-Is er een firmware versie (officieel of niet officieel) die dit oplost?
-Is er een andere netwerkconfiguratie die dit oplost (let wel, de router/modem heeft geen uplinkpoort. De sitecom router heb ik niet meer)
-OF moet ik het vergeten en wat anders kopen?

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-03 23:35
Als je zowel de linksys en je laptop (wireless kaartje) een vast IP adres geeft, kun je dan met je laptop wireless bij de linksys komen?
Zoniet, dan moet je gaan kijken naar de wireless settings (beveiliging ok? zet ff uit om te testen).
Zowel, dan gaat er inderdaad wat fout met de communicatie tussen de apparaten.
Ik gok eerlijk gezegd dat het het eerste probleem is, want de tweede zal wel heel raar zijn.

Infinitus est numerus stultorum

• php
  • Niet online
Ja, laptop een vast IP (192.168.1.30) en de Linksys een vast IP (192.168.1.2) en verder niets verbonden, is geen probleem. Zowel bedraad en onbedraad.

De laptop bedraad aan de Linksys, en een draad naar de hoofdswitch is ook geen probleem.
De laptop draadloos aan de Linksys, en een draad naar de hoofdswitch, is WEL een probleem.

Verwijderd

Waarom doe je niet je WAN poort van de linksys aan je modem, en dan de router als router laten werken, dus niet alleen switch, op DHCP of static, wat je zelf wilt, en dan moet zowel bedraad als onbedraad goed werken. Ik denk niet dat het mogelijk is, dat als je je router alleen als switch gebruikt, ook het draadloze gedeelte werkt.. zelf heb ik dat nooit voor elkaar gekregen namelijk :(

• php
  • Niet online
Probleem is dat het ding ook modem is. Er zit dus geen WAN poort op. Bovendien blijf ik dan zitten met het probleem dat het draadloze gedeelte niet communiceert met het bedrade gedeelte. Iets wat wel nodig is om in te kunnen loggen op mijn server.

Ik vrees dat ik gewoon het verkeerde apparaat thuis heb...

Verwijderd

simpel, gewoon de kabel vanuit je modem rechtstreeks in poort 1,2,3 of 4 stoppen. dan werkt de WAG54G als switch en AP en knalt alle data gewoon door naar alle pc's

router is dan ook niet meer te bereiken op zn gewone IP adres dus van tevoren dus ff alles instellen en anders ff kabel eruit halen die vanuit modem komt ipconfig /release ipconfig /renew dan kun je de wireless security enzo configureren. je hoeft niet eens de dhcp server uit te zetten.

• php
  • Niet online
Dat is ook wat ik dacht (en ook wat ik met de Sitecom deed). Echter, op deze manier werkt het niet met de Linksys. Daarom de vraag of er een instelling in het (uitgebreide) Linksys menu is, danwel een (al dan niet officiele) firmwareupdate waarin dit wel mogelijk is.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Een flinke schop, maar aangezien ik hetzelfde probleem heb ik maar geen nieuw topic geopend.

Ik heb sinds vandaag Casema kabel internet en ik wil mijn oude WAG54G alleen als router inzetten. Nu heb ik de Casema modem via een utp kabel aangesloten op mijn WAG54G ethernet port 1. Ik krijg wel verbinding met mijn wireless modem, maar niet met de Casema modem of het internet.

Ik heb bridged mode geprobeerd, maar dat hielp niet.

Iemand enig idee?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
Je kunt iedere willekeurige router/modemrouter als switch gebruiken, je joet hiervoor een aantal dingen doen:

1. DHCP Server uitzetten
2. IP-adres van de WAG54G in dezelfde range zetten als de router.
3. Router op 1 van de 4 LAN-poorten aansluiten

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:05

BHQ

Je kan zelf toch wel bedenken dat een ADSL modem met ingebouwde router niet gaat werken als gewone router als de WAN-kant een DSL poortje is?

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

mad-dog schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:38:
Je kunt iedere willekeurige router/modemrouter als switch gebruiken, je joet hiervoor een aantal dingen doen:

1. DHCP Server uitzetten
2. IP-adres van de WAG54G in dezelfde range zetten als de router.
3. Router op 1 van de 4 LAN-poorten aansluiten
Even over punt 2. Stel mijn default gateway is (wanneer client direct op de casema router is aangesloten) 84.87.40.1(ip van de casema modem)
Dus ik moet de wag54g instellen op bijv. 84.87.40.2?

Ik denk overigens dat ik dan problemen ga krijgen met het subnetmask. Van casema is deze blijkbaar 255.255.252.0 en dit kan ik niet instellen op die linksys router (is een vast lijstje)
Yapser schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:40:
[...]

Je kan zelf toch wel bedenken dat een ADSL modem met ingebouwde router niet gaat werken als gewone router als de WAN-kant een DSL poortje is?
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis van netwerken en (ADSL) routers niet echt optimaal is. Ik heb idd geen WAN port, maar mogelijk zou het kunnen werken via een LAN-port zoals ik meerdere topics heb gezien.. (alleen nergens gezien dat het was gelukt!)

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 08-08-2007 22:47 ]

• BHQ

BHQ

Standeman schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:45:
[...]
Even over punt 2. Stel mijn default gateway is (wanneer client direct op de casema router is aangesloten) 84.87.40.1(ip van de casema modem)
Dus ik moet de wag54g instellen op bijv. 84.87.40.2?
Dit gaat gewoon -niet- op met externe IP's. Het uitdelen van IP's op een grootschalig netwerk is anders dan je consumentenroutertje.
Ik denk overigens dat ik dan problemen ga krijgen met het subnetmask. Van casema is deze blijkbaar 255.255.252.0 en dit kan ik niet instellen op die linksys router (is een vast lijstje)
Met een geschikte router is dat geen punt hoor ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis van netwerken en (ADSL) routers niet echt optimaal is. Ik heb idd geen WAN port, maar mogelijk zou het kunnen werken via een LAN-port zoals ik meerdere topics heb gezien.. (alleen nergens gezien dat het was gelukt!)
Dat werkt dus niet tenzij je het hele apparaat alleen als switch wil gebruiken.

Voor de duidelijkheid, is het apparaat van Casema al een router (deelt ie IP's uit in de 10.0.x.x of 192.168.x.x range uit?) of is het een puur een modem (krijg je een provideradres?)

Als het 1e het geval is zou je idd. gewoon de DHCP van je WAG uit kunnen zetten en pluggen maar. Anders zoek je een router met normale netwerkpoort aan de WAN-kant (bijv. een WRT54GL.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Het is duidelijk. Ik moet dus gewoon opzoek naar een wireless router aangezien ik 'm allleen als switch kan gebruiken i.p.v. wireless router.

Ik zit mezelf alleen af te vragen of ik wel een GL moet gaan kopen. Dit is een goede router, maar ik vraag me af of een GS of een G niet net zo goed aan mijn eisen voldoet (snel, maar niet al te veel gezeur)

[ Voor 43% gewijzigd door Standeman op 09-08-2007 20:43 ]

• BHQ

BHQ

een GL verschilt weinig qua prijs met een G en draait Linux ipv. VXWorks, er kunnen dus alternatieve firmwares op en hij zal iig. niet crashen zoals de normale G doet met een beetje load. Je hebt alleen wat aan een Speedbooster model als je netwerkkaart het ondersteunt en dan nog is 54mbit ook snel zat.
Pagina: 1