[XP] "crash" na log-off / switch-user*

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-02 15:54
Hey,

Even een korte beschrijving van het probleem.
Mijn ouders hebben een pc met meerdere user-accounts. Af en toe loopt de pc 'vast' na het afmelden van een gebruiker. Het probleem lijkt zich vooral voor te doen wanneer je van gebruiker 'A' switcht naar gebruiker 'B' (terwijl 'A' nog enkele programma's open heeft staan) en vervolgens gebruiker B terug afmeldt. Het afmelden zelf duurt dan vaak langer dan gewoonlijk waarna de monitor naar 'stand-by' springt. Ik krijg geen beeld meer, de computer reageert niet meer op toetsaanslagen (ctrl+alt+del) en ook de power-knop (waardoor de pc zich normaal automatisch afsluit) werkt niet. Enige oplossing is de power-knop 5 seconden ingedrukt houden om de pc geforceerd uit te zetten.
Het probleem lijkt zich echter niet altijd voor te doen.

Ik heb ondertussen een patch van Microsoft geïnstalleert die nog actieve 'handles' forceert zich af te sluiten tijdens het afmelden, maar het probleem is nog steeds niet opgelost (lijkt wel minder frequent voor te komen nu).
Wanneer ik m'n logboeken in Windows XP nakijk zie ik niet direct iets abnormaals. Af en toe een melding van de geïnstalleerde patch dat ie een nog actief programma geforceert heeft 'afgesoten', maar verder niets abnormaals.
Heeft er iemand een idee hoe dit probleem wordt veroorzaakt en wat ik hieraan kan doen?

Nog even wat meer info ivm het systeem:

hardware:
- Gigabyte DS4 mobo met Intel C2D E6400 proc
- 1 GB RAM
- MSI GeForce 7600 GT
(de rest is denk ik niet relevant)

software:
- Custom Windows XP professional installatie (gemaakt met Nlite, enkele nutteloze services weggelaten).
- AVG Free antivirus
- Zonealarm free
- Office en andere software

Aangezien het probleem zich enkel voordoet tijdens het switchen (of afmelden) van een gebruiker (niet tijdens het afsluiten van de pc) en voor de rest stabiel draait denk ik niet dat het een hardware probleem is. Enige dat ik mij kan inbeelden is dat ik ofwel iets te veel uit die Windows XP installatie heb gesloopd (zal straks de juiste services eens opzoeken maar het waren er niet veel en het leken me overbodige services zoals indexing service en security center), ofwel een probleem met de Zonealarm software (zou niet de eerste keer zijn dat Windows zich 'vreemd' gedraagt met Zonealarm).

Alvast bedankt voor de tips en jullie advies!

Grtz

Experience the mountains!