Toon posts:

Vreemdsoortig startprobleem GX270

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik weer, in de categorie leuke variatie problemen hebben we een nieuwe: het boot probleem van een van onze Dell GX270tjes. We hebben er 3 jaar en 3 maanden geleden een stuk of 12 gekocht en die hebben het allemaal perfect gedaan, tot nu. Net 3 maandjes uit de garantie en nu doet zich een wat vreemd probleem voor waar ik niet helemaal die vinger op kan leggen. Ik heb eerst uitvoerig de FAQ op dit onderwerp doorgelezen, het is alleen zo dat ik dmv een overvloed aan vergelijkings materiaal vrij veel kan uitsluiten :)

Specs:
OPTIPLEX GX270 SMALL DESKTOP - P4 2.6GHZ
512MB 400MHZ DDR SDRAM MEMORY, (2*256MB)
NO FLOPPY DRIVE
40GB IDE (7, 200RPM) HARD DRIVE
48X CD-ROM DRIVE
FP / MG - EUROPEAN - 17IN (1703FP HAS) U
DVI ADAPTOR CARD FOR INTEGRATED VIDEO
DELL 2 BUTTON USB SCROLL OPTICAL MOUSE
US/EUROPEAN (QWERTY) - PERFORMANCE (8 HO
{DUTCH - }MICROSOFT WINDOWS XP PRO SP1 (
Het probleem zelf dan. Ongeveer een maand geleden begon een optiplex op een bepaalde locatie bootproblemen te geven. Aangezien computers hier 's ochtends worden aangezet en niet meer uitgezet of gerestart, en ik zelf het probleem niet kon reproduceren als de computer al even draaide, ga ik er van uit dat het een coldboot probleem betreft. Het probleem was vrij simpel, de monitor ging op zwart (power led bleef groen, geen verdere audio/visueele signalen, num lock ed reageerde niet) tijdens het booten. Soms komt hij niet verder dan post, soms komt hij in het OS en knalt hij er vlak ná het starten van de eerste applicatie uit. In het begin was het verholpen door hem 1 of meer keer uit te zetten (3s powerbutton) en daarna het nog eens te proberen. De laatste week wordt het probleem erger en is het gewoon onwerkbaar om eerst een 30min bezig te zijn je pc aan te zetten :)

Puntjes:
- Als de computer eenmaal de eerste applicatie draaiend heeft overleeft, blijft hij het perfect doen.
- Geen enkele andere computer op geen enkele andere plek heeft, voordat dit begon, ook ooit maar 1 keer iets vergelijkbaars gehad.
- Het is op één specifieke plek dat de problemen zich voordoen (totdat ik computer verhuisde)
- Als enige uitzondering staat hier een laserprinter (al 3+ jaar lang) die natuurlijk voor de testen ontkoppelt is geweest
- Het probleem fluctueerd in ernstigheid maar er is een tendens van erger-worden waarneembaar.

Nu komt het rare, aangezien we een pc overhadden (exact hetzelfde model/run) heb ik die er neer gezet. En die kreeg het probleem ook. Terug geplaatst op zijn oude stekkie, bleef deze vervangende PC het probleem, hetzij in aanzienlijk mindere mate, houden.

Gedaan:
- Spanning gemeten 220 (goed)
- Alle kabels + externe apperatuur (monitor, keyboard, etc) verwisselt (probleem bleef)
- PC aangesloten op andere groep (probleem bleef, groep staan ook andere PC's op die het probleemloos doen)
- Volledige selfdiagnose laten lopen van Dell zelf: 0 problemen
- Visuele inspectie interieur: geen rare condensatoren, alles ziet er goed, schoon en erg Dell uit

Nou zou mijn vraag dus zijn, wat kan zoiets aanrichten? En misschien nog een betere: wat is het? Het irritante is, dat een computer die daar gestaan heeft, het probleem in mindere mate blijft behouden, als ik hem op een andere plek neerzit. Ik zie dus niet zonder meer of mijn 'oplossing' (bv ontkoppellen laserprinter) ook werkt.

Hypothese:
- Voeding dmv gare stroomtoevoer beschadigt? (stroom is niets mis mee, zelfde computer op zelfde groep: geen probleem, andere powerkabel: zelfde probleem)
- Slijtage cq ouderdom computer? (statistisch gezien erg onwaarschijnlijk)
- Laserprinter 'iets' naar verloop van tijd beschadigt? (zou kunnen...)

Iemand nog ideëen of aanmerkingen? Ik ben een beetje huiverig om er nog een andere computer neer te zitten en ook kan ik niet vrolijk de hele dag testen omdat het wel gewoon een werkplek is (en ik ook wel wat anders te doen heb, bv ERP systeem schrijven :D), ook hebben we niet dusdanig veel computers 'over' dat ik daar lekker royaal mee kan zijn.

Ik zat te twijfelen of dit in Complete Systemen of hier moest, gekozen voor het laatste, zat ik ernaast: vergeef me }:O

Alvast bedankt voor een ieders tijd!

Groeten,

Joris.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-02 23:29

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

klinkt toch als een elco/mobo probleem. wat je zou kunnen doen is het mobo even tijdelijk van een andere gx270 er in zetten, dan weet je het zeker.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
Zucht. Nog een keer vrolijk verder googlen (had al gezocht voor posten, vind het nu pas) levert dit op. Met: Afbeeldingslocatie: http://storage.msn.com/x1pfkRmU0-KkUzZeG7dDwaO-iL-BDoSVl6BYHdBInEQvgmDYFRE5qeUjG2q2tSDJSZb_KUWB0vAJg1JTqoQ6MO8hWkTZBdxtrgOUFSHtggvIUVmXywZIKYeNK9-woHHVQblYx9r4RTnIlY9l6PTsieRbg. Lang verhaal kort te maken: dit hebben de PC's in kwestie dus ook.
Verdere info:
Badcaps.net
'PCs plagued by bad capacitors'

Heb nog specifieke vragen, maar is eigenlijk elektronica topic. Deze mag gesloten en/of verwijdert worden. :+

PS: Dell vervangt ze, ook in Europa, out-of-warranty. Vandaag afspraak maken, komt morgen engineer langs om ze on-site te vervangen O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2006 11:24 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk, dat is nog eens service :)

Dell heeft nogal eens een slechte naam onder hobbyisten, maar met acties als deze geven ze wel aan waarom je een goede aan Dell hebt als bedrijf.

Niet dat ze het niet verplicht zijn, dit valt gewoon onder verborgen gebrek en staat dus los van evt garantietermijn, maar goed, genoeg bedrijven die daar wel moeilijk over zouden gaan doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-02 23:29

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

bij ons zijn er ook zeer veel sx270 systemen en dergelijke die out of waranty zijn, maar garantie is juist voor bolle elco's verlengd met drie jaar. daarom zweer ik ook bij dell voor zakelijkgebruik. service blijft prima :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Edit. NVT

[ Voor 98% gewijzigd door temp00 op 14-01-2007 18:00 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Pagina: 1