Toon posts:

systeem crasht.. en snap niet waarom!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

November vorig jaar heb ik een systeem aangeschaft, zoals hieronder weergegeven, met windows XP.
Al een jaar werkt dat prima, nooit problemen. Gebruik het systeem eigenlijk alleen voor internet/tekstverwerking.
Geen problemen dus, tot gister; ik was aan het internetten en opeens vielen de vensters die ik open had staan, uit (allemaal ''dit programma reageert niet''). Computer opnieuw opgestart, maar het lukte niet windows op te starten en ook niet de fouten te laten repareren met de windows xp-cd, of de computer terug in de tijd te zetten (mbv Norton Goback).

Intussen na een en ander geprobeerd te hebben, besloten dan maar opnieuw windows XP er op te zetten. En dat lukte ook niet; de hele avond bezig geweest, maar steeds weer loopt hij vast in verschillende fasen van het installatieproces. In de laatste poging zelfs in het formateren, maar eerder ook al in bv het kopieren van gegevens naar de harde schijf e.d.

Omdat ik bepaald geen computerdeskundige ben, vraag ik me af waar dit probleem in zou kunnen zitten? Ik vind het zo vreemd dat het installeren van windows xp al niet meer lukt, lijkt wel ergens in de hardware te zitten dan, maar wat kan het zijn?
Hieronder de configuratie van mn pc, hoop dat jullie me willen helpen !

Athlon 64 3000+ Skt 939 2000 FSB Boxed 512kb Venice
Kingston 1GB DDR PC3200 CL3 (2x512) Dual Channel Kit ValueRAM
ASUS AMD S939 A8N-VM CSM m-ATX
Seagate Barracuda 160GB Sata ll 7200RPM 8MB
NEC 4550 dvdwriter wit bulk
Nec 1.44 mb Floppydrive Wit
A-Open QF50B Beige

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

Aangezien hij niet verder wil formatteren of kopiëren zal je harde schijf waarschijnlijk de geest hebben gegeven. Probeer eens een andere? :)

SvennieG

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
En probeer anders eens het tooltje maxtor powermax te gebruiken, die kan je schijf controleren op fouten. Seagate heeft zelf waarschijnelijk ook wel een tooltje, alleen weet ik zo niet of die ook op fouten kan controleren. (die van maxtor werkt ook met schijven van een ander merk)

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-01 07:47
Aangezien het bij het kopieren van de bestanden de foute kant op gaat vermoed ik dat er een probleem is met de hardeschijf of het geheugen van de computer.
was al gemeld..

Om je geheugen te testen zou je memtest even kunnen downloaden. ( http://www.memtest86.com )
Voor je hardeschijf zul je even op de site van Seagate moeten zoeken na een programma om de schijf te testen.

Ik zou ook even kijken in de bios of de voltages kloppen, als deze niet kloppen kan een computer namelijk ook raare dingen gaan doen ;)

edit:
ik moet toch sneller typen op de vroege ochtend

[ Voor 10% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 04-12-2006 08:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties!

dat tooltje, maxtor powermax, dat zou ik dan dus hier (op mn werk) even moeten downloaden op een schijfje oid en dat dan op mijn computer proberen? want thuis heb ik nu natuurlijk geen internet e.d.
meer .

En ik dacht als leek altijd dat als je harde schijf crasht, dat dan helemaal niets het meer doet. Maar dit soort problemen als steeds vastlopen op verschillende plaatsen in het installatieproces, zijn dus ook mogelijk kennelijk..

Hmmm nu dan nog ergens een andere HD vandaan halen om eens te testen dus.

Verwijderd

Topicstarter
De hierbovengenoemde website (www.memtest86.com) werkt helaas niet..

En hoe weet je of de voltages in de bios kloppen? Ik bedoel, ik heb niet aan de bios gezeten, dus kan het dan veranderd zijn (en zo ja, hoe weet ik dan wat het zou moeten zijn)?

• Mosaics.Ruled
Je moet even zoeken na het kopje "hardware monitoring" of "system health", iig iets wat daar op lijkt.
Meestal staan daar voltages (12+, 12-, 5+, 5-, etc) die die voeding levert.

Memtest86 doet het wel bij mij, klik er nog eens op om de een of andere reden deed hij het hier ook niet in een keer.

Verwijderd

Topicstarter
o ja, nu zie ik dat de site het doet.. en misschien een hele stomme vraag (maar ik weet gewoon niet zo veel van computers): welke versie van memtest moet ik dan nemen, om los van windows het geheugen te kunnen testen? Dit zijn de opties:

Download - Linux Memtest86 v3.2 Source and binary Package
Download - Pre-Compiled Memtest86 v3.2 installable from Windows and DOS
ISO images suitable for creating a bootable Memtest86 CDROM
Download - Memtest86 v3.2 ISO image (zip)
Download - Memtest86 v3.2 ISO image (gzip)

Verwijderd

kzou die van linux proberen ;X
neej ehm de zip iso voor op cd te branden en die pre compiled ding voor op diskette te zetten
dus wat je zelf wel / kan

Verwijderd

Mocht dit allemaal niet lukken zou je ook de hdd uit de kast kunnen halen en via een portable usb reader kunnen aansluiten op een pc zodat je via het OS de hdd op fouten kunt controleren.

• Aapenootjes
En wat zou het nut daarvan zijn? Kun je hem net zo goed meteen inbouwen in een andere pc :z
Bovendien werken die programma's die los van het os staan over het algemeen prima.

Over memtest:
Download deze, pak die vervolgens ergens uit en gebruik install.bat om een bootable floppy te maken.

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel, ik zal er vanavond eens mee aan de slag gaan en dat geheugentestprogramma draaien. Morgenavond komt een vriend langs met een andere harde schijf, dus dan kan ik dat ook proberen.

Verwijderd

aapenootjes schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:42:
En wat zou het nut daarvan zijn? Kun je hem net zo goed meteen inbouwen in een andere pc :z
Bovendien werken die programma's die los van het os staan over het algemeen prima.

Over memtest:
Download deze, pak die vervolgens ergens uit en gebruik install.bat om een bootable floppy te maken.
Is voor TS misschien wat makkelijker.

• Aapenootjes
offtopic:
Imo is dat juist moeilijker
1 je moet toevallig een losse sata -> usb converter hebben
2 als je de schijf kunt uitbouwen, lijkt mij inbouwen in een andere pc niet moeilijker dan hem aan een sata -> usb converter hangen.
3 progamma's die je buiten het OS om gebruikt kunnen over het algemeen niet met usb om gaan.
4 intern gaat net wat sneller met testen
5 het is een sata schijf, die zijn echt makkelijk op het moederbord aan te sluiten (iig, je kunt niet veel fout doen)
6 dit is tweakers.net, het is de bedoeling dat je hier je angst om een computer kast te openen toch wel overwint :P

Maar goed, voel je niet aangesproken, ik zie ook wel dat je "misschien" typt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aapenootjes op 05-12-2006 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie tips. heb gisteravond geprobeerd memtest via de diskette te starten, maar op de een of andere manier 'ziet' hij de diskette niet. ik had wel in de bios ingesteld dat via de diskette opgestart moest worden (dus op 1 diskette, 2 dvd-speler, 3 hd), maar het lampje gaat niet branden... Iemand enig idee hoe dit kan?
het draaien van memtest is dus helaas niet gelukt.
vanavond met een andere harde schijf aan de slag, misschien is het probleem dan direct duidelijk..

• ralpje
  • Laatst online: 10:26

ralpje

Deugpopje

Een andere optie is dan nog dat de IDE controller van je moederbord niet goed meer is, waardoor én je harde schijf niet goed aangestuurd kan worden, én je diskdrive het niet meer doet.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Mosaics.Ruled
heb je zeker weten je floppydrive goed aangesloten EN in de bios aangegeven dat deze er is? ;)

Verwijderd

Topicstarter
mijn floppydrive werkte altijd wel onder windows, dus ik neem aan dat de fysieke aansluiting nog steeds ok is.

In mijn bios kon ik wel selecteren dat ik een 1.44 mb floppy drive had. Daarnaast had ik hem dus geselecteerd als 1e keuze bij het opstarten, maar toch ziet hij hem dan kennelijk niet.

Zijn er dan nog meer plaatsen in de bios waar je moet aangeven dat de floppydrive ''bestaat''? Of kan dit ergens anders door komen?
Eerlijk gezegd hoop ik dat de harde schijf kapot is (want daar heb ik op korte termijn wel een tijdelijke vervanger voor als deze teruggestuurd moet worden) en niet het moederbord.... :S

Overigens, voltages in de bios gecheckt en die kloppen allemaal.

• Mosaics.Ruled
Als de pc de diskette "niet ziet" start hij wel gewoon door na windows? of doet hij helemaal niets?

Er is overigens voor zover ik weet maar 1 plek in de BIOS waar je kan installen of je wel/geen floppydrive hebt.

Verwijderd

Topicstarter
hij gaat daarna wel door met opstarten van windows (wat dan vervolgens niet lukt vanwege fouten in installatieproces), dus het is niet zo dat hij helemaal stopt met opstarten.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Is je diskette van memtest wel goed?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mijn pc is weer geinstalleerd, maar het probleem blijft...
Probleem met floppy-drive is opgelost, na het contact verbreken en de drive daarna weer aansluiten door de vriend die vanavond langs kwam, werkte alles weer.

installatie van windows ging in 1e instantie ook zonder problemen. echter, toen ik norton wilde installeren, een foutmelding ivm 'bad sectors' op de harde schijf. diagnose-programma van seagate voor de harde schijf gedraaid, en in de korte versie (90 sec allerlei verschillende stukken van de harde schijf at random testen) vond hij al een tiental bad sectors, en toen ik het langdurige testprogramma draaide, liep hij zelfs vast (waarna ik windows weer opnieuw kon installeren, etcetc...:S)

het probleem lijkt mij dus in die bad sectors te zitten. vraag aan jullie: wat houdt dat in, is daar zelf iets aan te doen of is dat een kwestie van je garantie aanspreken?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Garantie! RMA aanvragen op de seagate site en terug sturen die schijf! Je krijgt vervolgens een andere schijf terug (hij word NIET gerepareerd!!).

Standaard heeft seagate of 3 of 5 jaar garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, en is het dan slim om RMA bij seagate zelf te doen, of via de winkel waar de pc is gekocht (cool-prices)?

Ik heb er totaal geen ervaring mee hoe dit werkt, maar wil graag wel een werkende hd hebben..

Verwijderd

Seagate Barracuda 160GB Sata ll 7200RPM 8MB
5 Jaar garantie :) Je kan ook de serialnummer invoeren bij Seagate invoeren en gelijk kijken tot hoelang je garantie hebt.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad 5 jaar garantie, maar dat heft mijn twijfel nog niet op over wat slimmer is: naar cool-prices gaan of naar seagate?
of maakt dat geen enkel verschil?

• Mishmash
Als hij al meer dan een jaar oud is geeft cool-prizes geen garantie meer. Dan moet je meteen door naar seagate zelf.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, de factuur van cool prices zegt:
Deze bon is tevens uw garantiebewijs. Garantiebepalingen zijn:
1 jaar op alle printers/scanners/camera's
2 jaar garantie op de rest van alle onderdelen
3 jaar onsite garantie op alle monitoren
Geen garantie op supplies

Dat betekent toch 2 jaar garantie op de harde schijf?
En zo ja, heeft het voordelen om het via cool-prices te doen, of is via Seagate juist praktischer/beter?
Ik heb hier nl geen enkele ervaring mee.

• Mosaics.Ruled
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:50:
hmmm, de factuur van cool prices zegt:
Deze bon is tevens uw garantiebewijs. Garantiebepalingen zijn:
1 jaar op alle printers/scanners/camera's
2 jaar garantie op de rest van alle onderdelen
3 jaar onsite garantie op alle monitoren
Geen garantie op supplies

Dat betekent toch 2 jaar garantie op de harde schijf?
En zo ja, heeft het voordelen om het via cool-prices te doen, of is via Seagate juist praktischer/beter?
Mishmash schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:45:
Als hij al meer dan een jaar oud is geeft cool-prizes geen garantie meer. Dan moet je meteen door naar seagate zelf.
Vrijwel ieder bedrijf dat spullen verzend is verplicht om 2 jaar garantie te geven? Zo is het bij mijn bestelde hardware altijd gegaan. Als ik me niet vergis is dit zelfs in heel Europa verplicht zo. :D

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Mishmash schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:13:
Garantie! RMA aanvragen op de seagate site en terug sturen die schijf! Je krijgt vervolgens een andere schijf terug (hij word NIET gerepareerd!!).

Standaard heeft seagate of 3 of 5 jaar garantie.
Maar wel eerst even een backup proberen te draaien van belangrijke bestanden (en snel ook, bad clusters vermenigvuldigen zich nog wel eens)

Verwijderd

Topicstarter
die back up had ik vlak voor dat dit allemaal mis ging gemaakt, dus er staat nu bijna niets meer op de schijf (en alles is op cd gebackupt)..

• Aapenootjes
Het voordeel is dat de verzendkosten vaak goedkoper zijn, het nadeel is dat het langer kan duren. Soms gaat het juist sneller als ze direct een vervangend exemplaar geven, ik weet niet zeker wat de policy van cool prices hierin is. (misschien dat ik het kan opzoeken, heb een jaar geleden ook iets ge rma'd naar hun dacht ik, zal wel even duren, moet nu eerst naar school :P)

Het kan ook best zijn dat rma'en via de fabrikant sneller is, maar dat verschilt nogal per fabrikant. Laatst had ik crucial geheugen teruggestuurd naar de fabrikant, de dag nadat het bij hun was aangekomen had ik nieuw geheugen. Maar dat is dan volgens mij ook wel een uitzonderlijk voorbeeld.

• Mishmash
Wat cool prizes waarschijnlijk doet:

Ze krijgen kapotte harde schijf binnen, ze vragen RMA aan bij seagate, ze sturen hem op naar seagate.
Seagate stuurt een vervangende harde schijf terug naar Cool prizes, cool prizes stuurt hem op naar jou.

Wat er gebeurt als je het zelf doet:
Jij vraagt RMA aan bij seagate en stuurt de harde schijf op (verzendskosten voor jezelf), Seagate stuurt binnen 1 week (heb het afgelopen week zelf nog gedaan) een vervangende harde schijf op.

Dus ik denk dat het sneller gaat als je het zelf doet.

• Aapenootjes
Ja, ik zie nu ook in mijn mail dat mijn geval ook iets anders was met hun. Mijn geheugen was niet in orde (toen ik het al kreeg), dat heb ik toen terug gestuurd. Echter hebben ze dat geheugen uit hun assortiment gehaald dus konden ze het niet vervangen. Toen hebben ze mij gewoon mijn geld terug gestort (en na wat zeiken ook de verzendkosten, dat waren ze namelijk verplicht).
Overigens hebben ze dat geheugen niet naar de fabrikant gestuurd om te laten testen oid. Daar moet ik wel bijzeggen dat ik wat foto's toegevoegd had van een falende memtest86.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor jullie reacties, ik heb vanmorgen de harde schijf naar seagate gestuurd. Hopelijk snel een nieuwe retour!
Pagina: 1